wiki και παρτιτούρες-ταμπλατούρες

"Κονσούλτο"
Απάντηση
Μήνυμα
Συγγραφέας
Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 438
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere

#64 Δημοσίευση από socrates »

Γεια σας παιδια, παρακολουθω βιαστικα τη συζητηση, θα ηθελα να συμμετεχω περισσοτερο, αλλα δεν με παιρνει ο χρονος να αναφερθω σε οσα θα ηθελα. Θελω ομως να επισημαινω σημεια που μπορουν να ξεδιαλυνονται στα γρηγορα:
Συμφωνω απολυτα με τον Μυστακιδη πιο πανω, αναφορικα με οσα εγραψε περι 9/4 και ορισμου ταχυτητας.
Θελω να ξεδιαλυνω κατι με τον Γιωργο Κουκο.
Γιωργο σε προηγουμενο δημοσιευμα σου, 24/10/2007 10:43 εγραψες: "Συγκεκριμενα στο ζεϊμπεκικο και τα τρια (ρυθμος, χορος, στιχος) συναντιουνται στα 16/18". Δεν καταλαβαινω τι εννοεις με αυτο. Δεν υπαρχει ρυθμικη υποδιαιρεση γνωστη σαν δεκατο ογδοο, γιατι διαιρουμενη δια του δυο μας δινει ενατο και ουτε ενατο υπαρχει, (υπαρχει ογδοο ομως). Αυτο το δεκατο ογδοο που αναφερεις πολλαπλασιαζομενο επι δυο μας δινει τριακοστο τεταρτο και στη συνεχεια εξηκοστο ογδοο, αλλα και αυτες οι χρονικες αξιες μου ειναι αγνωστες και σαν υποδιαιρεσεις μουσικου χρονου και σαν συμβολα. Οι πλησιεστερες αξιες με δεδομενα συμβολα ειναι αντιστοιχα το τριακοστο δευτερο και το εξηκοστο τεταρτο. Και το πιο δυσκολο: Πως διαιρεις το ενατο δυα του δυο? Τι χρονικη αξια προκυπτει και πως την συμβολιζεις?
Θα χαρω πολυ να παρω απαντηση σου επ' αυτων.
-------------------------------------------------------------------------------------
Συμφωνω με την μαθηματικη προσεγγυση που εκανε παραπανω ο Νικος Τριηρης ως προς τα μαθηματικα της. Θελω να επισημανω τα εξης:
1.Δεν εχω πεισθει ακομα για την αντικατασταση του 3/4 με το 6/8 οσον αφορα τον Τσαμικο χορο γιατι οπως διευκρινησα παραπανω, τα 6/8 δεν μου δινουν τους ρυθμικους τονισμους που ακουω οταν καταγραφω ενα τσαμικο.Επαναλαμβανω πως τα τονισμενα ογδοα στο 6/8 ειναι το πρωτο και το τεταρτο. Το τεταρτο ογδοο δεν ακουγεται τονισμενο στο τσαμικο αλλα ασθενες. Αντιθετα στα 3/4 το πρωτο ογδοο ακουγεται ισχυρο και τονισμενο και το 3ο και 5ο ογδοα σχετικα ισχυρα, οπως συνηθως συμβαινει στους τονισμους του εν λογω χορου.
Σημειωνω πως δεν ηθελα εξ' αρχης να αναφερθουμε σε αλλους ρυθμους ακομα, πριν τελειωνουμε με τους εννιασημους, αλλα μια και εχουν μπει στην κουβεντα μας απο αλλους θαμωνες, ασ τους συζητησουμε.
2. Θελω να τονισω οτι το δυτικο μουσικο συστημα σημειολογιας δεν ευευρεθηκε και δεν διαμορφωθηκε για τις αναγκες αλλων τεχνων, αλλα της μουσικης τεχνης. Πρωτεραιοτητα του ειναι να απεικονιζει οσο το δυνατον ακριβεστερα τις ιδεες των συνθετων, συνεπως οι χρονικες/ρυθμικες αξιες και συμβολα που χρησιμοποιει δεν διαμορφωθηκαν για τις αναγκες κανενος συγκεκριμενου ποιητικου μετρου(ανεξαρτητως συλλαβων και ποιητικου τονισμου των) και κανενος συγκεκριμενου χορου (ανεξαρτητως βηματων και κινησεων). Εχει διαμορφωθει σαν συστημα ετσι ωστε να δινει στο συνθετη την μεγαλυτερη λογικη ελευθερια στο να μπορει να συμβολιζει τις ιδεες του στο χαρτι με οποια μετρικη υποδιαιρεση επιθυμει ανεξαρτητως ποιητικου μετρου και χορου. Ενα μικρο παραδειγμα:
3/4 Σε γνωριζ' απο την κοψη του σπαθιου την τρομερη
2/4 Μια φουντωση μια φλογα εχω μεσα στην καρδια
Και τα δυο τροχαϊκοι 15συλλαβοι το ενα τρισημο εμβατηριο και το αλλο δισημος χορος με μελωδιες που η μια κολαει στον ποιητικο ρυθμο της αλλης.
Τι θα λεγατε για καποιες σοβαρες προτασεις εδω? :D
Αλλο παραδειγμα:
9/4 Συννεφιασμενη Κυριακη μοιαζεις με την καρδια μου
2/4 Στα σιδερα με κλεισανε ισοβια για σενα
Και τα δυο ιαμβικοι 15συλλαβοι και οπως και οι προηγουμενοι με εναλασσομενες μελωδιες, με διαφορετικους μουσικορυθμικους τονισμους με διαφορετικα μηκη φρασεων, κ.λ.π. κ.λ.π.
Θα μπορουσα να αναφερω πληθωρα τετοιων παραδειγματων, αλλα μπορει να τα σκεφτει ο καθενας. Απλα θελω να πω οτι ο μελωδος μπορει να επεμβει ενεργα σε οποιοδηποτε ποιητικο η χορευτικο σχημα και να το μελοποιησει οπως θελει, με απολυτη σχεδον ελευθερια, χωρις καμια αναφορα στην δομη τους, και οι νοτες και χρονικες αξιες που επιλεγει αφορουν κυριως την δικη του μουσικη εκφραση ενος ποιητικου κειμενου η μιας χορευτικης φιγουρας και σχεδον τιποτα αλλο. Αλοιμονο αν δεν υπηρχε αυτη η ελευθερια και η μελοποιεια ηταν παντα δεσμευμενη απο φορμαλιστικες παραμετρους αλλων τεχνων!
Αυτα και αν διαφωνειτε, fire away!

Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 438
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere

#65 Δημοσίευση από socrates »

Μακη, εκανα μια παρομοια αιτηση να μεταφερθουν οι περσυνες συζητησεις περι δρομων απο την ενοτητα "αναζητηση τραγουδιου" στην τωρινη συζητηση περι δρομων. Τι γινεται με αυτο το θεμα?
Οσο για το 9/4 η 9/8, πιστευω πως κανεις δεν μπορει να επιβαλει σε κανεναν πως να επιλεξει να γραψει αυτο που ακουει, οπως παντα the proof of the pie is in the eating. Μπορουμε να γραψουμε το ιδιο τραγουδι και στα 9/4 και στα 9/8 και ο χρηστης να διαλεγει την πιο ευαναγνωστη παρτιτουρα.

Άβαταρ μέλους
jpez
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 186
Εγγραφή: 15 Ιαν 2005 08:55 pm

#66 Δημοσίευση από jpez »

9/8 η 9/4...

Γιαννης η Γιαννακης..

Μιτσος η Δημητρης...

Μαρκος η Βαμβακαρης...

Τα ιδια κομματια μπορουν και να γραφτουν και στα 9/16 9/32 9/64 αλλα αντε να βγαλεις ακρη μετα. Σαν πιο πρακτικο ειναι το 9/4.

Άβαταρ μέλους
Γιωργος Κουκος
More than 50 posts user
Δημοσιεύσεις: 87
Εγγραφή: 20 Σεπ 2006 10:20 am
Τοποθεσία: Τορινο

#67 Δημοσίευση από Γιωργος Κουκος »

