O Μάρκος Βαμβακάρης στα μεταπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη (μέρος δεύτερο)

Μήνυμα
Συγγραφέας
Για το Ανικανοποίητο.....
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 733
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm

O Μάρκος Βαμβακάρης στα μεταπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη (μέρος δεύτερο)

#1 Δημοσίευση από Για το Ανικανοποίητο..... »

Η δισκογραφική συνεργασία του Βασίλη Τσιτσάνη με τον Μάρκο Βαμβακάρη σε τραγούδια του Τρικαλινού συνθέτη κράτησε συνολικά 13 χρόνια.

Ξεκίνησε στα τέλη του 1936 και όπως θα δούμε στην συνέχεια ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 1949.

Στο διάστημα αυτό συνέβησαν τόσα πολλά συνταρακτικά γεγονότα που σημάδεψαν άγρια και βίαια την ιστορία αυτού του τόπου.

Μεσολάβησαν δικτατορία, πόλεμος, κατοχή και εμφύλιος.

Υπό το βάρος τέτοιων γεγονότων σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα θα λύγιζε και ο πιο σκληρός άνθρωπος.

Αυτή που δεν λύγισε, ήταν η λαϊκή μας μουσική, η οποία λοιδορήθηκε και πολεμήθηκε βάναυσα, πολλές φορές με βαρείς χαρακτηρισμούς, από κάθε λογής εξουσία.

Στην αρχή της δεκαετίας του 1930 και πριν την δικτατορία του Μεταξά οι προερχόμενες εξ ανατολών μουσικές με αμανέδες σαντούρια και βιολιά θα μπουν στο μάτι των εγγράμματων μέσω του τύπου της εποχής όπως μας ενημερώνει ο Κώστας Βλησίδης ερευνητής και συγγραφέας πολλών βιβλίων για το ρεμπέτικο.

.... Η «ανατολίτικη» εκδοχή της λαϊκής αστικής μουσικής και η θέση της στον εθνικό πολιτισμικό κορμό, απασχολεί τους λόγιους κύκλους και τους διαμορφωτές του κοινού αισθήματος, σποραδικά μεν από τις πρώτες δεκαετίες του αιώνα (με αιχμή του αντιανατολικού δόρατος τον Ζαχαρία Παπαντωνίου), συστηματικότερα όμως από την αρχή της δεκαετίας του 1930 .

Στη συνέχεια, με την είσοδο στην δισκογραφία των ρεμπετών και με την ελευθερία του λόγου τους στον στίχο, η εναντίωση θα γίνει μεγαλύτερη και συστηματικότερη.

Τα δημοσιεύματα αυξάνονται, αλλά τα αρνητικά ξεπερνούν τα θετικά τόσο σε όγκο όσο και σε σφοδρότητα.

ο ελληνικός λαός αφήνεται αδιαπαιδαγώγητος και ανερμάτιστος στην τύχη του, και σέρνεται μέσα στο ρεύμα ενός δυσώδους μουσικού οχετού…θα αποφανθεί η Σοφία Σπανούδη στις 10/11/1934 μέσα από την Εφημερίδα της εποχής ¨Αθηναικά Νέα¨

Η Δικτατορία της 4ης Αυγούστου του 1936 υπό τον Μεταξά με τον μανδύα της κάθαρσης από κάθε ανατολίτικο, θα έρθει και θα στραγγαλίσει ότι είχε χτιστεί τα προηγούμενα χρόνια από τα λαϊκά, ως και πολλές φορές περιθωριακά, στρώματα της κοινωνίας.

Αντιγράφουμε από το βιβλίο ¨ ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟΥ ¨ του Κώστα Βλησίδη (σημ. 3η).

... Το σχετικό νομικό πλαίσιο ελέγχου και ποινικοποίησης ενός ολόκληρου πολιτισμικού πεδίου χρονολογείται ήδη από τις 31-8-1936, όταν δημοσιεύεται ο Αναγκαστικός Νόμος 45/1936 “Περί συστάσεως Υφυπουργείου Τύπου και Τουρισμού”. Υπό την ηγεσία του Θεολόγου Νικολούδη, το κρίσιμο αυτό Υφυπουργείο θα αποτελέσει τον καθ’ ύλην αρμόδιο θεσμό σχετικά με οτιδήποτε αφορά τη “διαφώτισιν της δημοσίας γνώμης”, δηλαδή τον ελληνικό και ξένο ημερήσιο και περιοδικό Τύπο, τα παντοειδή συνέδρια και εκθέσεις, το θέατρο, τον κινηματογράφο, τα βιβλία, και τους δίσκους γραμμοφώνου, οι οποίοι οφείλουν εφεξής να βρίσκονται “εντός του πλαισίου των εθνικών παραδόσεων και ιδεωδών...

Εδώ ο Αναγκαστικός νόμος 45/1936 όπως δημοσιεύτηκε στο Φ.Ε.Κ στις 31/08/1936.

http://www.et.gr/idocs-nph/search/pdfVi ... 1OhrkLXqRF

Αν κοιτάξει κανείς προσεκτικά το Φ.Ε.Κ θα δει ότι ο συγκεκριμένος νόμος δόθηκε στον Βασιλιά Γεώργιο Β για υπογραφή καθώς αυτός...παραθέριζε στα καταγάλανα νερά του Ιονίου στην Κέρκυρα!!!!

Δηλαδή μεταξύ τύρου αχλαδίου βουτιών και ηλιοθεραπείας.

Όμως δεν έφτανε μόνο αυτό.

Ο Κ.Βλησίδης έχει τις λεπτομέρειες.

... βάσει του Βασιλικού Διατάγματος της 12-3-37 (ΦΕΚ 93, Τεύχος Α΄) που ακολούθησε (“Περί αρμοδιότητος των παρά τω Υφυπουργείω Τύπου και Τουρισμού Διευθύνσεων, Τμημάτων και Γραφείων ως και κατανομής του προσωπικού”), σε εφαρμογή του ΑΝ 45, οριζόταν λεπτομερέστερα ότι στη Διεύθυνση Εσωτερικού Τύπου υπαγόταν μεταξύ άλλων και το “Γραφείον Εποπτείας του Εσωτερικού Τύπου”: στην αρμοδιότητα του Γραφείου αυτού αναγόταν – πέραν της εποπτείας των εφημερίδων, περιοδικών, βιβλίων, εντύπων, θεατρικών και κινηματογραφικών έργων, διαλέξεων, ραδιοφωνικών εκπομπών κ.ά. – και η εποπτεία των δίσκων γραμμοφώνου...(σημ. 4η )

Εδώ το Βασιλικό διάταγμα:

http://www.et.gr/idocs-nph/search/pdfVi ... IlFKLBaB0b

Το ρεμπέτικο από την πλευρά του ακρωτηριάστηκε εν μέρει όταν και επήλθε η απαγόρευση σε τραγούδια με χασικλίδικους στίχους αλλά και σε κείνα που το περιεχόμενο τους δεν ήταν σύμφωνα με τα χρηστά ήθη.

... Οι τολμηροί στίχοι των τραγουδιών του, κυρίως εκείνοι που χαρακτηρίζονταν χασικλίδικοι, έδιναν δικαίωμα στους λογοκριτές να ασκήσουν την εξουσία τους. Οι μεταξικοί νόμοι επέβαλλαν ασφαλώς πιο αυστηρές προδιαγραφές λογοκρισίας...αναφέρει στην εφημερίδα «Το Βήμα» ο Γιώργος Μονεμβασίτης Κριτικός & Ιστορικός Μουσικής (σημ.5η).

