ζεϊμπέκικο ολόκληρο

Εκφραστείτε ελεύθερα..
Κλειδωμένο
Μήνυμα
Συγγραφέας
Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 438
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere

Re: ζεϊμπέκικο ολόκληρο

#8 Δημοσίευση από socrates »

Σαν γενικότερη παρατήρηση θα ήθελα να πω ότι η "Γενική Κατηγορία" δεν είναι σίγουρα ο πιο ιδεώδης τόπος για να ανεβαίνουν οι προσωπικές δημιουργίες μελών, είτε αφορούν στίχους, είτε μελοποιήσεις.
Η παλαιά ενότητα "Ηχογραφήσεις Μελών", από όσο είχα προσέξει αφορούσε κυρίως ηχογραφήσεις γνωστών τραγουδιών του ρεμπέτικου ρεπερτορίου και ήταν αρκετά ενδιαφέρουσα και διασκεδαστική, δείχνοντας πως το ρεμπέτικο είναι ακόμα ζωντανό στον τομέα "εκτέλεση" και πως ακόμα εξελίσσεται σαν είδος βασισμένο στις απαρχές που του έδωσαν οι δημιουργοί του. Θα μπορούσε ίσως να επανέλθει αυτή η ενότητα με την ίδια μορφή και σκοπό και να θεσπισθεί σαν χώρος για ανέβασμα ηχογραφήσεων του δεδομένου ρεπερτορίου που κατά καιρούς οι θαμώνες έχουν την καλή διάθεση να μοιράζονται δημόσια.

Τώρα τι γίνεται με τις δικές μας δημιουργικές προσπάθειες είναι κατά την γνώμη μου άλλο εδάφιο και θα έπρεπε να διατηρηθεί ξεχωριστά από ότι πρότεινα παραπάνω.
Είναι, νομίζω, μεταξύ μας, αρκετοί σε αριθμό δημιουργικοί άνθρωποι που θα ήθελαν να παρουσιάζουν τη δουλειά τους κατά καιρούς, αλλά ίσως οι περισσότεροι να έχουν αποθαρρυνθεί από έλλειψη ενδιαφέροντος ή ίσως καλύτερης οργάνωσης. Θα μπορούσαμε να σκεφτούμε τρόπους βελτίωσης γύρω από αυτά τα θέματα.
Εδώ θα ήθελα να επισημάνω ότι η παλαιά ενότητα "Δημιουργική Γωνιά" ήταν για μένα αρκετά ικανοποιητική και μάλιστα είχε υπό-ενότητες που παρουσίασαν αρκετή δραστηριότητα σε συνεισφορές και ενδιαφέρον από διάφορους θαμώνες. Εγώ προσωπικά δημιούργησα δύο στιχουργικές υπό-ενότητες, "EDELTRAUD" και "ΘΕΩΡΙΑ Χ" και έμεινα αρκετά ευχαριστημένος και από το feed back που πήρα και από τον αριθμό αναγνώσεων/προβολών. Επίσης θυμάμαι την υπό-ενότητα "Μαντινάδες" στην οποία πήραν μέρος αρκετά μέλη και ήταν αρκετά διασκεδαστική και ενημερωτική, καθώς επίσης και το γεγονός ότι μερικά μέλη της σελίδας δημοσίευσαν και στίχους και μουσικές σε δικές τους ιδιαίτερες δημοσιεύσεις. Με άλλα λόγια υπήρχε δημιουργική δραστηριότητα και ελπίζω να υπάρχει ακόμα, καθώς και όρεξη να συνεχιστεί.
Με αυτά τα δεδομένα θα ήθελα να προτείνω την επαναφορά στη νέα σελίδα της "Δημιουργικής Γωνιάς" με όλο της το μέχρι τώρα περιεχόμενο και την καλύτερη από εδώ και στο εξής δόμησή της σε μουσικές και στιχουργικές κατηγορίες, όπως μερικές από τις πιο πάνω, ώστε να μπορεί ο κάθε θαμώνας να κατατάσσει και να καταθέτει εύκολα τη δουλειά του, είτε με το κίνητρο της απλής δημοσίευσης για να την μοιραστεί με άλλους, είτε για να ζητήσει σχόλια, κριτική, βοήθεια, ή με οποιαδήποτε άλλα κίνητρα.
Εκτός από παρουσίαση μουσικής ή στίχων (ή και των δύο), θα μπορούν εφ' όσον προκύπτει ανάγκη να δημιουργούνται πρόσθετες κατηγορίες με διαφορετικό χαρακτήρα, φερειπείν κάποιος μπορεί να θέλει να δημοσιεύσει τα σκίτσα του ή τα κινούμενα σχέδια του, κλπ.
Αυτό που θα ήθελα να αποφευχθεί είναι κυρίως η σύγχυση μέσα σε μία συζήτηση, πολλών θεμάτων, όπως συμβαίνει στην παρούσα συζήτηση.
Το κάθε ποίημα ή τραγούδι για μένα θα έπρεπε να αποτελεί το θέμα μίας μοναδικής συζήτησης ώστε να μπορούμε όλοι αν θέλουμε να πάρουμε μέρος εύκολα και καθαρά χωρίς επεξηγήσεις για το που αναφερόμαστε κάθε φορά που δημοσιεύουμε κάτι.
Στην παρούσα συζήτηση είναι ήδη δημοσιευμένα τρία τραγούδια και για μένα εδώ βρισκόμαστε εν δυνάμει σε τρείς διαφορετικές δημοσιεύσεις/συζητήσεις για μία εκ' των οποίων ήδη κάποια κριτική έχει διατυπωθεί.
Τι γίνεται εδώ? Θα συνεχίσουμε την συζήτηση για ένα από τα τρία τραγούδια ή θα συζητήσουμε και τα άλλα δύο εν καιρώ?
Θα ήθελα να πάρω μέρος και να προσθέσω δικές μου απόψεις σαν συζητητής επί του ενός από τα τρία τραγούδια, αλλά για την ώρα είμαι σε κάποια αμφιβολία για τον τρόπο που πρέπει να προχωρήσει αυτή η συζήτηση. Πρόβλημα τελείως οργανωτικό, αλλά εμένα προσωπικά με εμποδίζει να συνεισφέρω.
Σκεφτείτε το λιγάκι, για να μην μιλώ μόνος μου και απαντήστε αν ενδιαφερόσαστε.


