μακρόνησος

Εκφραστείτε ελεύθερα..
AGIS
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 360
Εγγραφή: 05 Φεβ 2005 06:16 pm
Επικοινωνία:

μακρόνησος

Δημοσίευση από AGIS » 01 Ιούλ 2016 07:52 pm

Το τραγούδι αυτό βρίσκεται επίσης στις "ηχογραφήσεις μελών" του old-ρεμπέτικο, παιγμένο με έναν τζουρά. Τώρα σε μια καινούργια ενορχήστρωση, αν μπορώ νε εκφραστώ έτσι...
ΑΚΟΥΣΤΕ

>>>>>>>>>ΕΔΩ<<<<<<<<<<<

Το ποίημα του ανώνυμου εξόριστου παρατίθεται στο άλμπουμ «Μακρόνησος» του Γιώργου Φαρσακίδη (1η έκδοση το 1964 – σελ. 43 4η έκδοση «σκυτάλη» – μπορείτε να ξεφυλλίσετε το έργο κάνοντας κλικ εδώ), από όπου (έργο του Φαρσακίδη) και το μακρονησιώτικο «τοπίο» της εικόνας.
Για τη μουσική είμαι ο υπεύθυνος…

Καταγράφω τους στίχους από μνήμης:

ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΣ (ανώνυμου)

Τ’ άχαρο σχήμα σου χαράζεται παντού
Μπλάβα σημάδια αχνά στα σώματά μας
Πληγές ματώνουνε στα σωθικά μας
Μα στις καρδιές μας το γαλάζιο του ουρανού

Έρχονται οι μπόρες κι οι βοριάδες ως περνούν
Αντίσταση δε βρίσκουν στην ορμή τους
Δέντρο, πουλί ή κλαρί – τη δύναμή τους
Τα μπράτσα και τα στήθια μας τη σταματούν

Ντρέπεται ο ήλιος ως διαβαίνει απ’ το νησί
Τόσο σκυφτούς ανθρώπους ν’ αντικρίζει
Ντρέπεται για τους δήμιους μα δακρύζει
Κάποια χαράδρα όταν φωτίζει ή μια κορφή

Εκεί ψηλά σαν κάστρα υψώνονται στο φως
Κορμιά που δεν λυγούν στην καταιγίδα
Οι δήμιοι εδώ ας χάσουν κάθε ελπίδα
Είναι χαράκωμα που δεν πατά ο εχθρός

Μονάχα ο θάνατος θα βγάλει από τ’ αμπρί
Εμάς της λευτεριάς τους μονομάχους
Ροδίζει στης Μακρόνησος τους βράχους
Τ’ ανθρώπου η νίκη φωτοστεφάνωτη λαμπρή
https://www.youtube.com/watch?v=5_GDnTJaC8E

AGIS
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 360
Εγγραφή: 05 Φεβ 2005 06:16 pm
Επικοινωνία:

Re: μακρόνησος

Δημοσίευση από AGIS » 08 Ιούλ 2016 02:54 pm

Αφότου δημοσιοποίησα την παραπάνω ηχογράφηση, δέχτηκα την κριτική ότι ταλαντεύεται ρυθμικά ανάμεσα σε ζεϊμπέκικο και χασάπικο.
Από την κριτική αυτή προκύψανε δυο ακόμα εκδοχές του τραγουδιού:
Χασάπικο ΕΔΩ.
Κι ΕΔΩ μια ακόμα προσπάθεια, στο ζεϊμπέκικο.

Τέλος, για την ιστορία, η πρώτη-πρώτη ηχογράφηση, πριν 7 χρόνια, που βρίσκεται και στις "ηχογραφήσεις μελών" του old-ρεμπέτικο, ΕΔΩ.

