Ο Μάρκος Βαμβακάρης στα προπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη

Απάντηση
Μήνυμα
Συγγραφέας
Για το Ανικανοποίητο.....
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 733
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm

Ο Μάρκος Βαμβακάρης στα προπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη

#1 Δημοσίευση από Για το Ανικανοποίητο..... »

Αν υποθέσουμε ότι στην Ελληνική δισκογραφία και στην Ελληνική μουσική δεν ηχογραφούνταν ποτέ τα τραγούδια του Μάρκου Βαμβακάρη και του Βασίλη Τσιτσάνη τότε βάσιμα θα μπορούσαμε να μιλήσουμε ότι η Ρεμπέτικη και Λαϊκή μας μουσική θα ήταν κάτι άλλο κάτι διαφορετικό, χωρίς να παραγνωρίζεται η συνεισφορά όλων των άλλων σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών.

Αν μιλούσαμε με σημερινούς γαστρονομικούς όρους (που είναι στην μόδα και είναι απορίας άξιον πως σε εποχές κρίσης υπάρχουν τόσες εκπομπές για το φαγητό ενώ οι μισοί Έλληνες πεινάνε ) θα λέγαμε ότι Ελληνική Μουσική χωρίς Βαμβακάρη-Τσιτσάνη θα ήταν φασολάδα χωρίς φασόλια (το εθνικό μας φαγητό) μουσακάς χωρίς μελιτζάνα ομελέτα χωρίς αβγά.

Ήταν τέτοια η επιρροή τους στα μουσικά μας πράγματα που δικαίως τους έχουν αποδοθεί επίθετα που λίγοι έχουν ακούσει.

Ήταν τέτοια η μουσική τους παραγωγή σε αριθμό τραγουδιών και επιτυχίες που ελάχιστοι μπορούν να ισχυριστούν ότι τους έχουν πλησιάσει.

Με παραπάνω από 700 τραγούδια και οι δύο μαζί με συντηρητικές προσεγγίσεις και με πάνω από 900 κατά άλλους οι δύο μουσικοί θα ακούγονται και θα σιγοτραγουδιούνται εσαεί.

Στη βάση δεδομένων των τραγουδιών που υπάρχει στην σελίδα μας με τα στατιστικά όσων έχουν ηχογραφήσει τραγούδια μπορεί κανείς να δει ότι και οι δύο κατέχουν το 15% του συνόλου των ηχογραφήσεων!!!

graphs.php

Άλλωστε ποιος Έλληνας μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν έχει φέρει στα χείλη του κάποιο ρεφρέν ή κάποιο κουπλέ του Μάρκου του Τσιτσάνη
(.....κι όλο γλυκιές διπλοπενιές,
του Μάρκου, του Τσιτσάνη, ω,ω,ω,
του Μάρκου, του Τσιτσάνη
......όπως και οι δύο τραγουδούσαν με την συμβολή επίσης του Πρόδρομου Τσαουσάκη στο κομμάτι του Τσιτσάνη που ηχογραφήθηκε στις 31-10-1946 με τίτλο «Βράσε την Ρούμπα τα σουίγκ»);( σημ 1η )

Ως γνωστών ο Μάρκος Βαμβακάρης πρωτοηχογράφησε κομμάτια του το 1932 σε ηλικία 27 ετών και όταν ο Βασίλης Τσιτσάνης μπήκε στην δισκογραφία στις αρχές του 1936 (σε ηλικία μόλις 21 ετών) ήδη ο Μάρκος είχε παραπάνω από 50 ηχογραφήσεις στο όνομα του.

Σε κείμενο της εφημερίδας ¨Η Εθνική¨ στις 7/11/1936 περιγράφεται ιδανικά η μουσική κατάσταση στον τόπο μας που συνάντησε ο Β.Τσιτσάνης όταν πρωτομπήκε στον χώρο των ηχογραφήσεων και των νυχτερινών κέντρων. Πρωταγωνιστής ήταν ο Μάρκος. Όταν γράφτηκε το κείμενο ο Τσιτσάνης είχε 3 ηχογραφήσεις γραμμοφώνου στο όνομα του και ετοιμάζονταν για την πρώτη ηχογράφηση με τον Βαμβακάρη.