Από την ¨Σημαία¨ εφημερίδα της εποχής διαβάζουμε στις 30/11/1937.

...Οι αηδίες και οι ηλιθιότητες που εσερβίροντο από τους διαφόρους επιχειρηματίας κονσερβαρισμένες θα πάψουν να υφίστανται. Ήτο καιρός το δίχως άλλο… Εάν ένας ξένος ήθελε να κρίνη το ποιόν μας από το περιεχόμενο των κυκλοφορούντων δίσκων θα εχαρακτήριζε τουλάχιστον τα τρία τέταρτα του λαού μας ως χασισοπότας … Εχρειάζετο λοιπόν να τεθή ένας φραγμός εις τας κουτάς και απολίτιστους αυτάς τάσεις των συνθετών της κακιάς ώρας...(σημ.6η).

Μέχρι και ο Μάρκος Βαμβακάρης, ο πρώτος ρεμπέτης στην δισκογραφία και στα νυχτερινά κέντρα θα αναγκαστεί να προσρμαρμοστεί στις επιταγές του καθεστώτος.

... Όλα μου τα πρώτα τραγούδια ήτανε χασικλίδικα. Από το '34 που ήτανε η αρχή, ήτανε όλα τέτοια κι αυτά βγήκανε σε δίσκους. Μετά περίλαβε ο Μεταξάς και γράφαμε αλλιώτικα. Με φώναξαν στη λογοκρισία και μου είπαν: Θα σταματήσεις απ' αυτό το γράψιμο, δε θα γράφεις τέτοια πράγματα...(σημ. 7η)

Αν και το ρεμπέτικο θα καταφέρει να επιβιώσει από διωγμούς φυλακίσεις και απαγορεύσεις στο τέλος της δεκαετίας ο Αναγκαστικός νόμος 1619/1939 και ειδικά το άρθρο 21 θα αποτελειώσει ουσιαστικά το λεγόμενο «Σμυρναίικο» τραγούδι.

Στον παρακάτω σύνδεσμο ο νόμος 1619/1939 άρθρο 21 όπως εκδόθηκε στην εφημερίδα της κυβέρνησης στις 16/2/1939.

http://www.et.gr/idocs-nph/search/pdfVi ... fF0L9UXW1S

Όμως η λαϊκή μας μουσική και το ρεμπέτικο είχαν προλάβει να βγουν από τα καταγώγια και τους τεκέδες, να εκτεθούν στο κοινό τους και στην πορεία των χρόνων να γίνουν κτήμα του λαού.

Ειδικά στο διάστημα 1930-1950 έδωσαν τα ωραιότερα τους τραγούδια .

Μουσικούς θησαυρούς απλότητας και ρεαλισμού που θα παίζονται και θα τραγουδιούνται χωρίς σταματημό από γενιές σε γενιές.
Είναι τέτοια η δύναμη και η ειλικρίνεια τους που θα τραγουδιούνται από τα χείλη των Ελλήνων γεμίζοντας τα πνευμόνια τους με την ικανοποίηση της απελευθέρωσης από κάθε σκληρό και καθημερινό.

Με τρία μουσικά όργανα όλα και όλα στις περισσότερες των περιπτώσεων.

Μπουζούκι-Κιθάρα-Μπαγλαμάς.

Το 1940 είναι η χρονιά του πολέμου με τους Ιταλούς και ο νεαρός (25 χρονών) Β.Τσιτσάνης θα φύγει αμέσως για το μέτωπο.

από το 41:33 ως το 42:18

https://www.youtube.com/watch?v=ENBjrBMZg5M


Ο Τσιτσάνης θα τραυματιστεί και θα επιστρέψει στην γενέτηρά του τα Τρίκαλα μέχρι να φύγει οριστικά για την Θεσσαλονίκη.

Στα πράγματα πλέον είναι οι Γερμανοί και ο σπουδαίος στιχουργός Κώστας Μάνεσης θυμάται εκείνα τα χρόνια.

από το 45:01 ως το 45:23

https://www.youtube.com/watch?v=ENBjrBMZg5M


Ο Τάκης Μπίνης στο ίδιο βίντεο είναι αποκαλυπτικός

https://www.youtube.com/watch?v=ENBjrBMZg5M

από το 46:33 ως το 47:40

Μετά το τέλος της Γερμανικής κατοχής και με την έναρξη του Εμφύλιου το ρεμπέτικο θα βρεθεί στις συμπληγάδες των αντιμαχόμενων πλευρών.

Θα κατορθώσει να επιπλεύσει και να βγει από τις φουρτούνες των απαγορεύσεων με καμουφλαρισμένους στίχους που θα μιλάνε για ελευθερία δικαιοσύνη και συμφιλίωση στις περισσότερες των περιπτώσεων.

Οι μάχες σφοδρές στα όρη και στα κορφωβούνια από την μία ενώ από την άλλη οι διώξεις στις πόλεις και οι εξορίες στα ξερονήσια σε ημερήσια διάταξη.

Ένας αδερφοκτόνος πόλεμος που θα αγγίξει τους περισσότερους μουσικούς στα χρόνια εκείνα και με δικά τους όπλα το μπουζούκι και την κιθάρα θα συνθέσουν ανεπανάληπτα τραγούδια με θέμα τον εμφύλιο.

Ψυχή Βαθιά...

https://www.youtube.com/watch?v=-y7W58VTgu4

Ας ανακεφαλαιώσουμε.

Στο διάστημα 1936-1949 ο Βασίλης Τσιτσάνης έδωσε στο Μάρκο Βαμβακάρη να του τραγουδήσει είκοσι δύο (22) τραγούδια του.

Τα περισσότερα από αυτά (17) σε πρώτη εκτέλεση και τα υπόλοιπα (5) σε δεύτερη εκτέλεση.

Στην μεταπολεμική περίοδο (1946-1949) που πραγματεύεται το κείμενο αυτό συνεργάστηκαν σε είκοσι (20) τραγούδια.

Τα δέκα (10) από αυτά τα παρουσιάσαμε στο προηγούμενο (πρώτο) μέρος του μεγάλου αφιερώματος για τις ηχογραφήσεις, σε τραγούδια του Τσιτσάνη, των δύο αντρών.

Εδώ μπορείτε να θυμηθείτε το πρώτο μέρος του αφιερώματος με τις δέκα πρώτες μεταπολεμικές ηχογραφήσεις:

viewtopic.php?f=57&t=5116

Ας δούμε τώρα αναλυτικά τις δέκα (10) τελευταίες ηχογραφήσεις σε τραγούδια του Β.Τσιτσάνη με την φωνή του Μ.Βαμβακάρη

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΓΛΕΝΤΑ ΜΗΝ ΑΡΓΟΠΟΡΗΣ

Η τελευταία ηχογράφηση για το 1947 με τον Μάρκο να τραγουδάει Τσιτσάνη γίνεται στις 29/12/1947 λίγες μέρες πριν βγει ο χρόνος.

Είναι η ενδέκατη (11η) μεταπολεμική συνεργασία τους στο τραγούδι « ΓΛΕΝΤΑ ΜΗΝ ΑΡΓΟΠΟΡΗΣ».

Ο Β.Τσαιτσάνης ζητάει από την Στέλλα Χασκίλ να τραγουδήσει το κομμάτι και ο Μ.Βαμβακάρης με τον Γ.Σταμούλη θα την συνοδέψουν εξαιρετικά. Η Χασκίλ ανταποκρίνεται με δύναμη και πειστικότητα και καταγράφει ακόμη μία μοναδική εκτέλεση σε τραγούδια του Τσιτσάνη.

