Σεξουαλικά νοούμενα και υπονοούμενα στο τραγούδι

"Κονσούλτο"
Απάντηση
Μήνυμα
Συγγραφέας
Άβαταρ μέλους
Adonis
συντονιστής<br>(03/2008 ως τώρα)
Δημοσιεύσεις: 232
Εγγραφή: 13 Οκτ 2005 12:10 am

Σεξουαλικά νοούμενα και υπονοούμενα στο τραγούδι

#1 Δημοσίευση από Adonis »

Σεξουαλικά νοούμενα και υπονοούμενα στο τραγούδι

Σε ήχο ελληνικό

ΓΙΩΡΓΟΣ Ε. ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ

Στην κοινή αντίληψη ό,τι αφορά το σεξ συχνά συγχέεται με το άσεμνο, ενίοτε και με το ανήθικο, και οι αναφορές σ' αυτό, ευθείες ή πλάγιες, θεωρούνται «κακά λόγια», τα «ου φωνητά» των βυζαντινών, αυτά που δεν λέγονται εύκολα ή δεν λέγονται καθόλου.

Στα τραγούδια όλων των ειδών και των εποχών (με εξαίρεση τα βακχικά δημοτικά που άδονται στην περίοδο της Αποκριάς), τα σεξουαλικά ζητήματα αντιμετωπίζονται με μεγάλη φειδώ και παρ' ότι στα θέματά τους κατά παράδοσιν διατηρούν σημαντική παρουσία διάφορα σχετικά πρόσωπα όπως τρελοκόριτσα, τσαχπίνες, μαριόλες, σκανταλιάρες, λάγνες ερωτιάρες κ.λπ., δεν υπάρχει εν τούτοις «καυτό σεξ» μα ούτε και, όπως στα δημοτικά, βωμολοχία, ακραία σάτιρα του πουριτανισμού και του καθωσπρεπισμού. Ούτε και στα πρώτα ρεμπέτικα των ανωνύμων του 19ου αιώνα βρίσκονται άμεσες αναφορές ή βωμολοχία. Πολύ τολμηρό θεωρείται π.χ. το παρακάτω δίστιχο ανώνυμου στιχοπλόκου:

Να 'μουνα ψύλλος μάτια μου, παντού για να τρυπώνω

το τρυφερό σου το κορμί να το κεντώ με πόνο

Στα ρεμπέτικα το βακχικό στοιχείο δεν βρίσκεται τόσο στα λόγια. Αλλού φαίνεται πως κατέφυγε και συντηρείται, αν και ξεθυμασμένο, σε σχέση με τα ακατονόμαστα των διονυσιακών τελετών ή την ελευθεροστομία των δημοτικών τραγουδιών. Θα το δούμε, δηλαδή, ευκολότερα στους ανατολίτικους χορούς, τσιφτετέλια, καρσιλαμάδες, στους χορούς της κοιλιάς και στα γαργαλιστικά σχήματα που κάνουν οι χορευτές και χορεύτριες που όχι μόνο δεν σεμνύονται αλλά μάλλον... εκτραχηλίζονται και αποχαλινούνται, υποδαυλίζοντας... των παθών την κάμινον, για να μιλήσουμε στην καθαρεύουσα.

Οταν οι πρωτοπόροι λαογράφοι που καταπιάστηκαν με την καταγραφή των δημοτικών τραγουδιών συνάντησαν τραγούδια της κατηγορίας των λεγόμενων άσεμνων όπως, π.χ., αυτό:

Θε να σου κάνω μαγικά

μ' ένα κουκί πιπέρι

να τρέχεις να με κυνηγάς

με το βρακί στο χέρι

(Λελέκος)

προβληματίστηκαν για το αν έπρεπε ή δεν έπρεπε να τα αποθησαυρίσουν. Με άλλα λόγια, αν έπρεπε να κάνουν πως δεν υπάρχουν, να κλείσουν τ' αφτιά τους στους καλλίφωνους απογόνους του Βάκχου που τραγουδούσαν με κάθε ειλικρίνεια:

Να είχα μοίρα, να είχα τύχη

να είχα μια ψωλή σαν πήχυ.

Τι να γένω η ορφανή

το μουνί μου με πονεί...