Εδώ όλο το κείμενο ντοκουμέντο της εφημερίδας όπως μας το παρουσίασε ο καλός φίλος και μέλος του site με πολλές αποκαλύψεις σε κείμενα της εποχής ¨αεροκωπηλάτης¨.

viewtopic.php?f=89&t=5118

Όμως πότε και πως γνωρίστηκαν ο Συριανός με τον Τρικαλινό;

Την απάντηση σε αυτό το ερώτημα την δίνει ο γιος του Μάρκου ο Στέλιος Βαμβακάρης.

Την περιγράφει γλαφυρά στο ντοκιμαντέρ-αφιέρωμα για τον Τσιτσάνη του Κώστα Φέρρη σε έρευνα επιμέλεια Κώστα Χατζηδουλή και με την συνεργασία του Ντίνου Κατσουρίδη.( σημ. 2η )

Ο Στέλιος Βαμβακάρης που έμαθε την ιστορία προφανώς από τον ίδιο τον πατέρα του αφήνει να εννοηθεί ότι στην πρώτη τους συνάντηση ο Τσιτσάνης δεν γνώριζε φυσιογνωμικά τον Βαμβακάρη.

Όλη η ιστορία στον παρακάτω σύνδεσμο

από το 21:11 ως το 22:26.

https://www.youtube.com/watch?v=ENBjrBMZg5M


Ο παλιός (Μάρκος 31 χρονών) δείχνει στον νέο (Βασίλης 21 χρονών) τι εστί ρεμπέτης τι εστί μάγκας. Τον βάζει να περιμένει μέχρι να τελειώσει τις δουλειές του και μετά του φανερώνεται.

Όμως ποιο είναι το πρώτο τραγούδι του Βασίλη Τσιτσάνη που θα τραγουδήσει ο Μάρκος Βαμβακάρης;

Όπως είδαμε παραπάνω στην αφήγηση του Στέλιου Βαμβακάρη οι δύο συνθέτες γνωρίζονται στο μαγαζί του Μάρκου στην παλιά Κοκκινιά πιθανότατα το φθινόπωρο του 1936.Εκεί ο Τσιτσάνης θα παίξει μερικά τραγούδια του ανάμεσα τους και το «Να γιατί περνώ» ώστε μετέπειτα να τα γραμμοφωνήσει ο Βαμβακάρης κατά παραγγελία της εταιρίας δηλαδή της ODEON. Ο Στέλιος Βαμβακάρης στο τέλος αυτής του της αποκάλυψης αναφέρει ότι ο Μάρκος τα άκουσε αυτά τα τραγούδια και του τα γραμμοφώνησε.

Η αλήθεια όμως είναι ότι ο Μάρκος Βαμβακάρης τραγούδησε μόνο δύο (2) κομμάτια του Τσιτσάνη μέχρι την αρχή του πολέμου τον Οκτώβριο του 1940. Και αυτά τα 2 με χρονική διαφορά τεσσάρων (4) χρόνων. Άρα η πεποίθηση ότι ο Μάρκος είπε πολλά τραγούδια του Τσιτσάνη πριν τον πόλεμο δεν ευσταθεί.

ΝΑ ΓΙΑΤΙ ΠΕΡΝΩ

Το πρώτο λοιπόν κομμάτι που γραμμοφώνησε ο Μάρκος Βαμβακάρης του Βασίλη Τσιτσάνη έχει τον τίτλο «Να γιατί περνώ».

Ηχογραφήθηκε προς το τέλος του 1936 με κάποιους από τους Έλληνες ερευνητές να το προσμετρούν λανθασμένα στο 1937. Ο μήνας και η ημέρα της ηχογράφησης δεν μας είναι γνωστά.

