ΔΩΡΕΑΝ ΓΡΑΦΙΚΗ ΥΛΗ 2 - FREE MUSIC STATIONARY 2

ΦΥΛΛΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ & ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 424
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere
Status: Χωρίς σύνδεση

ΔΩΡΕΑΝ ΓΡΑΦΙΚΗ ΥΛΗ 2 - FREE MUSIC STATIONARY 2

Δημοσίευσηαπό socrates » 07 Μάιος 2016 06:43 am

ΔΩΡΕΑΝ ΓΡΑΦΙΚΗ ΥΛΗ 2 - FREE MUSIC STATIONARY 2:
ΕΙΔΙΚΟΙ ΦΩΝΗΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΙΚΟΙ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΙ - SPECIFIC VOCAL & INSTRUMENTAL COMBINATIONS


ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ (υπό συνεχή αναθεώρηση) - GENERAL INDEX (under continuous review)
ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ (υπό συνεχή αναθεώρηση) - GENERAL INDEX (under continuous review)

1 ΚΛΕΙΔΙ ΤΟΥ ΣΟΛ (8βα Πρίμα)
2 ΚΛΕΙΔΙ ΤΟΥ ΣΟΛ-ΧΑΜΗΛΗ 8βα
3 ΓΕΝΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ ΠΕΡΙ ΚΛΕΙΔΙΩΝ
4 ΚΛΕΙΔΙΑ ΤΟΥ ΝΤΟ ΣΕ ΓΕΝΙΚΗ ΧΡΗΣΗ & ΟΥΔΕΤΕΡΟ ΚΛΕΙΔΙ
5 ΚΛΕΙΔΙΑ ΤΟΥ ΦΑ
6 ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΔΥΟ και ΤΡΙΩΝ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΩΝ
Τελευταία επεξεργασία από socrates σε 07 Ιουν 2016 01:13 am, έχει επεξεργασθεί 10 φορές συνολικά.

Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 424
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere
Status: Χωρίς σύνδεση

Re: ΔΩΡΕΑΝ ΓΡΑΦΙΚΗ ΥΛΗ 2 - FREE MUSIC STATIONARY 2 - ΚΛΕΙΔΙ ΤΟΥ ΣΟΛ (8βα Πρίμα)

Δημοσίευσηαπό socrates » 07 Μάιος 2016 09:20 am

ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ-GENERAL INDEX

Αρχίζω μία μεγάλη σειρά δημοσιεύσεων κενών σελίδων γραφικής ύλης,(πρώτης και υπολοίπων) για πολλούς και ποικίλους συνδυασμούς φωνών και οργάνων.
Όπου θεωρείται σκόπιμο προσθέτω βασικές πληροφορίες στοιχειώδους οργανογνωσίας υπό μορφή σημειώσεων, φωτογραφιών, κ.λπ. οι οποίες δεν πρέπει να θεωρηθούν σαν υποκατάστατες της πλήρους τεχνικής γνώσεως γύρω από την τέχνη/επιστήμη της ενορχήστρωσης.

Το κλειδί του Σολ με το νο. 8 στην κορυφή του δηλώνει πως η μουσική ακούγεται μία 8βα ψιλότερα από εκεί που είναι γραμμένη. Δεν χρησιμοποιείται πάντα στη χειρόγραφη μουσική γιατί συνήθως είναι γνωστό ποιά όργανα ηχούν (μεταφέρουν τον ήχο) μία 8βα ψιλότερα από κατασκευής τους. Εν τούτοις καλό είναι να υπάρχει αυτή η υπενθύμιση και σε χειρόγραφη και σε έντυπη μουσική και κυρίως σε πολύπλοκα συστήματα πενταγράμμων που οι μεταφορές και σε άλλα διαστήματα εκτός της οκτάβας είναι παρούσες σε άλλα όργανα.

Οι δύο σελίδες που ακολουθούν με 11 πεντάγραμμα για την αρχική και 13 για τις υπόλοιπες, εννοούνται για γραφή ενός οποιουδήποτε τέτοιου οργάνου ή συνδυασμού οργάνων που ακούγονται κατά μία 8βα ψιλότερα από το τονικό ύψος που γράφονται.
Τέτοια όργανα βρίσκονται συχνά στην οικογένεια των ξύλινων πνευστών, όπως πλάγιο φλάουτο πίκολο, σοπράνο (σε ΝΤΟ) και σοπρανίνο (σε ΦΑ) φλάουτο με ράμφος, φλογέρα κ.λπ. και οι δύο σελίδες απευθύνονται σε όλα αυτά τα πολύ πρίμα όργανα και τους τυχόν συνδυασμούς που μπορούν να προκύψουν μεταξύ των.