AGIS
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 360
Εγγραφή: 05 Φεβ 2005 06:16 pm
Επικοινωνία:

Re: μακρόνησος

Δημοσίευση από AGIS » 09 Ιούλ 2016 05:38 pm

Και μια τελική, προς το παρόν, δοκιμή ΕΔΩ

AGIS
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 360
Εγγραφή: 05 Φεβ 2005 06:16 pm
Επικοινωνία:

Re: μακρόνησος

Δημοσίευση από AGIS » 09 Ιούλ 2016 09:10 pm

Μια που που άρχισα και συνέχισα αυτόν τον μονόλογο, ας τον ολοκληρώσω ως εδώ.
Η αίσθησή μου λοιπον ως τώρα είναι ότι προσπαθώντας να γίνει χασάπικο, το κομμάτι ξεχειλώνει. Προσπαθώντας να γίνει ζεϊμπέκικο πάλι, έχω την αίσθηση ότι πάω τεχνητά και προσθέτω ένα όγδοο, αλλά το αποτέλεσμα είναι ότι γι' αυτό το όγδοο τρω τον αέρα των στίχων. Το συμπέρασμά μου από τις ως τώρα προσπάθειες είναι, ότι οι στίχοι αναπνέουν στην αρχική, πρώτη εκτέλεση.
Οπότε κρύβω τις υπόλοιπες κι αν πετύχω κάτι που να με ικανοποιεί το ίδιο ή περισσότερο, μπορεί να τα ξαναπούμε.

(Βασικά ενημερώνω για την περίπτωση που κάποιος κάνει κλικ σε κάποιο κομμάτι και δεν το βρίσκει)

Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 424
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere

Re: μακρόνησος

Δημοσίευση από socrates » 09 Ιούλ 2016 09:54 pm

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΔΥΟ ΣΥΝΕΧΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ (λόγω 6 συνημμένων)

Άγη, δεν διάβασα την τελευταία δημοσίευσή σου εγκαίρως γιατί έγραφα το ακόλουθο κείμενο και δημιουργούσα σχετικά αρχεία. Κράτησε σε παρακαλώ την άποψη του ζεϊμπέκικου όπως την δημοσίευσες πιο πάνω.

Η τελευταία ηχογράφηση μου άρεσε. Διασαφηνίστηκε ο ρυθμός επί τέλους και έγινε εννεάσημος καθώς ταιριάζει σ' ένα ζεϊμπέκικο κι' έτσι τώρα ακούω ένα σταθερό 9/4 απ' την αρχή ως το τέλος του τραγουδιού. Επίσης η χρονική διάρκεια μειώθηκε κάπως κι' αυτό είναι καλό, αλλά θα ήθελα να προσθέσω κι' άλλα επ' αυτού του θέματος.
Κατέγραψα μία πλήρη στροφή (μελωδία και τις τρείς βασικές τονικές συγχορδίες) όπως περίπου την ακούω και την παραθέτω πιο κάτω στις συνηθισμένες μορφές αρχείων που δουλεύω (PDF, XML, MP3) για τυχόν αναφορές.
Θα ήθελα να πώ ότι σαν θεματική σύλληψη μου αρέσει πολύ και πρόσθετα ότι σαν μελωδία κολλά στο στίχο (ερμηνεύει το θετικό του ύφος). Οπότε στα πιο βασικά πράγματα είναι ένα πετυχημένο τραγούδι στη νέα αυτή μορφή.
ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΣ 1.pdf
(97.53 KiB) Μεταφορτώθηκε 140 φορές

Click Here for Scrolling Score - Κλικ εδώ για κινούμενη παρτιτούρα
ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΣ 1.mp3
(780.44 KiB) Μεταφορτώθηκε 62 φορές
ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΣ 1.xml
(75.83 KiB) Μεταφορτώθηκε 67 φορές
Τελευταία επεξεργασία από socrates σε 09 Ιούλ 2016 10:02 pm, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.

Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 424
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere

Re: μακρόνησος

Δημοσίευση από socrates » 09 Ιούλ 2016 10:00 pm

Στα πιο τεχνικά τώρα:
Νομίζω πως και η νέα χρονική διάρκεια ολόκληρου του τραγουδιού είναι πολύ μεγάλη χωρίς μελωδική/αρμονική διαφοροποίηση. Το όλο θέμα είναι έξη (επιμήκη σαν ζεϊμπέκικο) μέτρα μουσικής που επαναλαμβάνονται αενάως σε κύκλο, όπως όλα τα στροφικά τραγούδια, κι' αυτό δομικά είναι σωστό. Αλλά, θα μου άρεσε μάλλον πιο πολύ, αν υπήρχε μεγαλύτερη θεματική ποικιλία ή παραλλαγή. Οι συγχορδίες μπορούν π.χ. να γίνουν διαφορετικές ή πιο πολλές κρατώντας τις βασικές στα σημεία τους. Ακόμα πιο πολύ, μπορεί να μετατροπίσει σε άλλη τονικότητα και να επιστρέψει στην αρχική για πιο πολύ τονικό ενδιαφέρον.
Αλλά η τεχνική της σταδιακής μετατροπίας είναι πολύ δύσκολη υπόθεση, οπότε θα πρότεινα την τεχνική της απότομης μετατροπίας που δεν ακούγεται καθόλου άσχημη όταν γίνεται σε χρονικά σωστά επιλεγμένα μέρη.
Μία τέτοια τεχνική είναι να πάμε όλο το θέμα ημιτόνιο ή τόνο ψηλότερα σε επόμενες στροφές (όπου κρίνουμε κατάλληλο πως έτσι αυξάνεται η συναισθηματική ένταση του ακροατή καθώς ο στίχος προχωράει το νόημα). Αυτή η τεχνική δεν χρειάζεται καθόλου επιστροφή στην αρχική τονικότητα, απλά τελειώνει όπου τύχει να τελειώσει. Αλλά είναι μάλλον ταιριαστή σε δυτικότροπα τραγούδια.
Η πιο απλή (και ίσως πιο όμορφη) που χρησιμοποιούμε σε πλήθος από ελληνικά τραγούδια είναι η μετατροπία σε τονική μινόρε ή ματζόρε (ανάλογα από πού αρχίζουμε), έτσι εδώ το θέμα μπορεί να πάει αυτόματα σε ΡΕ μινόρε από ΡΕ ματζόρε.
Δίνω πάλι τα ίδια αρχεία εκτεταμένα σε δύο στροφές (κρατώντας τους στίχους της 1ης στροφής )
για να δείξω την απότομη μετατροπία σε τονική μινόρε που είναι χιλιο-ακουσμένη στην παραδοσή μας. Δεν αλλάζω τίποτα στη μελωδία η στις συγχορδίες και στις θέσεις που βρίσκονται και δεν πειράζω τις νότες σου, απλά τα μεγάλα διαστήματα τρίτης και έκτης μετατρέπονται σε μικρά (ΦΑ# = ΦΑ και ΣΙ = ΣΙb) και το ίδιο τραγούδι τώρα ακούγεται σε μινόρε κλίμακα από το μέτρο 7 και πέρα (από την διπλή γραμμή). Οι ρυθμικές αξίες φυσικά πρέπει να αλλάξουν ελαφρά σε κάθε τυχόν αλλαγμένη στροφή, ώστε να κολλάνε ακριβώς στις συλλαβές των στίχων.
Φυσικά αν κάνουμε μετατροπία σε μινόρε μπορούμε επίσης να εφεύρουμε και νέο μελωδικό υλικό και να προσθέσουμε ή να αντικαταστήσουμε το ήδη υπάρχον για όσο κρατήσει αυτή η μουσική περίοδος.
ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΣ 2.pdf
(104.77 KiB) Μεταφορτώθηκε 151 φορές

Click Here for Scrolling Score - Κλικ εδώ για κινούμενη παρτιτούρα
ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΣ 2.mp3
(1.43 MiB) Μεταφορτώθηκε 46 φορές
ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΣ 2.xml
(148.44 KiB) Μεταφορτώθηκε 63 φορές
Απλές εικασίες και αρμονικές υποθέσεις έκανα περί δομής και τροποποίησης. Αν βρίσκεις κάτι ενδιαφέρον το συζητάμε, αν πάλι δεν σε απασχολεί κάτι απ' όλα αυτά, μην τα παίρνεις σαν ευαγγέλιο, το τραγούδι σου είναι μιά χαρά σαν μελωδική/αρμονική ιδέα όπως είναι, και … μπράβο!

AGIS
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 360
Εγγραφή: 05 Φεβ 2005 06:16 pm
Επικοινωνία:

Re: μακρόνησος

Δημοσίευση από AGIS » 10 Ιούλ 2016 12:11 am

Σωκράτη, πολλά ευχαριστώ για το ενδιαφέρον σου και την ενασχόλησή σου.