Μία δεύτερη μαρτυρία για το κομμάτι μας έρχεται από την Σοφία Καρίβαλη-Αμπατζή ( σημ. 3η ) την βασική τραγουδίστρια.
Η Σοφία αδερφή της Ρίτας Αμπατζή στο ίδιο ντοκιμαντέρ του Φέρρη για τον Τσιτσάνη αναφέρει την πρώτη συνάντηση που είχε και αυτή με τον Τσιτσάνη.

Ας δούμε πως περιγράφει την πρώτη τους συνάντηση

από το 23:46 ως το 25:00.

https://www.youtube.com/watch?v=ENBjrBMZg5M


Αξίζει να σημειώσουμε ότι παρ΄ότι πρώτη φωνή είναι η Σοφία Καρίβαλη-Αμπατζή στον δίσκο πρώτα υπάρχει το όνομα του Μάρκου και μετά της Σοφίας Αμπατζή. Ο λόγος ήταν καθαρά εμπορικός με την έννοια ότι ο Μάρκος ήταν πολύ πιο γνωστός και με περισσότερες ηχογραφήσεις απ΄ότι η Σοφία Καρίβαλη Αμπατζή.

Αλλά και ο Τσιτσάνης ο ίδιος μιλάει στην αυτοβιογραφία του στον Χατζηδουλή για την ηχογράφηση αυτή.

Αφού αναφέρεται στον Μισαηλίδη που ήταν στέλεχος της Columbia και στο γεγονός ότι τον φωνάξανε να τους παίξει κάποια τραγούδια του ( αυτός τους έπαιξε 40 τραγούδια ) συνεχίζει:
«...μου είπαν ότι θα με ειδοποιήσουν πότε να πάω.Στο μεταξύ γραμμοφώνησα και ένα δεύτερο τραγούδι στην ODEON [μιλάει πιο πριν για το πρώτο κομμάτι που ηχογράφησε και ήταν το «ΣΕΝΑ ΝΤΕΚΕ ΣΚΑΡΩΣΑΜΕ» ( σημ. 4η)] το «Να γιατί γυρνώ μες την Αθήνα»Να γιατί περνώ» ο τίτλος του κομματιού όπως αποτυπώθηκε στον δίσκο ).Είναι ένα πολύ ωραίο χασάπικο, που το τραγουδούν ο Μάρκος Βαμβακάρης και η Καρίβαλη η αδερφή της Ρίτας Αμπατζή».

Ο Τσιτσάνης κάνει ένα λάθος όταν λέει ότι το δεύτερο του κομμάτι ήταν αυτό. Είχαν προηγηθεί στην ίδια εταιρεία δύο (2) κομμάτια του τα οποία τραγούδησε η Ελβίρα Κάκκη ( σημ. 5η ) γύρω στον Οκτώβριο του ΄36. Αυτά τα δύο ήταν τα «Πικρός είναι ο πόνος μου» ( σημ. 6η ) και «Μαντήλι χρυσοκεντημένο» ( σημ. 7η ).

Τα στοιχεία του δίσκου είναι τα εξής:

ΝΑ ΓΙΑΤΙ ΠΕΡΝΩ –Χασάπικο
Β.Τσιτσάνη
Δίσκος ODEON GA 7005 – GO 2639
Εκτέλ. Μ.Βαμβακάρη – Σοφίας Καρίβαλη
Συνοδ. λαϊκής ορχήστρας με Μπουζούκι
Τσιτσάνη
Α 190876a


Εδώ μπορείτε να δείτε την όψη του δίσκου καθώς και να ακούσετε το τραγούδι

https://www.youtube.com/watch?v=5wKD9s1GC7c
ODEON GA-7005/GO-2639
ODEON GA-7005/GO-2639
GO-2639-ΝΑ-ΓΙΑΤΙ-ΠΕΡΝΩ-ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-ΚΑΡΙΒΑΛΗ.JPG (2.91 MiB) Προβλήθηκε 5772 φορές

Ο μελετητής του Τσιτσάνη Charles Howard αναφέρει ότι στο μπουζούκι είναι ο Τσιτσάνης ενώ είναι άγνωστοι οι μουσικοί που παίξαν Κιθάρα και Μπαγλαμά. Ο ρυθμός είναι Χασάπικος και ο δρόμος Μινόρε Αρμονικό.