Ο τρόπος παραγωγής ήχου σε έναν κυλινδρικό σωλήνα όπως το φλάουτο δεν έχει αλλάξει κατά βάση από τα προ-ιστορικά χρόνια. Η αρχή είναι μία: Η διάσπαση της στήλης του αέρα κατά 50% να μένει εντός του σωλήνα και το υπόλοιπο μισό να διαφεύγει (χάνεται) ελεύθερα. Και η βασική τεχνική του δαχτυλισμού είναι επίσης μία, αυτή του φλάουτου με 6 τρύπες και χωρίς τρύπα για τον αριστερό αντίχειρα. Τέτοια βασικά Φλάουτα παίζονται ακόμα σε όλο τον πλανήτη, πχ, η δική μας καλαμένια φλογέρα η το Ιρλανδικό tin whistle.

Παρακάτω δύνονται πιο αναλυτικά οι εύχρηστες εκτάσεις μερικών οργάνων. Οι αριθμοί που δηλώνουν τα ακριβή τονικά ύψη αναφέρονται πάντα σε σχέση με το μεσαίο ΝΤΟ (Ντο 4) της όλης μουσικής κλίμακας.
Ο χωρισμός των εκτάσεων σε χαμηλή, μέση και ψιλή, εκτός από τα φυσικά τονικά ύψη υποδηλώνει και χαρακτηριστικά χρώματα των οργάνων και φυσικά οι μεσαίες εκτάσεις είναι και οι πιο εύκολες και εύχρηστες.
Λαϊκά και παραδοσιακά πνευστά όργανα της οικογένειας του φλάουτου (φλογέρα, Tin Whistle, etc,) λειτουργούν πάνω στις ίδιες αρχές παραγωγής ήχου όπως τα κλασικά του παραδείγματος που ακολουθεί.

Flauti Soprani.png
Flauti Soprani.png (27.49 KiB) Προβλήθηκε 2711 φορές


piccolo & flauto dolce.pdf
(11.91 KiB) Μεταφορτώθηκε 304 φορές

Τελευταία επεξεργασία από socrates σε 21 Μάιος 2016 08:20 pm, έχει επεξεργασθεί 2 φορές συνολικά.

Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 424
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere
Status: Χωρίς σύνδεση

Re: ΔΩΡΕΑΝ ΓΡΑΦΙΚΗ ΥΛΗ 2 - FREE MUSIC STATIONARY 2

Δημοσίευσηαπό socrates » 09 Μάιος 2016 02:33 pm

ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ-GENERAL INDEX

Για το βασικό κλειδί του ΣΟΛ χωρίς τρανσπόρτο σε άλλες οκτάβες έχουν ήδη ανεβαστεί σελίδες γενικής χρήσεως εδώ.
Αυτό το κλειδί χρησιμοποιείται για τα περισσότερα λαϊκά και κλασικά ορχηστρικά όργανα ψιλής ή μεσαίας εκτάσεως και για τις πιο πολλές ανθρώπινες φωνές εκτός από μερικές συγκεκριμένες περιπτώσεις οργάνων, φωνών και τρόπων παραδοσιακής γραφής που διαφέρουν και που θα καλυφθούν σε επόμενες δημοσιεύσεις.

Περνώ τώρα στη δημοσίευση pdf για το κλειδί του Σολ που χρησιμοποιείται για όργανα που ηχούν μία οκτάβα χαμηλότερα από το τονικό ύψος που απεικονίζονται στο πεντάγραμμο. Το κλειδί αυτό δηλαδή έχει το νο. 8 στη βάση αντί της κορυφής και δουλεύει με ανάλογα αντίθετο τρόπο από αυτό της προηγούμενης δημοσίευσης. Το εν λόγω κλειδί χρησιμοποιείται για την ανδρική φωνή τενόρου σε ανοιχτά συστήματα τεσσάρων πενταγράμμων (μεικτής χορωδίας), και για όργανα όπως η κιθάρα, ούτι, οκτάβα μαντόλα, λαούτο, κλπ. Όλα αυτά τα όργανα είναι μεσαίας/χαμηλής εκτάσεως και το πραγματικό τονικό ύψος τους θα απεικονιζόταν ακριβέστερα σε διπλό σύστημα πενταγράμμων (όπως στη μουσική για πιάνο), αλλά έχει επικρατήσει η παράδοση να γράφονται μόνο στο κλειδί του Σολ χρησιμοποιώντας πολλές βοηθητικές γραμμές πάνω και κάτω από το πεντάγραμμο.
Παραθέτω ένα παράδειγμα που ελπίζω να κάνει την κατάσταση διαυγέστερη και στη συνέχεια δύο σελίδες γενικής χρήσης με 10 πεντάγραμμα για την αρχική και 11 για τις επόμενες.

