Χρονολόγηση των πρώτων ηχογραφήσεων του Μ. Βαμβακάρη στην Columbia

Για το Ανικανοποίητο.....
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 399
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm
Status: Χωρίς σύνδεση

Χρονολόγηση των πρώτων ηχογραφήσεων του Μ. Βαμβακάρη στην Columbia

Δημοσίευσηαπό Για το Ανικανοποίητο..... » 15 Ιαν 2017 11:51 am

Ένα από τα δυσεπίλυτα προβλήματα που αφορούν τους δίσκους 78 στροφών είναι και η χρονολόγηση των ηχογραφήσεων των τραγουδιών. Η έλλειψη πρωτογενών πηγών οδήγησε τους ερευνητές του Ρεμπέτικου σε εσφαλμένα πολλές φορές αποτελέσματα. Η πρακτική να υπολογίζεται η χρονολόγηση βάσει των αριθμών κυκλοφορίας και όχι βάσει των αριθμών μήτρας οδήγησε σε λάθος εκτιμήσεις.

Από αυτή την σελίδα καταφέραμε να ανατρέψουμε δεδομένα που ίσχυαν για δεκαετίες ολόκληρες.

Το παράδειγμα της ακριβής χρονολόγησης της έναρξης της λογοκρισίας τόσο πριν αλλά και μετά τον πόλεμο είναι η απόδειξη ότι υπάρχουν ακόμα πολλά που μένουν να ξεκαθαριστούν. (Δες εδώ viewtopic.php?f=81&t=5142)

ΟΙ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΑΡΚΟΥ ΣΤΗΝ COLUMBIA

Ένα από αυτά που πρέπει να απαντηθούν είναι και οι πρώτες εγγραφές του Μάρκου Βαμβακάρη στην εταιρεία Columbia και η χρονολόγηση τους.

Είναι πολύ γνωστό ότι ο Μ.Βαμβακάρης ηχογραφεί στην Columbia μετά τον Γιώργο Μπάτη και τα τραγούδια «Σού΄χει λάχει» και «Μπάτης ο Δερβίσης». Δηλαδή η Columbia εμπιστεύεται πρώτα τα τραγούδια του Μπάτη και κατόπιν εκείνα του Βαμβακάρη.

Ο Συριανός κάνει την εμφάνιση του στην Columbia με τα τραγούδια «Εφουμάραμ΄ένα βράδυ» και «Ταξίμ Σερφ».

WG-511-DG-326.jpg
ΜΑΡΚΟΣ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-ΕΦΟΥΜΑΡΑΜ΄-ΕΝΑ-ΒΡΑΔΥ
WG-511-DG-326.jpg (106.24 KiB) Προβλήθηκε 1314 φορές


Η διαφορά στους αριθμούς μήτρας (ηχογραφήσεων) μεταξύ των τραγουδιών των δύο πρωτεργατών του Ρεμπέτικου είναι 80 νούμερα που σημαίνει ότι ηχογραφήθηκαν κατά προσέγγιση με διαφορά 4-5 μήνες μεταξύ τους.

Αυτή η διαφορά των 4-5 μηνών οδήγησε πολλούς ερευνητές να χρεώσουν τα τραγούδια του Μπάτη στο 1932 και του Μάρκου στο 1933.

Πότε όμως μέσα στο 1933 ο Βαμβακάρης ηχογραφεί για πρώτη φορά;

Την απάντηση αυτή δεν περίμενα ότι θα την έπαιρνα από έναν μουσικό διαγωνισμό, όταν στην τύχη άνοιξα εφημερίδες εποχής μπας και πέσω σε κάτι που αφορά το αντικείμενο της σελίδας μας.

Όπως έγραψα σε άλλο θέμα (δες εδώ viewtopic.php?f=55&t=5316) η Columbia προφανώς για διαφημιστικούς λόγους διοργάνωσε μουσικό διαγωνισμό στις αρχές του 1933 με χρηματικό έπαθλο. Τα 11 από τα 12 πρώτα, από τα 350 τραγούδια που διαγωνίστηκαν, κυκλοφόρησαν από την Columbia σε δίσκους. Τα τραγούδια που πρώτευσαν και κυκλοφόρησαν ήταν τα παρακάτω:

1) ΚΑΡΔΙΑ ΠΟΥ ΠΕΘΑΙΝΕΙ-------ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
2) ΕΛΑ ΝΑ ΧΟΡΕΨΟΥΜΕ---------ΕΛΕΝΑ ΛΑΜΠΙΡΗ
3) ΣΤΟΝ ΑΡΓΑΛΕΙΟ---------------ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
4) ΣΑΝ ΠΑΡΑΜΥΘΙ----------------ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
5) ΠΑΛΗΑ ΠΑΤΡΑ-----------------ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΓΚΡΕΚ
6) ΓΛΥΚΕΙΑ ΒΡΑΔΥΑ--------------ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
7) ΕΛΑ ΛΟΙΠΟΝ-------------------Κ.Δ ΕΛΛΗΝΑ-Γ.ΚΑΜΕΛΗ
8 ) ΣΤΗΝ ΠΑΛΗΑ ΜΟΥ ΓΕΙΤΟΝΙΑ-----------Σ. ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
9) ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ Τ΄ΑΡΓΑΛΕΙΟΥ------------ΔΗΜ.ΡΟΔΙΟΣ
10) ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ Ο ΠΟΝΟΣ---------------ΜΙΜΗΣ ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ
11) ΠΡΟΔΟΜΕΝΟΣ---------------ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
12) ΤΑ ΜΑΥΡΑ ΜΑΤΙΑ ΣΟΥ------ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ

Πως εμπλέκονται αυτά τα τραγούδια με τα τα τραγούδια του Μ.Βαμβακάρη;

Εξηγούμαι αμέσως.

