ΒΑΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ

Μακάμια, κουρδίσματα, δρόμοι, ρυθμοί κλπ
Μήνυμα
Συγγραφέας
Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 438
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere

Re: ΒΑΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ - ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΥΜΒΟΛΑ 3 - ΧΡΟΝΙΚΕΣ/ΡΥΘΜΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ ΝΟΤΩΝ ΚΑΙ ΠΑΥΣΕΩΝ (NOTE-REST VALUES)

#8 Δημοσίευση από socrates »


ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ - GENERAL INDEX


ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΥΜΒΟΛΑ 3 - ΧΡΟΝΙΚΕΣ/ΡΥΘΜΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ ΝΟΤΩΝ ΚΑΙ ΠΑΥΣΕΩΝ - (NOTE-REST VALUES)


Στη μουσική σημειογραφία μία "χρονική" αξία δηλώνει τη σχετική (εξαρτώμενη από την ταχύτητα του κομματιού) διάρκεια μίας νότας, (η μίας παύσης - σιωπής), χρησιμοποιώντας το σχήμα και το χρώμα (συνήθως λευκό και μαύρο) της κεφαλής της νότας, την παρουσία ή απουσία μίας ουράς της νότας, και την παρουσία ή απουσία μίας ή περισσοτέρων σημαιών σε συνάρτηση με υπάρχουσες ουρές.
Οι παύσεις ή σιωπές δηλώνονται με παρόμοια σχήματα (όπου είναι δυνατόν) και ίδιο αριθμό σημαιών και έχουν ίδια σχετική χρονική διάρκεια (αξία) με τις νότες στις οποίες αντιστοιχούν.
quaver note-rest.PNG
quaver note-rest.PNG (6.23 KiB) Προβλήθηκε 6502 φορές
Στην ιστορική πορεία της μουσικής έχουν χρησιμοποιηθεί πολλά σύμβολα αντιπροσωπευτικά ποικίλων σχετικών χρονικών αξιών.
Στον παρακάτω πίνακα, χωρισμένο σε δύο συνεχείς φωτογραφίες για να χωρέσει στη σελίδα που χρησιμοποιώ, συνεχίζω τη δημοσίευση συμβόλων για τις χρονικές (ρυθμικές) αξίες διαρκείας των νοτών και τις ανάλογες παύσεις των. Παραθέτω τις Αμερικανικές, Αγγλικές, Λατινικές και Ελληνικές ονομασίες των συμβόλων, μερικές των οποίων (ελληνικές) είναι δόκιμοι δΙκοί μου όροι. Στη συνέχεια δίνω τη μαθηματική σχέση των αξιών με μονάδα μετρήσεως το "ολόκληρο" (1) σε απλούς, παρεστιγμένους, δις-παρεστιγμένους και τρις-παρεστιγμένους αθροιστικούς υπολογισμούς. Εδώ ξεκαθαρίζω ότι στη σύγχρονη γραφή μόνο απλές και παρεστιγμένες αξίες βρίσκονται σε χρήση στην πλειοψηφία της μουσικής, αλλά στο παρελθόν και σε μερικές σύγχρονες συνθέσεις δις και τρις παρεστιγμένες αξίες είναι απαντήσιμες. Ή όλη μαθηματική διαδικασία της διάρκειας, του χρόνου και του μουσικού ρυθμού γενικότερα είναι δυνατόν να εκφρασθεί με πολλαπλάσια ή υποδιαιρέσεις του 2 (και σε ειδικές περιπτώσεις του 3 ), οπότε αν η αριθμητική πρόοδος θυμίσει σε κάποιους την ίδια πρόοδο που ακολουθούν και οι (εξαδεκαδικοί στη φύση) ηλεκτρονικοί υπολογιστές, δεν απέχουν καθόλου από την αλήθεια. :-)

Η περιοχή στις δύο φωτογραφίες τονισμένη σε πράσινο χρώμα (αξίες 4-9) αντιπροσωπεύει τις αξίες που είναι σε χρήση στο 95% της σημερινής μουσικής γραφής. Οι υπόλοιπες αξίες συναντώνται πολύ σπάνια πια, αλλά καλό είναι να γνωρίζουμε την ύπαρξή τους.
Για καλύτερα οπτικά αποτελέσματα διαβάστε τον πίνακα προβάλλοντας τις συνημμένες φωτογραφίες ( δεξί κλικ: view image).
Οι περιπτώσεις τριήχων, πενταήχων, επταήχων κ.λπ. καθώς και παραδείγματα παρεστιγμένων ρυθμών δεν καλύπτονται από τον παρακάτω πίνακα, και θα αναφερθώ σ' αυτές τις περιπτώσεις όταν η ανάγκη παρουσίασης το ζητήσει.

Τελειώνοντας, θέλω να υπενθυμίσω (μαζί με εκατομμύρια γνωστούς και άγνωστους μουσικούς) ότι ο ρυθμός είναι το πρωταρχικό και αρχέγονο στοιχείο της μουσικής και προηγείται του τονικού ύψους. Είναι το μόνο πράγμα που δίνει συγκεκριμένο κατανοητό σχήμα σε μία διαδοχή τονικών υψών που λέμε "μελωδία", και ως εκ τούτου η απόλυτη και ακριβής κατανόηση του πως οι διάφοροι ρυθμοί υποδιαιρούνται, ομαδοποιούνται και συνδυάζονται είναι απαραίτητη για σωστή ανάγνωση και απόδοση της μουσικής. Εδώ προσθέτω από δική μου προσωπική πείρα και παρατήρηση ότι το 90% των μαθητών εύκολα αρχίζει να κατανοεί και να εξοικειώνεται με την ανάγνωση τονικών υψών, αλλά πολύ δύσκολα να διαβάζει συγχρόνως και τα ρυθμικά σχήματα που υλοποιούν τις μελωδίες και τις κάνουν κατανοητές και αναγνωρίσιμες στο αυτί. Γι' αυτό συνήθως θα ακούσετε πολλούς δασκάλους να λένε:
"Αν παίξεις και μιά λάθος νότα δεν χάθηκε ο κόσμος, αλλά αν βγείς απ' το ρυθμό, όλο το σύμπαν γυρίζει ανάποδα."
note-rest value 1.PNG
note-rest value 1.PNG (41.29 KiB) Προβλήθηκε 6502 φορές
note-rest values 2.PNG
note-rest values 2.PNG (59.77 KiB) Προβλήθηκε 6502 φορές

Απάντηση

Επιστροφή σε “Μουσική θεωρία”