Παράδειγμα κλειδιών του Σολ.png
Παράδειγμα κλειδιών του Σολ.png (24.54 KiB) Προβλήθηκε 2656 φορές


G clef-8ve low.pdf
(11.79 KiB) Μεταφορτώθηκε 302 φορές


Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 424
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere
Status: Χωρίς σύνδεση

Re: ΔΩΡΕΑΝ ΓΡΑΦΙΚΗ ΥΛΗ 2 - FREE MUSIC STATIONARY 2

Δημοσίευσηαπό socrates » 21 Μάιος 2016 08:28 pm

ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ-GENERAL INDEX

ΓΕΝΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ ΠΕΡΙ ΚΛΕΙΔΙΩΝ

Εφ' όσον υπάρχουν τρία σύμβολα για κλειδιά ή γνώμονες στη μουσική με τρία εύκολα σε οπτική αναγνώριση διαφορετικά σχήματα (Σολ, Φα, Ντο) που μπορούν να τοποθετηθούν σε οποιαδήποτε γραμμή του πενταγράμμου και να της δώσουν το όνομα που έχουν ώστε όλες οι υπόλοιπες νότες στο πεντάγραμμο να ονομασθούν σε σχέση με αυτή τη γραμμή, θα έπρεπε να βρίσκονται σε χρησιμοποίηση 3 χ 5 = 15 κλειδιά συνολικά. Αυτό ισχύει θεωρητικά μόνο, γιατί στην πράξη γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι μερικά απ' αυτά τα κλειδιά είναι αλληλο-αντικαταστάσιμα ,π.χ. το κλειδί του Σολ στην τρίτη γραμμή έχει το ίδιο αποτέλεσμα με το κλειδί του Ντο στην πρώτη γραμμή, κ.ο.κ.
Συνεπώς πρακτικά ίσχυσαν στην ιστορία 9 από τα 15 αυτά κλειδιά/σύμβολα.
Αλλά και πάλι, γιατί τόσα πολλά κλειδιά σε χρήση? Δεν μας φτάνουν τα δύο πιο συνηθισμένα και εύχρηστα, ήτοι το κλειδί του Σολ στη δεύτερη γραμμή και το κλειδί του Φα στην τέταρτη γραμμή?
Το κυριότερο επιχείρημα που έχω διαβάσει/ακούσει/συζητήσει υπέρ της υπάρξεώς τους είναι πως χρησιμοποιήθηκαν και συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται για έναν κυρίως λόγο: την αποφυγή χρησιμοποίησης όσο είναι δυνατόν των βοηθητικών γραμμών κάτω ή πάνω από το πεντάγραμμο και κατά συνέπεια την ευκολία ανάγνωσης της μουσικής όσο είναι δυνατόν εντός του πενταγράμμου. Μέχρι εδώ συμφωνώ με τον σκοπό υπάρξεως τέτοιων κλειδιών και ίσως σε περιπτώσεις ανθρωπίνων φωνών (πολύ περιορισμένων σε έκταση σε σχέση με τα περισσότερα όργανα) να βοήθησε την ανάγνωση αυτή η έλλειψη βοηθητικών γραμμών, αλλά και πάλι, νομίζω πως βοήθησε μόνο την άλτο φωνή και καμία άλλη και στην περίπτωση της τενόρας φωνής καθιστούν την ανάγνωση πιο δύσκολη παρά τον δηλωμένο αντίθετο σκοπό.
Όσον αφορά τα μουσικά όργανα (μεγάλης ή μικρής, μπάσας, μεσαίας, ή πρίμας συχνότητος και εκτάσεως), το παραπάνω επιχείρημα δεν είναι δυνατόν να πείσει κανέναν σε κανένα λογικό επίπεδο. Αν το ζητούμενο είναι να αποφεύγουμε τις βοηθητικές γραμμές όσο πιο πολύ γίνεται, τότε αυτό έχει προ-υπάρξει σαν δυνατότητα στη μουσική εξ' απαρχής της εφευρέσεως της μουσικής γραφής. Απλά μπορούμε να αλλάζουμε κατά βούληση το κλειδί στο οποίο γράφουμε χρησιμοποιώντας μόνο τα δύο (Σολ & Φα) προαναφερθέντα κλειδιά και μόνο μία βοηθητική γραμμή, αυτή του μεσαίου Ντο, (ΝΤΟ 4) το οποίο γράφεται πάντα στην πρώτη βοηθητική γραμμή κάτω από το κλειδί του Σολ ή στην πρώτη βοηθητική γραμμή πάνω από το κλειδί του Φα. (παράδειγμα 1).