Υ.Γ γράφοντας τα παραπάνω, βλέπω πως τα τραγούδια αυξήθηκαν από τρία σε τέσσερα.

Μία λοιπόν ή τέσσαρες συζητήσεις?
:roll:

AGIS
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 392
Εγγραφή: 05 Φεβ 2005 06:16 pm
Επικοινωνία:

Re: ζεϊμπέκικο ολόκληρο

#9 Δημοσίευση από AGIS »

Πράγματι στις "Ηχογραφήσεις Μελών" κατά πλειοψηφία (όπως ίσως είναι και φυσικό) ανέβαιναν ηχογραφήσεις γνωστών τραγουδιών του ρεμπέτικου ρεπερτορίου, αλλά αυτό δεν εμπόδιζε τον οποιοδήποτε να ανεβάσει και μια δική του προσπάθεια.
Γι' αυτό και έκανα τη σχετική ερώτηση στο αρχικό ποστ.
Από την προσωπική μου σκοπιά βέβαια είναι δευτερεύον το ποια μπορεί να είναι η μορφή που θα δίνει "κίνητρο" στον α ή τον β να παρουσιάσει κάτι δικό του στην κρίση των άλλων - οι "ηχογραφήσεις μελών" (και μαζί της και η "δημιουργική γωνία") το εξυπηρετούσαν αυτό στον προηγούμενο σχεδιασμό της σελίδας για όποιον είχε τέτοιου είδους ανάγκες έκφρασης και "επικοινώνησής" της.
Αλλά σε ότι αφορά το παρόν θέμα, η πολλαλότητα έτσι κι αλλιώς δεν αποφεύγεται σε μια συζήτηση.
Και με τον πιο οργανωμένο τρόπο να συζητάγαμε, το "κάτι παραπάνω" είναι έτσι κι αλλιώς μες στο πρόγραμμα: κάποιος βάζει ένα στιχάκι, σε άλλον αρέσει σε άλλον όχι, το στιχάκι του πρώτου δίνει σε έναν τρίτο ένα άλλο ερέθισμα για ακόμα ένα στίχο ή μια μελωδία και πάει λέγοντας.
Έτσι κι αυτή μπορεί να μην είναι μια συζήτηση με αρχή μέση και τέλος, κι αν αυτό δεν είναι πρόβλημα, τότε αρκεί που υπάρχει η συζήτηση, κατά τη γνώμη μου.