Όλα τα παραπάνω τραγούδια του διαγωνισμού εκτός από ένα (νο 6) κυκλοφόρησαν από την Columbia μερικά νούμερα πριν από τον δίσκο του Μάρκου με τα τραγούδια «Εφουμάραμ΄ένα βράδυ» και «Ταξίμ Σερφ».

Όμως εκείνο που μας ανοίγει το δρόμο για να χρονολογήσουμε με σχετική ακρίβεια τις πρώτες ηχογραφήσεις του Μάρκου στην Columbia είναι το τραγούδι που κατέλαβε την 10η θέση.

Είναι το τραγούδι του Μίμη Αυγερινού, με τους Μ.Θωμάκο και Δ. Ευστρατίου στα φωνητικά, υπό τον τίτλο «Της καρδιάς ο πόνος».

Το συγκεκριμένο τραγούδι είναι το πρώτο από τα 11 που ηχογραφείται για λογαριασμό της Columbia. Όταν ηχογραφήθηκε πήρε τον αριθμό μήτρας WG-508 και αριθμό κυκλοφορίας DG-314.

Αντίστοιχα το «Εφουμάραμ΄ ένα βράδυ» παίρνει τον αριθμό μήτρας WG-511 και αριθμό κυκλοφορίας DG-326. Η διαφορά στις μήτρες τους είναι μόλις 3 νούμερα.

Αυτό σημαίνει ότι τα δύο αυτά τραγούδια ηχογραφήθηκαν με διαφορά λίγων ημερών μεταξύ τους.

Πότε όμως ηχογραφήθηκε το τραγούδι του Μ.Αυγερινού που θα μας βοηθήσει να χρονολογήσουμε και τα τραγούδια του Μάρκου;

Σίγουρα μετά τις 17 Μαΐου του 1933 που η Columbia μέσω του τύπου ανακοίνωσε τους νικητές του διαγωνισμού της.

Εδώ τα αποτελέσματα από το Έθνος της 17 Μαΐου 1933

http://srv-web1.parliament.gr/display_d ... =www.in.gr φύλλο 677

Με βάση τα παραπάνω αποτελέσματα και την μετέπειτα ηχογράφηση των τραγουδιών καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι ο Μάρκος Βαμβακάρης ηχογραφεί για πρώτη φορά στην Columbia ή στα τέλη Μαΐου του 1933 ή μέσα στον Ιούνιο.

Πριν από αυτή την χρονική περίοδο ο Μάρκος δεν είχε καταφέρει να περάσει τραγούδια του στην Columbia.

Όμως όπως είδαμε πιο πριν από τον Μάρκο πρώτος ηχογραφεί ο Μπάτης. Και εδώ μπαίνει το ερώτημα.

Πότε ηχογραφεί ο Μπάτης στην Columbia;

Δύσκολη η απάντηση αλλά ας κάνουμε μία προσπάθεια επ΄ αυτού.

Ο Γιώργος Μπάτης ηχογραφεί τα δύο του τραγούδια που παίρνουν τους αριθμούς μήτρας WG-432 και WG-433. Τα αντίστοιχα νούμερα για τον Μ.Βαμβακάρη είναι WG-511 και WG-512. Η διαφορά τους είναι περίπου 80 νούμερα.

Έτσι λοιπόν τίθεται το ερώτημα.

Υπάρχει περίπτωση ο Μπάτης να ηχογράφησε για πρώτη φορά στην Columbia το 1933 και όχι το 1932 όπως όλοι πιστεύουν μέχρι τώρα;

Η απάντηση είναι ότι πιθανόν ο Μπάτης να ηχογραφεί για πρώτη στην Columbia το 1933.

ΑΝ υποθέσουμε ότι ο Μάρκος ηχογραφεί για πρώτη φορά στις αρχές καλοκαιριού του 1933 (όπως είδαμε πιο πάνω) τότε μάλλον και ο Μπάτης ηχογραφεί στις αρχές του 1933.

Η Columbia σύμφωνα με τους δίσκους που κυκλοφορούσε ηχογραφούσε περίπου 20 τραγούδια κάθε μήνα.

Έτσι τα 80 νούμερα διαφορά ανάμεσα στον Μπάτη και στον Βαμβακάρη μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο πρώτος ηχογραφεί κατά πάσα πιθανότητα τον Ιανουάριο ή τον Φεβρουάριο του 1933.

Επειδή όμως δεν έχω κάποιο στοιχείο προς επιβεβαίωση του παραπάνω συλλογισμού το αφήνω ανοιχτό.

Ένα άλλο ερώτημα που πλανάται και χρήζει απάντησης είναι το αν τα τραγούδια του Μάρκου μπήκαν ψυγείο από την Columbia μέχρι να αποφασίσουν να τα κυκλοφορήσουν.

Κοινή πεποίθηση είναι ότι για μεγάλο διάστημα η Columbia δεν στήριξε τα τραγούδια του Μάρκου σε αντίθεση με την άλλη πλευρά, ODEON-Parlophone, η οποία πίστεψε περισσότερο τα τραγούδια του Βαμβακάρη.

