Στεφανίδης

Kάποιος βάζει πληροφορίες,στοιχεία,φωτο , οι άλλοι ας συμπληρώνουν να μαζέψουμε όσο περισσότερα μπορούμε.
Απάντηση
Μήνυμα
Συγγραφέας
Άβαταρ μέλους
rebetasker2
Δημοσιεύσεις: 1
Εγγραφή: 23 Μάιος 2008 01:54 pm
Τοποθεσία: volos-athina

Στεφανίδης

#1 Δημοσίευση από rebetasker2 »

ψαχνω περισσοτερες πλεροφοριες για τον ..... Στεφανιδη, αποτι ξερω εχουν διασωθει μονο 2 κομματια του τα Γλεντζες και η Γυφτοπουλα. Πριν το 30 σιγουρα, αυτα τα κοματια εχουν μεσα ζουρνα (σπανιο για ρεμπετικο), σαντουρι η κανονακι, νταουλι εινα πραγματικα απιστεφτα, τα εχω τα κομματια, επισης ξερω οτι επαιζε μαζι με Τομπουλη και Σαλονικιο, αλλα παραπανω δεν ξερω. Οποιος/α ξερει ας προσθεσει. Υπαρχει περιπτωση να εχουν διασωθει κιαλλα κοματια??
REBETOPUNKS NOT DEAD

Άβαταρ μέλους
bill1961
συντονιστής<br>(03/2008 ως τώρα)
Δημοσιεύσεις: 1024
Εγγραφή: 10 Μάιος 2005 11:51 pm
Τοποθεσία: Ηγουμενίτσα

#2 Δημοσίευση από bill1961 »

Νικόλαος Στεφανίδης (1900 - 1983)

Γεννήθηκε στο Afyon Karahisar στα 1900 και πέθανε στη Νέα Ιωνία στα 1983. Στην Ελλάδα ήρθε μετά τη Μικρασιατική καταστροφή, γνωρίζοντας ήδη να παίζει κανονάκι, ούτι και πολίτικη λύρα. Δεν έχουν βρεθεί άλλες συνθέσεις του σε δίσκους 78 στρ., πέραν των δύο που αναφέρονται παραπάνω, φαίνεται όμως ότι συμμετέχει και σε άλλες ηχογραφήσεις, του Τούντα κυρίως. Στα χρόνια της κατοχής γνωρίζεται με τον Σίμωνα Καρά με τον οποίο μετά τον πόλεμο αρχίζει μια πολυετή συνεργασία σε ραδιοφωνικές εκπομπές, εμφανίσεις με τη χορωδία του Συλλόγου προς διάδοσιν της Εθνικής μουσικής, κλπ.

Για περισσότερες πληροφορίες: Π. Κουνάδης: Εις ανάμνησιν στιγμών ελκυστικών (Τόμος Α)
Τελευταία επεξεργασία από bill1961 σε 23 Μάιος 2008 09:47 pm, έχει επεξεργασθεί 2 φορές συνολικά.

kostops
More than 50 posts user
Δημοσιεύσεις: 63
Εγγραφή: 23 Νοέμ 2005 11:42 pm

#3 Δημοσίευση από kostops »

Έχω να προσθέσω πως στη δεκαετία του '70 κυκλοφόρησε ένα LP με οργανικά κομμάτια σε σόλο κανονάκι με το Νίκο Στεφανίδη, το οποίο ψάχνω εδώ και 20 χρόνια... Όποιος γνωρίζει κάτι γι' αυτό το 33άρι, ευπρόσδεκτος.

skiftoulis
More than 50 posts user
Δημοσιεύσεις: 54
Εγγραφή: 22 Ιούλ 2006 10:32 pm

#4 Δημοσίευση από skiftoulis »

Αυτό είναι το LP που κυκλοφόρησε το 1986:

Εικόνα

Μιας και είναι εξαντλημένο, αντιγράφω απ΄ το συνοδευτικό δισέλιδο το πως παρουσίασε ο Σίμων Καράς τη γνωριμία του με τον Στεφανίδη:

Ο Σίμων Καράς για τον Νίκο Στεφανίδη

Ευρισκόμεθα εις το 1941, αν ενθυμούμαι καλώς. Έμενα τότε στο Νέο Ηράκλειο, στην Καναπίτσα. Στον σύλλογο (Σύλλογος προς Διάδοσιν της Εθνικής Μουσικής) κατέβαινα και έκανα μαθήματα και πρόβες. Εις την ομάδα της συναυλίας, την ορχήστρα ας πούμε, ήτανε και ένας που έπαιζε κανονάκι. Δεν ενθυμούμαι το όνομά του τώρα, ήταν Θρακιώτης, πρακτικός άνθρωπος, μα δεν ήταν κατηρτισμένος μουσικά. Έπαιζε το όργανό του, μα δεν ήταν κάπως δεξιοτέχνης, και δεν μπορούσε να αφομοιώσει τις μουσικές φράσεις. Τον έπαιρνα λοιπόν καμιά φορά (καθότανε σε ένα σπίτι περιβολάρικο στα Κάτω Πατήσια), αλλά δεν τα πολυκατάφερνε. Έτσι μια μέρα μου λέει:
-Κύριε δάσκαλε, τί να με κάνεις εμένα; Εγώ δεν είμαι ο κατάλληλος μουσικός. Ε, παίζω λιγάκι, αλλά πρέπει να πας στη Νέα Ιωνία, όπου είναι ένας ρολογάς. Νίκο τον λένε. Να βρεις αυτόν τον Νίκο, παίζει πολύ καλά, ξέρει και μουσική και θα σου κάνει. Εγώ τι να σου κάνω, πολεμάω αλλά δεν τα καταφέρνω.
-Καλά, λέω. Κατεβαίνω λοιπόν μια Κυριακή στη Ν. Ιωνία. Εκεί έψαξα για τον Στεφανίδη. Ρώτησα, έμαθα και πήγα και τον βρήκα. Ήταν κατάκοιτος, άρρωστος. Εκνευρισμένος όλως διόλου. Ήταν ασθενικός πάντοτε. Αλλά τότε και λόγω της πείνας και λόγω της οικογένειας που είχε να θρέψει ήταν άσχημα. Η καημένη η Βασιλικούλα ( η γυναίκα του) εστέκετο σαν λαμπάδα αναμμένη τριγύρω του. Πήγα λοιπόν και τον άρχισα να του λέω για την μουσική, να του λέω για τόνα, να του λέω για τ΄ άλλο. Μου είπε πως είχε 14 χρόνια να παίξει. Τότε του λέω, είναι αμαρτία από τον Θεό. Θα ΄ρθεις να πάμε στο ραδιόφωνο, θα σ΄ ακούσει ο κόσμος. Και κατορθώνω να τον σηκώσω από το κρεβάτι. Σιγά-σιγά πήρε το όργανο, το κούρντισε, το οργάνωσε και τον πήραμε στο σύλλογο για να παίζει. Βέβαια, η παράδοση των ανθρώπων που έρχονται από την Ανατολή, δεν είχε πολύ σχέση με τα εθνικά τραγούδια, τα δικά μας. Διότι αυτοί έπαιζαν κατά ανατολίτικο τρόπο, και επιπλέον στο βάθος της Ανατολής δεν είχαν τραγούδια σε ρυθμούς όπως είναι τα ελληνικά. Παρ΄ όλα αυτά σιγά-σιγά εμπήκε εις το νόημα. Βέβαια ο Νίκος ήταν καλλιεργημένος άνθρωπος, δηλαδή είχε μια ευαισθησία και ως άνθρωπος, αλλά ιδιαίτερα και ως μουσικός. Είχε τέτοια μουσική ευαισθησία που το κάθε τι ήθελε να το κάνει όσο το δυνατόν καλλίτερο, τελειότερο. Εκείνος ο οποίος ήταν ενθουσιωδέστερος και αυτού (του Νίκου) ήταν ο Τομπούλης, που ήταν επίσης έξοχος μουσικός, τραγουδιστής ωραίος και πολύ εργατικός. Πολλές φορές οι μουσικοί κάθονταν και έπιαναν την κουβέντα κατά τις πρόβες. Τότε ο Τομπούλης έλεγε: «Αμάν! Νικολάκη, Αντωνάκη κ.