ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑΤΑ
-
- More than 150 posts user.
- Δημοσιεύσεις: 733
- Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm
Re: ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑΤΑ
Σήμερα φέρνω στην επικαιρότητα την αποκλειστική συνέντευξη που έδωσε στην Εφημερίδα "Το Βήμα" τον Νοέμβριο του 2003 ο οδηγός του τανκ που επιχείρησε και έριξε την πόρτα του Πολυτεχνείου. Η συνέντευξη δόθηκε στον Δημοσιογράφο και ρεπόρτερ Του Βήματος Κώστα Χατζίδη που κατάφερε να βρει και να συνομιλήσει με τον πρωταγωνιστή εκείνων των στιγμών. Η συνέντευξη πρέπει να πω ότι εντάσσονταν σε ένθετο φύλλο της εφημερίδας υπό τον τίτλο "BHMAREPORTAGE". Στο ένθετο επίσης παρουσιάστηκαν τόσο το πόρισμα Τσεβά για τους νεκρούς την νύχτα εκείνη πέριξ του Πολυτεχνείου όσο και τα αρχεία του Γενικού Κρατικού Νοσοκομείου Αθηνών όπου υποδέχτηκε τους δαρμένους και ξυλοφορτωμένους φοιτητές αλλά και όσους είχαν συνδράμει για βοήθεια.
Μέρος της παρακάτω συνέντευξης θα πρέπει να τονιστεί διδάσκεται εδώ και αρκετά χρόνια στα ελληνικά σχολεία και ειδικά σε μάθημα της Ε' Δημοτικού.
http://www.tovima.gr/relatedarticles/ar ... aid=155079
-
- More than 150 posts user.
- Δημοσιεύσεις: 733
- Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm
Re: ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑΤΑ
Προ μηνών στο ίδιο θέμα παρουσιάσαμε φωτογραφίες από την «ΜΑΝΤΡΑ» του Αττίκ αλλά και πολλές ετικέτες από την δισκογραφική καριέρα του Κλέωνος Τριανταφύλλου, ενός εκ των σημαντικότερων Ελλήνων συνθετών.
Ο Αττίκ είναι ο μοναδικός Έλληνας συνθέτης που κατάφερε να κάνει καριέρα στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στο Παρίσι όπου έγραψε από το 1906 και σε ηλικία 21 ετών τουλάχιστον 300 τραγούδια που όμως κανένα δεν ηχογραφήθηκε.
Ο Αττίκ ασχολήθηκε με όλα τα είδη του μουσικού θεάτρου και από το 1918 (https://www.youtube.com/watch?v=gZK3imOQOjU) και μετά θα περάσει στην Ελληνική δισκογραφία κάποια από αυτά. Λίγα σε σχέση με την συνολική του προσφορά στην μουσική.
Ο Αττίκ εγκαινίασε την περίφημη «Μάντρα» του το 1931 και σε αυτόν όφειλαν την ανάδειξη τους πολλοί καλλιτέχνες που αργότερα θα γίνονταν πασίγνωστοι σε όλη την Ελλάδα. Ανάμεσα τους η Λουίζα Ποζέλι, το παιδί θαύμα που ανακάλυψε ο Αττίκ, η Κάκια Μένδρη, η Δανάη, αλλά και οι Μίμης Τραϊφόρος, Ορέστης Λάσκος, Χρήστος Πύρασος, Γιώργος Οικονομίδης κ.α.
Η ΕΠΙΘΕΣΗ ΣΤΗ "ΜΑΝΤΡΑ ΤΟΥ ΑΤΤΙΚ"
Στην «Μάντρα» τον Ιούλιο του 1935, εν μέσω πολιτικών παθών, ο Αττίκ θα τραγουδήσει κάποια σατυρικά δίστιχα που θα καυτηριάζουν τον Πρωθυπουργό Τσαλδάρη αλλά και την επικείμενη παλινόρθωση της Μοναρχίας.