Κοιτώντας τους αριθμούς κυκλοφορίας στα τραγούδια του Μάρκου βγαίνει το συμπέρασμα ότι αυτά παραμείναν για ένα τρίμηνο περίπου στο ψυγείο και όχι παραπάνω.

Το σύνηθες ήταν τα τραγούδια να κυκλοφορούν 1-2 μήνες μετά τις ηχογραφήσεις. Σε κάποιες λίγες περιπτώσεις ίσως και σε μικρότερο διάστημα. Σε κάποιες άλλες πολύ περισσότερο.

Έτσι μπορούμε να πούμε ότι τα τραγούδια του Μάρκου βγήκαν στην κυκλοφορία στο τέλος Καλοκαιριού ή στις αρχές του Φθινοπώρου του 1933.

Έτσι η πεποίθηση ότι τα τραγούδια του Μάρκου άργησαν να κυκλοφορήσουν έχει μια μικρή δόση αληθείας. Ούτε βγήκαν αμέσως στην κυκλοφορία αλλά ούτε παρέμειναν για πολλούς μήνες στην αφάνεια .

Η αλήθεια είναι ότι τα τραγούδια του Μπάτη κυκλοφόρησαν πιο σύντομα από του Μάρκου. Μάλλον κυκλοφόρησαν 2-3 μήνες πριν ηχογραφήσει για πρώτη φορά ο Μάρκος. Όμως πλέον ήταν ειλημμένη απόφαση των εταιρειών, και στην συγκεκριμένη περίπτωση της Columbia, ότι θα ηχογραφούνταν τραγούδια με μπουζούκια.

Εδώ θα πρέπει να ειπωθεί και το εξής.

Ενώ φαίνεται οι ODEON-Parlophone να στηρίζουν πρώτοι τα τραγούδια με Μπουζούκια και Μπαγλαμάδες στην πορεία και σε διάστημα περίπου 2 χρόνων τα αγνοούν, μέχρι τις αρχές του 1935 όταν και πλέον οι Μπουζουκομπαγλαμάδες θα αρχίσουν να κυριαρχούν.

Συνολικά η Columbia από τις αρχές του 1933 μέχρι τον Ελληνοιταλικό πόλεμο ηχογράφησε περίπου 1.700 τραγούδια για λογαριασμό της. Το αντίστοιχο διάστημα κυκλοφόρησε περίπου 850-900 δίσκους που δείχνει να συμφωνεί με τις ηχογραφήσεις.

Φίλες και φίλοι η προσπάθεια για την ακριβής χρονολόγηση των ηχογραφήσεων δεν σταματάει εδώ. Όταν και όποτε υπάρξουν νέα αποτελέσματα θα τα πληροφορηθείτε πρώτοι από αυτή την σελίδα.

Το επόμενο διάστημα θα ανέβουν πολλά θέματα περί των ηχογραφήσεων των τραγουδιών.

Ένα από αυτά αφορά ρεπορτάζ από περιοδικό της εποχής για φωνογράφηση των εταιρειών ODEON-Parlophone στα τέλη του Αυγούστου 1937 λίγες βδομάδες πριν την έλευση της επιτροπής λογοκρισίας. Από το ρεπορτάζ αυτό επιβεβαιώνεται πλήρως η αποκάλυψη που κάναμε με τον fakk ότι η επιτροπή λογοκρισίας ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 1937 και όχι τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς όπως προέκυπτε από την ανακοίνωση των εφημερίδων στα τέλη Νοεμβρίου περί λογοκρισίας των τραγουδιών.

Σύντομα όλα αυτά στις οθόνες σας.

Άβαταρ μέλους
bill1961
συντονιστής<br>(03/2008 ως τώρα)
Δημοσιεύσεις: 952
Εγγραφή: 10 Μάιος 2005 11:51 pm
Τοποθεσία: Ηγουμενίτσα
Status: Χωρίς σύνδεση

Re: Χρονολόγηση των πρώτων ηχογραφήσεων του Μ. Βαμβακάρη στην Columbia

Δημοσίευσηαπό bill1961 » 16 Ιαν 2017 10:16 am

Σημαντική έρευνα, ιδιαίτερα ενδιαφέροντα τα συμπεράσματα!!!
Να επισημάνω μόνο πως το κρίσιμο σημείο είναι ότι σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού, τα τραγούδια πρέπει να είναι ανέκδοτα.

Για το Ανικανοποίητο.....
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 399
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm
Status: Χωρίς σύνδεση

Re: Χρονολόγηση των πρώτων ηχογραφήσεων του Μ. Βαμβακάρη στην Columbia

Δημοσίευσηαπό Για το Ανικανοποίητο..... » 16 Ιαν 2017 02:18 pm

Να΄σαι καλά bill1961 :oops:

Έχεις δίκαιο στην παρατήρηση σου ότι τα τραγούδια έπρεπε να είναι ανέκδοτα και ανεκτέλεστα. Δεν το έγραψα και έχεις δίκαιο. Αλλά η λαϊκή μουσική (εννοώ τους μικρασιάτες μουσικούς) δεν είχε καθόλου προβολή τόσο πριν τον Μάρκο και τον Μπάτη αλλά και μετά την παρουσία τους στην δισκογραφία. Κοιτάζοντας εφημερίδες της εποχής ενώ υπάρχουν πολλά κείμενα (μικρά και μεγάλα) για την ελαφρά και σοβαρή μουσική, για το λαϊκό τραγούδι (της εποχής) ούτε κουβέντα κάτι που έχει τονίσει (και σωστά) ο Βλησίδης που έκανε την αρχή με τα δημοσιεύματα της εποχής (Όψεις του Ρεμπέτικου).