Το τραγούδι είναι σε δεύτερη εκτέλεση.

Είχε προηγηθεί ακριβώς δύο βδομάδες νωρίτερα στην Columbia η πρώτη εκτέλεση του τραγουδιού από την Σωτηρία Μπέλλου τον Βασίλη Τσιτσάνη και τον Στέλιο Χρυσίνη.

Αν και σε πρώτη ανάγνωση οι στίχοι δεν εμπίπτουν στους νόμους της απαγόρευσης εν τούτοις έχει όλες εκείνες τις λέξεις και φράσεις που θα το εντάσσαμε σε αυτά του εμφυλίου.

Η «άδικη ζωή» το «ταλαίπωρο κορμί» «πως δε τσάκισε ακόμα της καρδιάς σου η αντοχή» αλλά και το «βγάλ' τα μαύρα που φορείς» δείχνουν την συναισθηματική κατάσταση του Τσιτσάνη που βλέπει αδερφούς να πολεμούν αδερφούς σαν τα αγρίμια.

Ο Β.Τσιτσάνης καθ΄όλη την διάρκεια του εμφυλίου θα περιγράψει στα τραγούδια του εικόνες που διαδραματίζονταν καθημερινά στην ύπαιθρο αλλά και στα αστικά κέντρα.

Ο ρυθμός του τραγουδιού είναι Νέος Ζεϊμπέκικος και ο δρόμος Equal Mix.

Ο όρος Equal Mix ανήκει στον Ν.Ορδουλίδη. Με τον όρο Equal Mix ο Ν.Ορδουλίδης στο βιβλίο του ¨Η ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΚΗ ΚΑΡΙΕΡΑ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΙΤΣΑΝΗ (1936-1983)" αναφέρεται σε εκείνα τα τραγούδια όπου υπάρχει ισόποση κατανομή δύο ή περισσότερων δρόμων ώστε κανείς να μην μπορεί χαρακτηριστεί κύριος.

Αναφέρει χαρακτηριστικά ο ίδιος στο βιβλίο του (σελ.47)

....Δευτερεύοντες δρόμοι
Σε πολλές περιπτώσεις ένα τραγούδι δεν βασίζεται μόνο σε έναν λαϊκό δρόμο αλλά είναι συνδυασμός πολλών.Σε αυτή την στήλη αναφέρονται αυτοί οι συνακόλουθοι δρόμοι. Όπου η αναλογία περισσοτέρων του ενός δρόμων είναι η ίδια, τότε στην στήλη "Κύριος δρόμος" αναγράφεται "Ισόποση μίξη....


Τα στοιχεία του δίσκου είναι:

Odeon GO 3894 - GA 7442

Δυστυχώς δεν έχω βρει την ετικέτα του δίσκου για να έχω πλήρη εικόνα του.

Συνολικά ο Τσιτσάνης με τον Βαμβακάρη θα συνεργαστούν το 1947 σε έξι (6) τραγούδια.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Τ΄ΟΜΟΡΦΟΠΑΙΔΟ

Η ΣΑΤΡΑΠΙΣΣΑ Αραμπάς περνά

Το 1948 ο Τσιτσάνης συνεχίζει να ηχογραφεί παλιά και νέα τραγούδια του με τρομερούς ρυθμούς.

Συγκεκριμένα το καλοκαίρι του ΄48 θα το περάσει στα στούντιο γράφοντας τραγούδια χωρίς σταματημό και μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1948 που βρέθηκε ξανά με τον Βαμβακάρη είχε ηχογραφήσει είκοσι (20) τραγούδια του.

Στις 20 Σεπτεμβρίου 1948 (20/09/1948) ο Τσιτσάνης έχει δύο τραγούδια του τα οποία τα δίνει στον Μάρκο να τα τραγουδήσει σε πρώτη εκτέλεση.

Το ένα είναι το «Τ΄ΟΜΟΡΦΟΠΑΙΔΟ» και το δεύτερο που έγινε τεράστια επιτυχία «Η ΣΑΤΡΑΠΙΣΣΑ» ¨Αραμπάς περνά¨.

Αυτά τα δύο τραγούδια αποτελούν την δωδέκατη (12η) και δέκατη τρίτη (13η) συνεργασία τους σε τραγούδια του Τσιτσάνη.

Και στα δύο τραγούδια στα φωνητικά συμμετέχουν η Σούλα Καλφοπούλου ο Μάρκος Βαμβακάρης και ο Βασίλης Τσιτσάνης.

«Τ΄ΟΜΟΡΦΟΠΑΙΔΟ» είναι σε ρυθμό παλιού Ζειμπέκικου και ο δρόμος είναι Equal Mix.

Τα πλήρη στοιχεία της ετικέτας του δίσκου είναι τα εξής

Parlophone
GO 4012 - Β. 74136-ΙΙ
Με αριθμό άδειας : 16101-345
Τ΄ΟΜΟΡΦΟΠΑΙΔΟ – Ζειμπέκικο
Β.Τσιτσάνη
Εκτέλ. ΚΑΛΦΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ ΤΣΙΤΣΑΝΗ
Συνοδεία Λαικής Ορχήστρας
Διεύθ. Σ.Περιστέρη


Τ΄ΟΜΟΡΦΠΑΙΔΟ
Parlophone  GO 4012 - B. 74136-I
Parlophone GO 4012 - B. 74136-I
ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΚΑΛΦΟΠΟΥΛΟΥ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-Τ΄ΟΜΟΡΦΟΠΑΙΔΟ.jpg (27.74 KiB) Προβλήθηκε 7537 φορές
Parlophone ENGLAND DP 199 -  GO 4012
Parlophone ENGLAND DP 199 - GO 4012
Β.ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΚΑΛΦΟΠΟΥΛΟΥ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-Τ΄ΟΜΟΡΦΟΠΑΙΔΟ-Parlophone-ENGLAND.jpg (111.32 KiB) Προβλήθηκε 7537 φορές
Λόγω της πολύ μεγάλης επιτυχίας του τραγουδιού « Η ΣΑΤΡΑΠΙΣΣΑ» ¨Αραμπάς περνά¨ ο Τσιτσάνης θα την ηχογραφήσει ξανά.

Στις 06/11/1948 ενάμιση σχεδόν μήνα μετά από την πρώτη εκτέλεση με τον Μάρκο και την Καλφοπούλου, αυτή την φορά για την HMV θα το τραγουδήσουν η Σ.Μπέλλου ο Σ.Κυρομήτης και ο Σ.Περπινιάδης.

Τα στοιχεία του δίσκου με την πρώτη εκτέλεση είναι:

Parlophone GO 4009 - B. 74136-I
Αρ.Άδειας 16794-389
Η ΣΑΤΡΑΠΙΣΣΑ Αραμπάς περνά
Β.Τσιτσάνη
Εκτέλ. ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ ΚΑΛΦΟΠΟΥΛΟΥ ΤΣΙΤΣΑΝΗ
Συνοδεία Λαικής Ορχήστρας
Διεύθ. Σ.Περιστέρη


Ο ρυθμός είναι Χασάπικος και ο δρόμος Ματζόρε.

Διευθυντής Ορχήστρας είναι ο Σπύρος Περιστέρης.

Οι στίχοι είναι του Κώστα Μάνεση.