Τέλος να πούμε ότι στην άλλη πλευρά του δίσκου υπάρχει το κομμάτι συνδημιουργία του Μάρκου Βαμβακάρη και του Σπύρου Περιστέρη «Ο Μάρκος πολυτεχνίτης».

Αυτή ήταν η πρώτη ηχογράφηση του Μάρκου για κομμάτι του Τσιτσάνη.

ΦΑΝΤΑΖΕΣ ΣΑΝ ΠΡΙΓΚΗΠΕΣΑ

Θα περάσουν σχεδόν 4 χρόνια για να ξαναμπούν μαζί στο στούντιο.

Αιτία αυτή την φορά ήταν η ηχογράφηση του δεύτερου κομματιού του Τσιτσάνη που είπε ο Βαμβακάρης πριν τον πόλεμο και την κατοχή.

Το τραγούδι είναι το γνωστό «Φάνταζες σαν πριγκηπέσσα (Έμαθα πολλά μικρό μου)».

Σε ρυθμό Παλιού Ζεϊμπέκικου και με κύριο δρόμο Hitzáz το κομμάτι γραμμοφωνήθηκε γύρω στον Οκτώβριο του 1940 και είναι από τα τελευταία που ηχογράφησε ο Τσιτσάνης πριν τον πόλεμο.

Ενώ όμως είμαστε σίγουροι ότι ο Μάρκος είναι η μία φωνή, η ετικέτα του δίσκου έρχεται να περιπλέξει τα πράματα.

Τα στοιχεία του δίσκου είναι τα εξής:

Odeon GO 3588 - GA 7322
ΦΑΝΤΑΖΕΣ ΣΑΝ ΠΡΙΓΚΗΠΕΣΑ
(Β.ΤΣΙΤΣΑΝΗ) ΖΕΪΜΠΈΚΙΚΟ
ΕΚΤΕΛ. Μ.ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ - ΤΣΙΤΣΑΝΗ
ΣΥΝΟΔΕΙΑ ΛΑΊΚΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ
Β.ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ


Αν κάποιος ακούσει το τραγούδι με την δέουσα προσοχή σχεδόν σίγουρα θα αναγνωρίσει εκτός από τον Μάρκο και την φωνή του Απόστολου Χατζηχρήστου. Σε αυτό έρχεται να προστεθεί και το γεγονός ότι την ίδια μέρα που ηχογραφήθηκε το τραγούδι ο Τσιτσάνης ηχογράφησε και το τραγούδι που είναι στην άλλη πλευρά του δίσκου με τίτλο «Είσαι αριστοκράτισσα κι ωραία» ( σημ. 8η ) με την μοναδική φωνή του Απόστολου Χατζηχρήστου.

Όμως ο Απόστολος Χατζηχρήστος δεν φαίνεται πουθενά στην ετικέτα.

Ο αριθμός μήτρας, δηλαδή ο αριθμός ηχογράφησης για την "αριστοκράτισσα" είναι GO 3588 ενώ για την "πριγκηπέσα" είναι GO 3589. Αφού ο ένας είναι η συνέχεια του άλλου συμπεραίνουμε ότι η ηχογράφηση των δύο κομματιών έγινε την ίδια μέρα.
Άρα μπορούμε να πούμε με μεγάλη βεβαιότητα ότι στο τραγούδι "ΦΑΝΤΑΖΕΣ ΣΑΝ ΠΡΙΓΚΗΠΕΣΑ" συμμετέχει σίγουρα και ο Απόστολος Χατζηχρήστος.

