Πως να ΒΓΑΖΕΤΕ τραγούδια (Μερος Ι)

Υπάρχουν πολλοί που ζητάνε ακκόρντα , παρτιτούρες, πληροφορίες για το παίξιμο κλπ.
Για οποιαδήποτε πληροφορία εδώ
Απάντηση
Μήνυμα
Συγγραφέας
Billaras
More than 100 posts user
Δημοσιεύσεις: 118
Εγγραφή: 10 Αύγ 2005 07:12 pm
Τοποθεσία: Καναδάς
Επικοινωνία:

Πως να ΒΓΑΖΕΤΕ τραγούδια (Μερος Ι)

#1 Δημοσίευση από Billaras »

Είναι γνωστό στους περισσότερους ότι κυκλοφορεί ένας επικίνδυνος ιός: ο ιός ?ΤΗΣ ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΑΣ?. Σκοπός αυτού του post είναι να βοήθήσω στην εξάλειψη αυτού του επικύνδυνου ιού ο οποίος έχει τα παρακάτω συμπτώματα στον μπουζουξή:
1) Νομίζει οτι παίζει σωστά το τραγούδι
2) Περιορίζει την εξάσκηση της δεξιοτεχνίας
3) Περιορίζει την ?εξάσκηση του αυτιού?
4) Περιορίζει την φαντασία στο παίξιμο
Καθότι είχα προσβληθεί ο ίδιος, το μόνο που κατάφερα με τις παρτιτούρες είναι να χάσω το χρόνο μου και να μείνω πίσω σε όλα. Με την βοήθεια φίλων και ?παλιών? κατάφερα να ?γιατρευτώ?. Τα παρακάτω απευθύνονται στους ΑΡΧΑΡΙΟΥΣ μπουζουξήδες με σκοπό τον σωστό εμβολιασμό τους. Σαν αρχάριο θεωρώ όχι μόνον αυτόν που τώρα πιάνει για πρώτη φορά το μπουζούκι στα χέρια του αλλά και αυτόν που τώρα ξεκινάει να ?βγάζει? τραγούδια από κάσσέτα (ή mp3). Καθότι δεν γνωρίζω θεωρία της μουσικής και είμαι ακόμα ένας πρακτικός μπουζουξής τα παρακάτω είναι προσωπικές εμπειρικές απόψεις. Παρακαλώ, διορθώστε ή/και συμπληρώστε .

Το σημερινό post εχει θέμα τους δρόμους.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να μάθεις είναι οι δρόμοι. Υπάρχουν αρκετά βιβλία γιαυτό το σκοπό που τους περιγράφουν με λεπτομέρεια, όπως το βιβλίο του Χαράλαμπου Παγιάτη ?Οι λαϊκοί δρόμοι?. Αυτό που έχω να πω είναι να μην κολλήσεις στην αποστήθηση και την ?ακαδημαϊκή τους ορθότητα? γιατί δεν προκειτε να καταλήξεις κάπου. Απλά, μάθε να παίζεις ταξίμια γιατί αυτό θα σε βοηθήσει να ?πιασεις? τον ήχο του δρόμου και αργότερα, όταν θα ακούς ένα τραγούδι από κασσέτα θα να περιορίζεις το παίξιμο στους πιθανοτερους δρόμους και να βγάζεις το τραγούδι πιο εύκολα. Αυτή είναι και η σημασία του ταξιμιού: Η κατανόηση του ΗΧΟΥ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ. Φυσικά λειτουργεί και σαν ?ορεκτικό? για το τραγούδι που ερχεται.

