ֱֹּ ִֵֹ

Υπάρχουν πολλοί που ζητάνε ακκόρντα , παρτιτούρες, πληροφορίες για το παίξιμο κλπ.
Για οποιαδήποτε πληροφορία εδώ
Μήνυμα
Συγγραφέας
mpletsas
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 522
Εγγραφή: 06 Σεπ 2004 07:28 pm

#8 Δημοσίευση από mpletsas »

Μερτζανε, όπως κι εσύ καλά κάνεις και επισημαίνεις αυτό που εσύ θεωρείς λάθος έτσι και οι υπόλοιποι έχουν το ίδιο δικαίωμα: να σου επισημάνουν τί αυτοί θεωρούν λάθος, χωρίς να θέλουν να παραστήσουν τους «ρεμπετολόγους».

Θα πω κι εγώ τί νομίζω, όμορφα κι ωραία:

Το τραγούδι λέει: «Εφουμέρναμ' ένα βράδυ αργιλέ, σπαχάνη μαύρη.»

Δεν αρκούμαι μόνο στο ότι αυτό ακούνε τα αυτιά μου (και όλων των υπολοίπων). Στέκομαι αντιθέτως στο ότι αυτή η εκδοχή βγάζει νόημα ενώ η άλλη που προτείνεις δε βγάζει. (Όσο για τη λέξη «με» πριν από τον αργιλέ, δεν ακούω κάτι τέτοιο). Εξηγούμαι:

«Σπάγαν οι μαύροι»; Ποιό είναι το αντικείμενο της πρότασης; (Δηλαδή τί πράγμα σπάγαν;) Σπάγαν «σκέτο» σημαίνει στην αργκό: φεύγαν, λακάγαν. Επίσης η έκφραση που ξέρω είναι «φτιάχναν κεφάλι» ή «κάναν κεφάλι», δεν έχω ακούσει ποτέ να λένε «σπάγαν κεφάλι» εννοώντας «μαστουρώνανε». Μόνο κυριολεκτικά το έχω ακούσει (πχ «στη μάχη, οι Ούνοι σπάγαν κεφάλια»). Δηλαδή, κάτι λείπει, δε στέκει ως πρόταση, δε βγαίνει νόημα.

Πάρε ένα-ένα τα τραγούδια του Μάρκου όμως και θα δεις ότι οι στίχοι του παντού βγάζουν συγκεκριμένο νόημα και δεν μπερδεύουν. Κάποιος φιλόλογος ίσως θα μπορούσε να το εξηγήσει καλύτερα από μένα αλλά τέλος πάντων, αποτελούνται από απλές προτάσεις, συγκεκριμένες (όχι αφηρημένες), με αρχή και τέλος.

Και επίσης, ποιοί είναι αυτοί οι μαύροι και πού κολλάν στο τραγούδι; Τους αναφέρει πουθενά αλλού; Ο επόμενος στίχος είναι:

«δίχως να'χουμε την πόρτα, τσιλιαδόρους όπως πρώτα»

που συνδέεται με το «εφουμέρναμε». Δηλαδή, το τραγούδι διηγείται την εξής ιστορία:

«Ένα βράδυ, εφουμέρναμε αργιλέ (σπαχάνη μαύρη) δίχως νά'χουμε στην τσιλιαδόρους στην πόρτα, όπως πρώτα.»

Δεν θα έκοβε ο Μάρκος σε καμία περίπτωση την πρόταση στη μέση για να αναφερθεί στο τί κάναν κάποιοι μαύροι (ποιοί μαύροι;). Αυτό το πράγμα θα ήταν αντίθετο με τους άγραφους κανόνες σύμφωνα με τους οποίους δομείται ο παραδοσιακός δεκαπεντασύλλαβος στίχος. Σε κανένα δημοτικό τραγούδι, για παράδειγμα, δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα. Και ο Μάρκος συνέχιζε μια παράδοση.

