O Μάρκος Βαμβακάρης στα μεταπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη (μέρος πρώτο)

Μήνυμα
Συγγραφέας
Για το Ανικανοποίητο.....
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 733
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm

O Μάρκος Βαμβακάρης στα μεταπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη (μέρος πρώτο)

#1 Δημοσίευση από Για το Ανικανοποίητο..... »

Ιούνιος 1946

Δύο χρόνια μετά την φυγή του Γερμανού κατακτητή και την απελευθέρωση από τον κατοχικό ζυγό βρίσκει την Ελλάδα εντελώς κατεστραμμένη. Χιλιάδες νεκροί από τον πόλεμο αλλά και την ασητεία στις μεγαλουπόλεις. Εκατοντάδες χωριά ολοσχερώς καμένα στην επαρχία.

Κυρίως όμως βρίσκει την χώρα διαιρεμένη, ανίκανη να ορθοποδήσει.

Τα χειρότερα ήταν μπροστά της...

Λίγους μήνες πριν, η πολιτική απόφαση του Κ.Κ.Ε (σημ. 1η) να απέχει από τις εκλογές στις 31-03-1946 καταγγέλλοντας τες ως προϊόν νοθείας, αλλά και η ωμή βία των Εθνικόφρονων κρατούντων προς τα στελέχη και τα μέλη του σε όλη την επικράτεια, θεωρείται ως η αρχή της σύγκρουσης που θα κορυφωθεί τα επόμενα χρόνια αφήνοντας πίσω της μία χώρα εντελώς διαλυμένη και έναν λαό χωρισμένο σε δύο αντίπαλα πολιτικά στρατόπεδα.

Θα αφήσει σημάδια, ρυτίδες, χαρακιές που θα αργήσουν να κλείσουν και σε κάποιες περιπτώσεις που δεν θα επουλωθούν ποτέ...

Και ενώ αυτά συμβαίνουν στην πολιτική κατάσταση της χώρας το 1946 σηματοδοτεί από την άλλη το άνοιγμα των φωνογραφικών εταιρειών. Είχαν περάσει παραπάνω από 5 χρόνια από το κλείσιμο τους λόγω της εισβολής των Γερμανών στην Ελλάδα και ειδικά στην Αθήνα τον Απρίλιο του 1941.

Παλιοί και νέοι συνθέτες συνωστίζονται στην σειρά για να χτυπήσουν δίσκους των 78 στροφών. Μερικοί παλιοί δεν θα τα καταφέρουν μέσα στην κατοχή και δεν θα δώσουν το παρόν.

Όλοι όσοι τα κατάφεραν, είχαν μαζί τους έναν πλούτο τραγουδιών που τον μετέφεραν στα δύσκολα χρόνια του πολέμου από ταβέρνα σε ταβέρνα, από πόλη σε πόλη, από χωριό σε χωριό. Είχαν τραγούδια που θα άφηναν ανεξίτηλα το στίγμα τους στα Ελληνικά Μουσικά δρώμενα.

Ας δούμε και ας ακούσουμε έναν από τους συνεργάτες και συντοπίτες του Βασίλη Τσιτσάνη τον στιχουργό Κώστα Βίρβο, με δεκάδες κοινές επιτυχίες, πως περιγράφει εκείνες τις στιγμές.

Από το 57:26 έως το 58:38

https://www.youtube.com/watch?v=ENBjrBMZg5M


15 Ιουνίου 1946

Ο Βασίλης Τσιτσάνης εκείνη την μέρα περνάει για πρώτη φορά, μετά τον Οκτώβριο του ΄40, τις πόρτες στις εγκαταστάσεις της Columbia.

Κουβαλάει μαζί του συνθέσεις, γραμμένες στις δύσκολες μέρες της κατοχής στην Θεσσαλονίκη, που τα επόμενα χρόνια θα χιλιοτραγουδηθούν από όλους τους Έλληνες.

Κουβαλάει «τον δικό του μουσικό κόσμο» κατά δήλωση του που θα αποφέρει δεκάδες επιτυχίες αλλά παράλληλα θα βάλει τις βάσεις όπως υποστηρίζουν οι μελετητές του στην μετεξέλιξη της Ελληνικής μουσικής.

Ας δούμε πως ο ίδιος ο συνθέτης αφηγείται την μουσική του καριέρα και μας θυμίζει μερικές από τις επιτυχίες του.

https://www.youtube.com/watch?v=sVEDP9tLJ9I

Όλο το βίντεο για να χρησιμοποιήσω μία ρεμπέτικη έκφραση ¨ρουφιέται¨ χωρίς να το καταλάβεις.

Γυρίστηκε το 1980 όταν ο Τσιτσάνης ήταν 65 χρονών.

Κάθε πληροφορία που υπάρχει καταγεγραμμένη σε εικόνα, χαρτί ή σε ραδιοφωνικές εκπομπές με δηλώσεις του μεγάλου μας μουσικού συνθέτη νομίζω ότι θα πρέπει να καταγράφεται και κάθε κουβέντα του που είναι στην διάθεση μας να αναλύεται από τους μουσικολόγους αλλά και από τον απλό λαό. Όλες οι πληροφορίες πρέπει να είναι διαθέσιμες σε όλους. Ουδείς νομίζω που έχει κάποιο ντοκουμέντο στα χέρια του δεν δικαιούται να το αποκρύπτει. Φυσικά η παραπάνω θέση συμπεριλαμβάνει όλους τους συνθέτες και μουσικούς που έχουν δώσει και την ψυχή τους στο ρεμπέτικο-λαϊκό μας τραγούδι και όχι μόνο τον Τσιτσάνη.


Εν τω μεταξύ η επιτροπή λογοκρισίας δεν έχει ακόμα συσταθεί και έτσι τραγούδια με θέμα το χασίσι μπορούν ελεύθερα να ηχογραφηθούν. Είναι μεγάλη ευκαιρία, τραγούδια που δεν έχουν καμία τύχη να ¨περάσουν¨ σε δίσκους λόγω της σκληρής λογοκρισίας, να φωνογραφηθούν.

(Σημ.Για την μεταπολεμική λογοκρισία δες το θέμα "QUIZ")

Εκείνη την μέρα (15-06-1946) ο Τσιτσάνης θα ηχογραφήσει τέσσερα (4) τραγούδια του (σημ.2η). Ανάμεσα τους και δύο χασικλίδικα. Τα είχε συνθέσει στην Θεσσαλονίκη την περίοδο της κατοχής και τα οποία όλοι γνώριζαν από τις ζωντανές του εμφανίσεις στα διάφορα κέντρα της εποχής.

Έτσι στο κενό αυτό μεταξύ λογοκρισίας και ηχογραφήσεων, ο ¨Βλάχος¨ κατάφερε και φωνογράφησε τα κομμάτια «Της μαστούρας ο σκοπός (Όταν συμβεί στα πέριξ)» και «Το πρωί με την δροσούλα» με την φωνή του Στράτου Παγιουμτζή και στις δύο εκτελέσεις και συνοδεία τον Στέλιο Κερομύτη στο πρώτο κομμάτι και με τον Τσιτσάνη στο δεύτερο.

Όμως πότε ακριβώς ηχογράφησε ο Τσιτσάνης τραγούδια του με τον Βαμβακάρη μετά τον πόλεμο;

Πόσα τραγούδια είπε ο Πατριάρχης του ρεμπέτικου γραμμένα από τον Τσιτσάνη στην μεταπολεμική περίοδο;

Πριν δώσουμε απαντήσεις σε αυτά τα δύο ερωτήματα ας ξαναθυμηθούμε πόσα τραγούδια του Τρικαλινού τραγούδησε ο Συριανός στην προπολεμική περίοδο.

viewtopic.php?f=59&t=5101

Αν και η πεποίθηση ήταν ότι ο Μάρκος τραγούδησε αρκετά τραγούδια του Βασίλη πριν τον πόλεμο εν τούτοις η έρευνα έδειξε όπως είδαμε ότι μόλις δύο φορές μπήκανε στο στούντιο για να ηχογραφήσουν.

Αυτό όμως άλλαξε μετά τον πόλεμο.

Ο Τσιτσάνης θα δώσει είκοσι (20) τραγούδια του να τα τραγουδήσει ο Βαμβακάρης είτε σε πρώτη εκτέλεση είτε σε δεύτερη.
20 τραγούδια που ο Μάρκος με την ιδιαίτερη χροιά της φωνής του θα τα κάνει αθάνατα.

Λέει συγκεκριμένα ο Τσιτσάνης στον Χατζηδουλή:

...Φωνή ρεμπέτικη κατ εξοχήν θεωρώ το Μάρκο.Το Βαμβακάρη το Μάρκο, που η ερμηνεία του στα ρεμπέτικα ήταν κάτι το ασύλληπτο. Η φωνή του Μάρκου ήταν μπουζούκι..... ενώ στην συνέχεια λέει πάλι ...Ο Μάρκος είναι ο κατ΄εξοχήν ερμηνευτής των ρεμπέτικων τραγουδιών που ήταν για λίγους ανθρώπους για μάγκες, για μόρτες αλάνια και τέτοια. Η βραχνάδα της φωνής, του Μάρκου ήταν ιδανική για το τραγούδι αυτό...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΔΡΟΣΟΥΛΑ

Μία βδομάδα μετά την πρώτη ηχογράφηση του κομματιού «Το πρωί με την δροσούλα» δηλαδή στις 22-06-1946 ο Τσιτσάνης καλεί τους Μάρκο Βαμβακάρη Απόστολο Χατζηχρήστο και Γιάννη Παπαϊωάννου για λογαριασμό της Parlophone και το ηχογραφεί ξανά.