(Λελέκος, Πριάπεια)

Θα ήταν άτοπη σεμνοπρέπεια -έγραφε στα 1880 ο Παν. Αραβαντινός- βλαπτική για τους σκοπούς της συλλογής και της έρευνας, να αποσιωπήσουμε την κατηγορία των άσεμνων δημοτικών τραγουδιών. Θα ήταν επίσης ψέμα και ατελής απεικόνιση του βίου, του ήθους και της διανοητικής ανάπτυξης του λαού μας. Στα τραγούδια αυτά αποτυπώνονται οι αντιλήψεις και τα αισθήματα του λαού για την ερωτική πράξη και για την ηθική τάξη της κοινωνίας. Στο βιβλίο του Arnold Passow «Τραγούδια Ρωμαίικα», που εκδόθηκε στη Λειψία το 1860, δημοσιεύεται ένα σκληρότατο τραγούδι το οποίο συμπεριλαμβάνεται στην κατηγορία των... οικιακών τραγουδιών! (Carmina Nutricularum), είναι το τραγούδι αρ. CCLXXXV που το έχει καταγράψει ο Σάντερς και έχει ως εξής:

Γαμώ τη μάνα σου τη νια

που 'χει δώδεκα μουνιά,

τόν' ανοί και τ' άλλο κλει

και τον θιον παρακαλεί,

να της δώσει μια ψωλή

να γαμιέται μοναχή.

Ωστόσο στα ελληνικά τραγούδια γενικά δεν υπάρχει αυτό που θα ονομάζαμε «σεξ στα σοβαρά», δηλαδή ένα έργο με αντικείμενο κάποια σεξουαλική θεωρία ή πράξη. Ούτε καν πορνογράφημα. Αντιθέτως μάλιστα, υπάρχουν πολλά αντι-σεξουαλικά τραγούδια. Να μην ξεχνάμε ότι το σύνολο των ελληνικών τραγουδιών σε δίσκους έχουν περάσει από τα φίλτρα μιας κρατικής προληπτικής και κατ' εξοχήν ανεραστικής λογοκρισίας. Μόνο σεξουαλικά υπονοούμενα θα συναντήσετε, κι αυτά όχι και πρώτης ποιότητος, όπως π.χ. η «Βαρβάρα» του Παναγιώτη Τούντα και άλλα. Μόνο στα δημοτικά προβάλλουν ανάγλυφα τα... γεννητικά όργανα και οι περιπέτειές τους. Οποιος ενδιαφέρεται για τη φιλολογία αυτή, εκτός από τα «Αποκριάτικα» της Δόμνας Σαμίου που τόλμησε να μιλήσει καθαρά για το θέμα αυτό, πρέπει να ανατρέξει σε σχετικές εργασίες όπως αυτή της Μαρίας Μιχαήλ - Δέδε «Το άσεμνο, ανίερο, υβριστικό στο Ελληνικό Δημοτικό Τραγούδι» Αθήνα 1991, ή σε σπάνιες ανθολογίες όπως τα «Γαμοτράγουδα Δημοτικά» εκδ. «Κείμενα 1985», από όπου ανθολογούμε για το τέλος το εξαιρετικό δίστιχο:

Ο παπάς μας ο Γιαννής

τόνε πάτησε μιανής.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 23/08/2006

rebetika
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 156
Εγγραφή: 07 Μάιος 2005 12:26 pm
Τοποθεσία: Korinthos

#2 Δημοσίευση από rebetika »

Panw sta uponooumena eixa akousta gia ena tragoudi pou milouse gia mia mantam me ena skulaki.Mpas kai kserei kaneis kati?

Άβαταρ μέλους
max
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 791
Εγγραφή: 07 Ιούλ 2004 01:08 pm
Τοποθεσία: Αλλού
Επικοινωνία:

#3 Δημοσίευση από max »

Πόπη μου το σκυλάκι σου ίσως ;

Άβαταρ μέλους
hondrosk
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 234
Εγγραφή: 28 Νοέμ 2004 02:50 pm
Τοποθεσία: Ηράκλειο

#4 Δημοσίευση από hondrosk »

Μαλλον αυτό εννοείτε?
"Το μαλλιαρό σκυλάκι σου" του Χρυσαφάκη :oops:

Παντως δεν έχει σεξουαλικό υπονοούμενο, εκτός αν έχεις πολύ πονηρο μυαλο.
Εξάλλου όποιος έχει την μύγα μυγιαζεται! :lol: :o :roll:

Άβαταρ μέλους
kyriaki35
More than 50 posts user
Δημοσιεύσεις: 75
Εγγραφή: 03 Μάιος 2005 01:39 pm
Τοποθεσία: Ταύρος

#5 Δημοσίευση από kyriaki35 »

Το προαναφερθέν τραγούδι, "Μια μανταμ με ενα σκυλάκι", το τραγουδά ο Χρηστάκης, είναι γραμμένο σε ρυθμό shake και θα το χαρακτήριζα απο εντελώς light σεξουαλικό εως louben της εποχής.
Χαρακτηριστικά κεφάτο τραγούδι της εποχής του ΄70 όταν ο Χρηστάκης γέμιζε τα μαγαζιά εκμοντερνίζοντας το μπουζούκι
σε βαθμό απελπισίας θα έλεγα.
Περι ορέξεως όμως...

Οσο για το θέμα μας, υπάρχει ένα τραγούδι ζειμπέκικο στα αρχεία μου, σε νεώτερη εκτέλεση που αγνοώ ποιοί τραγουδούν και ανήκει στον Κηρομύτη.
Αυτό λοιπόν το τραγούδι όχι μόνο είναι σκωπτικό αλλά συγκαταλέγεται στο βαρύ πυροβολικό των τραγουδιών με σεξουαλικά υπονοούμενα.

Ποιά υπονοούμενα? Χύμα και τσουβαλάτα θα έλεγα!

Αποδίδω τους στίχους του, αλλά αποφεύγω να κάνω κάποια προσπάθεια να το ανεβάσω, πρώτον γιατι η εκτέλεση είναι πρόσφατη και δεύτερον γιατί σίγουρα χρειάζεται έγκριση απο τους admin.

Γεράματα ρε φίλε μου
καθόμουν σε μιαν άκρη
και κοίταζα τον π......
και μου φυγε ενα δάκρυ.

Π....... πως κατάντησες
έτσι σ΄αυτό το χάλι
οταν έβλεπες μ.....
γινόσουνα ατσάλι.

Εθέριευες εθύμωνες
γινόσουν ανω κάτω
και γιάτρευες τις κάθε μιας
το μ..... και το π.....

Τώρα κρυμένος στο βρακί
δε μου ζητάς παιχνίδια
κάθεσαι κι αναπάυεσαι
στα ένδοξά σου α.......

Αυτά! και εις άλλα με υγεία!
σαν καναν το καθηκον τους
ησυχοι πια οι γειτονοι
γυρισανε στο σπιτι τους
κι αφησανε στο χιονι
της γειτονιας το φροκαλο
το Τζακ Ο Χαρα κοκαλο!

RailMan
Δημοσιεύσεις: 2
Εγγραφή: 28 Ιουν 2006 07:04 pm
Τοποθεσία: Lagos - Nigeria

#6 Δημοσίευση από RailMan »

Το τραγούδι που αναφέρεις είναι από μία παραγωγή του Γ. Νταλάρα με τίτλο 'Τα Ασεβή Τροπάρια'. Οι στίχοι είναι από την εναλλακτική Ιλιάδα που γράφτηκε τον 19 αιώνα από άγνωστο ( http://members.tripod.com/johngr/odysseia.html )

RailMan
Δημοσιεύσεις: 2
Εγγραφή: 28 Ιουν 2006 07:04 pm
Τοποθεσία: Lagos - Nigeria

#7 Δημοσίευση από RailMan »

Στην σελίδα υπάρχουν 2 αμανέδες του Γιάγκου Ψαματ(θ)ιανού, ο χιώτικος και ο σμυρναίϊκος:
'Θα ήθελα να ήμουνα γύρος του φουστανιού σου,
για νά 'σκυβα και νά 'βλεπα την τρύπα του μ..... σου'
και
'Ποτέ δεν αποφάσισα εγώ να σε προσβάλω,
μ' ανάμεσα στα σκέλια σου τον ψώ.. μου να βάλω'

Απάντηση

Επιστροφή σε “Κουβεντούλα”