ΘΑΝΑΣΗΣ
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 393
Εγγραφή: 23 Απρ 2005 08:30 am
Τοποθεσία: ΜΑΡΟΥΣΙ - ΚΑΛΑΜΑΤΑ - ΧΑΝΙΑ

#9 Δημοσίευση από ΘΑΝΑΣΗΣ »

Μια παρατηρηση για τον Μπλετσα η εκφραση " σπαω κεφαλι " υπαρχει και σημαινει κανω κεφαλι=φτιαχνομαι , κατα τα αλλα εχεις δικιο
"εφουμερναμ' ενα βραδυ , αργιλε (με) σπαχανη (απο το Ισπαχαν) μαυρη "
Η ΖΩΗ ΚΥΛΑΕΙ ΣΑΝ ΤΟ ΝΕΡΑΚΙ

Άβαταρ μέλους
bill1961
συντονιστής<br>(03/2008 ως τώρα)
Δημοσιεύσεις: 1024
Εγγραφή: 10 Μάιος 2005 11:51 pm
Τοποθεσία: Ηγουμενίτσα

#10 Δημοσίευση από bill1961 »

Να συμπληρώσω Θανάση, ότι από όλο το υπόλοιπο στορυ του τραγουδιού, δεν προκύπτει ότι οι "μαύροι" δηλ. οι μπάτσοι "φτιάχναν κεφάλι", άλλο ρόλο έχουν στην πλοκή...

ΑΝΤΩΝΑΣ
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 169
Εγγραφή: 22 Νοέμ 2006 06:41 pm

#11 Δημοσίευση από ΑΝΤΩΝΑΣ »

Για τον κ. mertzano: "και να συζητάμε μπορούμε και να λέμε την γνώμη μας μπορούμε,γιαυτό συμμετέχουμε στις συζητήσεις που ανοίγει κάποιος (εσύ στην προκείμενη περίπτωση). Αλλά δυστυχώς ή ευτυχώς για το ρεμπέτικο ο Μάρκος ΟΝΤΩΣ είναι κάποιο είδος θεού και αυτό σίγουρα έχει γίνει αξίωμα πλέον και ναι είναι ΔΟΓΜΑΤΙΣΜΟΣ (sic).
Mε εκτίμηση.

Άβαταρ μέλους
theos1960
Δημοσιεύσεις: 12
Εγγραφή: 09 Νοέμ 2006 08:45 am
Τοποθεσία: Κάτω Διμηνιό Κορινθίας

#12 Δημοσίευση από theos1960 »

Φίλοι μου, όπως προανέφερε και ο Χρήστος, η εξήγηση που παρατίθεται μαζί με τους στίχους του τραγουδιού στο kithara.vu μου φαίνεται αρκετά πειστική...
(ΜΙΑ ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ ΣΤΗ ΛΕΞΗ "ΣΠΑΧΑΝΗ" ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΙΣΠΑΧΑΝ ΤΗΣ ΠΕΡΣΙΑΣ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΑΦΓΑΝΙΣΤΑΝ ΟΠΟΥ ΚΑΛΙΕΡΓΕΙΤΟ ΚΑΙ ΕΠΕΞΕΡΓΑΖΕΤΑΙ Η "ΜΑΥΡΗ")

http://www.kithara.vu/ss.php?id=MTU3ODYxMjI0
Guitarkiller

mpletsas
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 522
Εγγραφή: 06 Σεπ 2004 07:28 pm

#13 Δημοσίευση από mpletsas »

ΑΝΤΩΝΑΣ έγραψε:Για τον κ. mertzano: "και να συζητάμε μπορούμε και να λέμε την γνώμη μας μπορούμε,γιαυτό συμμετέχουμε στις συζητήσεις που ανοίγει κάποιος (εσύ στην προκείμενη περίπτωση). Αλλά δυστυχώς ή ευτυχώς για το ρεμπέτικο ο Μάρκος ΟΝΤΩΣ είναι κάποιο είδος θεού και αυτό σίγουρα έχει γίνει αξίωμα πλέον και ναι είναι ΔΟΓΜΑΤΙΣΜΟΣ (sic).
Mε εκτίμηση.
Παρακαλώ η συζήτηση να συνεχιστεί επί της ουσίας, με επιχειρήματα, χωρίς αντιπαραθέσεις και μεγαλοστομίες/κλισέ.

rebetika
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 156
Εγγραφή: 07 Μάιος 2005 12:26 pm
Τοποθεσία: Korinthos

#14 Δημοσίευση από rebetika »

An den kanw lathos prepei kai stin autoviografeia tou Markou apo tin Aggella-Bellou Kail na anaferei diafora eidi ousiwn kathws kai tin proeleusi-katagwgi tous.Sunepws pisteuw ki egw oti milaei gia spaxani , xwris auto omws na simainei oti kapoios allos den mporei na dwsei mia diaforetiki ermineia.

Απάντηση

Επιστροφή σε “Παρτιτούρες - Στίχοι - Ακόρντα”