Εδώ θα ήθελα να πω ότι από τον παραπάνω διαγωνισμό προκύπτει και η δισκογραφία του Μάρκου στην ODEON κατά το έτος 1933. Θα ανεβάσω σύντομα και τα συμπεράσματα μου για τις πρώτες ηχογραφήσεις του Μάρκου στην ODEON το 1933.

Επίσης προκύπτει θέμα για το πότε ηχογραφήθηκε το "Μινόρε του τεκέ" στην Columbia. Επειδή όμως φαίνεται να υπάρχουν 2 εγγραφές στην Columbia του τραγουδιού, η εκτέλεση με στοιχεία ηχογράφησης WG-485/DG-275 που μπήκε στον ίδιο δίσκο με το "Μυστήριο Ζεϊμπέκικο" είναι ηχογραφημένο το πολύ 3 μήνες πριν το "Εφουμάραμ΄ένα βράδυ" πρέπει να το λογίζουμε στο 1933 κάπου στον Μάρτιο περίπου. Ηχογραφήθηκε δηλαδή μετά τα τραγούδια του Μπάτη αν και ο δίσκος κυκλοφόρησε λίγα νούμερα πριν του Μπάτη.

Αν και το "Μινόρε του τεκέ" φαίνεται να είναι αυτό που έκανε εντύπωση μετά την κυκλοφρία του δίσκου, εν τούτοις στην Columbia φαίνεται να έκανε εντύπωση το "Μυστήριο ζεϊμπέκικο" το οποίο ηχογραφήθηκε 90 (!!) νούμερα πριν το "Μινόρε του τεκέ". Αφού ηχογράφησαν τα δύο τραγούδια του Μπάτη τότε μόνο η Columbia ηχογράφησε το "Μινόρε του Τεκέ"!!! Επειδή όμως έχω βρει δύο διαφορετικές ηχογραφήσεις των τραγουδιών του Χαλικιά από την Columbia μπορεί και να κάνω λάθος.

υ.γ ευχαριστούμε τον Αυγέρη που όπως είδα ανέβασε στην σελίδα μας το νικητήριο τραγούδι του διαγωνισμού "ΚΑΡΔΙΑ ΠΟΥ ΠΕΘΑΙΝΕΙ"

Για το Ανικανοποίητο.....
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 399
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm
Status: Χωρίς σύνδεση

Re: Χρονολόγηση των πρώτων ηχογραφήσεων του Μ. Βαμβακάρη στην Columbia

Δημοσίευσηαπό Για το Ανικανοποίητο..... » 17 Ιαν 2017 11:29 am

Όπως είδαμε πιο πάνω μέσω ενός διαγωνισμού της Columbia καταφέραμε να χρονολογήσουμε με μια σχετική ακρίβεια τις πρώτες ηχογραφήσεις του Μάρκου Βαμβακάρη στην Columbia.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του διαγωνισμού ο Βαμβακάρης φαίνεται να ηχογραφεί για πρώτη φορά στη συγκεκριμένη εταιρεία περί τα τέλη Μαΐου ή μέσα στον Ιούνιο του 1933.

Όπως εξήγησα το τραγούδι του Χαλικιά «Μινόρε του τεκέ» φαίνεται να ηχογραφήθηκε μέσα στο 1933 και όχι όπως πιστεύαμε στα τέλη του 1932. Κατά πάσα πιθανότητα τον Μάρτιο ή τον Απρίλιο του 1933.

Συγκεκριμένα.

Προηγείται η εκτέλεση του «Μυστήριο Ζεϊμπέκικο» περί τα τέλη του 1932 και παίρνει τον αριθμό μήτρας WG-395.Το τραγούδι μπαίνει στο ψυγείο για τουλάχιστον έξι μήνες.

WG-395-DG-275-MYSTHRIO-ZEIMPEKIKO.jpg
ΜΥΣΤΗΡΙΟ-ΖΕΙΜΠΕΚΙΚΟ-ΙΩΑΝΝΗΣ-ΧΑΛΙΚΙΑΣ-COLUMBIA-ΕΛΛΑΔΟΣ
WG-395-DG-275-MYSTHRIO-ZEIMPEKIKO.jpg (34.3 KiB) Προβλήθηκε 1214 φορές


Ακολουθούν οι δύο εκτελέσεις του Μπάτη με τα τραγούδια «Σου΄χει λάχει» που παίρνει τον αριθμό μήτρας WG-432 και «Μπάτης ο Δερβίσης» με αριθμό μήτρας WG-433. Κατά πάσα πιθανότητα τα δύο τραγούδια ηχογραφήθηκαν στις αρχές του 1933. Τα τραγούδια μπαίνουν στο ψυγείο.

Τον Μάρτιο ή Απρίλιο του 1933 ηχογραφείται το «Μινόρε του τεκέ» που παίρνει τον αριθμό μήτρας WG-485. Ο Μανιάτης λανθασμένα δίνει ως αριθμό μήτρας WG-394.