Κάποιοι δρόμοι είναι πιο ?σημαντικοί? από κάποιους άλλους κατά συνέπεια δίνεις μεγαλύτερη βαρύτητα σε αυτους. Οι ?σημαντικοί? δρόμοι, κατά την άποψή μου (διορθώστε, συμπληρώστε) είναι ο Χιτζαζ, Νιαβέντι, Ουσακ, Μινορε, Μαντζορε, Ραστ (ανιουσα, κατιουσα) και Χιτζαζκιαρ. Οι δρόμοι Πειραιώτικος, Σαμπαχ, Σεκγιαχ, Χουζαμ, Σουζινακ, Καρτζιγιαρ, Κιουρδι δεν είναι τοσο σημαντικοι. Υπάρχουν και άλλοι που μπορείς να τους βρείς σε βιβλια. Οι τελευταίοι δρομοι (εκτος απο το Κιουρδι) έχουν ?σκληρό? ήχο (για κάποιους ?φαλτσο?) γιατι πατάς τρεις νότες συνεχόμενες και η απόμενη είναι τρια τάστα παρακάτω. Αυτοί οι δρόμοι σηνήθως είναι σε ΠΑΛΙΟΤΕΡΑ τραγουδια, δηλαδή προ-Τσιτσανικά (αν μου επιτρέπετε ο όρος). Επίσης, οι εξαιτίας του γεγονότος ότι έχουν 4 νότες μαζεμένες σε μικρή απόσταση είναι και πιο εύκολοι στο παίξιμο. Οι στίχοι των τραγούδιων που είναι γραμμένα σε τέτοιους δρόμους παίζονται συνήθως σε αυτές τις 4 νότες. Σαν πράδειγμα έχουμε την ?Παξιμαδοκλευτρα?, ?Μπουζουκι μου διπλοχορδο?, ?Γυφτοπουλα στο χαμάμ? και παρα πολλά άλλα. Οι πιο ?πετυχημένοι? από αυτούς είναι μάλλον ο Σαμπαχ και ο Νιαβέντι (σημαντικός μινορε δρόμος). Τετοιους δρόμους λοιπόν συναντάμε σε Μαρκο, Γιοβαν, Δεληά, Μπάτη, Σέμση, Σκαρβελη, σε Αμανέδες και σε Σμυρνεϊκα (συμπληρώστε, διορθώστε). Ο Τσιτσάνης λοιπόν ?εξευρωπαϊζει? και βάζει αρκέτα καινούρια στοιχεία στον ήχο. Ο ήχος τώρα γίνεται πιο ομαλός και πιο easy listening, χάρη στη χρησιμοποιηση των δρόμων που προανέφερα αρχικά. Επίσης προσθέτει και όργανα όπως πιάνο, ακορντεον, και κοντραμπάσσο που κάνουν το ?βγαλσιμο? του τραγουδιού δυσκολότερο, αλλά μην ψαρώνεις. Άλλη καινοτομία είναι ότι τα τραγούδια του Τσιτσάνη (και γενικά τα Τσιτανο-επηρεασμένα) χρησιμοποιουν ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΑΠΟ ΕΝΑ ΔΡΟΜΟ συνήθως δύο και η αρμονία ξεφευγεί απο 2 συγχορδιες. Έχουν από 3 εως 5. Αυτό κάνει τα τραγούδια πιο ?έντεχνα? πιο πολύπλοκα και εν-τελη πιο ομορφα. Κατα συνέπεια να είσαι προετοιμασμενος για δυο δρομους σε τραγουδια των Τσιτσανη, Μητσακη, Παπαϊωάννου, Χιώτη και άλλους Τσιτσανο-επηρεασμένους.
Αφου λοιπόν εξασκηθείς στους δρόμους και αποκτήσεις ?ευελιξία? θα σου πω στο επόμενο poster κάποιους προσωπικούς εμπειρικούς κανόνες για το πώς να βγάλεις το τραγούδι. Προς το παρον θα ήθελα να ακούσω και άλλες απόψεις από θαμώνες-μπουζουξήδες πάνω στο θέμα αυτού του post. Παρακαλώ, βοηθήστε στον αγώνα κατά του παρτιτουρο-ιού.

Άβαταρ μέλους
member21
More than 100 posts user
Δημοσιεύσεις: 112
Εγγραφή: 20 Μαρ 2005 11:43 am
Τοποθεσία: Μαρούσι

#2 Δημοσίευση από member21 »

Πότισε μας Billara με τις γνώσεις σου. Νέος γαρ μπουζουξής και καρα αρχάριος είμαι, ψαχνω τέτοιες πληροφορίες ενδιαφέρουσες. Συνέχισε έτσι.