Θαρρώ, θαρρώ
Αλλά καλά κι εγώ δεν ξέρω
Θαρρώ, θαρρώ
Πως ίσως σας τον ξαναφέρω
Φρονώ, φρονώ
Να δούμ’ όμως τι λεν κι εκείνοι
Φρονώ, φρονώ
Πως κι αν ξανάρθει δεν θα μείνει.
Τα παραπάνω λόγια στην επιθεώρηση του Αττίκ φαίνεται να τα λέει ο πρωθυπουργός Τσαλδάρης και ήταν η αιτία φιλομοναρχικοί οπαδοί να μπουκάρουν στην «Μάντρα», να την διαλύσουν εν μέσω της παράστασης και να χτυπήσουν τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
Σήμερα παρουσιάζω το ρεπορτάζ της εφημερίδας «Ριζοσπάστης» δύο μέρες μετά την επίθεση που δέχτηκε ο Αττίκ και η ομάδα του.
Στις 26/7/1935 ο «Ριζοσπάστης» στην πρώτη του σελίδα αναδεικνύει το θέμα της εισβολής τραμπούκων στην «Μάντρα» και με το τίτλο «Άρχισαν οι τρομοκρατικές πράξεις των μοναρχοφασιστών. Η προχθεσινή δολοφονική επίθεση στο θέατρο του Αττίκ οργανωμένη από το υπουργείο Αεροπορίας και την Ασφάλεια» μας δίνει όλο το ρεπορτάζ της άνανδρης επίθεσης.
Ας δούμε τι γράφει χαρακτηριστικά ο «Ριζοσπάστης» εκείνης της μέρας.
Άρχισαν οι τρομοκρατικές πράξεις των μοναρχοφασιστών. Η προχθεσινή δολοφονική επίθεση στο θέατρο του Αττίκ οργανωμένη από το υπουργείο Αεροπορίας και την Ασφάλεια
Δεν είναι πολλά χρόνια στο θέατρο «Περοκέ» οι Γυπαραίοι και οι άλλοι μπράβοι του Βενιζέλου αναστατώσανε τον κόσμο στις πιστολιές και σκοτώσανε τον εργάτη Μωραΐτη. Γιατί; Γιατί ο κόσμος χειροκροτούσε ένα σατυρικό πολιτικό δίστιχο, που δεν ήταν σύμφωνο με τα γούστα των μπράβων και των αφεντάδων τους.
Και προχθές το βράδυ γένηκε πάλι το ίδιο έγκλημα.
Οι μοναρχοφασίστες, μέσα και όξω απ΄την κυβέρνηση έχουν τόσο αποθρασυνθεί, ώστε να μην επιτρέπουν ούτε την πολιτική θεατρική σάτυρα που τους γίνεται. Νιώθουν πως τα χειροκροτήματα του κόσμου που μπιζέρνει τα αντιμοναρχικά δίστιχα των επιθεωρήσεων δεν είναι για την νόστιμη σατυρική εμφάνιση, μα για το περιεχόμενο τους. Και η λύσσα τους φθάνει ως το έγκλημα.
Τον Αύγουστο του 1931 ήταν οι γυπαραίοι του Βενιζέλου. Προχτές στη δολοφονική απόπειρα, υπουργείο Αεροπορίας Ρέπας και Ειδική ασφάλεια συνεργάστηκαν σε σκανδαλώδη ομοφωνία.
ΠΩΣ ΕΓΙΝΕ Η ΔΟΛΟΦΟΝΙΚΗ ΑΠΟΠΕΙΡΑ
Στην οδό Αχαρνών στη «Μάντρα του Αττίκ» παίζεται κάθε βράδυ επιθεώρηση. Μέσα στα διάφορα νούμερα της επιθεώρησης ήταν και σατυρικά δίστιχα για τους διάφορους πολιτικούς και για την μοναρχική κίνηση που τα τραγουδάει ο ίδιος ο Αττίκ (κ.Κλ.Τριανταφύλλου).