Γεια χαρα και παλι

Παλι στα γρηγορα δυστυχως..Ξαναθυμιζω πως (κατ'εμε) σε αυτην την κουβεντα δεν τιθεται θεμα σωστου η λαθους αλλα μιας προσεγγισης για την επιλογη του κλασματος η οποια να λαμβανει υπ'οψιν της τον χορο που αντιστοιχει στο ρυθμο. Λυπαμαι που ο χρονος και ο ρυμος της δουλειας μου δεν μου επιτρεπουν να αναπτυχθω. Για αυτο ακριβως το λογο ο Νικος Τριηρης με λιγες δικες μου παρεμβασεις ετοιμαζει εδω και καποιο καιρο κατι πολυ πιο αναλυτικο. Τυχον διαφωνιες θα ειναι καλυτερα να αναφερθουν στο αρθρο που ετοιμαζεται.Παρακαλω λοιπον για λιγη υπομονη. Επισης με χαρα μεχρι τωρα βλεπω πως η κουβεντα ειναι ωραια και γινεται ανταλλαγη αποψεων με σεβασμο. Ας το κρατησουμε λοιπον σε αυτο το επιπεδο αποφευγοντας απολυτα σχολια. Παραθετουμε τις αποψεις μας και μοιραζομαστε την γνωση μας.Αλλος λιγο αλλος πιο πολυ αναλογα.Δεν εχει ομως αυτο τοση σημασια οσο η κουβεντα πανω στην μουσικη. Τι ωραιοτερο περα απο το να την μοιραζομαστε και ηχητικα? !? !

Ευχαριστω

Άβαταρ μέλους
damalailama
Δημοσιεύσεις: 37
Εγγραφή: 26 Δεκ 2006 07:39 pm
Τοποθεσία: Νικαριά!

#68 Δημοσίευση από damalailama »

Καλά τα λές αδερφε,ΚΑΙ ηχητικά! Κάντε τίποτα και σ΄αυτή την κατεύθυνση όταν μπορέσετε!Αφού το ξέρεις το χούι μου...δεν τα καταλαβαίνω τα καλικατζαράκια!και θαρρώ δεν είμαι ο μόνος...

Άβαταρ μέλους
Νίκος Τριήρης
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 286
Εγγραφή: 13 Σεπ 2007 12:43 pm
Τοποθεσία: Αθήνα, Χολαργός

#69 Δημοσίευση από Νίκος Τριήρης »

Χαιρετώ όλους τους φίλους και πάλι και ιδιαίτερα το Μυστακίδη (δε θυμάμαι το μικρό, νομίζω Δημήτρης), ο οποίος είναι εξαίρετος παίχτης πολλών οργάνων και δάσκαλος (εκτός αν κατάλαβα λάθος)!

Για το θέμα 9/4 ή 9/8 ανέπτυξα ένα σκεπτικό, το οποίο κατά τη γνώμη μου έμεινε αναπάντητο. Συνοψίζω τον πυρήνα της σκέψης μου στα εξής (αναλυτικότερα στα προηγούμενα post):

1. Μετρικά μπορεί να γραφτεί ο παρονομαστής όπως θέλει ο καθένας αρκεί ο ορισμός της ταχύτητας της αξίας του να αυμπίπτει με την πραγματική ταχύτητα του τραγουδιού. Αυτό διευκολύνει το γράψιμο της παρτιτούρας.

2. Το μόνο πρόβλημα που μπορεί να προκύψει είναι όταν στην πορεία γραφτούν σε παρτιτούρα και άλλα κομμάτια να δημιουργηθεί σύγχυση στη σχετική ταχύτητα των αξιών. Αν τα "Μπλε Παράθυρα" γραφτούν ως 9/4 με 1/4=104 τότε δεν θα έχει νόημα να γραφτεί άλλος ρυθμός σε τέταρτα με ταχύτητα πχ 1/4=60 διότι θα πρέπει να είναι δεύτερα ή τα Μπλε Παράθυρα όγδοα. Εκτός αν δεχτούμε ότι βάζουμε όποιο παροναμαστή μας εξυπηρετεί καλύτερα (συνήθως τέταρτα) και ορίζουμε σωστά την ταχύτητα. Από παρατήρηση πολλών τραγουδιών μπορεί να διαπιστώσει κανείς ότι στη μισή ταχύτητα είναι γραμμένα τα περισσότερα χασάπικα. Η μόνη λύση που μπορώ να σκεφτώ είναι να γραφτούν και αυτά ως τέταρτα με 1/4= γύρω από το μισό του 104. Γιατί λοιπόν να μην ονομάσουμε την αξία που είναι περίπου δύο φορές πιο γρήγορη από τα τέταρτα και να την ονομάσουμε τέταρτα με διπλάσια ταχύτητα; Αυτό δείχνει ότι αντιμετωπίζουμε τα τραγούδια μεμονωμένα και όχι σαν ανήκουν όλα σε μία νοοτροπία στη ρεμπέτικη μουσική.