Επίτρεψε μου να εχω μια μικρή ένσταση στο θέμα της παρτιτούρας. Η παρτιτούρα είναι ένα καλό εργαλείο αρκεί να γνωρίζεις να το χρησιμοποιήσεις. Θεωρώ οτι σου δείχνει το δρόμο του τραγουδιού, πως να το πας δηλαδή και δεν είναι για αποστήθιση.
Βέβαια αναφέρεσαι στους μπουζουξήδες μουσικούς και οχι συνολικά στους οργανοπαίχτες. Ίσως ναχεις και δίκιο.
Εγώ πάντως σαν πιανίστας έχω βρει τη μέση λύση. Ακολουθώ και την παρτιτούρα, κάνω και τα δικά μου :D :D
...τον τεκετζή εδιάταξαν, τις λουλαδιές ντουμπλέδες.

Άβαταρ μέλους
Πέχλι
Δημοσιεύσεις: 33
Εγγραφή: 08 Νοέμ 2005 09:14 pm
Τοποθεσία: Athina/proswrina Glaskwvh

#3 Δημοσίευση από Πέχλι »

Είμαι ο μόνος που όταν ανοίγει παρτιτούρες νιώθει λες και άνοιξε ένα βιβλίο με άδειες σελίδες γεμάτες λιωμένα μυρμήγκια? :shock:

Δεν είμαι κατά των παρτιτούρων (..παρτιτουρίων?...παρτιτουρών?)
Αλλά προς θεού όχι και ιός...

Φαντάζομαι πως βοηθάει αυτούς που ξέρουν να τις διαβάζουν. Απλά, όπως είπες για την εξάσκηση του αυτιού, καλό αν όχι απαραίτητο, είναι παράλληλα να ακούς αυτό που προσπαθείς να βγάλεις για να μην παίζεις κουκουβάουνες..Δεν πιστεύω κάποιος όμως να βγάλει τραγούδι μόνο διαβάζοντας κάποιες γραμμές και χωρίς να το ακούσει.
Καημό μες στην καρδούλα μου

Άβαταρ μέλους
Giannis_Naxos
More than 50 posts user
Δημοσιεύσεις: 79
Εγγραφή: 03 Νοέμ 2005 02:19 pm
Τοποθεσία: Πειραιάς

#4 Δημοσίευση από Giannis_Naxos »

Παιδιά επειδή είμαι στα ωδεία σχεδόν 11-12 χρόνια θέλω να κάνω κάποιες επισημάνσεις τόσο όσο για τις παρτιτούρες όσο και για τους δρόμους που αναφέρει ο φίλος ο Billaras.
Αυτό που έχω καταλάβει για τις παρτιρούρες είναι το εξής: ΟΙ ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΕΣ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΛΑΣΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ!!! Εγώ στα ωδεία μάθαινα κλαρίνο κλασικό και μου έχουν μείνει 2 μόνο χρόνια για το πτυχίο μου, αλλά έχω να τονίσω ότι δυσκολεύομαι να παίξω κάτι δικό μου επιτόπου. Αντίθετα, με την κιθάρα,παρόλο που δεν έχω πάει σε δάσκαλο, μπορώ και βγάζω οποιδήποτε τραγούδι θέλω το πολύ σε ένα τέταρτο και μπορώ να συννοδέψω οποιονδήποτε μπουζουξή χωρίς καμμία πρόβα. Αυτά με το κλαρίνο δεν μπορώ να τα κάνω. Το μπουζούκι είναι ψυχή και καημός και δεν έχει να κάνει σε καμμία περίπτωση με τις παρτιτούρες. (Όποιος διαφωνεί να μιλήσει τώρα αλλιώς ας σωπάσει για πάντα...)!!! Γι αυτό λοιπόν φιλόδοξοι μπουζουξήδες πετάξτε τα πεντάγραμμα και πιάστε τους δασκάλους μερακλήδες... Αυτοί είναι οι μόνοι που μπορούν να μας βοηθήσουν έτσι όπως έχει η κατάσταση!
Γι αυτό λοιπόν καταλήγουμε στα εξής για τις παρτιτούρες:
1) Νομίζει οτι παίζει σωστά το τραγούδι
2) Περιορίζει την εξάσκηση της δεξιοτεχνίας
3) Περιορίζει την ?εξάσκηση του αυτιού?
4) Περιορίζει την φαντασία στο παίξιμο
:D :D :D :D