Αυτή την φορά ο τίτλος θα είναι σκέτο «ΔΡΟΣΟΥΛΑ».

Αυτή είναι η πρώτη () μεταπολεμική συνεργασία του Β.Τσιτσάνη με τον Μ.Βαμβακάρη.

Το τραγούδι μιλάει για του Σιδέρη τον τεκέ και ο Τάκης Μπίνης (σημ.3η) εξηγεί:

...Tους πρώτους που ειδοποίησα για το τι μου συμβαίνει ήταν δυο φίλοι χασαπάδες, που με πήγαν αμέσως απέναντι από τον Λευκό Πύργο, στην οδό Nικηφόρου Φωκά, στο σπίτι του Μήτσου του Σιδέρη. Ο Σιδέρης είχε γυναίκα την Aνδρομάχη, μια θαρραλέα αντρογυναίκα με χρυσή καρδιά, που δούλευε υπηρέτρια σε γερμανικά σπίτια και γραφεία, απ' όπου εξοικονομούσαν έτσι λίγο φαγητό και λίγα μάρκα για να ζούνε. Oι φίλοι χασαπάδες εξήγησαν στον Σιδέρη και στην Aνδρομάχη το πρόβλημά μου και τους ρώτησαν αν ήταν διατεθειμένοι να βοηθήσουν και να με κρατήσουν εκεί κρυμμένο ώσπου να βρεθεί μια λύση. Και οι δυο τους πονόψυχοι αμέσως με δέχτηκαν έστρωσαν μια κουρελού και κοιμήθηκα εκεί.
Πέρασε λίγος καιρός έτσι μα έπρεπε κάτι να κάνουμε να επιβιώσουμε. Η Ανδρομάχη τότε σφουγγάριζε σκάλες σε κάποια γερμανική υπηρεσία κι έφερνε λίγο ψωμί και κάτι αποφάγια των Γερμανών και βολευόμασταν εγώ κι ο Σιδέρης. Φτώχεια, πείνα, κυνηγητό. Κάτι έπρεπε να γίνει. Γι' αυτό οι φίλοι οι χασάπηδες μάς έφεραν μια μέρα στο σπίτι του Σιδέρη μισή οκά χασίσι και δυό ναργιλέδες και μας είπαν: «Βάλτε μπρος, κι εμείς θα σας στέλνουμε ορισμένους φίλους να κάνετε νταραβέρι να παίζετε και καμιά πενιά και να βγάζετε το δύσκολο καιρό».
Έτσι δημιουργήθηκε στο σπίτι ο περίφημος τεκές του Σιδέρη γιατί έμεινα εκεί κρυμμένος αρκετό καιρό κι έπρεπε να κάνω κάτι για να μπορώ να επιβιώσω. Τότε λειτούργησε σαν τεκές το σπίτι του Σιδέρη και το 1945 με την απελευθέρωση έβγαλε και το τραγούδι ο Τσιτσάνης
...

Ο Τσιτσάνης από την πλευρά του αναφέρει χαρακτηριστικά για του Σιδέρη τον Τεκέ (σημ.4η).

...ήρθε η ώρα τώρα, αφού μιλάω για τα τραγούδια της κατοχής, να αποκαλύψω και την πραγματική ιστορία του τραγουδιού μου «Άνω - κάτω χτες τα κάνανε» . Σ΄αυτό μιλάω για το Σιδέρη και τον τεκέ του. Ο Σιδέρης ήταν ένα άνθρωπος άγιος. Δεν είχε σχέση με τεκέδες. Όπως κι εγώ. Ήταν καλόκαρδος και πολύ ήσυχος άνθρωπος, σαν κορίτσι. Κι έτσι, κουβεντιάζοντας τακτικά με τον Σιδέρη για τους μάγκες και τα τέτοια, μού ‘λεγε: «Βρε Βασίλη, κάνε ένα τραγούδι για μένα να λέει για τον Σιδέρη». Και τού ‘λεγα: «Θα σου κάνω, ρε, τραγούδι, αλλά θα σε κάνω τεκετζή». Αυτά γινόντουσαν στη Θεσσαλονίκη το 1941 με ’42. Κι έτσι εγώ με την φαντασία μου έπλασα το μύθο του Σιδέρη και του τεκέ. Διότι τεκές του Σιδέρη δεν υπήρξε ποτέ στη Σαλονίκη, πράγμα άλλωστε πασίγνωστο. Υπήρξε μόνο ένας άγιος άνθρωπος, ο φίλος μου ο Σιδέρης και σ΄αυτόν αφιέρωσα το τραγούδι, δημιουργώντας με την φαντασία μου μια ολόκληρη ιστορία που τόσο πολύ αγάπησε ο κόσμος. Πρέπει να ξέρετε όμως, ότι το τραγούδι δεν ήταν έτσι όπως το γραμμοφώνησα αργότερα. Τα πραγματικά λόγια είναι έτσι όπως τα γράφω πιο πάνω και ο τίτλος του ήταν ο «Μπλόκος». Με την παραπάνω μορφή που είναι η αρχική, δεν έχει γραμμοφωνηθεί

Οι στίχοι στους οποίους αναφέρεται ο Τσιτσάνης και περιέχονται στο βιβλίο του Χατζηδουλή είναι οι εξής:

ΜΠΛΟΚΟΣ

Μπλόκος πάλι χτες μας έγινε
Στου Σιδέρη τον παλιό τεκέ
Πρωί-πρωί με την δροσούλα
Απάνω στην γλυκειά μαστούρα
Πολιτσιμάνοι μας τραβάνε
Και για τη στενή μας πάνε

Κυρ αστυνόμε, βάστα να σου πω
Σου μιλάει ο μάγκας με καημό:
Το χασίσι κι αν φουμάρω
Εγώ κανένα δεν πειράζω,
Είμαι μάγκας και αλάνης
Μπήκα στον τεκέ χαρμάνης

Πάμε αν θέλεις πέρα στον τεκέ
Να φουμάρεις έναν αργιλέ
Θα σ΄αρέσει η μαστούρα
Με μπουζούκια με φιγούρα
Στο εξής θα μας γουστάρεις
Και θα πάψεις να γκρινιάζεις



Ο γιος του Μάρκου Στέλιος Βαμβακάρης μας "κερνάει" την πρώτη στροφή με αυτούς τους στίχους ελαφρώς παραλλαγμένη

από το 1:15:07 έως το 1:16:37

https://www.youtube.com/watch?v=ENBjrBMZg5M


Τα στοιχεία του δίσκου είναι τα εξής σύμφωνα με την ετικέτα:

Parlophone GO 3626 - B 7406
ΔΡΟΣΟΥΛΑ
=Ζειμπέκικο=
(Β.Τσιτσάνη)
Εκτέλεσις: ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ, ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΥ και ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ
Συνοδεία Λαϊκής Ορχήστρας
Διεύθ. Σ. Περιστέρη
Β.Τσιτσάνης
31152 Α


Ο ρυθμός είναι παλιός Ζεϊμπέκικος σε δρόμο Ματζόρε.

Εδώ μπορείτε να ακούσετε την εκτέλεση του κομματιού από την βάση μας

display.php?recid=895 ΔΡΟΣΟΥΛΑ


Εδώ μπορείτε να δείτε τις ετικέτες του τραγουδιού
Parlophone GO 3626 - B 74064-1
Parlophone GO 3626 - B 74064-1
ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-ΧΑΤΖΗΧΡΙΣΤΟΣ-ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ-ΔΡΟΣΟΥΛΑ.JPG (2.78 MiB) Προβλήθηκε 11821 φορές




------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΒΑΡΚΑ ΓΙΑΛΟ

Θα περάσουν δύο μήνες για να ξανασυναντηθούν στο στούντιο ο ¨Τσίλας¨ με τον ¨Φράγκο¨.

Στις 29-08-1946 ο Τσιτσάνης δίνει στον Βαμβακάρη πάλι σε δεύτερη εκτέλεση (σημ.5η) να πει το «ΒΑΡΚΑ ΓΙΑΛΟ» Odeon GO 3647 - GA 7343.

Αυτή είναι η δεύτερη () συνεργασία τους. Μαζί με τον Μάρκο Βαμβακάρη τραγουδούν ο Γιάννης Παπαϊωάννου και ο Οδυσσέας Μοσχονάς.

Ο Τσιτσάνης μεταπολεμικά θα διασκευάσει πολλά από τα τραγούδια του ακόμα και μερικές ημέρες μετά την πρώτη ηχογράφηση τους.
Είτε γιατί ο ρυθμός ενός τραγουδιού ήταν σε αργό τέμπο στην πρώτη εκτέλεση και δεν τον ικανοποιούσε είτε γιατί οι επιτυχίες του ήταν τόσες πολλές που οι εταιρείες του ζητούσαν επιτακτικά να τα ξαναπαίξει με διαφορετικούς συντελεστές κάθε φορά.

Γύρω από το κομμάτι αυτό επικρατεί σύγχυση κατά πόσο είναι του Τσιτσάνη.

Ο Χατζηδουλής μας λέει ότι έχει γραφτεί στην Σαλονίκη μέσα στον πόλεμο και ταυτόχρονα ότι το τραγουδούσαν με παραλλαγμένο στίχο οι όμηροι των Άγγλων στην ΕΛ ΝΤΑΜΠΙΑ, από την άλλη ο Χριστιανόπουλος (σημ.6η) με έναν δικό του συλλογισμό και με τα δικά του στοιχεία από δίσκο της Αμερικής τείνει να μην το μετράει στα του Τσιτσάνη.

Λέει χαρακτηριστικά ο Ντίνος Χριστιανόπουλος:

... Οι όμηροι των Άγγλων ήταν Έλληνες που είχαν φύγει από την Ελλάδα και πήγαν στη Μέση Ανατολή ήδη από το 1943, αν όχι και νωρίτερα. Πότε πρόλαβαν να μάθουν το τραγούδι...