Πώς θα έγραφε κάποιος το "Αν μ' αξιώσει ο θεός" σε σχέση με το "Μη μου λες γιατί ξεχνάω" (εννοώ μέτρο, τί ρυθμός είναι και σε τί ταχύτητα)

3. Ο Γιώργος Κούκος ήθελε να γράψει 18/16 και εκ παραδρομής έγραψε το αντίστροφο (16/18)

4. Οι στίχοι εννοείται ότι δεν επιβάλλουν το ρυθμό, αντίθετα όταν θα επιλεγεί ο ρυθμός είναι σίγουρο ότι ανά σταθερό αριθμό μέτρων θα ολοκληρώνεται το πρώτο δυνατό νόημα στις λέξεις και το βασικό βήμα του χορού πχ. Δεν είναι τυχαίο ότι στα βαλς που όλοι τα γράφουν 3/4 η συντομότερη με νόημα δυνατή φράση ολοκληρώνεται ανά τέσσερα μέτρα και ο χορός το ίδιο στην πλειοψηφία των περιπτώσεων. Τί προσδίδει το χαρακτήρα του εννιάσημου στον Καρσιλαμά; Γιατί δεν γράφεται ως 3/4 ή 3/8; Το ίδιο ισχύει σε όλους τους ρυθμούς. Στο χασάπικο αυτό συμβαίνει πάντα ανά 8 χτυπήματα της κιθάρας και αν "τελειώσουν" τα λόγια, παίζουν τα όργανα μέχρι να συμπληρωθούν τα 8 χτυπήματα και μετά ξαναμπαίνουν τα επόμενα λόγια. Στο χασαποσέρβικο συμβαίνει το ίδιο στο μισό χρόνο, δηλαδή πάλι σε 8 χτυπήματα αλλά το κάθε χτύπημα είναι ο μισό σε διάρκεια. Αυτό συμβαίνει και στο χορό με διαφορετικά βήματα διότι έχουν άλλο ύφος και δεν είναι το ίδιο με διαφορά ταχύτητας έστω και αν στην παρτιτούρα μπορούν να γραφτούν όπως θέλουμε.

Γενικότερα αν δεν υπήρχε αυτή η συμπόρευση δεν θα καθιερωνόταν κάποιος ρυθμός να γράφεται όπως γράφεται αλλά ο καθένας θα τον έγραφε όπως ήθελε και θα τον χόρευε όπως ήθελε και τα λόγια θα τα τραγουδούσαμε σε όποιο σημείο θέλαμε αρκεί να είναι πάνω στο μετρονόμο πχ τα 4άρια μπορούν να γραφτούν ως 2άρια, τα εξάρια ως 2άρια ή τριάρια τα 8άρια ώς 2άρια ή 4άρια τα εννιάρια ως 3άρια κλπ. Για να μη συμπεριλάβουμε και τα τρίηχα, τετράηχα, πεντάχα, εξάηχα κλπ στην ανάλυση. Οι ρυθμοί θα ήταν τόσοι όσοι και οι "πρώτοι" αριθμοί, δηλαδή αυτοί που διαιρούνται ακριβώς μόνο με τον εαυτό τους και τη μονάδα (1,2,3,5,7,9,11,13,17,19 κλπ)

Θα ήταν χρήσιμο για την κουβέντα να ξαναρίχνατε μια ματιά, αν θέλετε, στα προηγούμενα post για να γίνω περισσότερο κατανοητός, άσχετα αν διαφωνούμε.

Οι παρτιτούρες έχει νόημα να χρησιμοποιούνται για να αποδίδουν όσο το συνατό περισσότερο την πραγματικότητα και να ακολουθούν τους κανόνες της πράξης - παράδοσης και όχι για να περιορίζουν ή να διευκολύνουν.

Συμφωνώ με το Σωκράτη στην απάντηση που έδωσε προς max πως με το σκεπτικό του ευανάγνωστου και της απλοποίησης ότι ο καθένας μπορεί να γράφει όπως θέλει. Δεν μπορεί όμως να παίζει ούτε να χορεύει ούτε να τραγοουδάει εαν θέλει να σεβαστεί την παράδοση των ρεμπέτικων τραγουδιών χωρίς να την διασκευάσει.

Πιστεύω ότι είμαστε πολύ κοντά σε μία συμφωνία με άξονα το wiki τουλάχιστον την οποία θα σεβαστώ έστω και εαν δεν συμφωνώ μαζί της.

issipap
More than 100 posts user
Δημοσιεύσεις: 135
Εγγραφή: 21 Οκτ 2007 11:07 pm

#70 Δημοσίευση από issipap »

xxx
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος issipap την 04 Μαρ 2009 08:58 pm, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.

Απάντηση

Επιστροφή στο “Κουβεντούλα”