Αφού ηχογραφείται το «Μινόρε του τεκέ» κυκλοφορεί μαζί με το «Μυστήριο Ζεϊμπέκικο» στον ίδιο δίσκο με αριθμό κυκλοφορίας DG-275.

WG-485-DG-275-MINORE-TOU-TEKE.jpg
ΜΙΝΟΡΕ-ΤΟΥ-ΤΕΚΕ-ΙΩΑΝΝΗΣ-ΧΑΛΙΚΙΑΣ-COLUMBIA-ΕΛΛΑΔΟΣ
WG-485-DG-275-MINORE-TOU-TEKE.jpg (36.75 KiB) Προβλήθηκε 1214 φορές


Οκτώ (8) νούμερα μετά κυκλοφορούν τα τραγούδια του Μπάτη και παίρνουν τον αριθμό κυκλοφορίας DG-283.

Μπορεί δηλαδή τα τραγούδια των Χαλικιά και Μπάτη να κυκλοφόρησαν και τον ίδιο μήνα.

Σε όλο αυτό το διάστημα ο Μάρκος ακόμη δεν έχει ηχογραφήσει για την Columbia.

Αυτό θα συμβεί όπως είπαμε στις αρχές καλοκαιριού του 1933.

Έκτοτε θα περάσουν 10-12 τουλάχιστον μήνες και 187 ηχογραφήσεις μέχρι να ξαναμπεί στο στούντιο ο Βαμβακάρης για την Columbia.

Αυτό θα γίνει με τα τραγούδια «Μαστούρας» WG-698/DG-473 και «Μόρτισσα χασικλού» WG-699/DG-473.

Όμως και πάλι θα πρέπει να περάσουν άλλοι 6 μήνες μέχρι η Columbia να τον ξαναφωνάξει.

Είμαστε πλέον στο 1935 και από εδώ και πέρα τα μπουζούκια θα κυριαρχήσουν καθώς σιγά-σιγά θα μπαίνουν στις ηχογραφήσεις και άλλοι μουσικοί. Το νερό είχε μπει στο αυλάκι…..

ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΑΡΚΟΥ ΣΤΗΝ ODEON

Ο διαγωνισμός της Columbia για την βράβευση 12 τραγουδιών μας οδήγησε στην χρονολόγηση των πρώτων ηχογραφήσεων του Μ.Βαμβακάρη στην Columbia.

Όμως από τα 12 τραγούδια του διαγωνισμού ηχογραφήθηκαν στην Columbia τα 11 από αυτά.

Το τραγούδι Νο 6 «Γλυκειά βραδιά» του Νίκου Χατζηαποστόλου για άγνωστους λόγους ηχογραφείται για λογαριασμό της ODEON σύμφωνα με τον Μανιάτη.

Ο Ν.Χατζηαποστόλου, με την βοήθεια των Π.Επιτροπάκη και Τ.Ξηρέλη στα φωνητικά, το ηχογραφεί για λογαριασμό της ODEON και παίρνει τον αριθμό μήτρας GO-1883. Ενδέχεται να ηχογραφήθηκε και να κυκλοφόρησε μαζί με το τραγούδι Νο 12 «Τα μαύρα μάτια σου» με αριθμό μήτρας GO-1882. Τα δύο αυτά τραγούδια κυκλοφόρησαν από την ODEON με αριθμό κυκλοφορίας GA-1686.

Λίγα νούμερα (5) πριν τις ηχογραφήσεις αυτές βρίσκουμε για πρώτη φορά να ηχογραφεί ο Μάρκος Βαμβακάρης στην ODEON.

Ηχογραφεί τα κομμάτια «Ο Χαρμάνης» με αριθμό μήτρας GO-1877 και «Ο Δερβίσης» με αριθμό μήτρας GO-1878.

GO-1877.JPG
Ο-ΧΑΡΜΑΝΗΣ-ΜΑΡΚΟΣ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-ODEON-ΕΛΛΑΔΟΣ
GO-1877.JPG (2.54 MiB) Προβλήθηκε 1214 φορές


Τα δύο τραγούδια μπήκαν στον ίδιο δίσκο με αριθμό κυκλοφορίας GA-1674 και κυκλοφόρησαν περίπου 3 μήνες μετά.

GO-1878.JPG
Ο-ΔΕΡΒΙΣΣΗΣ-ΜΑΡΚΟΣ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-ODEON-ΕΛΛΑΔΟΣ
GO-1878.JPG (2.69 MiB) Προβλήθηκε 1214 φορές


Από τα αποτελέσματα των αριθμών μήτρας μπορούμε να πούμε ανεπιφύλαχτα ότι πριν τα αποτελέσματα του διαγωνισμού της Columbia (17/5/1933) ο Μάρκος δεν είχε ηχογραφήσει τραγούδια στην ODEON. Ότι ακριβώς έχει συμβεί και για την Columbia.

Κατά πάσα πιθανότητα τα ηχογραφεί τον Ιούνιο του 1933.

Ενδέχεται να ηχογραφήθηκαν και λίγο πιο μετά από τον Ιούνιο του 1933 (Αύγουστος-Σεπτέμβριος) και αυτό γιατί ο Χατζηαποστόλου ηχογραφεί και άλλα τραγούδια του διαγωνισμού της Columbia για λογαριασμό της ODEON (No1 και No11).