Ο Βασίλης Τσιτσάνης συμμετέχει στα φωνητικά; Υπάρχει τρίτη φωνή;

Στην data-base για τις ηχογραφήσεις του Β.Τσιτσάνη ο Νίκος Ορδουλίδης θεωρεί ότι είναι και ο Τσιτσάνης.
Το ίδιο γράφει και ο Χατζηδουλής (σελ. 182) συμπληρώνοντας ότι στο μπουζούκι είναι ο ίδιος ο συνθέτης.

Το ότι ο Τσιτσάνης συμμετέχει στην ηχογράφηση με το μπουζούκι του δεν υπάρχει αμφιβολία. Η αμφιβολία έγκειται στο αν έβαλε και την φωνή του σε αυτή την ηχογράφηση.

Εδώ μπορείτε να δείτε την ετικέτα και να ακούσετε το τραγούδι

https://www.youtube.com/watch?v=Zx2Kf4JNdrw (σημ. 9η )

Και εδώ να το ακούστε από την βάση του sealabs

fd2.php?d=0&f=15240
ODEON GA 7322 - GO 3588 ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ
ODEON GA 7322 - GO 3588 ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ
ΦΑΝΤΑΖΕΣ ΣΑΝ ΠΡΙΓΚΗΠΕΣΑ.jpg (16.64 KiB) Προβλήθηκε 6246 φορές
Στο μεταξύ αν και ο Τσιτσάνης είχε και άλλα τραγούδια που ήθελε να του τα πει ο Μάρκος όμως τους πρόλαβε ο πόλεμος και έτσι δεν έγινε εφικτό να ηχογραφηθούν. Θα συναντηθούν όμως μεταπολεμικά και για μία τριετία θα ηχογραφήσουν μαζί είκοσι (20) τραγούδια τα οποία θα αναλύσουμε διεξοδικά στην συνέχεια του αφιερώματος για τις ηχογραφήσεις του Μ.Βαμβακάρη σε τραγούδια του Β.Τσιτσάνη.

Αυτή είναι λίγο πολύ η ιστορία των ηχογραφήσεων των τραγουδιών του Τσιτσάνη που είπε ο Βαμβακάρης πριν τον πόλεμο.

Θα επανέλθω σύντομα με τα τραγούδια του Τσιτσάνη που είπε ο Βαμβακάρης μετά τον πόλεμο και που είναι πολλά περισσότερα από τα δύο που είπε μέχρι το 1940.

Εδώ η συνέχεια του αφιερώματος με τις μεταπολεμικές ηχογραφήσεις των Τσιτσάνη-Βαμβακάρη

viewtopic.php?f=57&t=5116[/b]

Πληροφορίες αντλήθηκαν από το βιβλίο του Κώστα Χατζηδουλή με τίτλο ‘Βασίλης Τσιτσάνης η ζωή μου το έργο μουΕκδόσεις ΝΕΦΕΛΗ 1980 και από το βιβλίο του Νίκου ΟρδουλίδηΗ δισκογραφική καριέρα του Βασίλη Τσιτσάνη 1936-1983’ και από την βάση δεδομένων για τις ηχογραφήσεις του Β.Τσιτσάνη που επιμελήθηκε ο Ν.Ορδουλίδης.


Σημειώσεις:

(1η) «Βράσε την Ρούμπα τα σουίγκ»

Ηχογραφήθηκε μετά τον πόλεμο στις 31-10-1946 με στοιχεία δίσκου Odeon GO 3673 - GA 7354 με τον Μάρκο τον Π.Τσαουσάκη και τον Β.Τσιτσάνη στα φωνητικά. Ο Αναστασίου (2004) αναφέρει ότι ο Τσιτσάνης το χάρισε στον Σ.Περιστέρη ενώ ο Μανιάτης (1994-2006) αναφέρει ότι δημιουργός και στιχουργός είναι ο Γ.Φωτίδας ο οποίος όμως δεν ήταν μουσικός.

