ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΛΑΠΠΑΣ
Δημοσιεύτηκε: 13 Απρ 2018 09:30 pm
Από την ιστοσελίδα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, διαβάζουμε για τον τενόρο Οδυσσέα Λάππα.
Οδυσσέας Λάππας
Μονωδός, Τενόρος
Ένας από τους κορυφαίους, διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες τενόρους του μεσοπολέμου, που σφράγισε με το πέρασμά του την πορεία της όπερας και στην Ελλάδα. Γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου το 1890 και μεγάλωσε στο κοσμοπολίτικο περιβάλλον της ομογένειας. Ξεκίνησε μουσικές σπουδές στο Διεθνές Ωδείο της Αλεξάνδρειας. Συνέχισε σπουδές στο Μιλάνο κοντά στον Τζουζέππε Μαντολίνι (1912-15). Το 1915 πρωτοεμφανίστηκε επαγγελματικά στο Θέατρο Νταλ Βέρμε του Μιλάνου ως Έντσο [Τζοκόντα/La Gioconda], και στο Μπάρι ως Κάνιο [Παλιάτσοι/Pagliacci]. Το 1917 εμφανίστηκε στη Σκάλα του Μιλάνου και το 1918 σε Πάρμα και Μπρέσια ως Ντικ Τζόνσον [Το κορίτσι της Δύσης/La fanciulla del West]. Το 1919 ξεκίνησε διεθνή σταδιοδρομία εμφανιζόμενος στο Μόντε Κάρλο ως Ρουί Μπλας [Ρουί Μπλας/Ruy Blas], ως Ντικ Τζόνσον και, αργότερα, ως Κάνιο δίπλα στην Ελβίρα ντε Ιντάλγκο (1920) και ως Πάρσιφαλ (1921). Ακολούθησαν επιτυχημένες εμφανίσεις σε Λονδίνο και Παρίσι (1919), Κάιρο (1920) και πάλι Λονδίνο (1925) ως Κόμης Ιπάνοφ δίπλα στη Μαρία Γέριτσα [Φεντόρα/Fedora]. Τις περιόδους 1921-22 και 1928-29 υπήρξε μονωδός στην Όπερα του Σικάγου. Μέχρι το 1935 εμφανιζόταν τακτικά σε σημαντικά λυρικά θέατρα ιταλικών πόλεων όπως: Βενετία, Πάρμα, Παλέρμο, Γένοβα, Μιλάνο, Πίζα, Βερόνα, Νάπολη, Ρώμη κ.α. Ταυτόχρονα, τραγουδούσε σε παραστάσεις σε Ισπανία, Πορτογαλία, Ελλάδα και Τουρκία (Σμύρνη, Κωνσταντινούπολη). Το 1936 στήριξε τις προσπάθειες των Ελλήνων λυρικών τραγουδιστών να οργανωθούν συνδικαλιστικά, έγινε πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Λυρικών Αοιδών και το 1939 ίδρυσε το βραχύβιο Λαϊκό Μελόδραμα Αθηνών. Στη διάρκεια της Κατοχής παρέμεινε στην Ελλάδα. Το 1946 συμμετείχε σε τιμητική μουσική εκδήλωση που διοργανώθηκε στην ΕΛΣ για τη συμπλήρωση 30ετούς καλλιτεχνικής δράσης του. Κατά το διάστημα 1948-52 συμμετείχε σε έξι παραγωγές ή/και αναβιώσεις παραγωγών όπερας της ΕΛΣ ως Ντον Ζοζέ [Κάρμεν/Carmen] (1948-49, 1950-51, 1951-52), Κάνιο [Παλιάτσοι/Pagliacci] (1948-49, 1950-51) και Μάριο Καβαραντόσσι [Τόσκα/Tosca] (1951-52). Διετέλεσε έφορος και υπεύθυνος εθιμοτυπίας της ΕΛΣ. Ερμηνείες του διασώζονται σε ηχογραφήσεις. Απεβίωσε στην Αθήνα στις 26/07/1971.
http://virtualmuseum.nationalopera.gr/e ... seas-2644/
Αφορμή για να ασχοληθούμε με τον πολύ σπουδαίο Έλληνα Τενόρο, ήταν το κείμενο της Ακρόπολις στις 19/10/1929, με τίτλο "Ο Λάππας τραγουδεί για τον φωνόγραφο". Στο δημοσίευμα που καταγράφει την ηχογράφηση τραγουδιών της Κολούμπια, στη μεγάλη αίθουσα της Γερμανικής Λέσχης "Φιλαδέλφεια", ο Οδυσσέας Λάππας φωτογραφίζεται μπροστά στο μικρόφωνο. Στην φωτογραφία βλέπουμε και την διάταξη των μουσικών κατά την ώρα της ηχογράφησης, ενώ σε σχόλιο του, ο δημοσιογράφος, ανατρέχει σε παλαιότερους χρόνους όταν δεν υπήρχε μικρόφωνο αλλά η ηχογράφηση γίνονταν σε χωνί, που ίσχυε μέχρι το 1924 περίπου.
Ο ανώνυμος δημοσιογράφος στο ρεπορτάζ του, δεν ξεχνάει να περιγράψει και την διαδικασία κατά την οποία ένα τραγούδι έμενε στην αιωνιότητα μέσω της ηχογράφησης του σε πλάκες γραμμοφώνου. Ο πατέρας, η μάννα και τα παιδιά.
Για την δισκογραφική καριέρα του Οδυσσέα Λάππα θα ασχοληθούμε σε επόμενο κείμενο. Η σελίδα μας διαθέτει 3 ηχογραφήσεις με την φωνή του Οδυσσέα Λάππα.