Τώρα όσο για τους δρόμους,Φίλε Billara sorry που θα τω πω αλλά δεν είσαι διαβασμένος... Δεν υπάρχει σημαντικός δρόμος και ασήμαντος! Εμένα μάρέσει ο Πειραιώτικος όσο και ο Ράστ που λες.Σε κάποιον άλλον μπορεί να αρέσει κάτι αλλο και σίγουρα έτσι είναι!!! Αυτό που λες που πατάει τρία τάστα συνεχόμενα λέγεται τριημιτόνιο και είναι φάλτσο μόνο και μόνο αν το μπουζούκι είναι ξεκούρδιστο. Επίσης κάτι που πρέπει να ξέρουμε όλοι για τους δρόμους είναι ότι όλοι οι δρόμοι υπάρχουν από εποχής Μικράς Ασίας όταν ακόμα παίζανε Ούτια και Ταμπουράδες και ακόμα πιο πριν στα αρχαία χρόνια...Ο δρόμος ουσάκ που λέμε τώρα. Αν έχετε παρατηρήσει αγαπητοί συνάδελφοι αν παίξετε τις νότες καθαρές από Μι μέχρι Μι, έχουμε ένα Ουσάκ. Οι αρχαίοι ημών πρόγονοι αυτό το έλεγαν Μιξολύδιο Τρόπο!!! Επίσης υπάρχουν και τα μόρια αλλά πιστεύω ότι δεν είναι ανάγκη να τα αναφέρω γιατί θα δημιουργηθούν διαμάχες...

Τέλος πάντων επειδή βαρέθηκα να γράφω θα ήθελα να αναφέρω για όσους δεν έχουν την δυνατότητα του δασκάλου για οποιοδήποτε λόγο, σαν βιβλίο με δρόμους το καλύτερο μακράν για μένα είναι του Μιχαλάκη. Λέει αναλυτικά και εξηγεί όποια απορία έχει ο καθένας περί του συγκεκριμένου θέματος.

Θα παρακωλουθώ στενά αυτή την κουβέντα γιατί έχει ενδιαφέρον για την συνέχιση του είδους...

Άβαταρ μέλους
ziannisgd
Δημοσιεύσεις: 40
Εγγραφή: 22 Μαρ 2005 05:54 pm
Τοποθεσία: Νάουσα

#5 Δημοσίευση από ziannisgd »

Παίδες τους δρόμους σε μία εβδομάδα τους μαθαίνεις με ένα βιβλίο. Το δύσκολο μετά είναι να βρεις τις σχέσεις μεταξύ τους για να μπορέσεις να κάνεις και ωραία ταξιμάκια. Τώρα για να βγάλεις ένα τραγούδι: εάν είναι του Μάρκου του Παπαϊωάνου του Μπάτη κλπ είναι εύκολο. Έχοντας μάθει τους δρόμους αργά ή γρήγορα θα καταλάβεις σε ποιον είναι το τραγούδι και συνήθως δεν αλλάζουν και δρόμο μέσα σε ένα τραγούδι (άντε το πολύ πολυ να είναι σε 2 δρόμους) Ο Τσιτσάνης όμος κάνει ότι θέλει γιατί έγραφε με συγχορδίες και όχι με δρόμους όπως οι άλλοι. Οπότε εκεί θέλει κάποια εμπειρία. Βέβαια έχει γράψει τραγούδια και ο Τσιτσάνης που είναι μόνο σε έναν δρόμο.(πχ το γεννήθηκα για να πονώ είναι σε ουσάκ). Άλλος δύσκολος είναι ο Γιοβάν Τσαούς γιατί το όργανο του δεν ήταν μπουζούκι οπότε κάποια νότα στο μπουζούκι μπορεί να μην ακούγεται ακριβώς όπως την έπαιζε ο Γιοβάν. Υπομονή και μελέτη σε όλους. Α και κάτι τελευταίο ο Μάρκος έλεγε ότι το μπουζούκι είναι δεξί χέρι και αριστερό πόδι. Αυτό είναι που λείπει σήμερα και βλέπεις μπουζουξήδες πολύ γρήγορους αλλά από συναίσθημα μηδέν.

