ΠΑΛΙΕΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΕΚΤΕΛΕΣΕΙΣ

Απόψεις σας για τη σελίδα, προβλήματα που εντοπίζονται, σχόλια, παρατηρήσεις
Μήνυμα
Συγγραφέας
Άβαταρ μέλους
bill1961
συντονιστής<br>(03/2008 ως τώρα)
Δημοσιεύσεις: 1024
Εγγραφή: 10 Μάιος 2005 11:51 pm
Τοποθεσία: Ηγουμενίτσα

#22 Δημοσίευση από bill1961 »

1. Για να μη μου παρεξηγηθούν και άλλες πόλεις από τις οποίες πέρασε ο Μάρκος: Όποιος γνωρίζει κάτι μας το λέει. Αυτά ήξερα, αυτά έγραψα.
2. Αντιγράφω από το ένθετο φυλλάδιο του Π. Κουνάδη στη σειρά ΑΡΧΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ - ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΤΟΥ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟΥ - ΜΑΡΚΟΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ:
"...το Φθινόπωρο του 1932, ο Γιώργος Μπάτης, πρώτα με τα τραγούδια "Σούχει λάχει" και "Μπάτης ο δερβίσης" και ο Μάρκος Βαμβακάρης με τα "Εφουμέρναμ' ένα βράδυ", "Ταξιμ σερφ", "Ο μαστούρας" και "Μόρτισσα χασικλού", ανοίγουν το δρόμο της εισόδου του μπουζουκιού στη δισκογραφία της Ελλάδας. Για την ιστορική ακρίβεια, βέβαια, πρέπει να συμπληρώσουμε ότι η πρώτη ηχογράφηση με μπουζούκι στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε ένα χρόνο πριν και πέρασε απαρατήρητη. Δυο παλαίμαχοι της πρώτης γενιάς των μουσικών του ρεμπέτικου, ο Μανέτας με το μπουζούκι του και ο Λειβαδίτης με το τσίμπαλο, ηχογραφούν "Τα δίστιχα του μάγκα" και το Σμυρνέικο "Καλε μάνα δε μπορώ" με τη φωνή του άγνωστου Σπαχάνη". Αυτά για το πότε πρωτογράφτηκε πενιά στο βινύλιο.
3. Ας μη μπούμε στη λογική του "πόσο νταλάρας" ήταν ο οποιοσδήποτε συνθέτης του Ρεμπέτικου. Εκ των πραγμάτων όμως λίαρ τζετ δε θα μπορούσαν νάχουν.
4. Το πως αμοίβεται ο κάθε δημιουργός δεν είναι μόνο συνάρτηση του μεγέθους (εδώ ελπίζω οτι εννοούμε ποιότητα και όχι ποσότητα γιατί τότε καλώς πράττουν και αμείβονται οι διάφοροι φοίβοι). Εξαρτάται και από την εποχή στην οποία δραστηριοποιήθηκε. Για δέστε κάποια στοιχεία που αναφέρει ο Κ. Χατζηδουλής στο βιβλίο του "Ρεμπέτικη Ιστορία" :
".. Ο Μάρκος έπαιρνε 125 δραχμές μεροκάματο και οι άλλοι εκατό, εκτός από το Ανεστάκι που έπαιρνε 80 δρχ. ..." (μαρτυρία από σερβιτόρο - μπράβο στο μαγαζί του Σαραντόπουλου) ή άλλη μαρτυρία από το μαγαζάτορα Κερατζάκη "... Ο Μάρκος έπαιρνε 200 δρχ μεροκάματο και οι άλλοι 150 ...".
5. Ας δεχθούμε όμως ότι ο Μάρκος δεν αμοιβόταν όπως έπρεπε. Μήπως ήταν ο μόνος? Πούναι τα "λίαρ τζετ" του Τούντα για παράδειγμα (με αρχίδια τουλάχιστον ισάξια με του Μάρκου) ή του Σκαρβέλη, του καταληστεμένου Παπάζογλου ή του Μπαγιαντέρα, του Χατζηχρήστου ή ... . Δεν έχει τελειωμό ο κατάλογος.
6. Και μια και ανέφερα το Μπαγιαντέρα, μήπως δεν του φέρθηκαν οι εταιρείες και οι "φίλοι" το ίδιο και χειρότερα απ' ότι στο Μάρκο κατά η δεκαετία του 50?. Τυφλος και χωρίς δουλειά έβγαζε τη "σφουγγάρα" στις ταβέρνες και τα πανηγύρια για να ζήσει. Την ίδια εποχή δεν εγκατέλειψε αηδιασμένος τα πάλκα ο Γενίτσαρης, ενώ ο Σκαρπέλης αναγκάζεται να κάνει το φορτοεκφορτωτή στη λαχαναγορά και ο Ποτοσίδης το λούστρο για να επιβιώσουν. Δε φεύγουν τότε τόσοι και τόσοι ρεμπέτες για την Αμερική για τον επιούσιο?
7. Και βέβαια δε χρειάζεται κανενός είδους μυθοποίηση ή ηρωοποίηση ο Μάρκος. Δυστυχώς όμως αυτό γίνεται με αποτέλεσμα να υποβαθμίζουμε το αξιολογότατο έργο των υπόλοιπων συνθετών του ρεμπέτικου.
Τελευταία επεξεργασία από bill1961 σε 04 Ιουν 2005 10:15 pm, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.