Άβαταρ μέλους
Admin
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 310
Εγγραφή: 01 Ιαν 1970 02:00 am
Επικοινωνία:

Re: ζεϊμπέκικο ολόκληρο

#10 Δημοσίευση από Admin »

Επειδή αυτό τονκαιρό τρέχουν διάφορα και δεν υπάρχει πολύς χρόνος για ενασχόληση με τη σελίδα, διάβασα στα γρήγορα και λίγο διαγώνια τα μηνύματα. Όντως δεν υπάρχει χώρος ακόμα στη νέα σελίδα "ηχογραφήσεις μελών". Προτείνετε να δημιουργηθεί μια νέα κατηγορία στο φόρουμ ; Νομίζω αυτό θα ήταν το πιο εύκολο και ο καθένας εκεί θα μπορούσε να ποστάρει νέο θέμα και αντίστοιχα να γίνονται από κάτω συζητήσεις και σχόλια.

Θα μεταφέρω από την παλιά σελίδα τις ηχογραφήσεις που είχαμε εκεί.

ΥΓ. Άγη θα το παίξουμε στην Κουρούτα;

AGIS
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 392
Εγγραφή: 05 Φεβ 2005 06:16 pm
Επικοινωνία:

Re: ζεϊμπέκικο ολόκληρο

#11 Δημοσίευση από AGIS »

@ΥΓ
αντμίν, αν κάνει κάποιος την αρχή, θα μπω κι εγώ να κάνω δεύτερη (-:
Μόνο που τα τελευταία 2-3 χρόνια το φέρνει η τύχη έτσι που όποτε εσείς εκδράμετε προς Κουρούτα εγώ εκδράμω προς Αθήνα και δεν ξέρω αν φέτος θα αλλάξει αυτό.

Άβαταρ μέλους
αεροκωπηλάτης
More than 100 posts user
Δημοσιεύσεις: 100
Εγγραφή: 24 Ιαν 2010 05:59 pm

Re: ζεϊμπέκικο ολόκληρο

#12 Δημοσίευση από αεροκωπηλάτης »

«Τώρα όλα είναι εντάξει. Η μελωδία βέβαια μπορεί σε όποιον φάνηκε τετριμμένη να παραμένει τετριμμένη, αλλά ίσως τώρα στ' αυτιά του κάπως τη σώζουν οι στίχοι»

Για «όλα εν τάξει» δεν θα τοποθετηθώ, αλλά μου φαίνονται έτσι καλύτερα -στιχουργικά- τα πράγματα. Ως προς το αναφερόμενο, ότι ενδεχομένως οι τροποποιημένοι στίχοι διασώζουν εν τινι μέτρω τη μελωδία (σε όσους αυτή φαίνεται τετριμμένη), δεν θα συμφωνούσα. Πρόκειται για διακριτά πεδία (μελωδία/στίχος) που, όσο και εάν προσλαμβάνονται στην ενιαιότητά τους ως ακρόαμα, διατηρούν, για μένα, την αισθητική τους αυταξία και αυτονομία, και δεν προκύπτει αλληλοπεριχώρηση μέχρι του σημείου ο ένας πυλώνας (π.χ. ο στίχος) να «νομιμοποιήσει» αισθητικά τον άλλον, τον υποτιθέμενο πιο «αδύναμο» (π.χ. τη μελωδία). Για να δώσω ένα παράδειγμα, πολλές φορές μου έχει τύχει να ακούσω τραγούδι, «μάπα» τελείως για μένα από στιχουργική άποψη, το οποίο να μου αρέσει πολύ από μελωδική άποψη, οπότε αυτομάτως κάνω την αφαίρεση και λέω: «ας τους στίχους, άκου μουσικάρα ρε!» ή και αντιστρόφως.

Για να επανέλθω στους εν λόγω στίχους, υπό την τροποποιημένη εκδοχή τους, το βρίσκω όντως ενδιαφέρον ως ποιητικό «ζητούμενο» το τι μπορεί να βάλει κανείς σε λέξεις και μάλιστα -το ακόμη πιο φιλόδοξο- αυτές οι λέξεις οι συμποσούμενες σε 12 στιχάκια, να «χωρέσουν» το νόημα της ζωής.

Και μια τελευταία λεπτομέρεια: εκείνο το γειτνιάζον διπλό «μας» στο τελευταίο στιχάκι, κάπως μου προσκρούει στα αφτιά.
Σήκω το κεφαλάκι σου, από το προσκεφάλι
κι έχω δυο λόγια να σου πω, και ξαναγείρε πάλι

AGIS
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 392
Εγγραφή: 05 Φεβ 2005 06:16 pm
Επικοινωνία:

Re: ζεϊμπέκικο ολόκληρο

#13 Δημοσίευση από AGIS »