Ταυτοσημία του Ντο στα κλειδιά Σολ και Φα
ταυτοσημία ΝΤΟ 4.png
ταυτοσημία ΝΤΟ 4.png (2.36 KiB) Προβλήθηκε 2564 φορές


Εδώ πρέπει να ειπωθεί πως όταν πρόκειται για πολύπλοκο συγχορδιακό γράψιμο που μπορεί να συναντηθεί σε όργανα όπως το βιολοντσέλο (π.χ. στις σόλο σουίτες του Μπαχ), τότε το κλειδί του Ντο στην τέταρτη γραμμή μπορεί να φανεί χρήσιμο αποφεύγοντας πολλές βοηθητικές γραμμές, αλλά αυτές οι περιπτώσεις είναι σχετικά λίγες και δεν δικαιολογούν τη χρήση αυτού του κλειδιού σε μονοφωνικό γράψιμο μελωδίας είτε για τσέλο είτε για τρομπόνι που συχνά χρησιμοποιούν αυτό το κλειδί.

Ολοκληρώνοντας τα παραπάνω γενικά στο παράδειγμα 2, δίνω ένα γενικό παράδειγμα για τα κλειδιά που έχουν στην πραγματικότητα χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν από διάφορους συνθέτες για γραφές ποικίλων οργάνων και τρόπων σκέψεως. Τα μεταφέρω σε όποιες γραμμές του πενταγράμμου μου επιτρέπει το Sibelius 6 που χρησιμοποιώ (το οποίο πρόγραμμα αν και φιλοδοξεί πως έχει προβλέψει τα πάντα δεν μου επιτρέπει να τοποθετήσω κάθε κλειδί σε όποια γραμμή θέλω για να παρουσιάσω και τις 15 θεωρητικές πιθανότητες). Η αναγραφόμενη νότα είναι πάντα το Ντο 4. Στο τέλος προσθέτω αυτά που λέγονται "ουδέτερα" κλειδιά και χρησιμοποιούνται κυρίως για γραφή κρουστών ακαθόριστου τονικού ύψους.
Ξανατονίζω πως όλα αυτά τα (15 θεωρητικά) κλειδιά εκτός αυτών του Σολ της δεύτερης γραμμής, του Ντο της τρίτης και τέταρτης γραμμής και του Φα της τέταρτης γραμμής τείνουν να εκλείψουν στη σύγχρονη γραφή καθώς επίσης και στη βασική μουσική εκπαίδευση σε όλο τον πλανήτη, καθώς όλοι οι μουσικοί και τραγουδιστές δεν απέμειναν στον Μεσαίωνα και είναι συνηθισμένοι εδώ και εκατοντάδες χρόνια να διαβάζουν σε πολλές βοηθητικές γραμμές πάνω και κάτω από το πεντάγραμμο, οπότε πού η δυσκολία ή η ανάγκη χρησιμοποίησης όλων αυτών των κλειδιών?

Κλειδιά σε γενική χρήση
κλειδιά σε γενική χρήση.png
κλειδιά σε γενική χρήση.png (16.52 KiB) Προβλήθηκε 2564 φορές


Τελειώνοντας αυτό το σχόλιο παραθέτω σε PDF μία σελίδα από το Sibelius 6 manual που περιέχει όλα τα κλειδιά διαθέσιμα στο χρήστη του προγράμματος για σύγχρονη γραφή και υπενθυμίζω ότι δεν είναι όλα όσα έχουν χρησιμοποιηθεί στην ιστορία της μουσικής.

