ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ (1 από 2)

Μήνυμα
Συγγραφέας
Άβαταρ μέλους
αεροκωπηλάτης
More than 100 posts user
Δημοσιεύσεις: 100
Εγγραφή: 24 Ιαν 2010 05:59 pm

Re: ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ (1 από 2)

#8 Δημοσίευση από αεροκωπηλάτης »

Socrates, θαρρώ πως ο λόγος είναι για το πρώτο κομμάτι του δίσκου όπου παρέπεμψα (αν κρίνω και από τον τίτλο...)
Σήκω το κεφαλάκι σου, από το προσκεφάλι
κι έχω δυο λόγια να σου πω, και ξαναγείρε πάλι

Νίκος Α. Πολίτης
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 170
Εγγραφή: 30 Μαρ 2005 08:39 pm
Τοποθεσία: Αθήνα

Re: ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ (1 από 2)

#9 Δημοσίευση από Νίκος Α. Πολίτης »

Όπως παρατηρεί και ο Αεροκωπηλάτης, το “Στου βοριά το μπαλκονάκι”* είναι πράγματι πρώτο στη σειρά του σιντί Νο. 6 του ΣΔΕΜ (Σύλλογος προς Διάδοσιν της Εθνικής Μουσικής). Όπως σημειώνει και ο Καράς στο LP No. 5, “Tραγούδια Αμοργού, Κύθνου και Σίφνου” (1973), “(Ζεϊμπέκικα και καρσιλαμάδες) τείνουν να εκλείψουν, καθώς χάνονται οι παληοί μερακλήδες τραγουδιστές και οργανοπαίκτες. Απόκτημα δε ο συνοπτικός αλλά πλούσιος σε χάρι παλαιός Θερμιώτικος του δίσκου καρσιλαμάς (σε χρόνους 9: 2+3+2+2).

*Τα παραδοσιακά / δημοτικά τραγούδια δεν είχαν παλαιότερα “τίτλο”. Το κομμάτι πάντως είναι όντως γνωστό με την πρώτη φράση των στίχων του.
Νίκος Α. Πολίτης

Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 438
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere

Re: ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ (1 από 2)

#10 Δημοσίευση από socrates »

Νίκος Α. Πολίτης έγραψε:Όπως παρατηρεί και ο Αεροκωπηλάτης, το “Στου βοριά το μπαλκονάκι”* είναι πράγματι πρώτο στη σειρά του σιντί Νο. 6 του ΣΔΕΜ (Σύλλογος προς Διάδοσιν της Εθνικής Μουσικής). Όπως σημειώνει και ο Καράς στο LP No. 5, “Tραγούδια Αμοργού, Κύθνου και Σίφνου” (1973), “(Ζεϊμπέκικα και καρσιλαμάδες) τείνουν να εκλείψουν, καθώς χάνονται οι παληοί μερακλήδες τραγουδιστές και οργανοπαίκτες. Απόκτημα δε ο συνοπτικός αλλά πλούσιος σε χάρι παλαιός Θερμιώτικος του δίσκου καρσιλαμάς (σε χρόνους 9: 2+3+2+2).

*Τα παραδοσιακά / δημοτικά τραγούδια δεν είχαν παλαιότερα “τίτλο”. Το κομμάτι πάντως είναι όντως γνωστό με την πρώτη φράση των στίχων του.
Ευχαριστώ Αεροκωπηλάτη και Νίκο.
Όπως είπα, δεν έχω καταγράψει το "Στου Βοριά το μπαλκονάκι", αλλά απλά το πρώτο μοτίβο του, παρ' ότι παιγμένο σε 7/8 στο σύνδεσμο του αεροκωπηλάτη, μου θύμισε το πρώτο μοτίβο του "Πλατανήσιος Νυφιάτικος Συρτός" της Σαμοθράκης, παιγμένο σαν συρτός σε 2/4. Όταν το δημοσιεύσω μπορούμε να κάνουμε συγκρίσεις.