Και στην πρώτη εκτέλεση του τραγουδιού αλλά και στην δεύτερη από την άλλη πλευρά του δίσκου είναι το κομμάτι «Τ΄ΟΜΟΡΦΟΠΑΙΔΟ.

display.php?recid=3247
Parlophone  GO 4009 - B. 74136-I
Parlophone GO 4009 - B. 74136-I
Β.ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-Μ.ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-Σ.ΚΑΛΦΟΠΟΥΛΟΥ-Η-ΣΑΤΡΑΠΙΣΣΑ-Αραμπάς-Περνά.jpg (29.63 KiB) Προβλήθηκε 7537 φορές
Parlophone  GO 4009 - B. 74136-I
Parlophone GO 4009 - B. 74136-I
ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-ΚΑΛΦΟΠΟΥΛΟΥ-Η-ΣΑΤΡΑΠΙΣΣΑ-ΑΡΑΜΠΑΣ-ΠΕΡΝΑ.JPG (2.68 MiB) Προβλήθηκε 7537 φορές
Parlophone ENGLAND DP 199 -  GO 4009
Parlophone ENGLAND DP 199 - GO 4009
Β.ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-Μ.ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-Σ.ΚΑΛΦΟΠΟΥΛΟΥ-Η-ΣΑΤΡΑΠΙΣΣΑ-ΑΡΑΜΠΑΣ-ΠΕΡΝΑ-Parlophone-ENGLAND.jpg (111.36 KiB) Προβλήθηκε 7537 φορές
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΑΠ’ ΤΗ ΜΑΝΝΑ ΜΟΥ ΔΙΩΓΜΕΝΟΣ

Το τραγούδι «ΑΠ’ ΤΗ ΜΑΝΝΑ ΜΟΥ ΔΙΩΓΜΕΝΟΣ» είναι η δέκατη τέταρτη (14η) μεταπολεμική συνεργασία των δύο από τους σημαντικότερους λαϊκούς συνθέτες μας.

Ηχογραφήθηκε στις 23/11/1948.

Σύμφωνα με τον Χατζηδουλή (σελ.20) το τραγούδι γράφτηκε στην Θεσσαλονίκη επί κατοχής.

Ο Τσιτσάνης όμως το ηχογράφησε στην καρδιά του Εμφυλίου και η φράση «Σαν τη ρημαγμένη χώρα μοιάζει η δόλια μου η καρδιά» αντικατοπτρίζει την κατάσταση τόσο στα χρόνια της κατοχής όσο και του εμφυλίου.

Ο Κώστας Βίρβος μας διηγείται την αληθινή ιστορία του τραγουδιού που πέρασε από σαράντα κύματα μέχρι να ηχογραφηθεί όπως το γνωρίζουμε σήμερα.

από το 1.00.46 ως το 1.01.58

https://www.youtube.com/watch?v=ENBjrBMZg5M


Είναι η πρώτη εκτέλεση του τραγουδιού και εκτός από τον Μάρκο στα φωνητικά είναι η Ελένη Λαμπίρη και ο Βασίλης Τσιτσάνης.

Λόγω του εμφυλίου ούτε σκέψη φυσικά για δεύτερη εκτέλεση.

Όπως και στην περίπτωση του τραγουδιού «ΚΑΠΟΙΑ ΜΑΝΝΑ ΑΝΑΣΤΕΝΑΖΕΙ» ο Τσιτσάνης δίνει στον Βαμβακάρη να τραγουδήσει τον πόνο του ξεριζωμένου, του άστεγου σε μία «ρημαγμένη» χώρα και ο Συριανός με την επιβλητική φωνή του θα συνδέσει το όνομα του με ένα ακόμη τραγούδι του Τσιτσάνη.

Ο ρυθμός του κομματιού Παλιός Ζεϊμπέκικος και ο δρόμος Equal Mix.

Στο μπουζούκι είναι ο Τσιτσάνης και στην κιθάρα ο Κώστας Καρίπης.

Στην διεύθυνση της ορχήστρας είναι ο Σπύρος Περιστέρης.

Τα στοιχεία του δίσκου όπως φαίνονται στην ετικέτα του είναι :

Odeon GO 4050 - GA 7475
Αρ.Άδειας: 19935-483
ΑΠ’ ΤΗ ΜΑΝΝΑ ΜΟΥ ΔΙΩΓΜΕΝΟΣ
Ζειμπέκικο (Β.Τσιτσάνη)
Εκτέλ. ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ ΛΑΜΠΙΡΗ ΤΣΙΤΣΑΝΗ
Συνόδ. Λαικής Ορχήστρας
Διεύθ. Σ.Περιστέρη


Εδώ το τραγούδι σε μία ανεπανάληπτη εκτέλεση από τον ίδιο τον Τσιτσάνη στην εκπομπή του Γ.Παπαστεφάνου ¨ Η μουσική γράφει ιστορία¨ το 1973.

https://www.youtube.com/watch?v=kMUHCu7UXuY

Στην άλλη πλευρά του δίσκου βρίσκεται το τραγούδι «Ζητήσατε τη γυναίκα» (Σερσέ λα φαμ) με την Ελένη Λαμπίρη και τον Τσιτσάνη που ηχογραφήθηκε την ίδια μέρα με το «ΑΠ’ ΤΗ ΜΑΝΝΑ ΜΟΥ ΔΙΩΓΜΕΝΟΣ».

Με αυτό το κομμάτι ολοκληρώνεται η συνεργασία Τσιτσάνη-Βαμβακάρη για το έτος 1948.

Συνολικά αυτή τη χρονιά ο Μάρκος Βαμβακάρης θα πει τρία (3) τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Η εβδομάδα

Ο μάγκας του γλυκού νερού

Το 1949 σηματοδοτεί το τέλος του εμφυλίου αλλά και το τέλος της συνεργασίας σε τραγούδια του Τσιτσάνη των δύο εκ των σημαντικότερων μουσικών συνθετών που γέννησε αυτός ο τόπος.

Συναντήθηκαν δισκογραφικά στις 21/02/1949 για να τραγουδήσει ο Μ.Βαμβακάρης δύο τραγούδια του Β.Τσιτσάνη.
Το ένα σε δεύτερη εκτέλεση και το άλλο σε πρώτη.

Το πρώτο είναι το πολύ γνωστό και με μεγάλη επιτυχία στα χρόνια που ηχογραφήθηκε «Η εβδομάδα».

Πρωτοηχογραφήθηκε στις 15 Νοεμβρίου 1948 (15/11/1948) με την φωνή της Σωτηρίας Μπέλλου και του Βασίλη Τσιτσάνη.

Τρεις (3) μήνες μετά ο Β.Τσιτσάνης το ηχογραφεί ξανά αυτή την φορά με την φωνή του Μ.Βαμβακάρη της Ε.Λαμπίρη και του ίδιου.

Ο Τσιτσάνης με μοναδική στιχουργική έμπνευση περιγράφει σε μία εβδομάδα την αρχή την μέση και το τέλος μίας σχέσης που δεν έμελε να στεριώσει.

... [i]Δευτέρα τα μιλήσαμε Τρίτη τα συμφωνήσαμε
Τετάρτη φιληθήκαμε Πέμπτη στεφανωθήκαμε
Παρασκευή μ΄απάτησες Σάββατο μ΄απαράτησες
και Κυριακή αργία και σ΄άλλα με υγεί
α[/i] ...

Μέσα σε μία βδομάδα θα ζήσει το ζενίθ και το ναδίρ με μια μπαμπέσα γυναίκα.

Ο ρυθμός Νέος Ζεϊμπέκικος σε δρόμο Houzám.

Τα στοιχεία του δίσκου είναι :

Parlophone GO 4093 - Β. 74151

Δυστυχώς δεν έχω βρει την ετικέτα του δίσκου για να έχω όλα τα στοιχεία.

