O μπαγλαμάς τότε είχε πέντε τάστα???

"Κονσούλτο"
Μήνυμα
Συγγραφέας
Άβαταρ μέλους
Dreamlander
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 284
Εγγραφή: 11 Απρ 2006 02:50 pm
Τοποθεσία: Ηράκλειο

#8 Δημοσίευση από Dreamlander »

Βασίλη αν δεν κάνω λάθος στο μέτρημα, έχει δώδεκα τάστα. Μιά οχτάβα δηλαδή.
Τόσα νομίζω έχει και ο μπαγλαμάς που κρατά ο Μπάτης στην κλασσική φωτογραφία της "Ξακουστής Τετράδος του Πειραιώς"
Ή μήπως πρόκειται για τον ίδιο μπαγλαμά;
Για να γνωρίσεις κάπως καλύτερα μια γυναίκα δυστυχώς θα πρέπει πρώτα να την αγαπήσεις.

Άβαταρ μέλους
bill1961
συντονιστής<br>(03/2008 ως τώρα)
Δημοσιεύσεις: 1024
Εγγραφή: 10 Μάιος 2005 11:51 pm
Τοποθεσία: Ηγουμενίτσα

#9 Δημοσίευση από bill1961 »

Το χέρι που κρατάει το μπαγλαμά είναι του Μπάτη, αλλά όχι από τη φωτογραφία της τετράδας. Πάντως εγώ δε μπορώ να τα διακρίνω όλα (τα 12) τάστα....

Άβαταρ μέλους
Γιωργος Κουκος
More than 50 posts user
Δημοσιεύσεις: 87
Εγγραφή: 20 Σεπ 2006 10:20 am
Τοποθεσία: Τορινο

#10 Δημοσίευση από Γιωργος Κουκος »

Γεια σας φιλοι!
Ενδιαφερον το θεμα.Εχω και γω κατι να πω.ελπιζω να μην μπερδευτουμε ομως.Λοιπον εχω δει μπαγλαμα πολυ παλιο με 7 ταστα οπου και σε αυτον το 4ο δεν υπαρχει.Οχι υπηρχε και εφυγε..χε χε Δεν υπαρχει καν χαραγμα..ειναι δηλαδη μεγαλο διαστημα.Με 7 ταστο μπαγλαμα (καθως το κοιταξα λιγο)βολευει να παιξεις ολοκληρη οκταβα και απο τις περισσοτερες γνωστες τονικοτητες ( αν προσεξει κανεις καποιες τονικοτητες ειναι δημοφιλεστερες γιατι τα οργανα σοναρουνε καλυτερα). Τωρα για το 4ο που λειπει νομιζω εχει να κανει με τους δρομους. Βοηθαει (βολευει) στον πειραιωτικο! Αν δοκιμασεις λα πειραιωτικο η ρε πειραιωτικο εισαι μεσα! και νομιζω πως κεινη την εποχη ο πειραιωτικος ηταν δημοφιλεστατος δρομος.! Νομιζω δεν ειναι συμπτωση. Ελπιζω να βοηθησα.

Γεια χαρα ολοι!

Άβαταρ μέλους
Dreamlander
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 284
Εγγραφή: 11 Απρ 2006 02:50 pm
Τοποθεσία: Ηράκλειο

#11 Δημοσίευση από Dreamlander »

Ασφαλώς και δεν μέτρησα ένα προς ένα τα δώδεκα τάστα. Δεν είναι ευδιάκριτα άλλωστε. Απλά έκανα έναν υπολογισμό που δεν νομίζω να με οδηγεί σε λάθος συμπέρασμα.
Παρατηρώντας την φωτό (που είναι υπερμεγεθυσμένη) διακρίνω πάνω στην ταστιέρα σημάδια που μοιάζουν με τάστα μέχρι το μισό μήκος της χορδής (εκτίμηση με το μάτι). Από 'κει και κάτω η ταστιέρα φαίνεται ομοιόμορφη και καθαρή.
Η μισή χορδή είναι μία οχτάβα 'ψηλότερη από την ανοιχτή χορδή. Στην συγκερασμένη κλίμακα χρειάζονται δώδεκα τάστα για να δημιουργηθεί η υψηλότερη οκτάβα.
Για να γνωρίσεις κάπως καλύτερα μια γυναίκα δυστυχώς θα πρέπει πρώτα να την αγαπήσεις.

Άβαταρ μέλους
bill1961
συντονιστής<br>(03/2008 ως τώρα)
Δημοσιεύσεις: 1024
Εγγραφή: 10 Μάιος 2005 11:51 pm
Τοποθεσία: Ηγουμενίτσα

#12 Δημοσίευση από bill1961 »

* Φυσικά και έχεις δίκιο σ' αυτό που λες. Αφού το τελευταίο ευδιάκριτο τάστο είναι στο μέσο της κλίμακας του οργάνου, είναι προφανώς το 12ο. Πιθανόν η παλαιότητα της φωτογραφίας κάνει άλλα τάστα να διακρίνονται έντονα και άλλα λιγότερο έως καθόλου (και αυτό μου δημιούργησε την εντύπωση ότι λείπουν κάποια ενδιάμεσα)...
* Στην αφήγηση του Μπαγιαντέρα στον Λ. Παπαδόπουλο, ο Μπαγιαντέρας αναφέρει μπαγλαμά με τρεις μονές χορδές και όχι δύο.
* Πολύ ενδιαφέρουσες οι πληροφορίες σου Γιώργο.