Νίκο, θέλω να σε ρωτήσω δύο πράγματα:

1. Αν διαθέτεις όλη τη συλλογή του ΣΔΕΜ σε ψηφιακή μορφή, σου είναι εύκολο να αρχίσεις να την ανεβάζεις σιγά-σιγά, καθώς και αντίγραφα των σχολίων του Καρά. Δεν την βλέπω να υπάρχει ολόκληρη στη βάση δεδομένων και θα ήταν μία πολύτιμη προσθήκη. Εγώ την είχα δανεισθεί από φίλο στα φοιτητικά μου χρόνια και κατέγραψα ότι πρόλαβα, που ακόμα τα έχω χειρόγραφα τα πιο πολλά. Την αντέγραψα όλη σε κασέτες για να συνεχίσω, αλλά οι κασέτες μου με τον καιρό έχουν απομαγνητιστεί και είναι άχρηστες πια.

2. Το σχόλιο για την ρυθμική ομαδοποίηση (grouping) του παρόντος καρσιλαμά που κάνεις, δηλαδή 9 = 2+3+2+2, είναι δικό σου ή του Καρά?
Και στις δύο περιπτώσεις θα ήθελα να δώ τη μουσική γραμμένη σε παρτιτούρα για να καταλάβω τι εννοείς. Εγώ είμαι της άποψης πως στο παρόν κομμάτι (δεν μιλώ για άλλους καρσιλαμάδες και διαφορετικές ομαδοποιήσεις του 9), η ομαδοποίηση του 9 μπορεί να δοθεί μόνο σαν 3+2+2+2 εάν πρόκειται να δώσουμε σωστά και επακριβώς τα ρυθμικά τονισμένα και ατόνιστα μέρη του μέτρου και με αυτόν τον τρόπο την έχω παρουσιάσει στην παρτιτούρα μου.

Νίκος Α. Πολίτης
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 170
Εγγραφή: 30 Μαρ 2005 08:39 pm
Τοποθεσία: Αθήνα

Re: ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ (1 από 2)

#11 Δημοσίευση από Νίκος Α. Πολίτης »

Το είδα κι εγώ, ότι η παρτιτούρα κάτι διαφορετικό δείχνει (ρυθμικά) απ' εκείνο που ακούω, αλλά έχοντας σπουδάσει μόνο βυζαντινή μουσική δεν είμαι εξοικειωμένος αρκετά με τις επικρατούσες πρακτικές καταγραφής σε πεντάγραμμο, ώστε να ξέρω αν ένας τονισμός 23222 πρέπει να αποδοθεί με ελλειπές πρώτο και τελευταίο μέτρο, ή με άλλο τρόπο. Όπως και νά ΄χει, η σημειογραφία σου αποδίδει και εκείνη το μέτρο με τον τονισμό 2322, δεν θα μπορούσε να γίνει αλλοιώς βέβαια. Έγώ έψαχνα στην παρτιτούρα να βρώ “πού είναι το τριάρι”, δηλαδή το γκρούπ των τριών χτύπων, που διαφοροποιείται από τους διπλούς χτύπους, και μπερδευόμουν. Ακούγοντας όμως το ηχητικό και παρακολουθώντας, βλέπω ότι σωστά πάει. Με την έννοια αυτή λοιπόν, δεν βλέπω πρόβλημα. Ο προσδιορισμός 2322 είναι του Καρά, εγώ απλά συμφωνώ.

Από τη συλλογή μου δεν νομίζω ότι λείπει κάποιος δίσκος, αλλά είναι βυνίλια. Εγώ προσωπικά δεν έχω την ευχέρεια αντιμετώπισης των τεχνικών ψηφιοποίησης. Θα μιλήσω με τον Αυγέρη.
Νίκος Α. Πολίτης

Απάντηση

Επιστροφή σε “Παρτιτούρες”