Οδυσσέας Λάππας
Μονωδός, Τενόρος
Ένας από τους κορυφαίους, διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες τενόρους του μεσοπολέμου, που σφράγισε με το πέρασμά του την πορεία της όπερας και στην Ελλάδα. Γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου το 1890 και μεγάλωσε στο κοσμοπολίτικο περιβάλλον της ομογένειας. Ξεκίνησε μουσικές σπουδές στο Διεθνές Ωδείο της Αλεξάνδρειας. Συνέχισε σπουδές στο Μιλάνο κοντά στον Τζουζέππε Μαντολίνι (1912-15). Το 1915 πρωτοεμφανίστηκε επαγγελματικά στο Θέατρο Νταλ Βέρμε του Μιλάνου ως Έντσο [Τζοκόντα/La Gioconda], και στο Μπάρι ως Κάνιο [Παλιάτσοι/Pagliacci]. Το 1917 εμφανίστηκε στη Σκάλα του Μιλάνου και το 1918 σε Πάρμα και Μπρέσια ως Ντικ Τζόνσον [Το κορίτσι της Δύσης/La fanciulla del West]. Το 1919 ξεκίνησε διεθνή σταδιοδρομία εμφανιζόμενος στο Μόντε Κάρλο ως Ρουί Μπλας [Ρουί Μπλας/Ruy Blas], ως Ντικ Τζόνσον και, αργότερα, ως Κάνιο δίπλα στην Ελβίρα ντε Ιντάλγκο (1920) και ως Πάρσιφαλ (1921). Ακολούθησαν επιτυχημένες εμφανίσεις σε Λονδίνο και Παρίσι (1919), Κάιρο (1920) και πάλι Λονδίνο (1925) ως Κόμης Ιπάνοφ δίπλα στη Μαρία Γέριτσα [Φεντόρα/Fedora]. Τις περιόδους 1921-22 και 1928-29 υπήρξε μονωδός στην Όπερα του Σικάγου. Μέχρι το 1935 εμφανιζόταν τακτικά σε σημαντικά λυρικά θέατρα ιταλικών πόλεων όπως: Βενετία, Πάρμα, Παλέρμο, Γένοβα, Μιλάνο, Πίζα, Βερόνα, Νάπολη, Ρώμη κ.α. Ταυτόχρονα, τραγουδούσε σε παραστάσεις σε Ισπανία, Πορτογαλία, Ελλάδα και Τουρκία (Σμύρνη, Κωνσταντινούπολη). Το 1936 στήριξε τις προσπάθειες των Ελλήνων λυρικών τραγουδιστών να οργανωθούν συνδικαλιστικά, έγινε πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Λυρικών Αοιδών και το 1939 ίδρυσε το βραχύβιο Λαϊκό Μελόδραμα Αθηνών. Στη διάρκεια της Κατοχής παρέμεινε στην Ελλάδα. Το 1946 συμμετείχε σε τιμητική μουσική εκδήλωση που διοργανώθηκε στην ΕΛΣ για τη συμπλήρωση 30ετούς καλλιτεχνικής δράσης του. Κατά το διάστημα 1948-52 συμμετείχε σε έξι παραγωγές ή/και αναβιώσεις παραγωγών όπερας της ΕΛΣ ως Ντον Ζοζέ [Κάρμεν/Carmen] (1948-49, 1950-51, 1951-52), Κάνιο [Παλιάτσοι/Pagliacci] (1948-49, 1950-51) και Μάριο Καβαραντόσσι [Τόσκα/Tosca] (1951-52). Διετέλεσε έφορος και υπεύθυνος εθιμοτυπίας της ΕΛΣ. Ερμηνείες του διασώζονται σε ηχογραφήσεις. Απεβίωσε στην Αθήνα στις 26/07/1971.
http://virtualmuseum.nationalopera.gr/e ... seas-2644/
Αφορμή για να ασχοληθούμε με τον πολύ σπουδαίο Έλληνα Τενόρο, ήταν το κείμενο της Ακρόπολις στις 19/10/1929, με τίτλο "Ο Λάππας τραγουδεί για τον φωνόγραφο". Στο δημοσίευμα που καταγράφει την ηχογράφηση τραγουδιών της Κολούμπια, στη μεγάλη αίθουσα της Γερμανικής Λέσχης "Φιλαδέλφεια", ο Οδυσσέας Λάππας φωτογραφίζεται μπροστά στο μικρόφωνο. Στην φωτογραφία βλέπουμε και την διάταξη των μουσικών κατά την ώρα της ηχογράφησης, ενώ σε σχόλιο του, ο δημοσιογράφος, ανατρέχει σε παλαιότερους χρόνους όταν δεν υπήρχε μικρόφωνο αλλά η ηχογράφηση γίνονταν σε χωνί, που ίσχυε μέχρι το 1924 περίπου.
Ο ανώνυμος δημοσιογράφος στο ρεπορτάζ του, δεν ξεχνάει να περιγράψει και την διαδικασία κατά την οποία ένα τραγούδι έμενε στην αιωνιότητα μέσω της ηχογράφησης του σε πλάκες γραμμοφώνου. Ο πατέρας, η μάννα και τα παιδιά.
Για την δισκογραφική καριέρα του Οδυσσέα Λάππα θα ασχοληθούμε σε επόμενο κείμενο. Η σελίδα μας διαθέτει 3 ηχογραφήσεις με την φωνή του Οδυσσέα Λάππα.