Την ίδια μέρα (21/02/1949) ο Μάρκος Βαμβακάρης θα τραγουδήσει με την Ελένη Λαμπίρη το δεύτερο τραγούδι του Βασίλη Τσιτσάνη.

Ο τίτλος είναι «Ο μάγκας του γλυκού νερού» και αυτή την φορά ο Τσιτσάνης με συνδημιουργό των στίχων τον Νίκο Ρούτσο θα δώσει την ευκαιρία στον Βαμβακάρη, να τα βάλει με ένα μάγκα του γλυκού νερού που προέρχεται από το Κολωνάκι.

Αν και «αστός» επιθυμεί το μπουζούκι, όμως από την στιγμή που θα μπλέξει με ντερμπεντέρισα, μαγκιόρα και αλεπού ...θα τον δέρνει που και που...

Το τραγούδι είναι σε ρυθμό Χασάπικο και σε δρόμο Hitzáz.

Τα στοιχεία του δίσκου είναι:

Parlophone GO 4092 - B. 74151

Δυστυχώς δεν έχω βρει την ετικέτα του δίσκου για να έχω όλες τις πληροφορίες του.

Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι ο Χατζηδουλής (σελ 191) αναφέρει ότι η γυναικεία φωνή είναι της Σούλας Καλφοπούλου και σε αυτό συμφωνεί ο Νίκος Ορδουλίδης στην βάση δεδομένων του για τις ηχογραφήσεις του Τσιτσάνη.

Σε όλα όμως τα ανεβασμένα βίντεο στο youtube με το τραγούδι δίνεται ως πρώτη φωνή και ερμηνεύτρια η Ελένη Λαμπίρη.
Ακόμη και σε επανεκδόσεις του τραγουδιού που δίνονται κατά καιρούς σε μορφή CDs από ημερήσια εβδομαδιαία και μηνιαία έντυπα έχουν ως ερμηνεύτρια την Ελένη Λαμπίρη.

Η προσωπική μου γνώμη είναι ότι επειδή τα δύο τραγούδια «Η εβδομάδα» και «Ο μάγκας του γλυκού νερού» ηχογραφήθηκαν την ίδια μέρα και συγκρίνοντας τις φωνές μεταξύ τους μάλλον μιλάμε για την Ελένη Λαμπίρη.

Μόνο αυτός που έχει τον αυθεντικό δίσκο μπορεί να μας βεβαιώσει για το αληθές αν και πολλές φορές οι ετικέτες των δίσκων δεν λένε πάντα την αλήθεια.

Τα δύο παραπάνω τραγούδια που κυκλοφόρησαν στον ίδιο δίσκο αποτελούν την δέκατη πέμπτη (15η) και δέκατη έκτη (16η) συνεργασία του Β.Τσιτάνη με τον Μ.Βαμβακάρη από τα μέσα του 1946 που ξεκίνησε η μεταπολεμική τους συνεργασία.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΚΡΑΣΙ ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΑΙ ΧΑΡΤΙ

ΤΑ ΦΤΩΧΑΔΑΚΙΑ


Η δέκατη έβδομη (17η) και η δέκατη όγδοη (18η) συνεργασία τους λαμβάνει χώρα στις 23-03-1949 (;).

Πρώτα με το «ΚΡΑΣΙ ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΑΙ ΧΑΡΤΙ» και ταυτόχρονα με «ΤΑ ΦΤΩΧΑΔΑΚΙΑ».

Και τα δύο σε ρυθμό Παλιού Ζεϊμπέκικου.

Στο τραγούδι «ΚΡΑΣΙ ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΑΙ ΧΑΡΤΙ» ο Τσιτσάνης μιλάει για τα πάθη που κατατρέχουν τον άντρα στον βίο του.
Μιλάει για τα τρία κακά που ακολουθούν έναν άντρα και που δεν μπορεί ποτέ να αποφύγει στην ζωή του.

Κρασί γυναίκα και χαρτί με κάνανε μαντάρα
γιατί χωρίς αυτά η ζωή δεν κάνει μια πεντάρα


Το καθένα από μόνο του ικανό να σε εκτροχιάσει αλλά ο συνδυασμός σε στέλνει ...στην κρεμάλα

Στα φωνητικά του τραγουδιού είναι η Λίτσα Χάρμα (Χαρμαντά) και ο Μάρκος.

Στην διεύθυνση της ορχήστρας είναι ο Σπύρος Περιστέρης.

Τα στοιχεία της ετικέτας του δίσκου είναι τα εξής:

Odeon GO 4114 - GA 7496
ΚΡΑΣΙ ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΑΙ ΧΑΡΤΙ – Ζειμπέκικο
(Β.Τσιτσάνη)
Εκτέλ. ΛΙΤΣΑΣ ΧΑΡΜΑ-Μ.ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ
Συνοδ.Λαικής Ορχήστρας
Δ/σις Σ.Περιστέρη


Ο κύριος δρόμος είναι Hitzáz.
DECCA 31203 - GO 4114
DECCA 31203 - GO 4114
ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-ΝΤΟΥΟ-ΧΑΡΜΑ-ΚΡΑΣΙ-ΓΥΝΑΙΚΑ-ΚΑΙ-ΧΑΡΤΙ-DECCA.jpg (238.25 KiB) Προβλήθηκε 7559 φορές
Την ίδια μέρα ο Τσιτσάνης θα ηχογραφήσει και το κομμάτι «ΤΑ ΦΤΩΧΑΔΑΚΙΑ» με τον Τόλη και Λίτσα Χαρμαντά (Ντούο Χάρμα) αλλά και τον Μάρκο Βαμβακάρη.

Ο Τσιτσάνης με το τραγούδι αυτό θα θυμηθεί τα φτωχά εφηβικά του χρόνια τότε που στην πλούσια συνοικία των Τρικάλων το Βαρούσι θα κάνει καντάδες στις κοπέλες οι οποίες ποτέ δεν θα γυρίσουν να τον κοιτάξουν.
Θα θυμηθεί τα πρώτα χρόνια του στην πρωτεύουσα που με το μπουζούκι του καθημερινά θα παλεύει να επιβιώσει.
Θα θυμηθεί την φτώχεια της κατοχής αλλά και αυτή του εμφυλίου.

Τα στοιχεία της ετικέτας του δίσκου είναι τα εξής:

Odeon GO 4115 - GA 7496
ΤΑ ΦΤΩΧΑΔΑΚΙΑ-Ζειμπέκικο
(Β.Τσιτσάνη)
Εκτέλ. ΝΤΟΥΟ ΧΑΡΜΑ-Μ.ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ
Συνοδ. Λαικής Ορχήστρας
Δ/σις Σ.Περιστέρη


Ο κύριος δρόμος του τραγουδιού είναι Hitzáz.
DECCA 31203 - GO 4115
DECCA 31203 - GO 4115
ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΝΤΟΥΟ-ΧΑΡΜΑ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-ΤΑ-ΦΤΩΧΑΔΑΚΙΑ-DECCA.jpg (256.8 KiB) Προβλήθηκε 7559 φορές
Τα δύο κομμάτια που ηχογραφήθηκαν την ίδια μέρα θα μπουν στον ίδιο δίσκο και θα είναι βοηθός μας για την χρονολόγηση των κομματιών «ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΩ» και «Ο ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΟΣ» που θα παρουσιάσω στην συνέχεια και τα οποία αποτελούν σπαζοκεφαλιά για όποιον προσπαθεί να τα εντάξει σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδου.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ο ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΟΣ

ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΩ


Τα τραγούδια λοιπόν «Ο ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΟΣ» και «ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΩ» αποτελούν την δέκατη ένατη (19η) και εικοστή (20η) συνεργασία των δύο μουσικοσυνθετών στα τραγούδια του Τσιτσάνη.