Μέσα σ΄αυτά τα δίστιχα είνε και ένα που μπαίνει τάχα στο στόμα του Τσαλδάρη, που λέει τη γνώμη του για το πολιτειακό και που είναι αυτό.
Θαρρώ, θαρρώ
Αλλά καλά κι εγώ δεν ξέρω
Θαρρώ, θαρρώ
Πως ίσως σας τον ξαναφέρω
Φρονώ, φρονώ
Να δούμ’ όμως τι λεν κι εκείνοι
Φρονώ, φρονώ
Πως κι αν ξανάρθει δεν θα μείνει.
Κάθε βράδυ ο κόσμος χειροκροτούσε Ιδιαίτερα το δίστιχο αυτό. Πρέπει να τονισθεί ξεχωριστά πως το θέατρο του «Αττίκ» θεωρείται σαν θέατρο αριστοκρατικό, που συγκεντρώνει κάθε βράδυ το «καλό κόσμο» της Αθήνας. Έτσι και προχθές το βράδυ ανάμεσα στους άλλες θεατές ήταν και ο καθηγητής του Πανεπιστημίου της Αθήνας κ. Π. Κανελλόπουλος και ο αδερφός του άλλοτε υφυπουργού του Πολιτικού Γραφείου και τώρα υπουργού κ. Σαγιάς.
Για το δίστιχο αυτό ο «Αττίκ» βρήκε μέσα στο ειδικό κουτί παραπόνων του θεάτρου του ένα απειλητικό γράμμα, που του έλεγε να πάψει την σάτυρα αυτή αλλοιώς θα του τα κάνουν θάλασσα. Ο Αττίκ δεν έδωσε σημασία.
Προχθές το βράδυ το θέατρο ήταν, όπως πάντα γεμάτο, μα όπως λένε οι άλλοι μάρτυρες και ο ίδιος ο Αττίκ, κοντά στον «καλό κόσμο» ήταν καθισμένοι και πολλοί φαντάροι της αεροπορίας και ένα άλλο πλήθος ύποπτα πρόσωπα.
Μόλις ο Αττίκ τέλειωσε το σατυρικό του τραγούδι και χειροκροτούσε ο κόσμος, ακούστηκε ένα συνθηματικό σφύριγμα και φαντάροι και μπράβοι σαλτάρανε πάνω στην σκηνή και αρχίσανε να χτυπάνε τον καλλιτέχνη και να σπάνε. Ο κόσμος αγαναχτισμένος ρίχτηκε πάνω στους μπράβους για να τους λιντσάρει. Τότε ένας κελευστής έβγαλε το πιστόλι του και έρριξε πάνω στο πλήθος κι έτσι βρήκαν τον καιρό οι μπράβοι και φαντάροι να τραβήξουν προς την πόρτα. Εκεί στάθηκε πάλι με το πιστόλι στο χέρι ο κελευστής για να διευκολύνει την αποχώρηση των φαντάρων της αεροπορίας.
Απ΄όξω περιμέναν επίτηδες αυτοκίνητα, όπου ανέβηκαν οι φαντάροι, ενώ ο κελευστής τους φώναζε.
-Μπράβο παιδιά του Ρέππα!
Ο αστυφύλακας Πάγκαλος που θέλησε να επέμβει και να πιάσει τους δολοφόνους, κακοποιήθηκε και πυροβολήθηκε. Το Δ΄ αστυνομικό τμήμα που ειδοποιήθηκε αμέσως απ΄ το θέατρο για τη δολοφονική απόπειρα, απάντησε πως δεν έχει διαθέσιμη δύναμη και μόλις ύστερα από ένα τέταρτο, ενώ οι παληκαράδες είχαν χαθεί, έστειλε 4 αστυφύλακες….