Sibelius Reference-clefs.pdf
(235.12 KiB) Μεταφορτώθηκε 267 φορές


Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 424
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere
Status: Χωρίς σύνδεση

Re: ΔΩΡΕΑΝ ΓΡΑΦΙΚΗ ΥΛΗ 2 - FREE MUSIC STATIONARY 2

Δημοσίευσηαπό socrates » 21 Μάιος 2016 11:00 pm

ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ-GENERAL INDEX

ΚΛΕΙΔΙΑ ΤΟΥ ΝΤΟ ΣΕ ΓΕΝΙΚΗ ΧΡΗΣΗ & ΟΥΔΕΤΕΡΟ ΚΛΕΙΔΙ

Συνεχίζω τη δημιουργία εκτυπώσιμων λευκών σελίδων για τα δύο πιο χρήσιμα κλειδιά του ΝΤΟ (της τρίτης & τέταρτης γραμμής), και για σελίδες κλειδιών για κρουστά ακαθόριστου τονικού ύψους. Σε αυτά τα τελευταία τα όργανα ορίζονται στις γραμμές και στα διαστήματα του πενταγράμμου από τον χρήστη κατά βούληση (αν και σήμερα υπάρχει κάποια συμφωνία απόψεων τουλάχιστον για πολύ κοινά όργανα όπως τα drum sets).

Το κλειδί του ΝΤΟ στην τρίτη γραμμή (άλτο κλειδί) χρησιμοποιήθηκε στο παρελθόν για την άλτο γυναικεία φωνή (ακόμα χρησιμοποιείται από μερικούς παλιομοδίτες σε ανοιχτή διάταξη 4 πενταγράμμων), αλλά σήμερα γράφουμε συνήθως αυτή τη φωνή στο νορμάλ κλειδί του ΣΟΛ.
Είναι πολύ χρήσιμο όμως να είμαστε εξοικειωμένοι με αυτό το κλειδί καθώς ακόμα χρησιμοποιείται κατ' αποκλειστικότητα από τα: βιόλα, μαντόλα, άλτο τρομπόνι, και από την οικογένεια της Βιόλα ντα Γκάμπα.

Το κλειδί του ΝΤΟ στην τέταρτη γραμμή (τενόρο κλειδί) είναι επίσης χρήσιμο. Στο παρελθόν χρησιμοποιήθηκε για την τενόρο ανδρική φωνή (κάπως άστοχα, κατά τη γνώμη μου, και η γραφή αυτής της φωνής έχει περάσει στο κλειδί του Σολ με νο. 8 στη βάση), αλλά σήμερα χρησιμοποιείται για τις (σχετικά) ψιλές συχνότητες στα: φαγκότο, τσέλο, ευφώνειο, κοντραμπάσο, τρομπόνι, κ.ο.κ. Όλα αυτά τα όργανα χρησιμοποιούν το Κλειδί του ΦΑ για γραφή των χαμηλών και μεσαίων συχνοτήτων. Όταν όμως αυτά τα όργανα περνούν σε ακόμα ψιλότερες συχνότητες η χρήση του κλειδιού ΝΤΟ σταματά και η μουσική γράφεται στο κλειδί του ΣΟΛ, οπότε όλα χρησιμοποιούν τρία διαφορετικά κλειδιά στη γραφή τους και εκεί στηρίζεται το άτοπο της όλης υπόθεσης καθώς την έδωσα στο παράδειγμα 1 της προηγούμενης δημοσίευσης. (Αλλά καλό είναι να χρησιμοποιούμε αυτό το κλειδί του Ντο σε περιπτώσεις πολύπλοκης συγχορδιακής γραφής στην οποία επίσης αναφέρθηκα προηγουμένως).

PDF σε 10 πεντάγραμμα για την πρώτη σελίδα και 11 για τις επόμενες.
προστίθεται χώρος για τίτλο, στιχουργό και συνθέτη στην πρώτη σελίδα, για την περίπτωση που η χρήση αφορά τραγούδι ή άλλη φωνητική σύνθεση, καθώς και για πνευματικά δικαιώματα στο κάτω μέρος της πρώτης σελίδας.

C clef alto.pdf
(46.63 KiB) Μεταφορτώθηκε 217 φορές



C clef tenoro.pdf
(46.63 KiB) Μεταφορτώθηκε 204 φορές



neutral percussion clef.pdf
(45.45 KiB) Μεταφορτώθηκε 218 φορές

Τελευταία επεξεργασία από socrates σε 29 Μάιος 2016 06:49 am, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.

Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 424
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere
Status: Χωρίς σύνδεση

Re: ΔΩΡΕΑΝ ΓΡΑΦΙΚΗ ΥΛΗ 2 - FREE MUSIC STATIONARY 2

Δημοσίευσηαπό socrates » 29 Μάιος 2016 06:34 am

ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ-GENERAL INDEX
ΚΛΕΙΔΙΑ ΤΟΥ ΦΑ

10 πεντάγραμμα για την πρώτη σελίδα και 11 για τις επόμενες για όργανα ή φωνές που γράφονται στο φυσικό τονικό τους ύψος. Πληροφορίες ΕΔΩ

F clefs 1.pdf
(20.35 KiB) Μεταφορτώθηκε 169 φορές


----------------------------------
10 πεντάγραμμα για την πρώτη σελίδα και 11 για τις επόμενες για όργανα που ηχούν στην οκτάβα χαμηλότερα της γραμμένης. (πληροφορίες επίσης στον παραπάνω σύνδεσμο)

F clefs 2.pdf
(20.32 KiB) Μεταφορτώθηκε 166 φορές


-------------------------------------
10 πεντάγραμμα για την πρώτη σελίδα και 11 για τις επόμενες για όργανα/φωνές που γράφονται στο βαρύτονο κλειδί της τρίτης γραμμής. (πληροφορίες επίσης στον παραπάνω σύνδεσμο)

F clefs 3.pdf
(20.33 KiB) Μεταφορτώθηκε 171 φορές

Τελευταία επεξεργασία από socrates σε 10 Ιουν 2016 03:58 pm, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.

Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 424
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere
Status: Χωρίς σύνδεση

Re: ΔΩΡΕΑΝ ΓΡΑΦΙΚΗ ΥΛΗ 2 - FREE MUSIC STATIONARY 2

Δημοσίευσηαπό socrates » 07 Ιουν 2016 12:58 am

ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ-GENERAL INDEX


ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΔΥΟ και ΤΡΙΩΝ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΩΝ

Η γραφική ύλη για μονά πεντάγραμμα έχει νομίζω καλυφθεί επαρκώς.
Προχωρώ στη δημιουργία λευκών σελίδων για συστήματα δύο πενταγράμμων και αρχίζω από το πιο κοινό, δηλαδή την απεικόνιση άγραφης παρτιτούρας με τα νορμάλ κλειδιά του ΦΑ3 (της τετάρτης γραμμής) και του ΣΟΛ4 (της δεύτερης γραμμής) που χρησιμοποιούμε κατά κόρον για σόλο πληκτροφόρα όργανα, όπως πιάνο, φορτεπιάνο, τσέμπαλο, βέρτζιναλ, ακορντεόν, κλπ, καθώς και για μερικά πολυφωνικά έγχορδα όργανα μεγάλης εκτάσεως και πολύπλοκης πολυφωνικής γραφής, όπως η άρπα, το αναγεννησιακό και το μπαρόκ λαούτο, ή ισπανική βιχουέλα, ή θεόρβη ή αρχιλαούτο, και σε αρκετές περιπτώσεις σύγχρονης γραφής και η κιθάρα στο πραγματικό τονικό ύψος της.
Όλα τα παραπάνω όργανα γράφονται στο πραγματικό τονικό ύψος τους (χωρίς μεταφορά οκτάβας προς τα πάνω ή κάτω) και σε περιπτώσεις πολύ ακραίων συχνοτήτων χρησιμοποιούνται στην παρτιτούρα ενδείξεις τρανσπόρτου με τους αριθμούς 8 ή σπανιότερα 15 και διακεκομμένες γραμμές που καλύπτουν το μήκος της μουσικής περιόδου που μεταφέρεται ψιλότερα ή χαμηλότερα. Ενίοτε κατά της απαιτήσεις της μουσικής είναι παρατηρήσιμες οι αλλαγές κλειδιών εντός των πενταγράμμων ώστε να διαβάζουμε από δύο ίδια κλειδιά είτε του Φα, είτε του Σολ σε περιπτώσεις που το αριστερό χέρι ανεβαίνει πολύ ψιλά, ή το δεξί χέρι κατεβαίνει πολύ χαμηλά, ή ακόμα και σε διασταυρώσεις χεριών.
Τα ίδια συστήματα κλειδιών χρησιμοποιούνται και για γραφή πλήρους μεικτής χορωδίας ή τετραμερούς αρμονίας με τις γυναικείες φωνές στο κλειδί του Σολ (σοπράνο-ουρές πάνω, άλτο-ουρές κάτω) και τις ανδρικές στο κλειδί του Φα (τενόροι-ουρές πάνω, μπάσοι-ουρές κάτω). Το εκκλησιαστικό όργανο μπορεί να χρησιμοποιήσει το ίδιο σύστημα κλειδιών για τα χέρια όπως τα υπόλοιπα πληκτροφόρα, αλλά όταν η μουσική καλεί για τη χρησιμοποίηση των πεντάλ για το ένα ή και τα δύο πόδια, τότε ένα έξτρα κλειδί του Φα χρησιμοποιείται για αυτό το σκοπό και η παρτιτούρα γίνεται σύστημα τριών πενταγράμμων με δύο κλειδιά του Φα και ένα του Σολ.
Το ίδιο σύστημα δύο πενταγράμμων μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για καταγραφή οποιουδήποτε συνδυασμού οργάνων σε κομμάτια γραμμένα για ντουέτο όπου τα συμμετέχοντα δύο όργανα υπό νορμάλ συνθήκες χρησιμοποιούν το Σολ ή το Φα κλειδί για γραφή της μουσικής τους. Τέτοιοι συνδυασμοί οργάνων υπάρχουν πάμπολλοι συνηθισμένοι ή ακόμα και πολύ σπάνιοι και ασυνήθιστοι, π.χ. Τσέλο-βιολί, Τσέλο-φλάουτο, φαγκότο-φλάουτο, κόρνο-όμποε, Τρομπόνι-τρομπέτα, μαντολοντσέλλο-μαντολίνο, κ.ο.κ