ΑΓΓΕΛ/ΛΟΣ ΑΝΤΩΝΗΣ
More than 50 posts user
Δημοσιεύσεις: 62
Εγγραφή: 16 Δεκ 2004 12:43 pm
Τοποθεσία: ΑΘΗΝΑ

#6 Δημοσίευση από ΑΓΓΕΛ/ΛΟΣ ΑΝΤΩΝΗΣ »

Πριν από κάποιους μήνες αγόρασα ένα μπουζουκάκι και άρχισα τη προσπάθεια και ΄γω.Δεν είχα καμία σχέση με τη μουσική μέχρι τότε (σάμπως
έχω τώρα? τέλος πάντων) και επειδή έχοντας ακούσει και διαβάσει διάφορα
για τους "δασκάλους" αγόρασα μια μέθοδο διδασκαλίας (του ΚΡΙΩΝΑ, αυτή
βρήκα) και προσπαθώ να μάθω μερικά πράγματα (μέσω ΤΑΜΠΛΑΤΟΥΡΑΣ
φυσικά, δε ξέρω να διαβάζω νότες) πριν αποφασίσω να κάνω κάτι
άλλο.
Δεν είμαι σε θέση να πω, αν κάνω προόδους ή οχι, πάντως η αλήθεια είναι
ότι δεν έχω πεθάνει στην εξάσκηση.
Ερωτήσεις πολλές.Να συνεχίσω μέχρι να τελειώσω το βιβλίο? να το παρατήσω γιατί δε πρόκειται να μου δώσει και πολλά πράγματα και να βρω έναν
άνθρωπο να μου δείξει πέντε πράγματα? να βρω ένα δάσκαλο και να αρχίσω κανονικά μαθήματα...
Να πω εδώ ότι δεν έχω και πολύ υψηλές προσδοκίες, με την έννοια ότι δε με ενδιαφέρει επαγγελματικά το θέμα.Θέλω να μάθω να παίζω για "εντελώς
προσωπικούς λόγους".

Υ.Γ. προς member 21.
Eπειδή κατοικούμε στην ίδια περιοχή και προφανώς έχεις πολύ περισσότερη
σχέση με τη μουσική, ίσως θα μπορούσες να ξέρεις κάποιον στην ΚΑΛΛΙΘΕΑ που θα μπορούσα να απευθυνθώ για διδασκαλία.
ΑΧ ΨΥΧΗ ΜΟΥ ΦΑΝΤΑΣΜΕΝΗ
ΚΑΙ ΚΟΡΜΙ ΜΟΥ ΜΟΝΑΧΟ
ΑΝ ΕΓΩ ΔΕΝ ΣΑΣ ΠΑΝΤΡΕΨΩ
ΣΑΝ ΤΣΙΓΑΡΟ ΝΑ ΚΑΩ...

rebetika
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 156
Εγγραφή: 07 Μάιος 2005 12:26 pm
Τοποθεσία: Korinthos

#7 Δημοσίευση από rebetika »

Billara sxetika me tin partitoura exw na pw oti oso tin mathaina kai iksera na tin diabazw (otan ekana kithara) ola pigainana meli-gala mias kai me periorize sto na balw fantasia i kai sunaisthima.Omws otan meta apo kairo epiasa mpaglama kai ksekinisa katalaba pws einai polu simantiko to auti alla kai to na exeis kali gnwsi twn dromwn se oles tis notes.Auto einai epipono kai thelei douleia kathws kai xrono.Omws ena bradaki brethika mprosta se mia katastasi periergi kai omorfi sunama.Ena kalo filaraki pou kanei polla xronia violi (panta me partitoures kai se wdeia kai loipa) mou eipe na paiksoume mazi na dei ti einai oi laikoi dromoi kai ta makamia.E,loipon mesa se deuterolepta epaiza dromous kai tous egvaze AKRIBWS.Opote sugxustika oligon kai arxisa na tou paizw kommatia na dw ti mporei na kanei se apantiseis,eisagwges kai etsi.Den kataferne tipota opws mou elege.Mono meta apo merika ouiskakia katafere na xalarwsei kai na iremisei to xeri tou kai tote itan apolausi na ton akous na kanei sola laika kai na rixnei mesa kai klassiki mousiki.San na akouga poulia itane.Omws kai pali prepei na pw oti an den itan gia auton katholou eukolo.Sunepws eimai uper tou autiou kai an ginetai na sundiastei me partes kalutera.

Yg.Sugnwmi gia tin polulogia

Απάντηση

Επιστροφή σε “Παρτιτούρες - Στίχοι - Ακόρντα”