@αεροκωπηλάτης

Σίγουρα η μελωδία είναι μελωδία και οι στίχοι στίχοι. Ιδίως όταν πρόκειται για ένα οργανικό κομμάτι από τη μια και ένα γραπτό στιχουργημα από την άλλη.
Όταν όμως ενώνονται σε ένα τραγούδι, τότε επέρχεται μια ενότητα στίχου και μουσικής και τα πράγματα αλλάζουν: Μια επαναλαμβανόμενη νότα από μόνη της δεν είναι τίποτα, ενώ δεμένη με ένα στίχο ενδέχεται και τα δυο μαζί να αποκτούν άλλη διάσταση. Στη βάση αυτής της θέσης έγραψα και ότι "ίσως τώρα στ' αυτιά του κάπως τη σώζουν (τη μελωδία) οι στίχοι", στο βαθμό δηλ. που μια αρνητική αντίδραση απέναντι στο στίχο συμπαρασύρει όλο το τραγούδι και μαζι του και τη μελωδία. "Ίσως". Αν όχι, πάει καλά.

Άλλωστε -πιστεύω- ποτέ δεν πρόκειται να παιχτεί αυτή η μελωδία με την τροποποιημένη εκδοχή των στίχων, τουλάχιστον από μένα. Ίσως αν ζούσα σε μια ιστορική περίοδο που αντί για "που φωτίζει το κελί" θα έπρεπε να τραγουδάω "που φωτίζει με κερί", να το έκανα... Αλλά στο εδώ και το τώρα που ζω δε νομίζω πως πρόκειται να το κάνω. Οπότε χάνεται εν προκειμένω κι η δυνατοτητα να βγάλουμε πειραματικά συμπεράσματα για τη διαφορετικές αισθητικές εντυπώσεις που προκαλούν μια ενότητα μελωδίας - στίχου και μια ενότητα ίδιας μελωδίας - άλλου στίχου.
Οσο για τα τροποποιημένα στιχάκια, όπως έγραψα και πιο πάνω, αποτελούν μια εκδοχή που πράγματι την είχα έτοιμη ειδικά για την αναμενόμενη περίπτωση ενστάσεων σαν των δικών σου. Και -για μένα- η ουσιαστική αντιπαροβολή βρίσκεται ακριβώς ανάμεσα στην αρχική και γενική εκδοχή των στίχων από τη μια και την τροποποιημένη ειδική εκδοχή τους από την άλλη... Χωρίς την αρχική εκδοχή, νοητή σαν "μουγκό" περιεχομενο της "ειδικής" εκδοχής, αυτή η δεύτερη δεν θα είχε κανένα λόγο ύπαρξης...

Είμαι όμως περίεργος για το εξής: Αν δεν το θεωρείς χάσιμο χρόνου, άκου αυτή την "ποπ απόπειρα" που έβαλα σε προηγούμενο ποστ. Το "ζειμπέικο όλόκληρο" και ιδίως οι τρεις "συνθηματολογικές" στροφές του αποτελούν ουσιαστικά μια "συμπύκνωση" των στίχων του "ποπ" κομματιού. Όμως σε αυτό δε υπάρχει ούτε ένα "σύνθημα". Είναι γραμμένο "με δικά μου λόγια" (άιντε με δικά σου λόγια να το πεις, που λέει και το τραγούδι). Η περιέργειά μου λοιπόν συνίσταται στο αν τελικά αυτό που σ' ενοχλεί είναι η "συρραφή συνθημάτων" ή το περιεχόμενο, το νόημα των συνθημάτων αυτών. Πράγμα που (το δεύτερο) φυσικά είναι δικαίωμα. Ίσως μια ακρόαση και μια άποψη για εκείνο το "ποπ" μου λύσει την απορία...

Τέλος για το "μας" της τελευταίας στροφής: Εξαρτάται (και) από τα όνειρα. Αν λχ έχεις μια όχι μονο εξωτερική στάση απέναντι πχ στο ότι "οι ιμπεριαλιστές τη γη ξαναμοιράζουν", αλλά απέναντι σε αυτό διατηρείς και τρέφεις και μια στάση εσωτερική, δηλαδή "ονειρική", τότε δεν αποκλείεται να συναντήσεις και "εντός σου" αυτούς τους ιμπεριαλιστές, να γυρεύουν "ζωτικό χώρο" στα ίδια σου τα όνειρα.
Δεν ξέρω αν είχε δίκιο ο Καβάφης μ' εκείνο το ότι τους ιμπεριαλιστές (!) ποτέ δε θα τους συναντησεις "αν δεν τους κουβανείς εντός σου". Όμως μάλλον είχε ένα δίκιο ο θεατρικός ήρωας της "Τρικυμίας" του Σαίξπηρ, όταν έλεγε ότι είμαστε φτιαγμένοι από το υλικό που φτιάχνονται τα όνειρα.
Ένα δίκιο, ακόμα κι αν πρόκειται για την πιθανή αντιστροφή: τα όνειρα είναι φτιαγμένα από το υλικό που φτιάχνονται οι άνθρωποι. Κι επομένως και από το υλικό που φτιάχνεται και ο ιμπεριαλισμός και ο κόσμος των αφεντικών και λοιπά και λοιπά...
"Μας" λοιπόν...