Ίσως η Columbia να επέτρεψε την γραμμοφώνηση τους στην ODEON μόνο μετά την κυκλοφορία τους από την ίδια.

Έκτοτε και για 370 ηχογραφήσεις στην ODEON ο Μάρκος ξεχνιέται…

Χρονικά θα λέγαμε ότι για 18-20 μήνες, δηλαδή το μισό 1933 και ολόκληρο το 1934, ο Βαμβακάρης δεν ηχογραφεί στην ODEON.

Μόνο στις αρχές του 1935 (κατά προσέγγιση) θα δοθεί το πράσινο φως για συνεχόμενες ηχογραφήσεις του Μάρκου αλλά και των άλλων μουσικών.

ΜΙΝΟΡΕ ΤΟΥ ΤΕΚΕ-ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΖΕΙΜΠΕΚΙΚΟ

Μερικούς μήνες πριν τις πρώτες ηχογραφήσεις του Μάρκου για την ODEON ηχογραφούνται τα τραγούδια του Χαλικιά «Ταξίμ μινόρε» (Μινόρε του τεκέ) και «Μυστήριο Ζεϊμπέκικο» τα οποία παίρνουν τους αριθμούς μήτρας GO-1838 για το πρώτο και GO-1839 για το δεύτερο.

GO-1838.JPG
ΤΑΞΙΜ-ΜΙΝΟΡΕ-ODEON-ΕΛΛΑΔΟΣ
GO-1838.JPG (1.99 MiB) Προβλήθηκε 1214 φορές


Δηλαδή ηχογραφούνται 40 νούμερα πριν τα τραγούδια του Μάρκου. Περίπου 2 μήνες χρονική διαφορά με τα τραγούδια του Βαμβακάρη.

GO-1839.JPG
ΤΟ-ΜΥΣΤΗΡΙΟ-ΖΕΙΜΠΕΚΙΚΟ-ODEON-ΕΛΛΑΔΟΣ
GO-1839.JPG (2.17 MiB) Προβλήθηκε 1214 φορές


Όμως σε αντίθεση με τον Συριανό κυκλοφορούν σχεδόν αμέσως με αριθμό κυκλοφορίας GA-1631.

Αμέσως μετά τις δύο αυτές ηχογραφήσεις και με αριθμούς μήτρας GO-1840 και GO-1841 ηχογραφούνται από τον Σπύρο Περιστέρη τα τραγούδια «Ντερτιλίδικο» και «Ο μερακλής». Και τα δύο είναι οργανικά όπως και τα τραγούδια του Χαλικιά.

GO-1840.JPG
ΝΤΕΡΤΙΛΙΔΙΚΟ-ODEON-ΕΛΛΑΔΟΣ
GO-1840.JPG (2.77 MiB) Προβλήθηκε 1214 φορές


Επειδή οι αριθμοί μήτρας είναι συνεχόμενοι μπορούμε να πούμε με απόλυτη βεβαιότητα ότι όλα ηχογραφούνται από τον Σπύρο Περιστέρη. Σε κανένα όμως δεν αναγράφεται στις ετικέτες το όνομα του Περιστέρη. Και στα τέσσερα (4) τραγούδια στις ετικέτες τους γράφει μπουζούκι.

GO-1841.JPG
Ο-ΜΕΡΑΚΛΗΣ-ODEON-ΕΛΛΑΔΟΣ
GO-1841.JPG (2.5 MiB) Προβλήθηκε 1214 φορές


Σε αντίθεση με τα κομμάτια του Χαλικιά τα τραγούδια του Περιστέρη κυκλοφορούν σχεδόν δύο (2) μήνες μετά, αν και ηχογραφήθηκαν την ίδια μέρα.

Συνοψίζοντας.

Ο Μάρκος ηχογραφεί στην ODEON κατά πάσα πιθανότητα μετά τις πρώτες του ηχογραφήσεις στην Columbia.

Αν και η πεποίθηση είναι ότι ο Μ.Μάτσας πίστεψε περισσότερο στον Μάρκο από ότι η άλλη πλευρά -Αφοι Λαμπρόπουλοι- κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να ισχύει.

Μόνο από τις αρχές του 1935 θα αναγνωριστεί το ταλέντο του Μάρκου Βαμβακάρη από τις εταιρείες και θα του δοθεί η ευκαιρία να ηχογραφήσει το σύνολο των τραγουδιών του.

Μέχρι τότε όσες ηχογραφήσεις είχαν περάσει είχαν το στοιχείο του πειραματισμού.

Για τις χρονολογήσεις των τραγουδιών στις εταιρείες HMV και Parlophone δεν έχω βρει ακόμη κάποια στοιχεία που θα τις συνδέουν με συγκεκριμένες χρονικές περιόδους.

Όταν και αν βρω κάτι που να συνδέει τα τραγούδια με χρονολογίες εδώ είμαστε για να τις συζητήσουμε.

Κάθε ένσταση περί των παραπάνω λεγομένων είναι δεκτή και συζητήσιμη.