Με αυτά κλείνει και η συνεργασία στις γραμμοφωνήσεις των Μ.Βαμβακάρη και Β.Τσιτσάνη.

Θεωρητικά και τα δύο αποτελούν τις δεύτερες εκτελέσεις των τραγουδιών αφού τα τραγούδια ηχογραφήθηκαν από τον Τσιτσάνη δύο φορές με λίγες μέρες διαφορά.

Είναι όμως έτσι;

Ας τα δούμε ένα ένα.
ODEON  GO-4139  GA-7509
ODEON GO-4139 GA-7509
Ο-ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΟΣ-ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΧΑΣΚΙΛ-ΧΙΩΤΗΣ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ.JPG (2.85 MiB) Προβλήθηκε 7427 φορές
Ο Νίκος Ορδουλίδης που επί τέσσερα (4) έκανε έρευνα για τις ηχογραφήσεις του Β.Τσιτσάνη στο βιβλίο του (σημ.) γράφει ότι η ηχογράφηση του τραγουδιού «Ο ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΟΣ» από την Στέλλα Χασκίλ τον Μάρκο Βαμβακάρη και τον Μανώλη Χιώτη έγινε στις 27/10/1949 και είναι η τελευταία κοινή ηχογράφηση των Τσιτσάνη-Βαμβακάρη.

Όμως ο ίδιος στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων του για τις ηχογραφήσεις του Τσιτσάνη περιπλέκει τα πράματα τόσο όσων αφορά την χρονολόγηση του τραγουδιού όσο και τις εταιρίες που ηχογραφήθηκε το κομμάτι.

Χρεώνει την δεύτερη εκτέλεση του κομματιού, με την Μαρίκα Νίνου τον Πρόδρομο Τσαουσάκη και τον Βασίλη Τσιτσάνη, στην ODEON, με ημερομηνία 27/10/1949 και στην Columbia την εκτέλεση με την Χασκίλ τον Βαμβακάρη και τον Χιώτη δίνοντας σαν ημερομηνία ηχογράφησης τις 31/10/1949 δηλαδή τέσσερις μέρες μετά.

Όμως όσων αφορά τις εταιρείες τις έχει δώσει λανθασμένα ανάποδα.

Τι γίνεται όμως με τις ημερομηνίες;

Σε ποια από τις δύο ηχογραφήσεις ισχύει η 27/101949 και σε ποια η 31/10/1949;

Ας κάνουμε μία λογική σύγκριση η οποία θα μας βοηθήσει.

Το κομμάτι έχει αριθμό μήτρας, δηλαδή αριθμό ηχογράφησης, CG 2534 στην ηχογράφηση της Columbia με την Νίνου τον Τσαουσάκη και τον Τσιτσάνη.

Τον αμέσως επόμενο αριθμό CG 2535 έχει το τραγούδι «ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΩ» που σημαίνει ότι τα δύο τραγούδια ηχογραφήθηκαν την ίδια μέρα και κυκλοφόρησαν από την Columbia στον ίδιο δίσκο.

Ο Ν.Ορδουλίδης δίνει ως ημέρα ηχογράφησης του «ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΩ» την 31/10/1949 με την Νίνου τον Τσαουσάκη και τον Τσιτσάνη στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων του.

Αν υποθέσουμε ότι είναι η σωστή ημερομηνία μιας και ηχογραφήθηκαν την ίδια μέρα με το «Ο ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΟΣ» η εκτέλεση του τραγουδιού με την Χασκίλ τον Βαμβακάρη και τον Χιώτη είναι η πρώτη εκτέλεση του τραγουδιού.

Θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε με μεγάλη σιγουριά ότι αυτή είναι η πραγματικότητα αν είχαμε ως μέτρο σύγκρισης και τους αριθμούς μήτρας της ODEON .

Δυστυχώς η προηγούμενη εγγραφή του Τσιτσάνη στην ODEON είναι πολλούς μήνες πριν (συγκεκριμένα τα δύο τραγούδια που παρουσιάσαμε πριν «ΚΡΑΣΙ ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΑΙ ΧΑΡΤΙ» και «ΤΑ ΦΤΩΧΑΔΑΚΙΑ» με ημερομηνία ηχογράφησης 23-03-1949 και έτσι είναι αδύνατον να κάνουμε σύγκριση με τους αντίστοιχους αριθμού της.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι το τραγούδι ηχογραφήθηκε δύο (2) φορές με διαφορά τεσσάρων (4) ημερών.

Δυστυχώς δεν έχω βρει τις ετικέτες των δίσκων και για τις δύο εκτελέσεις του τραγουδιού.

Τα στοιχεία του δίσκου με τον Μάρκο την Χασκίλ και τον Χιώτη είναι:

Odeon GO 4239 - GA 7509

Στην εκτέλεση με την Νίνου Τσαουσάκη Τσιτσάνη είναι:

Columbia CG 2534 - DG 6786

Το τραγούδι είναι σε ρυθμό Παλιού Ζεϊμπέκικου και ο δρόμος Ματζόρε.


Για να δούμε τώρα και το τελευταίο ή προτελευταίο τραγούδι που ηχογράφησαν τα δύο ¨ιερά τέρατα¨ της ρεμπέτικης και λαϊκής μας μουσικής.

Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του Τσιτσάνη που τραγουδιέται χωρίς διακοπή μέχρι τις μέρες μας.

Το τραγούδι έχει τίτλο «ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΩ» και είναι σε ρυθμό Χασάπικο και σε δρόμο Hitzáz.



Σε όλα τα δημοσιεύματα που υπάρχουν για το συγκεκριμένο τραγούδι δίνεται ώς πρώτη ηχογράφηση η εκτέλεση με την Νίνου τον Τσαουσάκη και τον Τσιτσάνη στην Columbia περί τον Οκτώβριο του 1949 και ως δεύτερη εκτέλεση αυτή στην ODEON με την Χασκίλ τον Βαμβακάρη και τον Τσιτσάνη αργότερα μέσα στο 1949.

Ο Νίκος Ορδουλίδης μας δίνει ημερομηνία ηχογράφησης της εκτέλεσης με τους Νίνου Τσαουσάκη Τσιτσάνη όπως είδαμε και πριν την 31/10/1949.

Όμως στην χρονολόγηση της εκτέλεσης με την Χασκίλ τον Βαμβακάρη και τον Τσιτσάνη αν και την δίνει ως δεύτερη εκτέλεση την μεταφέρει δέκα (10) μέρες πιο πριν δηλαδή στις 21/10/1949.

Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες.

Θα προσπαθήσω πάλι με λογικά επιχειρήματα να ξεδιαλύνω την ημέρα ηχογράφησης και πια από τις δύο εκτελέσεις είναι η πρώτη.

Σ΄αυτό θα μας βοηθήσει ο αριθμός μήτρας του τραγουδιού του Τσιτσάνη που περιγράψαμε πρωτίστως (για να χρησιμοποιήσω και μία Τσιτσανική λέξη που αναφέρεται στο τραγούδι «ΚΑΤΣΕ ΝΆΚΟΥΣΕΙΣ ΜΙΑ ΠΕΝΝΙΑ») με τίτλο «ΤΑ ΦΤΩΧΑΔΑΚΙΑ».

«ΤΑ ΦΤΩΧΑΔΑΚΙΑ» που ηχογραφήθηκαν για λογαριασμό της ODEON όπως είδαμε στις 23-03-1949 έχουν αριθμό μήτρας GO 4115.