Άβαταρ μέλους
αεροκωπηλάτης
More than 100 posts user
Δημοσιεύσεις: 100
Εγγραφή: 24 Ιαν 2010 05:59 pm

Re: ζεϊμπέκικο ολόκληρο

#14 Δημοσίευση από αεροκωπηλάτης »

Ακολουθώ, κατ’ αρίθμηση, κάπως στοιχώντας στις παραγράφους σου:

1)Όχι, να διευκρινίσω και πάλι ότι, όσο και να συμφωνώ ότι ασφαλώς όταν μιλάμε για ένα τραγούδι, μιλάμε για μελορυθμική-στιχουργική ενότητα, από και εκεί και μετά (ή αποξαρχής) το δικό μου αισθητήριο τουλάχιστον προβαίνει σε επιμέρους διακρίσεις κατά πεδία, όπως προείπα, και επ’ ουδενί, στην περίπτωσή μου, μια ενδεχόμενη αρνητική αντίδραση σε ένα στίχο θα συμπαρέσυρε στον «καιάδα» και τη μουσική. Και αντιστρόφως.

2)Εφόσον λοιπόν αποκλείεται εκ μέρους σου ενδεχόμενη εκτέλεση με τα τροποποιημένα στιχάκια, παραμένω με την εντύπωση που αποκόμισα και κοινοποίησα υπό την πρώτη εκδοχή επιτέλεσης του άσματος.

3) Για την περιέργεια που διατυπώνεις σχετικά τώρα με το ποπ τραγούδι σου, μπήκα με την ευκαιρία και στο You tube, που έχει καταγεγραμμένα και τα στιχάκια, για να έχω και κειμενική εικόνα, καθώς αγνοούσα το κομμάτι αυτό που έχει ανέβει εδώ και 4 βλέπω χρόνια. Φοβάμαι ότι και εδώ θα είχα να πω τα ίδια πράγματα σε επίπεδο στιχουργίας. Απλώς, εδώ προσλαμβάνω ότι η συμπυκνωμένη συνθηματολογία απλώνεται σε έκταση. Το πρόβλημά μου είναι καθαρά αισθητικής τάξεως. Βρίσκω τη στιχουργία στο ποπ τραγούδι ωσάν ας πούμε έμμετρη ταξική καταγγελία και επίκριση των τεκταινομένων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια ή ας πούμε ότι μου φέρνει σαν έμμετρη παλαιοαριστερή αλλά και πρωτοβάθμια-στοιχειώδης διαφώτιση προς τυχόν ενδιαφερομένους. Δεν βλέπω να μεταστοιχειώνονται όλα αυτά σε τέχνη, για αυτό προσωπικά θα προτιμούσα αντ’ αυτού να κάτσω να μελετήσω και να εντρυφήσω σε δοκίμια, έρευνες και μελέτες για τα προβλήματα που περιγράφονται στο τραγούδι ή ακόμα ακόμα να καταφύγω και σε σοβαρές αναλύσεις σοβαρών εφημερίδων. Λυπάμαι, αλλά τόσο η συρραφή συνθημάτων όσο και το νόημα των ίδιων των συνθημάτων δεν μου λέει, ως αισθητική πρόσληψη, κάτι. Σα να διαβάζω μια «Αυριανή», ας πούμε, και συγγνώμη για την αναλογία, με «ταξικό» πρόσημο. Εγώ τουλάχιστον, υπό αυτά τα κειμενικά δεδομένα που διαβάζω, δεν κινητοποιούμαι –ούτε αισθητικά ούτε πολιτικοϊδεολογικά… Πολλή απλούστευση και κατασκευασμένα αντιθετικά δίπολα… Ταπεινή, ταπεινότατη γνώμη μου.

4)Ως προς το επαναληπτικό «μας», να διευκρινίσω ότι εννοούσα ότι μου «χτυπάει» καθαρά ηχητικά στα αφτιά, όχι τίποτε άλλο.
Σήκω το κεφαλάκι σου, από το προσκεφάλι
κι έχω δυο λόγια να σου πω, και ξαναγείρε πάλι

Κλειδωμένο

Επιστροφή σε “Δημιουργική Γωνιά”