Άβαταρ μέλους
peloponnisios
More than 50 posts user
Δημοσιεύσεις: 86
Εγγραφή: 14 Αύγ 2012 03:38 am
Status: Χωρίς σύνδεση

Re: Χρονολόγηση των πρώτων ηχογραφήσεων του Μ. Βαμβακάρη στην Columbia

Δημοσίευσηαπό peloponnisios » 17 Ιαν 2017 02:07 pm

Ο μήνας και το έτος των πρώτων ηχογραφήσεων του Μάρκου για λογαριασμό της Columbia δίνονται από τον Charles Howard στη συλλογή Μarkos Vamvakaris - Master of Rembetika που επιμελήθηκε ο ίδιος και κυκλοφόρησε το 2010 από την JSP Records. Εκεί ο Howard σημειώνει ότι τα τραγούδια αυτά ηχογραφήθηκαν τον Ιούνιο του 1933. Η πηγή του είναι σημειώσεις που κράτησε ο ίδιος από το αρχείο της Columbia. Tο αρχείο αυτό βρισκόταν σε μικρο-φιλμ στο Λονδίνο και συγκεκριμένα εδώ. Η πληροφορία αυτή ίσως δεν είναι πολύ γνωστή αλλά δεν είναι και κρυφή. Το λέει κι ο Ορδουλίδης στην εργασία του για τον Τσιτσάνη και νομίζω ότι σε κάποια συλλογή του το λέει και ο Howard. Το ίδιο έτος σημειώνει και ο Μανιάτης στο Η εκ περάτων δισκογραφία γραμμοφώνου του 2006, αλλά είναι σχεδόν σίγουρο ότι πηγή του είναι ο Howard. Ακόμα κι εδώ στη σελίδα, από το 2006 κι έπειτα, το έτος για το "Εφουμέρναμ' ένα βράδυ" είναι το 1933 αν και στα σχόλια εξακολουθεί να αναφέρεται παράλληλα και η λανθασμένη χρονολογία. Η πηγή αυτής της λανθασμένης χρονολογίας είναι ο Κουνάδης και συγκεκριμένα το Μάρκος Βαμβακάρης: Εγώ Μάγκας Γεννήθηκα και Μάγκας θα Πεθάνω (2005). Εκεί λέει για Νοέμβριο του '32. Σε άλλους ερευνητές και συλλέκτες δεν έψαξα τι συμβαίνει. Σίγουρο όμως είναι ότι από το 2006 είναι γνωστό και δημοσιευμένο το σωστό έτος των πρώτων ηχογραφήσεων του Μάρκου στην Columbia.

Για το Ανικανοποίητο..... έγραψε:Η διαφορά στους αριθμούς μήτρας (ηχογραφήσεων) μεταξύ των τραγουδιών των δύο πρωτεργατών του Ρεμπέτικου είναι 80 νούμερα που σημαίνει ότι ηχογραφήθηκαν κατά προσέγγιση με διαφορά 4-5 μήνες μεταξύ τους.

Αυτή η διαφορά των 4-5 μηνών οδήγησε πολλούς ερευνητές να χρεώσουν τα τραγούδια του Μπάτη στο 1932 και του Μάρκου στο 1933.

Για το Ανικανοποίητο..... έγραψε:Η Columbia σύμφωνα με τους δίσκους που κυκλοφορούσε ηχογραφούσε περίπου 20 τραγούδια κάθε μήνα.

Αυτή η μεθοδολογική προσέγγιση είναι πολύ επίφοβη. Για παράδειγμα, το Νοέμβριο του 1932 φαίνεται να γίνονται τουλάχιστον 50 ηχογραφήσεις. Ίσως είναι περισσότερες (80-90), δεν ξέρω, μέχρι εκεί το έψαξα.

Για το Ανικανοποίητο..... έγραψε:Υπάρχει περίπτωση ο Μπάτης να ηχογράφησε για πρώτη φορά στην Columbia το 1933 και όχι το 1932 όπως όλοι πιστεύουν μέχρι τώρα;

Η απάντηση είναι ότι πιθανόν ο Μπάτης να ηχογραφεί για πρώτη στην Columbia το 1933.

Από τις σημειώσεις του Howard προκύπτει ότι οι πρώτες ηχογραφήσεις του Μπάτη είναι το Νοέμβριο του 1932.


Πάντως, μπράβο για την πρωτότυπη έρευνα, Φώτη. Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχουν κι άλλες πηγές, πέρα από τις γνωστές, για τη χρονολόγηση των τραγουδιών. Η διασταύρωση των πληροφοριών ποτέ δεν έβλαψε.

Για το Ανικανοποίητο.....
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 399
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm
Status: Χωρίς σύνδεση

Re: Χρονολόγηση των πρώτων ηχογραφήσεων του Μ. Βαμβακάρη στην Columbia

Δημοσίευσηαπό Για το Ανικανοποίητο..... » 17 Ιαν 2017 02:51 pm

Κώστα να΄σαι καλά και σε ευχαριστώ για τις επισημάνσεις σου.

Περνάω τώρα στα σχόλια σου.

Καταρχάς δεν είχα και δεν έχω εικόνα της συλλογής του Howard Markos Vamvakaris- Master of Rembetika. Δεν την ξέρω καν είναι η αλήθεια. Αλλά από τα αποτελέσματα που λες φαίνεται να έπεσα μέσα για τον μήνα (Ιούνιος) του 1933. Ή τέλος πάντων αυτό φαίνεται από το αποτέλεσμα.

Επιβεβαιώθηκε αυτό που έγραψε ο Howard ότι τα κομμάτια είναι του Ιουνίου 1933.