(2η) Ντοκυμαντέρ του Φέρρη για την ζωή και τα τραγούδια του Β.Τιτσάνη σε 2 βίντεο. Αξίζει κανείς να τα δει καθώς περνάνε από μπροστά μας όλοι οι μεγάλοι ρεμπέτες που ήταν εν ζωή με πολύ σημαντικές πληροφορίες ο καθένας. Ειδικά στο δεύτερο βίντεο υπάρχει και η έκφραση του Τσιτσάνη για τα ¨μπεμόλια¨ που τόση κουβέντα έχει γίνει στο ¨Φόρουμ¨ παλαιότερα.

(3η) Σοφία Καρίβαλη-Αμπατζή 1916-1995

Η Σοφία Αμπατζή εκτός από αυτό το κομμάτι είπε ένα ακόμα του Τσιτσάνη την ίδια περίοδο με το «Να γιατί περνώ».Είναι το «Γειτόνισα» Parlophone GO 2640 - B. 21897.

(4η) ΣΕΝΑ ΝΤΕΚΕ ΣΚΑΡΩΣΑΜΕ

Το πρώτο κομμάτι που ηχογράφησε ο Τσιτσάνης ή τον Ιανουάριο του ΄36 ή τον Φεβρουάριο του ίδιου έτους. Odeon GO 2430 - GA 1929.

(5η) Ελβίρα Κάκκη (1900-1987)

Γνωστή η ιστορία της πλέον καθώς λαθεμένα είχε συνδεθεί το όνομα της με την Ελβίρα ντε Ιντάλγκο. Εκτός από τα δύο (2) τραγούδια που αναφέρονται δεν τραγούδησε άλλα του Τσιτσάνη.

(6η) «Πικρός είναι ο πόνος μου»

Odeon GO 2613 - GA 1990

Ηχογραφημένο γύρω στον Οκτώβριο του 1936

(7η) «Μαντήλι χρυσοκεντημένο»

Odeon GO 2607 - GA 1990

Ηχογραφημένο γύρω στον Οκτώβριο του 1936

(8η) «Είσαι αριστοκράτισσα κι ωραία»

Odeon GO 3588 - GA 7322

Ηχογραφημένο γύρω στον Οκτώβριο του 1940

(9η) Στο βίντεο δίνεται ως ημερομηνία ηχογράφησης το 1941 που είναι λάθος.
Τελευταία επεξεργασία από Για το Ανικανοποίητο..... σε 11 Μάιος 2017 08:46 am, έχει επεξεργασθεί 9 φορές συνολικά.

Για το Ανικανοποίητο.....
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 733
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm

Re: Ο Μάρκος Βαμβακάρης στα προπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη

#2 Δημοσίευση από Για το Ανικανοποίητο..... »

Μετά την εύρεση και τις ετικέτας του δίσκου ΦΑΝΤΑΖΕΣ ΣΑΝ ΠΡΙΓΚΗΠΕΣΑ υπήρξαν αλλαγές στο αρχικό κείμενο στο σημείο που αφορά το τραγούδι. Και η ετικέτα έχει την δική της ιστορία...

Για το Ανικανοποίητο.....
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 733
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm

Re: Ο Μάρκος Βαμβακάρης στα προπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη

#3 Δημοσίευση από Για το Ανικανοποίητο..... »

Στο ήδη ανεβασμένο κείμενο προστέθηκε η αποκάλυψη του ¨αεροκωπηλάτης¨ με κείμενο από εφημερίδα της εποχής.
Τον ευχαριστώ πολύ.
Επίσης προστέθηκαν δύο βίντεο με τις ετικέτες των τραγουδιών που παρουσιάστηκαν.

Απάντηση

Επιστροφή σε “Παλιοί μουσικοί - Συζητήσεις”