ΘΑΝΑΣΗΣ
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 393
Εγγραφή: 23 Απρ 2005 08:30 am
Τοποθεσία: ΜΑΡΟΥΣΙ - ΚΑΛΑΜΑΤΑ - ΧΑΝΙΑ

#23 Δημοσίευση από ΘΑΝΑΣΗΣ »

ΕΠΑΝΕΡΧΟΜΑΙ ΣΤΟΝ ΑΡΧΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΠΟΥ ΕΙΧΑ ΒΑΛΕΙ . ΕΧΟΥΝ ΟΙ ΝΕΕΣ ΕΚΤΕΛΕΣΕΙΣ ΨΥΧΗ ;; ΕΓΩ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΝΟΜΙΖΩ ΠΩΣ ΟΧΙ . ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΩΣ ΕΚΤΕΛΕΣΕΙΣ , ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΤΕΧΝΙΚΑ ΑΨΟΓΕΣ ΑΛΛΑ ΧΩΡΙΣ ΨΥΧΗ . ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΤΗ ΒΡΙΣΚΩ ΣΕ ΚΑΤΙ ΜΙΚΡΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΠΑΛΚΑ ( ΜΗ ΜΕ ΡΩΤΗΣΕΤΕ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΚΑΝΕΝΑ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ) , ΠΟΥ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΟΥΝ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΑΥΤΑ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΣΤΟ ΚΕΦΙ ΚΑΙ ΤΟ ΖΟΥΝ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ .

Άβαταρ μέλους
bill1961
συντονιστής<br>(03/2008 ως τώρα)
Δημοσιεύσεις: 1024
Εγγραφή: 10 Μάιος 2005 11:51 pm
Τοποθεσία: Ηγουμενίτσα

#24 Δημοσίευση από bill1961 »

ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΜΑΡΙΝΑΚΗ ΤΟ "ΚΑΠΕΛΑ ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΕ" ΠΟΥ Ο ΞΗΝΤΑΡΗΣ ΔΙΝΕΙ ΡΕΣΤΑ. ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΞΗΝΤΑΡΗ ΕΓΩ ΘΕΩΡΩ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΘΕΝΤΙΚΑ ΛΑΪΚΟΣ. ΕΝΤΕΛΕΙ ΔΕ ΘΑΛΕΓΑ ΝΑ ΤΙΣ ΤΣΟΥΒΑΛΙΑΣΟΥΜΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΠΑΝΕΚΤΕΛΕΣΕΙΣ ΩΣ ΑΧΡΗΣΤΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΤΙΣ ΠΕΤΑΞΟΥΜΕ ΣΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ

mpletsas
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 522
Εγγραφή: 06 Σεπ 2004 07:28 pm

#25 Δημοσίευση από mpletsas »

Ανέβασέ το τότε αν θέλεις. (Πάντως η ηχογράφηση με Στράτο Παγιουμτζή υπάρχει στη σελίδα, την είχε ανεβάσει ο Σπύρος Πατράς.)