Και συνεχίζει... Στο ερώτημα αυτό μπορεί να μας φωτίσει ο δίσκος «Το ρεμπέτικο τραγούδι στην Αμερική 1945-1960» (1993): Κατά την περίοδο αυτή κυκλοφόρησε στην Αμερική το «Βάρκα-γιαλό» με ερμηνευτή τον Γ. Κατσαρό και με στίχους που τραγουδούσαν οι εφτακόσιοι χασισοπότες που εξορίστηκαν το 1937 από τον Μεταξά στην Ίο. Οι στίχοι, όπως τους τραγουδάει ο Κατσαρός, χωρίς καμιά διαφορά στη μελωδία, έχουν ως εξής:

Δεν το πίνουμε το γάλα - ούτε και την μαρμελάδα.
Και μας πήγαν εξορία - μακριά από την Αθήνα.
Και μας δώσανε μπιζέλια - που τα ρίχναν στα κουνέλια.
Και θα βάλω σημαδούρα - κι έτσι θα τη σκάσω ζούλα

Σημειώνω και μια πληροφορία που μας δίνει ο επιμελητής του δίσκου «Το ρεμπέτικο τραγούδι στην Αμερική, 1945-1960»: «Τη φράση "βάρκα-γιαλό" την ακούμε σε πολλά τραγούδια επτανησιακής καταγωγής»
.

Από προσωπική μου έρευνα την μελωδία την διεκδικούν και οι κάτοικοι των Δωδεκανήσων.

Ο ρυθμός είναι Χασάπικος και ο δρόμος Ματζόρε.

Τα στοιχεία της ετικέτας του δίσκου είναι τα εξής:

ΒΑΡΚΑ ΓΙΑΛΟ
ODEON GO 3647 - GA 7343
Αλέγκρο (Β.Τσιτσάνη)
Εκτέλεσις: ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ και ΜΟΣΧΟΝΑ
Συνοδεία Λαϊκής Ορχήστρας
31154Β

ODEON - GO-3647 - GA-7343
ODEON - GO-3647 - GA-7343
ΒΑΡΚΑ-ΓΙΑΛΟ-ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ-ΜΟΣΧΟΝΑ.jpg (17.53 KiB) Προβλήθηκε 11704 φορές
Το «ΒΑΡΚΑ ΓΙΑΛΟ» ανήκει σε μία κατηγορία τραγουδιών όπου ο Β.Τσιτσάνης «βουτάει» σε «παραδοσιακά» τοπικά ακούσματα, τα φέρνει στα «μέτρα» του και τα κάνει γνωστά σε όλη την Ελλάδα. Ίσως διαφορετικά να ήταν γνωστά μόνο στις περιοχές όπου τοπικοί μουσικοί θα τα τραγουδούσαν σε περιορισμένο ακροατήριο.

Τέτοια άλλα τραγούδια είναι το «Μαντήλι χρυσοκεντημένο» (σημ.7η) το «Στέλλα μωρ΄Στέλλα» (σημ. 8η) η «Γερακίνα (Τα βραχιόλια της βροντούν)» (σημ. 9η).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(ΚΑΤΣΕ Ν΄ΑΚΟΥΣΗΣ ΜΙΑ ΠΕΝΝΙΑ) Ο Χρήστος

Η τρίτη () τους συνεργασία γίνεται στις 29-10-1946 στο πασίγνωστο τραγούδι του Τσιτσάνη « (ΚΑΤΣΕ Ν΄ΑΚΟΥΣΗΣ ΜΙΑ ΠΕΝΝΙΑ) Ο Χρήστος» που από μόνο του αποτελεί μία μικρή ιστορία.

Κομμάτι χασικλίδικο, έπρεπε να λογοκριθεί στιχουργικά από τον Τσιτσάνη για να μπορέσει να περάσει από την επιτροπή της λογοκρισίας.

Το τραγούδι το γνωρίζουμε όλοι με τους παρακάτω στίχους.

Κάτσε ν’ ακούσεις μια πενιά
πιες κι ένα ποτηράκι
κι αν θες ζεϊμπέκικο γλυκό
περίμενε λιγάκι

Πάρε σειρά γιατί μπορεί
ίσως να μην προκάνεις
μη μας συμβεί το σοβαρό
και τη σειρά σου χάνεις

Κι αν δε σ’ αρέσουν όλα αυτά
που σου `χα πει πρωτίστως
το ζεϊμπεκάκι είν’ έτοιμο
έχει το λόγο ο Χρήστος


Όμως στον Χατζηδουλή (σελ.212) αναφέρεται ότι ο Τσιτσάνης άλλαξε τους αρχικούς στίχους που ήταν οι εξής:

Κάτσε ν’ ακούσεις μια πενιά
πιες κι ένα ποτηράκι
κι αν θες να πιεις και αργιλέ
περίμενε λιγάκι

Πάρε σειρά γιατί μπορεί
ίσως να μην προκάνεις
μη μας συμβεί το σοβαρό
σε βλέπω είσαι χαρμάνης

Κι αν δε σ’ αρέσουν όλα αυτά
που σου `χα πει πρωτίστως
ο αργιλές είν’ έτοιμος
έχει το λόγο ο Χρήστος


Ο Ντίνος Χριστιανόπουλος (βλ.σημ.6η) αναφέρει ότι .....όλες οι αλλαγές που επέφερε ο ίδιος ο Τσιτσάνης κατέστρεψαν το αδρό και ρεαλιστικό αρχικό κείμενο. Είναι λυπηρό ότι και τώρα ακόμη το τραγούδι εξακολουθεί να τραγουδιέται διασκευασμένο....

Και ενώ στην Ελλάδα ηχογραφήθηκε με την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα, στην Αμερική και χωρίς ίχνος λογοκρισίας, ο Έλληνας Δημήτρης Αποστόλου (Jim Apostolou) με πλούσια δισκογραφία στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού, θα το ηχογραφήσει το 1948 με τους αρχικούς στίχους.

Εδώ η εκτέλεση του Τζιμ Αποστόλου

https://www.youtube.com/watch?v=nVs8xeJ0Kas

Στο τραγούδι αυτό με τον Μάρκο κάνει την παρθενική του εμφάνιση στην δισκογραφία ο Πρόδρομος Τσαουσάκης. Στην συνέχεια των χρόνων ο Τσιτσάνης θα του δώσει να πει τα ωραιότερα μεταπολεμικά του τραγούδια.

Η ερμηνεία με τους Τσαουσάκη-Τσιτσάνη-Βαμβακάρη αποτελεί την πρώτη εκτέλεση του τραγουδιού.

Τα στοιχεία της ετικέτας του δίσκου είναι τα εξής:

ODEON
GO 3666 - GA 7351
ΚΑΤΣΕ Ν΄ΑΚΟΥΣΗΣ ΜΙΑ ΠΕΝΝΙΑ
Β.Τσιτσάνη
Εκτέλ. ΤΣΑΟΥΣΑΚΗ ΤΣΙΤΣΑΝΗ ΜΑΡΚΟΥ
Συνοδεία Λαϊκής Ορχήσρτας
Διεύθ. Σ.Περιστέρη


Ο ρυθμός είναι 9/4 Παλιός Ζεϊμπέκικος ο δρόμος Hitzáz.

Στην άλλη πλευρά του δίσκου είναι οι γνωστές σε όλους ¨Αραπίνες¨ (σημ.10η)

Πρέπει να σημειωθεί ότι στον δίσκο 78 στροφών το τελείωμα του τραγουδιού είναι κάπως άγαρμπο για την τελειότητα που αναζητούσε ο Τσιτσάνης.
Ίσως γι΄αυτό τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους ο Τσιτσάνης επανέρχεται και το ηχογραφεί ξανά. Αυτή την φορά με την φωνή του Παγιουμτζή.

Τα στοιχεία του δίσκου με τον Στράτο Παγιουμτζή είναι.

HMV OGA 1180 - AO 2717

Εδώ μπορείτε να ακούσετε την αυθεντική εκτέλεση από την βάση της σελίδας μας.

display.php?recid=3433 (ΚΑΤΣΕ Ν΄ΑΚΟΥΣΗΣ ΜΙΑ ΠΕΝΝΙΑ) Ο Χρήστος

Και να δείτε και τις δύο ετικέτες
ODEON-GO 3666 / GA 7351
ODEON-GO 3666 / GA 7351
ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΤΣΑΟΥΣΑΚΗΣ-ΜΑΡΚΟΣ-ΚΑΤΣΕ-Ν΄ΑΚΟΥΣΗΣ-ΜΙΑ-ΠΕΝΝΙΑ.JPG (2.86 MiB) Προβλήθηκε 11821 φορές
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ Α.ΠΟΓΓΗΣ ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΣΗ
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ Α.ΠΟΓΓΗΣ ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΣΗ
ΒΑΣΙΛΗΣ-ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΤΖΙΜ-ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ-Ο-ΧΡΗΣΤΟΣ-.jpg (330.88 KiB) Προβλήθηκε 11821 φορές
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΒΡΑΣΕ ΤΗ ΡΟΥΜΠΑ ΤΑ ΣΟΥΪΓΚ

Ο Τσιτσάνης είχε πάρει φόρα...

Ηχογραφεί κατά ριπάς και έτσι στις 31-10-1946 θα ηχογραφήσει το περίφημο κομμάτι «ΒΡΑΣΕ ΤΗ ΤΟΥΜΠΑ ΤΑ ΣΟΥΪΓΚ» που αποτελεί την τέταρτη () μεταπολεμική συνεργασία του με τον Βαμβακάρη.