Ολόκληρο το άρθρο του Ριζοσπάστη για την επίθεση στην Μάντρα του Αττίκ εδώ (σελίδα 1 και σελίδα 2)
Ο Αττίκ με συνεργάτιδες του Θεάτρου χτυπημένος μετά την εισβολή των τραμπούκων.
Ο Ριζοσπάστης θα επανέλθει στο θέμα και την επόμενη μέρα με περισσότερες πληροφορίες για την επίθεση στην "Μάντρα". Πληροφορούμαστε από αυτό το ρεπορτάζ ότι οι μουσικοί του Θεάτρου "Αθήναιον" (Μπροντγουαίη) κατέβηκαν σε απεργία σε ένδειξη συμπαράστασης προς τον Αττίκ και τους συνεργάτες του.
Ο Αττίκ θα περάσει στο "πάνθεον" της Ιστορίας στις 29/8/1944 σε ηλικία 59 ετών δίνοντας ό ίδιος τέλος στην ζωή του. Είχε προλάβει να συμμετέχει στην ταινία "Χειροκροτήματα" που γυρίστηκε εν μέσω κατοχής.
https://www.youtube.com/watch?v=xPV7aZ5YOMU
Περισσότερα για την ζωή και το έργο του Αττίκ εδώ
https://www.youtube.com/watch?v=oCpjfTEJDyI
-
- More than 150 posts user.
- Δημοσιεύσεις: 733
- Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm
Re: ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑΤΑ
ΕΠΕΙΣΟΔΙΟΝ ΕΙΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΑΣ
Την 10.30 μ.μ της χθες εις το θέατρον "Λυρικόν" εδημιουργήθη ζωηρόν επεισόδιον μεταξύ αστυνομικών και καλλιτεχνών του μουσικού θεάτρου μεταξύ των οποίων ήσαν η Σοφία Βέμπο η Άννα Καλουτά ο κ.Μαυρέας και άλλοι.Το επεισόδιον προεκλήθη εκ παραξηγήσεως οργάνων της τάξεως, τα οποία ενόμισαν ότι πρόκειται περί παρανόμου συγκεντρώσεως ενώ ήτο μια απλή συνάθροισις καλλιτεχνών οι οποίοι συνεσκέπτεντο δια διάφορα επαγγελματικά των ζητήματα. Ανακρίσεων επελήφθη το Δ΄αστυνομικόν τμήμα.
http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin.asp?c= ... =6&da=1946 (σελίδα 2η)
Σκοπός της συνάντησης των καλλιτεχνών ήταν ο τρόπος αντίδρασης τους στην βαριά φορολόγηση που τους επιβλήθηκε από την Κυβέρνηση. Τα Θέατρα εκείνες τις μέρες ήταν κλειστά λόγω συνεχιζόμενης απεργίας.
Έτσι στην πρώτη (1η) σελίδα διαβάζουμε επίσης
ΝΑ ΔΟΘΗ ΛΥΣΕΙΣ
Εις το θέατρον "Λυρικόν" όπου είχον συγκεντρωθή αργούντες, λόγω του κλεισίματος των Θεάτρων ηθοποιοί, εδημιουργήθη επεισόδιον άνευ -ευτυχώς- συνεχείας. Το γεγονός ότι επρόκειτο περί πλειονότητος εθνικιστών ηθοποιών , μαρτυρεί ότι οι αστυφύλακες ηθέλησαν να εφαρμόσουν τα σχετικάς περί συγκεντρώσεων διατάξεις, αδιακρίτως φρονημάτων, και δεν ευσταθεί τυχόν ισχυρισμός ότι εθήγισαν "αι ελευθερίαι του λαού". Το επεισόδιον όμως υπογραμμίζει την ανάγκη τερματισμού της υποθέσεως των θεάτρων......