λ.π…, άντε να παίξουμε, να κάνουμε κάτι τι, ραδιόφωνο εδώ είναι, κόσμος ακούει». Και άρχιζε αμέσως η άμιλλα, ποιος θα το κάνει καλλίτερο, κυρίως αυτοί οι δύο μουσικοί (Τομπούλης και Στεφανίδης), μαζί με τα υπόλοιπα όργανα, έκαναν την ορχήστρα να δέσει τόσο πολύ με τις συνεχείς πρόβες, έτσι ώστε να αποτελούν ένα ομοιογενές σύνολο, που δεν μπορούσε να ξεχωρίσει κανείς, πλέον και να φύγει. Ο Στεφανίδης βέβαια έπαιζε κύριο ρόλο διότι ήξερε να παίζει και «σόλα» στο όργανο, οπότε εισήγαγε τον ακροατή στο άκουσμα του τραγουδιού, και μπορούσε να περνάει από το ένα άκουσμα στο άλλο μαλακά. Τότε ήτανε νέος ακόμα. Στα τελευταία του, ήταν μεγάλος στην ηλικία πια, και ταλαιπωρημένος άνθρωπος στην ζωή. Η προσφυγιά τον είχε τσακίσει.
Έπαιζε και λύρα και ούτι. Είναι απαραίτητα αυτά για τους ανθρώπους που είναι δάσκαλοι και θέλουν να κάνουν τον δάσκαλο. Δεν ξέρω τι ακριβώς μπορούσε να αποδώσει από απόψεως διδασκαλικής, διότι όσοι επήγαιναν για να μάθουν, νομίζω πως τους έδειχνε περισσότερο τις «πεννιές». Πόσες πεννιές θα κάνουν στον κάθε χρόνο, πως θα κάνουν τις υποδιαιρέσεις του χρόνου, πώς να παίζουν γρήγορα, πώς να κάνουν διπλοπεννιές. Ως γνωστόν παλιότερα, πατούσαν με το νύχι του αριστερού χεριού τις χορδές για να ανεβοκατεβάζουν τον τόνο και έπαιζαν μόνο με το δεξί. Τα μανταλάκια, που είναι εφεύρεση βυζαντινή ή μεταβυζαντινή, πάντως ρωμέικη και όχι των Αράβων ή των Τούρκων, έδωσε την ευχέρεια να ανεβοκατεβάζουν τα διαστήματα και ελευθέρωσαν και τα δύο χέρια, έτσι ώστε να μπορούν να παίζουν διπλοπεννιές. Αυτό ήτανε σπουδαίο, γιατί εστόλιζε και γέμιζε την ορχήστρα. Ο Νίκος δε, είχε μεγάλη ευχέρεια να αλλάζει μανταλάκια στη διάρκεια του τραγουδιού και να πέφτει από τον έναν ήχο (μακάμ) στον άλλον. Επιπλέον ο Νίκος ήξερε και την ανατολίτικη και τη φράγκικη (ευρωπαϊκή) και την βυζαντινή μουσική γλώσσα. Διάβαζε του Κηλτζανίδη το βιβλίο και από εκεί προσπαθούσε…Τούλεγα δηλαδή, μακάμ τάδε και συνεννοούμαστε. Με τους άλλους λέγαμε π.χ. ντο ματζόρε, ή από αυτόν τον τόνο. Ενώ στη χορωδία συνεννοούμαστε ελληνικά π.χ. ήχος τάδε κ.λ.