Υ.Γ. Πράγματι η φωτό είναι σκαναρισμένη στα 600dpi, δεν ξέρω αν λιγότερη ανάλυση θα την έκανε πιο ευδιάκριτη.

AGIS
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 392
Εγγραφή: 05 Φεβ 2005 06:16 pm
Επικοινωνία:

#13 Δημοσίευση από AGIS »

Από αυτοβιογραφία Μάρκου Βαμβακάρη:
<<...Θα με πιστέψεις πως έχω να πιάσω το μπαγλαμά είκοσι χρόνια; Και τι μπαγλαμά! Τι μπαγλαμά έπαιζα εγώ! Ποιος μπόραγε να με πιάσει όταν έπαιζα τον μπαγλαμά! Τον κούρντιζα εγώ το μπαγλαμά κι αρχίναγε με το χέρι μου και τι έπαιζα! Τι έπαιζα! Ούτε κι εγώ δεν ξέρω. Ολόκληρο πιάνο έκανα το μπαγλαμά. Είχα και κάτι νύχια, που άστα. Με τα νύχια, αμή δεν έπαιζα με πένα μπαγλαμά. Αυτοί όλοι που παίζουν μπαγλαμά τώρα παίζουν μπαγλαμομπουζούκι. Δεν είναι αυτοί μπαγλαμάδες. Μπαγλαμάς ήταν με εφτά τάστα, μπερντέδες. Και μέσα σ' αυτούς τους εφτά μπερντέδες έπαιζες όλα τα σόλα, ό,τι έπαιζες. Ενώ τώρα αυτοί έχουν την κλίμακα και κει απάνω. Μπαγλαμά νομίζεις ότι παίζουν; Με το νύχι έπαιζε ο μπαγλαμάς. Βέβαια ήταν κι άλλοι πιο ανώτεροι από μένα. Ήταν ένας Αντρικάκης στη Σύρα, μόλις έπιανε το μπαγλαμά, άστα τι έπαιζε. Με τρεις χορδές ήτανε, τέτοιες ψιλές, ο μπαγλαμάς του αρματωμένος, και ξύλα έ, με στριφτάρια...>>

Άβαταρ μέλους
ntouzenis
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 618
Εγγραφή: 01 Νοέμ 2005 12:54 pm
Τοποθεσία: Χανιά

#14 Δημοσίευση από ntouzenis »

"bill1961" *
Στην αφήγηση του Μπαγιαντέρα στον Λ. Παπαδόπουλο, ο Μπαγιαντέρας αναφέρει μπαγλαμά με τρεις μονές χορδές και όχι δύο.
* Πολύ ενδιαφέρουσες οι πληροφορίες σου Γιώργο.
* Βασιλη εχω καιρο να το διαβασω το βιβλιο, πως ειχα την εντυπωση οτι λεει δυο ... Εννοειται οτι μετα το ποστ εψαξα να βρω το βιβλιο να το επιβεβαιωσω αλλα δεν το βρισκω το ατιμο ... οποτε μενω στη δικη σου αναγνωση !! Οποιος θελει ας μπει στον κοπο να πληκτρoλογησει αυτες τις 2-3 γραμμες, ειναι πολυ ωραια εικονα απο τη δεκατεια του '10, που ομολογουμενως εχουμε σπανιες μαρτυριες απο τοτε !!
* Νασαι καλα Βασιλη !! Το βιβλιο αυτο ισως λογω του οτι το εγραψε ο Λ.Παπαδοπουλος δεν "ακουγεται" πολυ ενω εχει μεσα πολυ ωραιες μαρτυριες απο ρεμπετες, εποχη 1972, πριν ακομα "μυθοποιηθει" το ρεμπετικο. Υπαρχει και μια φοβερη σκηνη οπου ο Κηρομυτης περιγραφει το Μαρκο την ωρα που εφτιαχνε το "Καντονε Σταυρο" στον τεκε του Σταυρακα !! Επισης εκει βλεπουμε
το ποσο ευρυτατα διαδεδομενοι ηταν οι τεκεδες τη δεκαετια του '20 αρχες '30 και οι διαβαθμισεις -κυριλε, στυλ καφενειο, πιο λαικοι ...- και πως ολοι οι ρεμπετες που κραταγαν μπουζουκια, μπαγλαμαδες, πριν την απαρχη της Μαντρας του Κυριακοπουλου (1934), επαιζαν σε ολους αυτους του τεκεδες καθημερινα για τον επιουσιο (τυχερα) και οχι μονο ...
Γιωργος Κουκος
Τωρα για το 4ο που λειπει νομιζω εχει να κανει με τους δρομους. Βοηθαει (βολευει) στον πειραιωτικο! Αν δοκιμασεις λα πειραιωτικο η ρε πειραιωτικο εισαι μεσα! και νομιζω πως κεινη την εποχη ο πειραιωτικος ηταν δημοφιλεστατος δρομος.! Νομιζω δεν ειναι συμπτωση. Ελπιζω να βοηθησα.
Πολυ σωστη η σκεψη αυτη περι πειραιωτικου. Και εκτος απο τον "Πειραιωτικο" το γνωστο που ειναι Χιτζσκιαρ με αυξηση της 4ης, ειναι και το Πειραιωτικο χουζαμ που εχει την ιδια νοτα σε χουζαμ δρομο (απο τονικη ρε ειναι το σολ #, λιγο σπανιο βεβαια ...) π.χ. "Ο ισοβιτης", το κουπλε απο τον "Αραμπατζη" ...

Απάντηση

Επιστροφή σε “Κουβεντούλα”