Πρώτη φορά σε ένα τραγούδι θα ακουστούν τα ονόματα των δύο κορυφαίων Ελλήνων συνθετών.

... κι όλο γλυκιές διπλοπενιές
του Μάρκου, του Τσιτσάνη
ω,ω,ω,
του Μάρκου, του Τσιτσάνη
...

Το τραγούδι που οι στίχοι είναι του Γιώργου Φωτίδα σε συνεργασία με τον Τσιτσάνη είναι ένας ύμνος για την Αθήνα της εποχής.
Μία Αθήνα που οι νεότεροι κάτοικοι της δεν πρόλαβαν να γνωρίσουν. Ποια να συγκριθεί Αθήνα μου με σένα;

Ο Φωτίδας συγκρίνει την πρωτεύουσα με τις μεγαλύτερες και πασίγνωστες πόλεις της εποχή του (αλλά και των ημερών μας) ΠΑΡΙΣΙ-ΛΟΝΔΙΝΟ(Λόντρα)-ΝΕΑ ΥΟΡΚΥ(Νιου-Γιορκ) και το αποτέλεσμα είναι συντριπτικά υπέρ της πόλεως των Αθηνών.

Δεν έχει η Λόντρα κι η Νιού Γιορκ,
ρετσίνα γιοματάρι
ω,ω,ω
ρετσίνα γιοματάρι

κι ούτε μοσχοβολούν σ' αυτές
του Υμηττού θυμάρι
ω,ω,ω
του Υμηττού θυμάρι

Μπρος στα Πλακιώτικα στενά
με τις τρελές κιθάρες
ω,ω,ω,
με τις τρελές κιθάρες

βράσε τη ρούμπα, τα σουΐγκ
του Άϊφελ τις χάρες
ω,ω,ω
του Άϊφελ τις χάρες

Πού νά' βρουνε κληματαριές
γαζίες και γεράνι
ω,ω,ω
γαζίες και γεράνι


Στα φωνητικά είναι ο Μάρκος ο Π.Τσαουσάκης και ο Β.Τσιτσάνης.

Ο ρυθμός είναι Χασάπικος σε κύριο δρόμο Ματζόρε.

Ο συγγραφέας των Άπαντων του Τσιτσάνη Θεόφιλος Αναστασίου μας λέει ότι το κομμάτι αυτό ο Τσιτσάνης το χάρισε στον Σπύρο Περιστέρη ενώ ο ερευνητής του Ρεμπέτικου Διονύσης Μανιάτης μας λέει ότι στίχοι και μουσική είναι του Γ.Φωτίδα. Μόνο που ο Φωτίδας δεν υπήρξε ποτέ μουσικός (σημ. 11η).

Τα στοιχεία του δίσκου είναι τα εξής:

ODEON GO 3673 - GA 7354
ΒΡΑΣΕ ΤΗ ΡΟΥΜΠΑ ΤΑ ΣΟΥΪΓΚ-Χασάπικο
Γ.Φωτίδα
Εκτέλ. ΜΑΡΚΟΥ-ΤΣΙΤΣΑΝΗ-ΤΣΑΟΥΣΑΚΗ
Συνοδεία Λαϊκής Ορχήστρας
Διεύθ. Σ. Περιστέρη


Εδώ μπορείτε να ακούσετε το τραγούδι

display.php?recid=3433 ΒΡΑΣΕ-ΤΗ-ΡΟΥΜΠΑ-ΤΑ-ΣΟΥΪΓΚ
ODEON - GO-3673 - GA- 7354
ODEON - GO-3673 - GA- 7354
ΒΡΑΣΕ-ΤΗ-ΡΟΥΜΠΑ-ΤΑ-ΣΟΥΙΓΚ-ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΒΑΜΑΒΑΚΑΡΗΣ-ΤΣΑΟΥΣΑΚΗΣ.jpg (132.82 KiB) Προβλήθηκε 11704 φορές
Ο ρυθμός είναι Χασάπικος και ο κύριος δρόμος Ματζόρε

Στην άλλη πλευρά του δίσκου είναι το τραγούδι «Ο ζητιάνος» (σημ.12η).

Τελειώνοντας το 1946 βρίσκει τους δύο μουσικούς να έχουν συνεργαστεί σε 4 ηχογραφήσεις.




---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Η ΜΑΡΙΤΣΑ ΣΤΟ ΧΑΡΕΜΙ

Το 1947 θα ξεκινήσει με μία ακόμη ηχογράφηση, την πέμπτη () συνεργασία τους .

Είναι η σειρά της «Η ΜΑΡΙΤΣΑ ΣΤΟ ΧΑΡΕΜΙ» που αποτελεί όμως την δεύτερη ηχογράφηση του τραγουδιού.

Είχε προηγηθεί η πρώτη εκτέλεση στις 09-12-1946 με τον Π.Τσαουσάκη τον Βασίλη Τσιτσάνη και την Ιωάννα Γεωργακοπούλου στην Columbia (σημ.13η).

Ο Τσιτσάνης στις 27-01-1947 καλεί τους Βαμβακάρη, Χατζηχρίστο και Γιάννη Σταμούλη και το ηχογραφούν για λογαριασμό της Odeon.

«Η Μαρίτσα στο χαρέμι» γνώρισε πολύ μεγάλη επιτυχία εκείνα τα χρόνια και συνεχίζει να τραγουδιέται κοντά 70 χρόνια τώρα. Όπως σε πολλά άλλα τραγούδια του ο Τρικαλινός χρησιμοποιεί το όνομα του στους στίχους.

... Και θ' ακούσεις τον Τσιτσάνη στην πλανεύτρα την πενιά...

Στην ερώτηση του Γ.Παπαστεφάνου στην τηλεοπτική εκπομπή του 1972-73 γιατί χρησιμοποιεί στα τραγούδια του τον Τσιτσάνη έδωσε την δική του εξήγηση.

Δείτε εδώ:

Από το 11:56 ως το 12:15

https://www.youtube.com/watch?v=l4j1RbOQQ80


Από που εμπνεύστηκε ο Τσιτσάνης για να περνάει το όνομα του στα τραγούδια του;

Μα φυσικά από τον Βαμβακάρη.

Για να δούμε μερικά του Μάρκου.

¨Ο Μάρκος μαθητής¨1935
¨Ο Μάρκος κάνει σαρμάκο¨1936
¨Ο Μάρκος πολυτεχνίτης¨1936

Ο Τσιτσάνης χρησιμοποιεί το όνομα του για πρώτη φορά σε τραγούδι του στο κομμάτι του 1937 ο ¨Τσιτσάνης στο Μόντε Κάρλο¨ (σημ. 14η) με την φωνή του Στράτου Παγιουμτζή.

Εδώ το τραγούδι σε μεταγενέστερη εκτέλεση με την φωνή του Τάκη Μπίνη.

από το 1:03:39 έως το 1:05:34

https://www.youtube.com/watch?v=ENBjrBMZg5M


Τα στοιχεία του δίσκου «Η ΜΑΡΙΤΣΑ ΣΤΟ ΧΑΡΕΜΙ» είναι τα εξής:

Odeon GO 3723 - GA 7375

Ο ρυθμός είναι Χασάπικος και ο δρόμος Equal Mix.

Ο όρος Equal Mix ανήκει στον Ν.Ορδουλίδη. Με τον όρο Equal Mix ο Ν.Ορδουλίδης στο βιβλίο του ¨Η ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΚΗ ΚΑΡΙΕΡΑ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΙΤΣΑΝΗ (1936-1983)" αναφέρεται σε εκείνα τα τραγούδια όπου υπάρχει ισόποση κατανομή δύο ή περισσότερων δρόμων ώστε κανείς να μην μπορεί χαρακτηριστεί κύριος.

Αναφέρει χαρακτηριστικά ο ίδιος στο βιβλίο του (σελ.47)

....Δευτερεύοντες δρόμοι

Σε πολλές περιπτώσεις ένα τραγούδι δεν βασίζεται μόνο σε έναν λαϊκό δρόμο αλλά είναι συνδυασμός πολλών.Σε αυτή την στήλη αναφέρονται αυτοί οι συνακόλουθοι δρόμοι. Όπου η αναλογία περισσοτέρων του ενός δρόμων είναι η ίδια, τότε στην στήλη "Κύριος δρόμος" αναγράφεται "Ισόποση μίξη"
....

Δυστυχώς δεν έχω βρει την ετικέτα για να έχω την πλήρη εικόνα των στοιχείων της.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΜΟΡΤΙΣΣΑ

ΜΑΓΚΙΩΡΑ

Την πρώτη Μαρτίου του ΄47 (01-03-1947) ο Τσιτσάνης θα δώσει στον Βαμβακάρη να πει σε πρώτη εκτέλεση δύο (2) κομμάτια του που θα λέγαμε ότι έχουν την αύρα του Μάρκου. Έχουν τον αέρα του Πειραιώτικου Ρεμπέτικου.

Αυτά τα δύο τραγούδια που μπήκαν στο ίδιο δίσκο είναι η «ΜΟΡΤΙΣΣΑ» και η «ΜΑΓΚΙΩΡΑ» που αποτελούν την έκτη () και () συνεργασία τους σε κομμάτια του Τσιτσάνη.

Ας τα δούμε ένα-ένα ξεχωριστά.

Στο πρώτο τραγούδι ο Τσιτσάνης σιγοντάρει τον Βαμβακάρη που απευθύνεται στην Μόρτισσα για να την καλέσει να γνωρίσει την ρεμπέτικη ζωή!

... Έλα μόρτισσα να νιώσεις
και δε θα το μετανιώσεις
όλη την ωραία ρεμπέτικη ζωή
...