Την άλλη μέρα στην ίδια εφημερίδα διαβάζουμε το πρόγραμμα του Ραδιοφώνου. Εκτός των άλλων αναφέρει
6.30 Εμβατήρια
6.45 Μουσική
7.45 Έργα Λάιντελ
11.00 Συναυλία
12.00 Τραγουδά ο Σώτος Σιδηρόπουλος
12.30 Κυριακάτικη Συμφωνία
13.10 Μουσική σουίνγκ
13.45 Με την ορχήστα του Νιου Μέυφερ
14.20 Παληές γνωστές μελωδίες
14.45 Μουσικός προβολεύς
17.00 Ρούμπες και κόγκες
17.45 Τραγούδια του Αττίκ
18.00 Οπερέτες
19.10 Μουσικόν πρόγραμμα
20.15 Ηπειρώτικα τραγούδια
20.40 Ελληνικά δημοτικά τραγούδια
21.10 Ελαφρά μουσική
21.30 Επιλογή από βαλς
22.15 Τραγούδια των Νέγρων (!!!!!!!!!!!)
23.00 Από την όπερα "Μποέμ"
23.55 Μουσική χορού
00.30 Καντάδες από την χορωδίαν Καφάσκη (ή Καψάσκη δεν είναι ευκρινές)
http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin.asp?c= ... =6&da=1946 (Σελίδα 2η)
-
- More than 150 posts user.
- Δημοσιεύσεις: 733
- Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm
Re: ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑΤΑ
ΤΟ ΓΡΑΜΜΟΦΩΝΟΝ ΤΟΥ ΜΕΝΕΛΑΟΥ
Ανεπιθύμητον δώρον
Ο κ. Μενέλαος, αρχιτέκτων το επάγγελμα, είνε αμίληκτος εχθρός των γραμμοφώνων, τα οποία τον πειράζουν εις τα νεύρα, όπως και άλλους πολλούς άλλως τε. Έχει κόψει τας σχέσεις με πολλά σπίτια φιλικά του και δεν πηγαίνει μόνον και μόνον διότι εις τα σπίτια αυτά υπάρχει γραμμόφωνον. Εάν τον προσκαλέση κανένας γνωστός του θα τον ερωτήση πρώτα.
-Έχετε γραμμόφωνον στο σπίτι;
Και αν μεν του δηλώσετε πως έχετε σας απαντά.
-Λυπούμαι πολύ τότε, αλλά δεν μπορώ ναρθώ...Εκτός αν το εξαφανίσετε και το κλειδώσετε στην αποθήκη ώστε να μην το βλέπω....
Εκτός αυτού έχει ενοικιάσει ερημικήν οικία, έξω της πόλεως, ώστε να μην φθάνουν εως εκεί οι ήχοι των γραμμοφώνων που παίζουν νυχθημερόν εις όλα τα σπίτια και τα μαγαζειά. Εις την πόλιν σπανίως κατεβαίνει μόνον και μόνον για να μην ακούη και βλέπη στα μάτια του γραμμόφωνον. Η σύζηγός του, καθώς και τα παιδιά του, αποφεύγουν πάσαν σχετικήν περί γραμμοφώνων συζήτησιν.
Προχθές εόρταζεν τα γενέθλιαν του. Έκλεινεν το τεσσαρακοστόν πέμπτον έτος της ηλικίας του, οι διάφοροι συγγενείς και φίλοι δε του έστειλαν αρκετά κατά την κρατούσαν συνήθειαν. Την μεσημβρίαν ένας λούστρος εκόμισε ευμέγεθες δέμα.
-Είναι από τον κύριο Ψ., είπε.
Ο κύριος Ψ. ήτο εξάδελφος του κ. Μενελάου άρτι επανελθών εξ Αμερικής. Ο κ. Μενέλαος επήρε το δέμα και το έβαλε στο τραπέζι της σάλας. Συνεκεντρώθη δε πάραυτα ολόξληρος η οικογένεια, προκειμένου να ανοιχθή το δέμα και ν΄ αποκαλυφθή το δώρον το οποίον έστελνε ο θείος Ψ.