Τα PDF πιο κάτω είναι με τη σειρά:

1. Σύστημα 2 πενταγράμμων για όλα τα όργανα, φωνές και οργανικούς συνδυασμούς που προαναφέρθηκαν με 6 συστήματα για την πρώτη σελίδα και χώρο για τίτλο κ.λπ και επίσης 6 συστήματα για τις υπόλοιπες.

2. Σύστημα 3 πενταγράμμων με δύο Φα κλειδιά και ένα Σολ για εκκλησιαστικό όργανο (manual-pedal system). 4 πεντάγραμμα για πρώτη σελίδα και 4 για τις υπόλοιπες.

3. Σύστημα 3 πενταγράμμων για ένα πολυφωνικό όργανο όπως τα προαναφερθέντα και ένα σόλο όργανο ή φωνή που χρησιμοποιεί το κλειδί του Σολ. Παρέχεται αρκετός χώρος για στίχους μεταξύ του πολυφωνικού και του σολιστικού μέρους . 4 συστήματα ανά σελίδα.

4. Σύστημα 3 πενταγράμμων για ένα πολυφωνικό όργανο όπως τα προαναφερθέντα και ένα σόλο όργανο ή φωνή που χρησιμοποιεί το κλειδί του Ντο (τρίτης γραμμής-άλτο). Παρέχεται αρκετός χώρος για στίχους μεταξύ του πολυφωνικού και του σολιστικού μέρους . 4 συστήματα ανά σελίδα.

5. Σύστημα 3 πενταγράμμων για ένα πολυφωνικό όργανο όπως τα προαναφερθέντα και ένα σόλο όργανο ή φωνή που χρησιμοποιεί το κλειδί του Φα. Παρέχεται αρκετός χώρος για στίχους μεταξύ του πολυφωνικού και του σολιστικού μέρους . 4 συστήματα ανά σελίδα.

2 stave system 1.pdf
(17.13 KiB) Μεταφορτώθηκε 155 φορές



3 stave system 1 (organ).pdf
(16.21 KiB) Μεταφορτώθηκε 140 φορές



3 stave system 2 (G instr-voice).pdf
(16.3 KiB) Μεταφορτώθηκε 139 φορές



3 stave system 3 (C instr-voice).pdf
(16.73 KiB) Μεταφορτώθηκε 141 φορές



3 stave system 4 (F instr-voice).pdf
(16.3 KiB) Μεταφορτώθηκε 148 φορές



Επιστροφή σε “Πρακτικά βοηθήματα”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν συνδεδεμένοι χρήστες και 1 επισκέπτης