Την καλεί να γνωρίσει την όμορφη ζωή πριν πεθάνει!!!

... Έλα μόρτισσα μη χάνεις
σκέψου το πως θα πεθάνεις
έλα για να νιώσεις την όμορφη ζωή
...

Αν τον ακολουθήσει ως το τέλος θα την παντρευτεί!

... Κι όταν όλα πλέον θα τα βαρεθείς
και ζητήσεις να με παντρευτείς
το χατίρι σου θα κάνω
φως μου με το παραπάνω
μια κι εσύ μου στάθηκες εντάξει στη ζωή
...

Ο Τσιτσάνης στον Χατζηδουλή λέει ότι η «Μόρτισσα» γράφτηκε στην Θεσσαλονίκη επί κατοχής.

Τα στοιχεία της ετικέτας του δίσκου είναι τα εξής:

ODEON
GO 3759 - GA 7391
ΜΟΡΤΙΣΣΑ-Χασάπικο Σέρβικο
Β.Τσιτσάνη
Εκτέλ. ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ ΤΣΙΤΣΑΝΗ
Συνοδεία Λαϊκής Ορχήστρας
Διεύθ. Σ.Περιστέρη


Ο ρυθμός είναι Χασάπικος και ο κύριος δρόμος Μινόρε Αρμονικό.
ODEON-ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-ΜΟΡΤΙΣΣΑ
ODEON-ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-ΜΟΡΤΙΣΣΑ
GO-3759.JPG (2.57 MiB) Προβλήθηκε 10627 φορές
Στην άλλη πλευρά του δίσκου συναντάμε την «ΜΑΓΚΙΩΡΑ».

Αυτή τη φορά ο Τσιτσάνης θα βάλει και τον Γιάννη Τατασόπουλο (Τασόπουλος γράφει ο δίσκος) στα φωνητικά και έτσι οι τρεις τους θα μας αφήσουν παρακαταθήκη ένα εκπληκτικό Ζεϊμπέκικο.

Στο ίδιο ύφος με την «Μόρτισσα» υμνεί τις χαρές της ζωής ακόμα και μετά από μια τρελή βραδιά.

... θα δεις το γλυκοχάραμα
τι όνειρα σού φέρνει
βάσανα πίκρες και καημούς
μαγκιώρα μου σ' τα παίρνει
....

Ο Τσιτσάνης όπως και για την «ΜΟΡΤΙΣΣΑ» αναφέρει ότι το τραγούδι το έφερε μαζί του από την Θεσσαλονίκη και λέει χαρακτηριστικά στον Χατζηδουλή για εκείνα τα δύσκολα χρόνια.

...η κατοχή υπήρξε η εποχή που έδωσα ότι καλύτερο είχα στην ψυχή μου, που έδωσα ότι πιο αληθινό βγήκε μέσα από τις τραγικές εκείνες συνθήκες. Η κατοχή με δύο λόγια είναι η καρδιά του λαϊκού τραγουδιού...

Ο Ντίνος Χριστιανόπουλος (βλ.σημ. 6η) λέει χαρακτηριστικά για το κομμάτι αυτό.

... Είναι κρίμα που το θαυμάσιο αυτό τραγούδι (σπουδή σε στυλ μαγκιώρικου ύφους, από τα καλύτερα του Τσιτσάνη) δεν προσέχτηκε όσο έπρεπε. Πρόκειται αναμφισβήτητα για μια κορυφαία στιγμή του ρεμπέτικου...

Το κομμάτι είναι σε ρυθμό Παλιού Ζεϊμπέκικου και σε κύριο δρόμο Ματζόρε.

Στην διεύθυνση της ορχήστρας είναι ο Σ.Περιστέρης.

Τα στοιχεία στην ετικέτα του δίσκου είναι τα εξής:

ODEON
GO 3758 - GA 7391
ΜΑΓΚΙΩΡΑ – Ζειμπέκικο
Β.Τσιτάνη
Εκτέλ. ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ ΤΣΙΤΣΑΝΗ ΤΑΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ
Συνοδεία λαϊκής ορχήστρας
Διεύθ. Σ.Περιστέρη

ODEON-ΜΑΓΓΙΩΡΑ-ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-ΤΑΤΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
ODEON-ΜΑΓΓΙΩΡΑ-ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-ΤΑΤΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
GO-3758.JPG (2.67 MiB) Προβλήθηκε 10627 φορές
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΚΑΠΟΙΑ ΜΑΝΝΑ ΑΝΑΣΤΕΝΑΖΕΙ

Το «ΚΑΠΟΙΑ ΜΑΝΝΑ ΑΝΑΣΤΕΝΑΖΕΙ» ηχογραφήθηκε στις 31-05-1947 όταν πλέον ο εμφύλιος πόλεμος είχε φουντώσει για τα καλά. Στα όρη και στα βουνά η πατρίδα σκοτώνει τα παιδιά της με τις πλάτες «συμμάχων» ¨ένθεν κακείθεν¨ ενώ στις πόλεις η τρομοκρατία ζει και βασιλεύει.

Ο Τσιτσάνης, που είχε πάντα την διάθεση να περιγράφει στα τραγούδια του γεγονότα που είχαν συμβεί στον δημόσιο βίο ή είχε ζήσει ο ίδιος, συνταράσσετε από τον αλληλοσπαραγμό των Ελλήνων.

Με το «ΚΑΠΟΙΑ ΜΑΝΝΑ ΑΝΑΣΤΕΝΑΖΕΙ» ο Β.Τσιτσάνης παίρνει θέση γι΄αυτό που συμβαίνει.

Με τροχό την «μάνα», που είναι για τους Έλληνες το ιερότερο πλάσμα, ο Τσιτσάνης προσπαθεί να εκφράσει το σύνολο των Ελλήνων.

Δεν χρωματίζει την «μάνα» της μιας πλευράς αλλά ζωντανεύει τον καημό και την πίκρα της μάνας που το παιδί της πολεμά. Που πολεμά ενάντια στο παιδί που μέχρι χθες ήταν φίλοι.

Γράφει ο Σάκης Πάπιστας σε παλαιότερο κείμενο στην σελίδα μας.

... Κοινό σημείο συνάντησης, αλλά και συγκίνησης των εμπολέμων αντιπάλων είναι αναμφίβολα η τραγική Ελληνίδα Μάνα. Και από τη μεριά της, είναι αναμφισβήτητη η παγκοσμιότητα και η διαχρονικότητα της απέραντης αγωνίας της, για κάθε πόλεμο. Ο φόβος για το κακό, η αναμονή της επιστροφής του δικού της γιού-πολεμιστή, η ατέρμονη εναλλαγή ελπίδας και απελπισίας, είναι απερίγραπτης έντασης για τη μάνα.
Μια και η μάνα μπορεί, αδιακρίτως, να είναι η μάνα του οποιουδήποτε μαχητή, της όποιας παράταξης, και μια που στο πρόσωπο της μάνας που υποφέρει από την απουσία του παιδιού της και τον φόβο μη σκοτωθεί στον πόλεμο, αντανακλάται το δράμα της ίδιας της πατρίδας, καθιστά το σπουδαίο αυτό λαϊκό τραγούδι σύμβολο εθνικής ενότητας
...

Η αποδοχή του τραγουδιού όταν κυκλοφόρησε ήταν καθολική.

Τραγουδιόταν και από τις δύο αντιμαχόμενες πλευρές.

Όμως η απαγόρευση του από το καθεστώς στις 6 Δεκεμβρίου 1947 (06-12-1947) θα το κάνει ακόμη πιο δημοφιλές και θα γίνει ύμνος στα χείλη των στρατιωτών του Δημοκρατικού Στρατού αλλά και των κρατουμένων στα ξερονήσια.

Γράφει σχετικά ο Πάπιστας στο ίδιο κείμενο.

... Η «μαύρη ξενιτιά» είναι η αλληγορία-κλειδί του τραγουδιού, που εδώ σημαίνει τον τόπο της μάχης, της φυλακής, της εξορίας, και λίγο αργότερα (από τον Αύγουστο του 1949, με τη λήξη του φρικτού Εμφυλίου Πολέμου), της πολιτικής προσφυγιάς των ανταρτών στις κομμουνιστικές χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.
Έτσι, το τραγούδι αυτό, κατόρθωσε μεν να ξεγελάσει τη λογοκρισία και να κυκλοφορήσει για λίγο καιρό, ώσπου όμως στις 6 του Δεκέμβρη 1947, με εντολή της Αστυνομικής Διεύθυνσης Πειραιώς, απαγορεύεται ρητά η εκτέλεσή του, διότι, όπως λέει το κείμενο της αστυνομικής ανακοίνωσης, «έχει αλληγορικήν σημασίαν, εξ’ ου δύνανται να δημιουργηθούν αντεγκλήσεις, επεισόδια και διασάλευσις της τάξεως»
...

Όλες οι πληροφορίες για το τραγούδι στο κείμενο του Σ.Πάπιστα που είναι αποσπάσματα από το βιβλίο του ¨ΤΟ ΑΣΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΣΤΑ ΠΕΤΡΙΝΑ ΧΡΟΝΙΑ 1940 - 1949¨ εδώ

viewtopic.php?f=82&t=5110

Όπως βλέπουμε στο παραπάνω κείμενο ο Πάπιστας αναφέρει ότι το τραγούδι είναι συνδημιουργία του Βασίλη Τσιτσάνη και του Μπάμπη Μπακάλη. Κάτι που αναγνώρισε και ο Τσιτσάνης δίνοντας το 25 % των δικαιωμάτων του δίσκου.

Όμως ο Καρδιτσιώτης Μπάμπης Μπακάλης σε συνέντευξη του πολλά χρόνια μετά τα γεγονότα δίνει την δική του εκδοχή του τραγουδιού.