ARIS KEFALAS
Δημοσιεύσεις: 2
Εγγραφή: 21 Μάιος 2005 03:23 pm

#26 Δημοσίευση από ARIS KEFALAS »

Πρώτη φορά παίρνω μέρος σε θέμα και θα ηθελα να τονίσω τα εξής:

Πρώτες εκτελέσεις ΝΑΙ και πάντα θα τις αναζητώ

Οταν βγαίνω για να διασκεδάσω προτιμώ να ακούσω Ξηντάρη ή Γκολέ παρά να πάω στο "Ρωμαίο" ή σε "Νταλάρα με Ρέμο"

Οι "Νέοι Ρεμπέτες" τουλάχιστον έχουν πιστεύω την ιδαιτερότητα και τραγουδούν με το δικό τους στύλ και δεν αντιγράφουν κανέναν.
Έχω παρεβρέθει:
Σε γάμο όπου τραγουδούσε ο Γκολές Ακούστηκαν τραγούδια τα οποία δεν έχουν ακουστεί ή δεν εχουν γραμοφωνήθει σε βινύλιο

Στην Σκόπελο με τον Ξηντάρη.
Στην Πάτρα με τον Γκολέ, Επίσης στην Πάτρα στην Μαρκίζα με άτομα που τους άρεσε το ρεμπέτικο και πάντα οργανικά προσπαθούσαν ν΄αποδώσουν τα κομμάτια όπως ακριβώς στις πρώτες εκτλέσεις..

Πολλά κομμάτια που τα έχω σε πρώτες εκτελέσεις τα έχω ακούσει απο τους "Νέους Ρεμπέτες "

Οι "Νέοι Ρεμπέτες αυτοί" τουλάχιστον είναι οι συνεχιστές του ρεμπέτικου.
Υπάρχουν εκτελέσεις που έχουν μεταφερθεί στις μέρες μας απο τους "Νέους Ρεμπέτες "

Άξίζει πάντως να επιβραβεύσουμε την προσπάθεία τους .

Άβαταρ μέλους
vacondios
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 324
Εγγραφή: 28 Αύγ 2004 07:17 am
Τοποθεσία: Αρτέμιδα Αττικής

#27 Δημοσίευση από vacondios »

ARIS KEFALAS έγραψε: Οι "Νέοι Ρεμπέτες" τουλάχιστον έχο
Δεν υπάρχουν "Νέοι Ρεμπέτες" Ο ορος είναι τελείως αδόκιμος και εγώ προσωπικά τον αποκηρύσσω μετά βγελυμίας. Πάς όστις ξεκίνησε την καρριέρα του μετά το 1955 δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ρεμπέτης.
Μπορεί να υπάρχουν καλλιτέχνες που δείχνουν σεβασμό και προσοχή ερμηνεύοντας τα έργα των ρεμπετών αλλά τίποτα περισσότερο.

Άβαταρ μέλους
Κώστας Ε.
Δημοσιεύσεις: 47
Εγγραφή: 02 Σεπ 2004 03:05 am
Τοποθεσία: Αθήνα

Re: ΠΑΛΙΕΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΕΚΤΕΛΕΣΕΙΣ

#28 Δημοσίευση από Κώστας Ε. »

Έχω την εντύπωση πως όποιος θέλει μπορεί να ζητήσει δικαιώματα από τα τραγούδια.Π.χ στο περιοδικό Μετρονόμος τεύχος 16 σελίδα 42, σε αφιέρωμα στον Ανέστη Δελιά, ένας ανιψιός του λεεί ότι συνάντησε τον Μιχάλη Γενίτσαρη και αφού του θύμησε ποιός είναι, ο Γενίτσαρης του είπε να πάει να πάρει τα λεφτά του θείου του από την Α.Ε.Π.Ι. και ο ανύψιός του Δελλιά λέει ότι εβαλε δικηγόρο για να βρει την άκρη.Ακόμα είχα ακούσει σε εκπομπή στη ΝΕΤ τον Στέλιο Βαμβακάρη να λέει ότι εισπράτει κανονικά τα δικαιώματα του πατέρα του.Ακόμα την δεκαετία του πενήντα ο Μάρκος έπαίζε ως πλανόδιος σε ταβέρνες με τον Στέλιο να βγάζει πιατάκι μετά τα τραγούδια.Α! ανεπίσημο αυτό και με κάθε επιφύλαξη από τον πρώτο μου δάσκαλο στο μπουζούκι, Συριανός στην καταγωγή και συνταξιούχος τώρα, θυμότανε τον Μάρκο να κάνει τον κουβαλητή για τα προς το ζην.

Απάντηση

Επιστροφή σε “Η δική σας γνώμη”