π. Για τον Νίκο, δεν ξέρω ακριβώς πόσο ήταν θεωρητικά κατηρτισμένος, πριν συνεργασθούμε. Μια φορά, η θητεία του σε μας ήταν ολωσδιόλου κίνητρο για να τον κάνει να εργασθεί περισσότερο, απ΄ όσο είχε εργασθεί μέχρι τότε. Διότι στην Ανατολή ήξεραν να παίζουν το τάδε μακάμ ή το δείνα τραγούδι, μα δεν είχαν ειδικευθεί σε πράγματα πέρα απ΄αυτά. Και όταν ήρθαν εδώ στην Ελλάδα, μπήκαν σε έναν άλλον χώρο, τον οποίον όμως επλούτισαν και τίμησαν με την τέχνη τους. Γιατί άμα δεν ήσαν αυτοί οι άνθρωποι, οι δικοί μας εδώ θα μπορούσαν να κάνουν τίποτε; Το ατύχημα είναι ότι ο Νίκος δεν μπόρεσε, και δεν ξέρω πώς θα μπορούσε να ευδοκιμήσει ως δάσκαλος. Εννοώ δηλαδή να πάρω έναν άνθρωπο με ενδιαφέρον και να του πω, πάρε τον και να τον κάνεις να παίζει όπως εσύ. Για αυτό το θέμα είχα πει κάποτε σε έναν υπουργό: Να φέρουμε έναν άνθρωπο από την Τουρκία (ή από την Αίγυπτο) να μας διδάξει κανονάκι. Τι σημασία έχει, ας είναι Τούρκος ή …αράπης. Ένας άνθρωπος να μας διδάξει τους ήχους μας κ.λ.π., να μας δείξει ένα όργανο που είναι καθαρά ελληνικό. Δεν έγινε όμως τίποτα.
-Ο Στεφανίδης είχε βάλει και πολλά μανταλάκια στο κανονάκι, και σε συνδυασμό με την ευχέρεια που τον διέκρινε, μπορούσε να μεταφέρει τον τόνο (transport), να αλλάζει δηλαδή την βάση του ήχου, ώστε να ταιριάζει με τα άλλα όργανα και τις φωνές. Είχε μια ικανότητα να προσαρμόζεται (και το αυτί του) πάντοτε, και επιτύχαινε αποτελέσματα, τα οποία δεν θα μπορούσε ένας άλλος να πετύχει αν δεν τάπαιζε απ΄ ορισμένη βάση για κάθε ήχο. Είχε επαφές και με την Τουρκία. Άκουγε σταθμούς. Σ΄ αυτό ήτανε «μανούλα» και έγραφε πάντοτε ότι τον ενδιέφερε.
Πάντως, ο Νίκος ήτανε σπουδαίος, ολιγομίλητος, συμμαζεμένος στον εαυτό του. Δεν ήταν από θρησκευτικότητα, που τον λέγανε θρησκόληπτο. Ήταν απλά ένας καλός χριστιανός. Με τους άλλους συνάδελφους του δε, ήτανε πάντοτε ευγενέστατος.
Ήτανε καλός και χρήσιμος άνθρωπος. Έπρεπε όμως να ήτανε λιγάκι νεώτερος και να είχαμε την δυνατότητα να τον βοηθήσουμε να κάνει τον δάσκαλο. Γιατί ήταν όλη την ημέρα στο ρολογάδικο και αυτό τον εκνεύριζε. Τον σακάτευε η δουλειά αυτή: με το φακό στο μάτι, για να φτιάχνει τα ρολόγια. Δυστυχώς ο τόπος μας …δεν σηκώνει παραπάνω. Πού είναι ένας μάστορας, που θα διαδεχθεί έναν άλλο μάστορα;
Εικόνα




Εικόνα

Άβαταρ μέλους
fakk
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 933
Εγγραφή: 07 Μαρ 2006 10:22 am

#5 Δημοσίευση από fakk »


Απάντηση

Επιστροφή σε “Βιογραφίες”