Από το 7:04 έως το 10:53

https://www.youtube.com/watch?v=aqbOlq7UUqU


Όσων αφορά το ίδιο το τραγούδι και την απήχηση που είχε υπάρχει και η μαρτυρία του Μίκη Θεοδωράκη.

Αναφέρεται στα χρόνια εκείνα όντας ο ίδιος κρατούμενος και εξόριστος.

Υπάρχει στην ιστοσελίδα ogdoo.gr

Στο τέλος της συνέντευξης του υπάρχει και το βίντεο από την μεγάλη συναυλία στην Παλιά Κοκκινιά όπου το πάθος του Μίκη υποσκελίζει το δωρικό ύφος του Τσιτσάνη.

http://www.ogdoo.gr/erevna/thema/o-theo ... i-tsitsani

Ο Πάνος Σαββόπουλος μελετητής του ρεμπέτικου και λαϊκού μας τραγουδιού έχει τις δικές του πληροφορίες.

Από το 22:33 έως το 23:48

https://www.youtube.com/watch?v=ylhR4mQ-mkQ


Αλλά και ο ίδιος ο Τσιτσάνης αναφέρεται στον Χατζηδουλή για τα τραγικά γεγονότα.

...μόλις είχε αρχίσει ο εμφύλιος πόλεμος, η κατάσταση ήταν εκρηκτική, παντού φτώχεια, ανεργία, δυστυχία. Αυτά τα είχε δημιουργήσει ο μεγάλος πόλεμος που μόλις είχε τελειώσει. Δεν έβλεπες παρά μόνο ερείπια και εξαθλίωση. Και ο άλλος πόλεμος που άρχιζε, ο πιο τραγικός που έγινε ποτέ στον τόπο μας, είχε δημιουργήσει μια κατάσταση κάθε άλλο παρά εύκολη....

Το «ΚΑΠΟΙΑ ΜΑΝΝΑ ΑΝΑΣΤΕΝΑΖΕΙ» αποτελεί το πρώτο τραγούδι που θα γράψει ο Τσιτσάνης για τον εμφύλιο.

Ένα πολύ καλό αφιέρωμα για τα τραγούδια του εμφυλίου, ανάμεσα τους και του Τσιτσάνη στον παρακάτω σύνδεσμο

https://panosz.wordpress.com/2009/11/27/civil_war-32/

Όπως είδαμε την τελευταία μέρα της άνοιξης, λίγο πριν μπει το καλοκαίρι του ΄47 (31-05-1947) ο Τσιτσάνης ηχογράφησε το «ΚΑΠΟΙΑ ΜΑΝΝΑ ΑΝΑΣΤΕΝΑΖΕΙ» και είναι η όγδοη () συνεργασία του με τον Βαμβακάρη.

Και αν για την Στέλλα Χασκίλ που είναι η πρώτη φωνή η επιλογή του θεωρείται λογική, το να καλέσει τον Μάρκο Βαμβακάρη να πει ένα τραγούδι για τον εμφύλιο μάλλον ήταν μια υπέρβαση.

Ο Μάρκος ο οποίος κινούνταν σε άλλο ύφος από αυτό που εξέφραζε το κομμάτι θα αποδεχτεί την πρόσκληση του Τσιτσάνη και θα συνδέσει το όνομα του με ένα από τα ωραιότερα κομμάτια της εμφυλιακής περιόδου.

Είναι απορίας άξιον πως ο Τσιτσάνης κατάφερε να το περάσει από την επιτροπή λογοκρισίας.

Όπως είδαμε πιο πάνω στο κείμενο του Πάπιστα το Δεκέμβρη του ΄47 απαγορεύεται από την αστυνομική διεύθυνση Πειραιά και τον Απρίλιο του 1950, όταν πλέον οι Εθνικόφρονες είχαν κερδίσει τον εμφύλιο, μαζί με άλλα 23 τραγούδια, θα απαγορευτεί και από την αστυνομική διεύθυνση Αθηνών.

Αλλά όπως όλοι ξέρουμε κάθε απαγόρευση γιγαντώνει το απαγορευμένο.

Εδώ και τα 24 τραγούδια από απόκομμα εφημερίδας της εποχής στο αφιέρωμα του Φέρρη για την ζωή του Τσιτσάνη.

Από το 1:08:08 έως το 1:08:025

https://www.youtube.com/watch?v=ENBjrBMZg5M


Τα στοιχεία της ετικέτας του δίσκου είναι τα παρακάτω:

Parlophone
GO 3796 - Β. 74100-Ι
ΚΑΠΟΙΑ ΜΑΝΝΑ ΑΝΑΣΤΕΝΑΖΕΙ- Ζεϊμπέκικο
Β.Τσιτσάνη
Εκτέλ. ΣΤΕΛΛΑΣ ΧΑΣΚΙΛ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ-ΤΣΙΤΣΑΝΗ
Συνοδεία Λαϊκής Ορχήστρας
Διεύθ. Σ.Περιστέρη


Το τραγούδι είναι σε ρυθμό Παλιού Ζεϊμπέκικου και ο κύριος δρόμος είναι Φυσικό Μινόρε.

Στην άλλη πλευρά του δίσκου είναι το κομμάτι ¨Τρεις θα΄ναι η ώραις σου¨ (βλ.επόμενο).

Παρά την λογοκρισία ο Τσιτσάνης κατάφερε να το ξαναηχογραφήσει το κομμάτι στις 08-10-1947 με τους Ντούο Χάρμα (Λίτσα-Τόλης Χαρμαντά).

Τα στοιχεία του δίσκου με τους Ντούο Χάρμα είναι:

Columbia CG 2275-1 - DG 6652 με διεύθυνση ορχήστρας τον Δημήτρη Σέμση (Σαλονικιός).

Εδώ μπορείτε να ακούσετε το τραγούδι

display.php?recid=5297 ΚΑΠΟΙΑ ΜΑΝΝΑ ΑΝΑΣΤΕΝΑΖΕΙ

Και φυσικά να δείτε και την ετικέτα
Parlophone Β. 74100-Ι - GO 3796
Parlophone Β. 74100-Ι - GO 3796
Β.ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΣΤ.ΧΑΣΚΙΛ-Μ.ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-ΚΑΠΟΙΑ-ΜΑΝΝΑ-ΑΝΑΣΤΕΝΑΖΕΙ.JPG (2.94 MiB) Προβλήθηκε 11821 φορές
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΤΡΕΙΣ ΘΑΝΑΙ Η ΩΡΑΙΣ ΣΟΥ

Την ίδια μέρα που ο Τσιτσάνης ηχογραφεί το «Κάποια μάννα αναστενάζει» δηλαδή στις 31-05-1947 στο ίδιο στούντιο θα ηχογραφήσει το πολύ γνωστό στην ρεμπέτικη κοινότητα «ΤΡΕΙΣ ΘΑΝΑΙ Η ΩΡΑΙΣ ΣΟΥ» που αποτελεί την ένατη () μεταπολεμική συνεργασία των δύο δημιουργών.

Στα φωνητικά είναι ο Απόστολος Χατζηχρήστος ο Μάρκος Βαμβακάρης και ο Βασίλης Τσιτσάνης.

Η ικανότητα του Β.Τσιτσάνη να περνάει από ένα λαϊκό κομμάτι διαμαρτυρίας σε ένα ρεμπέτικο είναι αξιοθαύμαστη.

Η ικανότητα του να στηρίζει τα τραγούδια του με τις κατάλληλες φωνές κάθε φορά είναι μοναδική.

Λέει ο ίδιος στον Χατζηδουλή γι΄αυτή του την τακτική.

Χατζηδουλής: Δηλαδή κάθε τραγούδι που έγραφες ήταν για μια συγκεκριμένη φωνή;

Τσιτσάνης: Βεβαίως. Τι νόμιζες; Στο έχω τονίσει πολλές φορές ότι εγώ δεν έπαιζα με την δουλειά μου. Κάθε τραγούδι που έφτιαχνα ήταν για ένα συγκεκριμένο λαιμό. Τα τραγούδια μου τα ερμήνευαν όπως ήθελα εγώ και όχι όπως ήθελε ή είχε μάθει ο καθένας
.


Το κομμάτι είναι Χασάπικο με κύριο δρόμο Hitzáz.

Στην διεύθυνση της ορχήστρας ο Σπύρος Περιστέρης.

Τα στοιχεία της ετικέτας του δίσκου είναι τα εξής:

Parlophone
GO 3797 - B. 74100-Ι
ΤΡΕΙΣ ΘΑΝΑΙ ΟΙ ΩΡΕΣ ΣΟΥ- Χασάπικο
Β.Τσιτσάνη
Εκτέλ. ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΥ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ-ΤΣΙΤΣΑΝΗ
Συνοδεία ΛαΪκής Ορχήστρας
Διεύθ. Σ.Περιστέρη


Στην άλλη πλευρά του δίσκου είναι το «Κάποια μάννα αναστενάζει».

Εδώ μπορείτε να ακούσετε το τραγούδι

display.php?recid=15312 ΤΡΕΙΣ-ΘΑ΄ΝΑΙ-Η-ΩΡΑΙΣ-ΣΟΥ

Και εδώ να δείτε την ετικέτα
Parlophone B-74100 / GO-3797
Parlophone B-74100 / GO-3797
ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΧΑΤΖΗΧΡΙΣΤΟΣ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-ΤΡΕΙΣ-ΘΑ΄ΝΑΙ-Η-ΩΡΑΙΣ-ΣΟΥ.jpg (40.92 KiB) Προβλήθηκε 11821 φορές
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΤΡΕΞΕ ΜΑΓΚΑ ΝΑ ΡΩΤΗΣΗΣ» «ΝΤΕΡΜΠΕΝΤΕΡΙΣΣΑ

Η δέκατη (10η) συνεργασία του Τσιτσάνη και του Βαμβακάρη είναι το πολύ γνωστό σε όλους μας «ΤΡΕΞΕ ΜΑΓΚΑ ΝΑ ΡΩΤΗΣΗΣ» «ΝΤΕΡΜΠΕΝΤΕΡΙΣΣΑ».