Φαντάζεται λοιπόν κανείς την αγανάκτησιν του κ. Μενελάου όταν έμπροσθέν του απεκαλύφθη ένα ωραιότατον... γραμμόφωνον το οποίον έστελνεν ο θείος Ψ.
-Τον παληάνθρωπο! εβρυχήθη.
-Επίτηδες το έκανε! Άμα έρθη εδώ να τον πετάξετε από τις σκάλες. Αλλιώς θα τον σκοτώσω!
-Μα ησύχασε Μενέλαε! απήντησεν η σύζυγος του. Που θέλεις να ξέρη τις ιδιοτροπίες σου ο άνθρωπος;
Ο κ. Μενέλαος έλαβεν αιφνιδίως το γραμμόφωνον και κατηυθύνθη προς το παράθυρον με τον σκοπόν να πετάξη το ανεπιθύμητον δώρον. Αλλά συνεκρατήθη εγκαίρως από την κυρίαν Αγλαίαν, τη σύζυγόν του, η οποία τον έπεισε να το πωλήση...Κι έτσι η γαλήνη επανήλθε εις την οικίαν του κ. Μενέλαου.
Ο ΡΕΠΟΡΤΕΡ
Το παραπάνω κείμενο εκδόθηκε από την εφημερίδα "ΕΜΠΡΟΣ" στις 18 Ιουνίου 1929 και μπορείτε να το διαβάσετε εδώ στην σελίδα 2
http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.as ... &CropPDF=0
-
- More than 150 posts user.
- Δημοσιεύσεις: 733
- Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm
Re: ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑΤΑ
Το 1926 στην εφημερίδα "Εμπρός" στις 24 Απριλίου βρίσκουμε το παρακάτω κείμενο για την οπερέτα "Μποέμικη αγάπη".
Μερικές ετικέτες δίσκων με τραγούδια από την Μποέμικη Αγάπη.
Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ ΤΡΕΛΗ 1926 ΦΤΩΧΙΑ ΤΟΥ ΜΠΟΕΜ 1926 Αφήνουμε το 1926 για να μεταφερθούμε στο 1932 και στην εφημερίδα Μακεδονία βρίσκουμε δύο αναφορές στον Ν.Χατζηαποστόλου και στην οπερέτα του "ΓΙΟΛΑ".
Τέλος να σημειώσουμε ότι ο Νίκος Χατζηαποστόλου ήταν αυτός που έθεσε βέτο στον Μ.Μάτσα να μην ηχογραφούν οι ρεμπέτες τα τραγούδια τους που τα θεωρούσε πολύ χαμηλής στάθμης και όταν ο υπεύθυνος των ODEON-Parlophone αρνήθηκε να διακόψει τις ηχογραφήσεις ρεμπέτικων τραγουδιών ο Χατζηαποστόλου αποχώρησε από τις εταιρείες του Μάτσα.
-
- More than 150 posts user.
- Δημοσιεύσεις: 733
- Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm
Re: ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑΤΑ
Για το Ανικανοποίητο..... έγραψε: ↑24 Αύγ 2016 01:41 pm
Το πρώτο ανέβασμα αφορά την περίφημη ΜΑΝΤΡΑ ΤΟΥ ΑΤΤΙΚ που στεγάστηκε για πολλά χρόνια στο θέατρο "ΔΕΛΦΟΙ" επί των οδών Αχαρνών και Ηπείρου γωνία.
Φωτογραφία της "Μάντρας" του Αττίκ, δημοσιευμένη στο "Έθνος" στις 4/7/1931.
Από την ίδια εφημερίδα, 20 μέρες μετά και συγκεκριμένα στις 24/7/1931, κείμενο-ρεπορτάζ του "Θεατρόφιλου" για την "Μάντρα" και τον Αττίκ.
Στο δημοσίευμα περιλαμβάνονται και δύο σκίτσα του Αλέξανδρου Κορογιαννάκη.