Πρέπει καταρχήν να πω ότι από όλη τη διαδικασία με τις προσπάθειες παραλλαγών στα ρυθμικά σχήματα αποκόμισα αρκετή εμπειρία που δεν είχα. Το θέμα είναι όμως ότι δεν έφτασα σε ένα αποτέλεσμα, τουλάχιστον προς το παρόν, που να με ικανοποιεί περισσότερο ή έστω το ίδιο όσο η αρχική εκτέλεση που έχει "τάσεις" τόσο προς το ζεϊμπέκικο όσο και προς το χασάπικο.
Ειδικά η τελευταία, ενώ είναι "συνεπής" εννιάσημος ρθυμός, βγήκε τόσο γρήγορη που νιώθω να "πνίγει" τους στίχους. Αλλά αφού έφτασα ως τον εννιάσημο, κάποια στιγμή θα τον δοκιμάσω και στο πιο αργό.

Γύρω από τη χρονική διάρκεια και την επανάληψη, τα όσα γράφεις έχουν μεγάλο ενδιαφέρον, για μένα είναι πολύ χρήσιμα σαν αναλύσεις που μου μεγαλώνουν την μουσική "παλέτα". Εν προκειμένω όμως έχω κάνει τις εξής σκέψεις. Τα 6 επαναλαμβανόμενα μέτρα - για την ακρίβεια 7 μαζί με το οργανικό μέρος και την επανάληψη της τελευταίας στροφής - με προβλημάτισαν αρχικά για τους λόγους που λες. Αλλά κατέληξα στην άποψη ότι η επανάληψη, χωρίς μουσική διαφοροποίηση, υπηρετεί και αναδεικνύει την ανοδική ανάπτυξη του θέματος μέσα απ' τους στίχους του ποίηματος. Εννοώ ότι αυτή η επαναλαμβανόμενη αδιαφοροποίητη μουσική γίνεται όχημα για τη σταδιακή νοηματική διαφοροποίηση των στίχων. Κι αυτή η τελευταία είναι από μόνη τέτοια που πιστεύω ότι δεν χρειάζεται την έμφαση που θα πρόσθετε μια παράλληλη μουσική διαφοροποίηση. Και, επίσης, με αυτή τη σκέψη, όχι μόνο δεν έκανα προσπάθεια να μειώσω τη διάρκεια, αλλά την αύξησα με την επανάληψη της τελευταίας στροφής μετά το οργανικό υπό τύπο κατοχύρωσης και επικύρωσής της ως κορύφωσης.
Κι ακόμα κάτι: Δεν θα ήθελα να αποχωριστώ καθόλου το ματζόρε εδώ. Οι μινόρε συγχωρδίες θα είχαν ένα δικό τους συναισθηματικό βάρος που πιστεύω πως θα επικάλυπταν το βάρος των στίχων καθαυτών και, ταυτόχρονα, η πρόθεση να ερμηνευτεί το θετικό τους ύφος (όπως το διατύπωσες), θα κινδύνευε να παρεκκλίνει προς μια έστω και ελαφρώς μελοδραματική χροιά.
Μ' αυτές τις σκέψεις έκανα τις όποιες επιλογές γύρω από αυτά τα θέματα, χωρίς βέβαια να ισχυρίζομαι ότι οι σκέψεις αυτές προηγήθηκαν "προγραμματικά" και ακολούθησε κατόπιν η μουσική ιδέα.
Παρ' όλα αυτά οι παρατηρήσεις σου με βοήθησαν να διατυπώσω με σχετική σαφήνεια πτυχές αυτής της άποψής μου, που παρέμεναν κάπως αόριστες και συγκεχυμένες.

Ερώτηση: Όταν λες να κρατήσω την άποψη του ζεϊμπέκικου, εννοείς να μην την πετάξω, ή να ενεργοποιήσω ξανά το λινκ γιατί θες κάτι να ακούσεις από αυτήν; Θεωρώντας πως εννοείς το δεύτερο ξανανοίγω το λινκ για όσο χρόνο χρειάζεσαι.
(Η αλήθεια είναι ότι ενώ ομολογώ ότι παιδεύτηκα μέχρι να φτάσω σ' αυτό το σημείο, δε θέλω αυτή την εκτέλεση να την κρατήσω δημόσια, γιατί είναι τόσο γρήγορη και σε ορισμένα σημεία φτάνει να γίνεται πηδηχτή σε πλήρη αναντιστοιχία προς το στίχο. Γι' αυτό και έκλεισα το λινκ, αλλά - όπως είπα - το ξανανοίγω για όσο χρειάζεται. Σε παρακαλώ αν δεν το θέλεις άλλο, πες το μου για να το απενεργοποιήσω ξανά).

Απάντηση

Επιστροφή σε “Δημιουργική Γωνιά”