Ηχογραφήθηκε στις 18-10-1947 για λογαριασμό της ODEON και είναι η πρώτη εκτέλεση του τραγουδιού.

Όπως κάθε τραγούδι του Τσιτσάνη έχει και αυτό την δική του ιστορία.

Ο Ντίνος Χριστιανόπουλος γράφει σχετικά στο βιβλίο του ¨Τα τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη που γράφτηκαν στη Θεσσαλονίκη επί Γερμανικής Κατοχής¨.
Αναφέρει ένα περιστατικό που του είπε ο πρόωρα (2015) χαμένος στιχουργός Κώστας Βίρβος που συνεργάστηκε για πολλά χρόνια με τον Τσιτσάνη.

Βίρβος: Έχω μια φωτοτυπία από την "Ντερμπεντέρισσα", που του είχε δώσει [του Τσιτσάνη] ο Ρούτσος. Και η οποία, βέβαια, δεν έχει - εκτός από ένα δίστιχο - καμιά σχέση με την ¨Ντερμπεντέρισσα¨ που κυκλοφόρησε τελικά ο Τσιτσάνης.

Και συνεχίζει ο Χριστιανόπουλος:
...Τελευταία, ο Πάνος Γεραμάνης, σε σημείωμά του στο περιοδικό «Πρόσωπα - 21ος αιώνας» (Αθ., αρ. 101, 10.2.2001, σ. 21), μας προσφέρει τη «Ντερμπεντέρισσα» του Ρούτσου, που ανέφερε στο βιβλίο του ο Βίρβος, μαζί με μια αποκαλυπτική συνέντευξη του Τσιτσάνη, που του είχε παραχωρήσει ο συνθέτης το 1980: «Γνώρισα τον Ρούτσο το 1947. Μου συστήθηκε σαν στιχουργός και μου ζήτησε να τον βοηθήσω.

Τότε του έδωσα ένα δικό μου θέμα και το δίστιχο:

...Εγώ είμαι γυναίκα φίνα ντερμπεντέρισσα
και τους άντρες σαν τα ζάρια τους μπεγλέρισα....

Ύστερα από μήνες μου παρέδωσε το παρακάτω κείμενο, γραμμένο με τα ίδια του τα χέρια:

Είμ' εγώ γυναίκα φίνα, ντερμπεντέρισσα,
που τους άντρες σαν τα ζάρια τους μπεγλέρισα.
Θηλυκό πολύ μυστήριο, μαγκιόρικο,
αλειτούργητο, σκληρόκαρδο και ζόρικο.

Δεν γουστάρω τις παρόλες και τα φούμαρα,
σε ταβέρνες και σε καμπαρέ τα φούμαρα.
Απ' τους άντρες εχτιμώ τα πορτοφόλια τους
κι αν μου κάνουν καρμιριές, θα φαν τη φόλα τους.

Κάθε βράδυ να τραβάω το ποτήρι μου
και να σφάζονται λεβέντες για χατίρι μου.
Όλη μέρα να μου κάνετε τα γούστα μου
και τη νύχτα να κουρνιάζετε στη φούστα μου

Πέρασαν πολλοί μήνες, μου είπε τότε ο Βασίλης Τσιτσάνης, αναζητώντας λέξεις και εντυπωσιακά ευρήματα - πράγμα που συνηθίζω - και, τελικά, αυτό το δίστιχο [εννοεί το δίστιχο του Ρούτσου: «Κάθε βράδυ να τραβάω το ποτήρι μου / και να σφάζονται λεβέντες για χατίρι μου»] το πάντρεψα μ' ένα άλλο τραγούδι, που είχα γράψει στην κατοχή, το "Τρέξε, μάγκα, να ρωτήσεις", για να γίνει μετά η θρυλική "Ντερμπεντέρισσα", με δύο τίτλους. Τότε φυσικά ο Ρούτσος δεν ζήτησε αντάλλαγμα, αφού στο πρώτο τεστ που του έκανα ήταν αρνητικός. Το μόνο που έκανε ήταν να σπεύσει, σαν καλός νοικοκύρης, να κατοχυρώσει το τραγούδι, εν αγνοία μου, στην Εθνική Βιβλιοθήκη, μετά τη φωνογράφηση
»...

Όταν λοιπόν ο Τσιτσάνης κατέληξε στους στίχους ζήτησε από τον Μάρκο και την Στέλλα Χασκίλ να το ηχογραφήσουν. Εκτός από τους δύο συμμετείχε και ο ίδιος στα φωνητικά.

Ο ρυθμός είναι Παλιός Ζεϊμπέκικος και ο κύριος δρόμος Ματζόρε.

Τα στοιχεία της ετικέτας του δίσκου είναι τα εξής:

Odeon
GO 3816 - GA 7399
ΤΡΕΞΕ ΜΑΓΚΑ ΝΑ ΡΩΤΗΣΗΣ- Ζειμπέκικο
¨ΝΤΕΡΜΠΕΝΤΕΡΙΣΣΑ¨
(Β.Τσιτάνη)
Μ.ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ-ΣΤΕΛΛΑ ΧΑΣΚΙΛ-Β.ΤΣΙΤΣΑΝΗ
Συνοδεία λαϊκής ορχήστρας
Διεύθ Σ.Περιστέρη


Εδώ μπορείτε να ακούσετε το τραγούδι από τη βάση μας.

display.php?recid=2987 «ΤΡΕΞΕ ΜΑΓΚΑ ΝΑ ΡΩΤΗΣΗΣ» «ΝΤΕΡΜΠΕΝΤΕΡΙΣΣΑ»

Και να δείτε την ετικέτα
ODEON GA 7399 / GO 3816
ODEON GA 7399 / GO 3816
ΤΣΙΤΣΑΝΗ-ΧΑΣΚΙΛ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-ΤΡΕΞΕ-ΜΑΓΚΑ-ΝΑ-ΡΩΤΗΣΗΣ-(ΝΤΕΡΜΠΕΝΤΕΡΙΣΣΑ).JPG (2.85 MiB) Προβλήθηκε 11821 φορές
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Λόγω του όγκου των πληροφοριών του αφιερώματος (ήδη πάνω από 6.500 λέξεις) αποφάσισα να χωρίσω το αφιέρωμα σε δύο μέρη.

Όπως είδαμε στην αρχή ο Τσιτσάνης με τον Βαμβακάρη συνεργάστηκαν σε 20 τραγούδια του Τρικαλινού όσων αφορά την μεταπολεμική περίοδο. Αυτό το αφιέρωμα περιέχει τα 10 πρώτα κομμάτια της συνεργασίας τους αυτής.

Το δεύτερο μέρος του αφιερώματος θα περιέχει τα επόμενα 10 (χρονολογικά) τραγούδια. Σύντομα θα ανέβει και αυτό το αφιέρωμα στο φόρουμ.

Και όπως έλεγε και ο ίδιος ο Β.Τσιτσάνης... Κάντε λιγάκι υπομονή ...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Οι ημερομηνίες και οι ετικέτες των δίσκων καθώς και άλλες πληροφορίες για τραγούδια έχουν αντληθεί από την αρτιότερη βάση δεδομένων για τις ηχογραφήσεις του Βασίλη Τσιτσάνη του Νίκου Ορδουλίδη.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Εδώ το πρώτο μέρος του αφιερώματος για τις προπολεμικές ηχογραφήσεις του Μάρκου Βαμβακάρη σε τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη.

viewtopic.php?f=59&t=5101

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Σημειώσεις:

1η.https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE ... -03-29.png

2η. Τα τέσσερα (4) αυτά κομμάτια είναι τα εξής
Α. ΤΗΣ ΜΑΣΤΟΥΡΑΣ Ο ΣΚΟΠΟΣ
Columbia CG 2160 - DG 6599
Παγιουμτζής – Κερομήτης
Β. ΤΟ ΠΡΩΪ ΜΕ ΤΗΝ ΔΡΟΣΟΥΛΑ
Columbia CG 2161 - DG 6598
Παγιουμτζής – Χατζηχρήστος – Τσιτσάνης
Γ. ΧΑΤΖΗ ΜΠΑΞΕΣ (Μπαξέ τσιφλίκι)
Columbia CG 2162 - DG 6598
Παγιουμτζής – Τσιτσάνης
Δ. ΔΕΝ ΜΕ ΣΤΕΦΑΝΩΝΕΣΕ
HMV OGA 115 - AO 2704
Ιωάννα Γεωργακοπούλου – Στελλάκης Περπινιάδης

3η. Τάκης Μπίνης Βίος ρεμπέτικος: "μπροστά σου πάντα απλώνεται ένα δίχτυ"
Κλειάσιου Ιωάννα
Εκδόσεις: Ντέφι 2004

4η. ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ η ζωή μου, το έργο μου
Κώστας Χατζηδουλής
Εκδόσεις: ΝΕΦΕΛΗ 1980

5η. Η πρώτη ηχογράφηση είναι στις 25-06-1946 με τον Στράτο Παγιουμτζή και τον Β.Τσιτσάνη στα φωνητικά.
Columbia CG 2165 - DG 6599

6η. ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΙΤΣΑΝΗ ΠΟΥ ΓΡΑΦΤΗΚΑΝ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΕΠΙ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ
Ντίνος Χριστιανόπουλος
Εκδόσεις: Μπιλιέτο 2001

7η. Προπολεμικό τραγούδι του Τσιτσάνη που ηχογραφήθηκε γύρω στον Οκτώβριο του 1936.
Στα φωνητικά η Ελβίρα Κάκκη.
Odeon GO 2607 - GA 1990

8η. Ηχογραφήθηκε στις 01-03-1947 την ίδια μέρα με την «Μαγκιώρα» και την «Μόρτισσα»
Στα φωνητικά είναι ο Φώτης Πολυμέρης.
Odeon GO 3761 - GA 7378

9η. Η πρώτη ηχογράφηση του κομματιού έγινε στις 14-07-1948
Στα φωνητικά η Δανάη Στρατηγοπούλου και ο Τόνυ Μαρούδας.
Columbia CG 2424 - DG 6729
Ακολούθησαν τρεις (3) ακόμα επανεκτελέσεις από τον Τσιτσάνη.