Να πω ότι για το έτος δεν είχα αμφιβολία ότι είναι το 1933 και όχι το 1932 που γράφει ο Κουνάδης. Αυτό που με έκαιγε ήταν η χρονική περίοδος. Ο μήνας δηλαδή. Κάτι που φαίνεται να επιβεβαιώθηκε.

Αν και έχω το βιβλίο του Ορδουλίδη δεν θυμάμαι να αναφέρεται στον μήνα και το έτος για τον Μάρκο. Θα το ανοίξω έτσι και αλλιώς για να το επιβεβαιώσω.

Ο Ορδουλίδης πάντως είχε επαφή με τον Ch.Howard, το λέει και ο ίδιος στο βιβλίο του απ΄όσο θυμάμαι και από εκεί να το πήρε και ο ίδιος. Δηλαδή από τον Howard.

Θα συμφωνήσω μαζί σου ότι ενέχουν κίνδυνο οι προσεγγίσεις μου περί των μηνιαίων ηχογραφήσεων μιας εταιρείας. Αλλά δεν έχω κάτι καλύτερο για αρχή.

Τέλος να πω το εξής.

Αν πω ότι συμφωνώ με τον Howard για τον Νοέμβριο του 1932 ότι ηχογραφούνται τα κομμάτια του Μπάτη προκύπτει το εξής πρόβλημα.

Όπως λες ίσως και σε ένα μήνα (Νοέμβριος 1932) να ηχογραφήθηκαν τουλάχιστον 50 τραγούδια (μπορεί και 80-90 όπως αναφέρεις).

Αν υποθέσουμε ότι είναι σωστό το παραπάνω πως γίνεται ρε Κώστα μετά από 8 μήνες να ηχογραφήθηκαν μόνο 80 τραγούδια όσα δηλαδή λες ότι ηχογραφήθηκαν μόνο τον Νοέμβριο του 1932;

Γι΄αυτό τον λόγο διατηρώ τις επιφυλάξεις μου για το αν ο Μπάτης ηχογραφεί τον Νοέμβριο του 1932.

Η προσπάθεια μου για την χρονολόγηση των ηχογραφήσεων θα συνεχιστεί και για τον Μπάτη (που αναφέρω το πιθανόν αφού δεν έχω στοιχεία) αλλά και για τις άλλες εταιρείες που όπως έγραψα πιο πριν με βασανίζουν ακόμη.

Κώστα και πάλι σε ευχαριστώ.
Τελευταία επεξεργασία από Για το Ανικανοποίητο..... σε 26 Ιαν 2017 04:51 pm, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.

Άβαταρ μέλους
peloponnisios
More than 50 posts user
Δημοσιεύσεις: 86
Εγγραφή: 14 Αύγ 2012 03:38 am
Status: Χωρίς σύνδεση

Re: Χρονολόγηση των πρώτων ηχογραφήσεων του Μ. Βαμβακάρη στην Columbia

Δημοσίευσηαπό peloponnisios » 17 Ιαν 2017 03:52 pm

Για το Ανικανοποίητο..... έγραψε:Καταρχάς δεν είχα και δεν έχω εικόνα της συλλογής του Howard Markos Vamvakaris- Master of Rembetika. Δεν την ξέρω καν είναι η αλήθεια.

Για τη συλλογή δες εδώ (πάτα more images, πάνω αριστερά)

Για το Ανικανοποίητο..... έγραψε:Αν και έχω το βιβλίο του Ορδουλίδη δεν θυμάμαι να αναφέρεται στον μήνα και το έτος για τον Μάρκο. Θα το ανοίξω έτσι και αλλιώς για να το επιβεβαιώσω.

Δεν εννοούσα ότι ο Ορδουλίδης αναφέρεται σε χρονολογίες για τον Μάρκο. Ίσως να μην έγινε σαφές από τον τρόπο που δόμησα την πρόταση. Εννοούσα ότι αναφέρει την προέλευση των πηγών του Howard (δηλαδή τα μικρο-φιλμ στο Λονδίνο). Έτσι μπορούμε και δίνουμε την ανάλογη βαρύτητα στις πληροφορίες που μας παραθέτει ο τελευταίος.

Για το Ανικανοποίητο..... έγραψε:Αν υποθέσουμε ότι είναι σωστό το παραπάνω πως γίνεται ρε Κώστα μετά από 8 μήνες να ηχογραφήθηκαν μόνο 80 τραγούδια όσα δηλαδή λες ότι ηχογραφήθηκαν μόνο τον Νοέμβριο του 1932;

Το εργοστάσιο της Columbia ολοκληρώθηκε γύρω στα 1930. Δεν διέθετε όμως αίθουσα ηχογραφήσεων, ήταν κυρίως για την τύπωση των δίσκων. Η πρώτη αίθουσα, το πρώτο στούντιο δηλαδή, εγκαινιάστηκε γύρω στα 1935. Μέχρι τότε οι φωνοληψίες γινόντουσαν σε δωμάτια ξενοδοχείων από ξένα συνεργεία. Αυτά τα συνεργεία ερχόντουσαν κάποιες φορές τον χρόνο και για συγκεκριμένα sessions. Είναι πιθανό να μεσολάβησε μεγάλο χρονικό διάστημα μεταξύ δύο συγκεκριμένων sessions.


Επιστροφή σε “Παλιοί μουσικοί - Συζητήσεις”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν συνδεδεμένοι χρήστες και 1 επισκέπτης