Από την άλλη το τραγούδι «ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΩ» που ηχογραφήθηκε και αυτό στην ODEON σε εκτέλεση των Χασκίλ Βαμβακάρη Τσιτσάνη έχει αριθμό μήτρας GO 4123 που σημαίνει ότι ηχογραφήθηκε λίγες μέρες μετά τις 23-03-1949 όπου ηχογραφήθηκαν «ΤΑ ΦΤΩΧΑΔΑΚΙΑ».

Αν θεωρήσουμε λοιπόν ότι η ημερομηνία ηχογράφησης για «ΤΑ ΦΤΩΧΑΔΑΚΙΑ» είναι σωστή τότε η εκτέλεση με τον Μάρκο την Χασκίλ και τον Τσιτσάνη αποτελεί την πρώτη ηχογράφηση και μάλιστα πολλούς μήνες πριν την ηχογράφηση με την Νίνου τον Τσαουσάκη και τον Τσιτσάνη.

Είναι αδύνατον ένα κομμάτι που υπολείπεται μόνο οκτώ (8) αριθμούς μήτρας (4115 - 4123) να έχει ηχογραφηθεί 7-8 μήνες αργότερα από το προηγούμενο.

Όμως το πρόβλημα δεν σταματάει εδώ.

Το τραγούδι «ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΩ» κυκλοφόρησε στον ίδιο δίσκο με το τραγούδι «Ο ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΟΣ» με τους Χασκίλ Βαμβακάρη και Χιώτη το οποίο ηχογραφήθηκε όπως είδαμε στις 27/10/1949.

Γίνεται ένα τραγούδι που ηχογραφήθηκε στο τέλος Μαρτίου 1949 ή στις αρχές Απριλίου να μπει για 6 μήνες στο ψυγείο και να κυκλοφορήσει πολλούς μήνες αργότερα;

Η πραγματικότητα λέει ότι ότι αυτό ίσχυε σε πολλές περιπτώσεις τραγουδιών που οι δισκογραφικές εταιρείες ηχογραφούσαν.

Υπήρξαν πολλά τραγούδια που για διάφορους λόγους οι εταιρείες δεν τα κυκλοφορούσαν αμέσως.

Αν όμως η ημερομηνία του Ορδουλίδη για το τραγούδι με τους Χασκίλ Βαμβακάρη Τσιτσάνη είναι σωστή, δηλαδή 21-10-1949, τότε τα τραγούδια «ΚΡΑΣΙ ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΑΙ ΧΑΡΤΙ» και «ΤΑ ΦΤΩΧΑΔΑΚΙΑ» που οι αριθμοί μήτρας είναι πολύ κοντά στο «ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΩ» θα πρέπει να τα χρονολογήσουμε και αυτά περί τον Οκτώβρη του 1949 και όχι τον Μάρτιο του ίδιου έτους.

Άρα σε κάθε περίπτωση η εκτέλεση με τον Μάρκο την Χασκίλ και τον Τσιτσάνη αποτελεί την πρώτη εκτέλεση του δημοφιλούς τραγουδιού ενώ με την Νίνου τον Τσαουσάκη και τον Τσιτσάνη είναι η δεύτερη.

Ο Χατζηδουλής (σελ.122) το χρονολογεί λανθασμένα στα 1951 τραγουδισμένο από τους Νίνου Τσαουσάκη και τον συνθέτη και αναφέρει ότι ο Τσιτσάνης το εμπνεύστηκε στο ¨ΟΥΖΕΡΙ ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ¨ που διατηρούσε στην Θεσσαλονίκη τα χρόνια της Γερμανικής κατοχής.

Ίσως γιαυτό και οι περισσότεροι που ασχολούνται με την ζωή και το έργο του Β.Τσιτσάνη θεωρούν ως πρώτη εκτέλεση του τραγουδιού αυτή με τους Μ.Νίνου Π.Τσαουσάκη και Β.Τσιτσάνη.

Επίσης στον Χατζηδουλή αναφέρεται ότι υπήρξε αλλαγή των στοίχων στο σημείο ...εσύ στο χώμα και γω στην φυλακή...όπως ηχογραφήθηκε σε αντίθεση με τους αρχικούς στίχους που αντί για ...φυλακή είχαν ...μες το Γεντί.

Ανακεφαλαιώνοντας να πούμε ότι και τα δύο παραπάνω τραγούδια αποτελούν τις πρώτες εκτελέσεις των τραγουδιών με την συμμετοχή του Μάρκου Βαμβακάρη και ηχογραφήθηκαν στις 21-10-1949 για «ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΩ» και στις 27-10-1949 για το τραγούδι «Ο ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΟΣ» που αποτελεί το τελευταίο τραγούδι και σηματοδοτεί το τέλος της συνεργασίας των Τσιτσάνη-Βαμβακάρη σε τραγούδια του Τρικαλινού συνθέτη.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Αυτή είναι η ιστορία των τραγουδιών αλλά και των ηχογραφήσεων σε τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη που τραγούδησε ο Μάρκος Βαμβακάρης.

Κράτησε 13 χρόνια από το 1936 ως το 1949.

Συνολικά ηχογράφησαν είκοσι δύο (22) τραγούδια σε μουσική του Βασίλη Τσιτσάνη και ένα (1) σε μουσική του Απόστολου Καλδάρα.

Μιλάμε για το πολύ γνωστό χασικλίδικο τραγούδι «ΜΑΓΚΑΣ ΒΓΗΚΕ ΓΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΗ».
DECCA 31152 B - GO 3627
DECCA 31152 B - GO 3627
ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΚΑΛΔΑΡΑΣ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-ΜΑΓΚΑΣ-ΒΓΗΚΕ-ΓΙΑ-ΣΥΡΓΙΑΝΙ-DECCA.jpg (250.03 KiB) Προβλήθηκε 7559 φορές
Parlophone B-74064-II - GO 3627
Parlophone B-74064-II - GO 3627
ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΚΑΛΔΑΡΑΣ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-ΜΑΓΓΑΣ-ΒΓΗΚΕ-ΓΙΑ-ΣΥΡΓΙΑΝΗ.JPG (2.69 MiB) Προβλήθηκε 7559 φορές
Στην περίοδο που αναφέρεται τόσο το πρώτο μέρος του αφιερώματος όσο και το δεύτερο που διαβάζετε τώρα, οι δύο συνθέτες συνεργάστηκαν σε είκοσι (20) τραγούδια.

Συνεργάστηκαν όσο ακριβώς διήρκεσε ο Εμφύλιος (1946-1949) και ο καρπός της συνεργασίας ήταν αυτά τα υπέροχα τραγούδια.

Η επόμενη χρονιά (1950) θα είναι η απόλυτη αποθέωση για τον Βασίλη Τσιτσάνη ο οποίος θα ηχογραφήσει σαράντα έξι (46) τραγούδια!!!

Από την άλλη ο Μάρκος θα ηχογραφήσει σε δικές του συνθέσεις τον εντυπωσιακό αριθμό των.....δύο (2) τραγουδιών!!!(σημ.)

Οι καιροί άλλαζαν και οι εταιρείες δώσανε το σύνθημα.

Ότι παλιό που παρέπεμπε στα πρώιμα χρόνια του ρεμπέτικου και οι συν αυτό συνθέτες θα έπρεπε να τελειώσει.

Η Ελλάδα εξάλλου έβγαινε από τον αιματηρό εμφύλιο και έπρεπε να κοιτάξει μπροστά αφήνοντας πίσω όλα όσα είχαν διαδραματιστεί τα προηγούμενα χρόνια.