10η. Η πρώτη εκτέλεση έγινε την ίδια μέρα με το "Κάτσε να ακούσεις μια πενιά" δηλαδή στις 29-10-1946
Τραγουδούν ο Φώτης Πολυμέρης και ο Βασίλης Τσιτσάνης.
Odeon GO 3665 - GA 7351
Υπάρχει και δεύτερη εκτέλεση με την Ιωάννα Γεωργακοπούλου και τον Στελλάκη Περπινιάδη τον Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς.
HMV, OGA 1190 - AO 2722
Αυτή η εκτέλεση είναι και η πιο δημοφιλής.

11η. Από την βάση δεδομένων των ηχογραφήσεων του Β.Τσιτσάνη του Νίκου Ορδουλίδη.

12η. Ηχογραφήθηκε την ίδια μέρα με το «Βράσε την ρούμπα τα σουιγκ» δηλαδή στις 31-10-1946 με τον Π.Τσαουσάκη σε πρώτη εκτέλεση.
Odeon GO 3674 - GA 7354

13η. Columbia CG 2213 - DG 6626

14η. Μάλλον η πρώτη κοινή δισκογραφική συνεργασία του Σ.Παγιουμτζή με τον Β.Τσιτσάνη
Ηχογραφήθηκε το 1937 χωρίς να είναι γνωστό το πότε.
HMV OGA 657 - AO 2448

Τελευταία επεξεργασία από Για το Ανικανοποίητο..... σε 13 Νοέμ 2017 09:08 pm, έχει επεξεργασθεί 12 φορές συνολικά.

Για το Ανικανοποίητο.....
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 733
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm

Re: O Μάρκος Βαμβακάρης στα μεταπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη (μέρος πρώτο)

#2 Δημοσίευση από Για το Ανικανοποίητο..... »

Προστέθηκαν δύο Βίντεο και έγιναν οι ανάλογες μικρές προσθαφαιρέσεις στο κείμενο

Στο πρώτο βίντεο ο Κώστας Βίρβος μιλάει για το άνοιγμα των φωνογραφικών εταιρειών μετά τον πόλεμο δίνοντας μας πολύτιμες πληροφορίες.
Στο δεύτερο βίντεο μιλάει ο Μπάμπης Μπακάλης και μας δίνει την δική του εκδοχή για το "ΚΑΠΟΙΑ ΜΑΝΝΑ ΑΝΑΣΤΕΝΑΖΕΙ".

Σημείωση δική μου.

Τα κείμενα σαν αυτό θα παραμένουν "ανοιχτά" με την έννοια ότι κάθε φορά που θα βρίσκεται ένα καινούριο στοιχείο θα προστήθετε στο υπάρχον υλικό.
Καλώς η κακώς το διαδίκτυο σου δίνει την δυνατότητα σε σχέση με τα βιβλία να επανέρχεσαι στα κείμενα, να διορθώνεις τυχόν λάθη και φυσικά να προσθέτεις ότι καινούριο στοιχείο έρχεται στην επιφάνεια.

Για το Ανικανοποίητο.....
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 733
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm

Re: O Μάρκος Βαμβακάρης στα μεταπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη (μέρος πρώτο)

#3 Δημοσίευση από Για το Ανικανοποίητο..... »

Αμέλησα να γράψω ότι το Σαββατοκύριακο θα ανέβει και το δεύτερο μέρος του αφιερώματος για τις μεταπολεμικές ηχογραφήσεις του Μάρκου Βαμβακάρη σε τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη.

Για το Ανικανοποίητο.....
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 733
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm

Re: O Μάρκος Βαμβακάρης στα μεταπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη (μέρος πρώτο)

#4 Δημοσίευση από Για το Ανικανοποίητο..... »

Καλησπέρα σε όλους

Από μέλος του sealabs μου ήρθε στο mail μου η ετικέτα του δίσκου με το κομμάτι "ΒΡΑΣΕ ΤΗΝ ΡΟΥΜΠΑ ΤΑ ΣΟΥΙΓΚ" και έτσι έγινε η ανάλογη ανανέωση στο σημείο που αναφέρεται στο τραγούδι.
Τον ευχαριστώ ιδιαιτέρως!!!
Επίσης προστέθηκε η εξήγηση για τον όρο Equal Mix που ανήκει στον Νίκο Ορδουλίδη.

Για το Ανικανοποίητο.....
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 733
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm

Re: O Μάρκος Βαμβακάρης στα μεταπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη (μέρος πρώτο)

#5 Δημοσίευση από Για το Ανικανοποίητο..... »

DECCA-ΔΡΟΣΟΥΛΑ
DECCA-ΔΡΟΣΟΥΛΑ
ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-ΧΑΤΖΗΧΡΙΣΤΟΣ-ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ-ΔΡΟΣΟΥΛΑ-DECCA.jpg (250.88 KiB) Προβλήθηκε 10627 φορές
DECCA-ΜΑΓΚΑΣ-ΒΓΗΚΕ-ΓΙΑ-ΣΥΡΓΙΑΝΙ
DECCA-ΜΑΓΚΑΣ-ΒΓΗΚΕ-ΓΙΑ-ΣΥΡΓΙΑΝΙ
ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΚΑΛΔΑΡΑΣ-ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ-ΜΑΓΚΑΣ-ΒΓΗΚΕ-ΓΙΑ-ΣΥΡΓΙΑΝΙ-DECCA.jpg (250.03 KiB) Προβλήθηκε 10627 φορές
Τελευταία επεξεργασία από Για το Ανικανοποίητο..... σε 11 Μάιος 2017 09:16 am, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.

Για το Ανικανοποίητο.....
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 733
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm

Re: O Μάρκος Βαμβακάρης στα μεταπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη (μέρος πρώτο)

#6 Δημοσίευση από Για το Ανικανοποίητο..... »

DECCA-Ο-ΧΡΗΣΤΟΣ
DECCA-Ο-ΧΡΗΣΤΟΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ-ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ-ΤΖΙΜ-ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ-Ο-ΧΡΗΣΤΟΣ-.jpg (330.88 KiB) Προβλήθηκε 10626 φορές
ΚΑΛΟΣ-ΔΙΣΚΟΣ
ΚΑΛΟΣ-ΔΙΣΚΟΣ
ΚΑΠΟΙΑ-ΜΑΝΑ-ΑΝΑΣΤΕΝΑΖΕΙ.jpg (104.42 KiB) Προβλήθηκε 10626 φορές
COLUMBIA-TURK
COLUMBIA-TURK
ΤΗΣ-ΜΑΣΤΟΥΡΑΣ-Ο-ΣΚΟΠΟΣ.jpg (123.45 KiB) Προβλήθηκε 10626 φορές
Τελευταία επεξεργασία από Για το Ανικανοποίητο..... σε 11 Μάιος 2017 09:24 am, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.

Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 438
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere

Re: O Μάρκος Βαμβακάρης στα μεταπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη (μέρος πρώτο)

#7 Δημοσίευση από socrates »

Πολύ ωραία, Για το ανικανοποίητο.
Τώρα, αν θες να εμφανίσεις το pdf στην ίδια δημοσίευση κάνε κλικ στο εικονίδιο με το μολύβι (δεξιά από τον τίτλο της) για να κάνεις επεξεργασία μέσα σ' αυτήν.
Πάνω από το χώρο κειμένου, στη δεύτερη σειρά επιλογών, προ-τελευταία από δεξιά είναι η επιλογή "pdfview". κάνε κλικ επάνω της.
θα εμφανιστεί στο χώρο εργασίας η ακόλουθη BBCode σύνταξη:
Χωρίς να αλλάξεις τη θέση του κέρσορα,ανάμεσα στις δύο αγκύλες, και έχοντας πρώτα αντιγράψει από εμένα εδώ τη διεύθυνση που δίνω πιο κάτω, κάνε επικόλληση της διεύθυνσης ανάμεσα στις αγκύλες στη δική σου δημοσίευση:
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
download/file.php?id=225
(αυτό είναι το id του αρχείου που πρέπει να χωθεί ανάμεσα στις δύο αγκύλες)



Αυτή τη φορά νομίζω θα το καταφέρεις. :)

Μάλλον θα έπρεπε να αρχίσουμε να συλλέγουμε όλες τις ετικέτες σε ένα χώρο αφιερωμένο σ' αυτές και ίσως το μουσείο Τσιτσάνη να μπορούσε να μας παραχωρήσει ότι έχει από τέτοιο υλικό σε κανονικό μέγεθος, ώστε να τα μετατρέψουμε σε ευανάγνωστα pdf γιατί αυτά που έχει στη σελίδα του είναι για την ώρα σε Thumbnail μέγεθος.

Απάντηση

Επιστροφή σε “Μουσική - Τραγούδια”