Ο Νίκος Ορδουλίδης στο βιβλίο του ¨Η δισκογραφική καριέρα του Βασίλη Τσιτσάνη 1936-1983¨ (σελ. 99-100) αναφέρεται στην σημαντικότητα της χρονιάς αυτής αλλά και της επόμενης, δηλαδή το 1950, για την μετεξέλιξη αυτού που ορίζουμε ως ρεμπέτικο-λαϊκό, για τις αλλαγές στο κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαί και καταλήγει.

...Η ελληνική κοινωνία είχε πλέον την ευκαιρία να «αναπαυθεί» να αναδιοργανωθεί και να προκόψει. Ο λαός μπορούσε να κυκλοφορεί ελεύθερα και να βρίσκει αρκετούς τρόπους διασκέδασης, όπως ταβέρνες μπουζουξίδικα και ούτω καθεξής...

Η αναγνώριση και η αγάπη του Τσιτσάνη για τον Βαμβακάρη θα επαναληφθεί σχεδόν 10 χρόνια αργότερα όταν ο Τρικαλινός σαν διευθυντής στην Columbia θα ανασύρει από την λήθη τον Συριανό, που οι πάντες είχαν ξεχάσει, και με την βοήθεια γνωστών τραγουδιστών της εποχής οι Έλληνες θα ανακαλύψουν αλλά και θα θυμηθούν ταυτόχρονα τα τραγούδια του Πατριάρχη του Ρεμπέτικου.

Εδώ τελειώνει και το μεγάλο αφιέρωμα ανάμεσα στον Μάρκο Βαμβακάρη και στον Βασίλη Τσιτσάνη σε ηχογραφήσεις τραγουδιών του τελευταίου.

Στα τρία μέρη που χωρίσαμε αυτό το αφιέρωμα προσπαθήσαμε με όσες περισσότερες πληροφορίες, με όσες περισσότερες πηγές να δώσουμε το κλίμα της εποχής στο κοινωνικό πολιτικό και μουσικό κόσμο στα χρόνια που διήρκεσε η συνεργασία των δύο αντρών.

Εδώ μπορείτε να δείτε και τα προηγούμενα δύο αφιερώματα με την σειρά

viewtopic.php?f=59&t=5101

viewtopic.php?f=57&t=5116

Πολύτιμη βοήθεια αποτέλεσε η βάση δεδομένων για τις ηχογραφήσεις του Βασίλη Τσιτσάνη του Νίκου Ορδουλίδη.

Στο επόμενο μεγάλο αφιέρωμα θα προσπαθήσουμε να καταγράψουμε με αριθμούς και στοιχεία όλα τα ....ρεκόρ του Βασίλη Τσιτσάνη στην δισκογραφική του καριέρα.

Νούμερα που πραγματικά ζαλίζουν....

Σημειώσεις

1η . http://ardin-rixi.gr/archives/2815
2η. http://www.24grammata.com/wp-content/up ... a.com_.pdf (φύλλο 205).
3η. Βλησίδης Κώστας ¨ΌΨΕΙΣ ΤΟΥ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟΥ ¨ Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου (2004)
4η. (ο.π)
5η. http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=695384
6η. http://www.24grammata.com/wp-content/up ... a.com_.pdf (φύλλο 266).
7η.¨μαρκος βαμβακάρης Αυτοβιογραφία¨ Αγγελική Βέλλιου Κάιλ 1973 και 1978 από τις εκδόσεις Παπαζήση.
8η. ¨Η δισκογραφική καριέρα του Βασίλη Τσιτσάνη 1936-1983¨ εκδόσεις ΙΑΝΟΣ 2014.
Τελευταία επεξεργασία από Για το Ανικανοποίητο..... σε 19 Αύγ 2016 11:23 am, έχει επεξεργασθεί 13 φορές συνολικά.

Άβαταρ μέλους
αεροκωπηλάτης
More than 100 posts user
Δημοσιεύσεις: 100
Εγγραφή: 24 Ιαν 2010 05:59 pm

Re: O Μάρκος Βαμβακάρης στα μεταπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη (μέρος δεύτερο)

#2 Δημοσίευση από αεροκωπηλάτης »

Ωραία, επεξεργασμένη και χορταστική πραγμάτευση.
Καλή συνέχεια!
Σήκω το κεφαλάκι σου, από το προσκεφάλι
κι έχω δυο λόγια να σου πω, και ξαναγείρε πάλι

Για το Ανικανοποίητο.....
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 733
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm

Re: O Μάρκος Βαμβακάρης στα μεταπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη (μέρος δεύτερο)

#3 Δημοσίευση από Για το Ανικανοποίητο..... »

Σε ευχαριστώ καλέ μου φίλε αεροκωπηλάτης.
Συνέβαλες και εσύ στην διαμόρφωση αυτού του αφιερώματος.

Νίκος Α. Πολίτης
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 170
Εγγραφή: 30 Μαρ 2005 08:39 pm
Τοποθεσία: Αθήνα

Re: O Μάρκος Βαμβακάρης στα μεταπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη (μέρος δεύτερο)

#4 Δημοσίευση από Νίκος Α. Πολίτης »

Τί σημαίνει “Δρόμος equal mix”;
Νίκος Α. Πολίτης

Για το Ανικανοποίητο.....
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 733
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm

Re: O Μάρκος Βαμβακάρης στα μεταπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη (μέρος δεύτερο)

#5 Δημοσίευση από Για το Ανικανοποίητο..... »

Κατά τον Ν.Ορδουλίδη με τον όρο equal mix μιλάμε για τα τραγούδια εκείνα που οι κύριοι δρόμοι είναι δύο και οι οποίοι έχουν ισόποση δόση σε τέτοιο βαθμό μέσα στο τραγούδι ώστε να μην μπορεί να οριστεί ποιος είναι ο κύριος δρόμος.
Όταν βρω το ακριβές απόσπασμα από το βιβλίο του θα το μεταφέρω αυτολεξεί.
Εξάλλου τον όρο δεν το ορίζω εγώ.

Για το Ανικανοποίητο.....
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 733
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm

Re: O Μάρκος Βαμβακάρης στα μεταπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη (μέρος δεύτερο)

#6 Δημοσίευση από Για το Ανικανοποίητο..... »

Το μεταφέρω όπως το ορίζει ο ίδιος στο βιβλίο του.

...Σε πολλές περιπτώσεις ένα τραγούδι δεν βασίζεται μόνο σε έναν λαϊκό δρόμο αλλά είναι συνδυασμός πολλών.Σε αυτή την στήλη αναφέρονται αυτοί οι συνακόλουθοι δρόμοι. Όπου η αναλογία περισσοτέρων του ενός δρόμων είναι η ίδια, τότε στην στήλη "Κύριος δρόμος" αναγράφεται "Ισόποση μίξη"...

Νίκος Α. Πολίτης
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 170
Εγγραφή: 30 Μαρ 2005 08:39 pm
Τοποθεσία: Αθήνα

Re: O Μάρκος Βαμβακάρης στα μεταπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη (μέρος δεύτερο)

#7 Δημοσίευση από Νίκος Α. Πολίτης »

Εντάξει, κατάλαβα, ακόμα και πριν διαβάσω το δεύτερο μήνυμα. Χρειαζόταν όμως η μεταφορά, για όσους δεν έχουν ασχοληθεί πολύ με το διδακτορικό του κ. Ορδουλίδη. Ευχαριστώ.
Νίκος Α. Πολίτης

Απάντηση

Επιστροφή σε “Μουσική - Τραγούδια”