Ελευθεροτυπία δημοσίευμα

Ό,τι γίνεται στην επικαιρότητα και μας κεντρίζει το ενδιαφέρον..
Μήνυμα
Συγγραφέας
AGIS
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 392
Εγγραφή: 05 Φεβ 2005 06:16 pm
Επικοινωνία:

#15 Δημοσίευση από AGIS »

ΘΑΝΑΣΗΣ έγραψε:Προσπαθούμε γενικά να ερμηνεύσουμε κάποια πράγματα χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη μας τις συνήθειες και τα γούστα του ποιητή και που βρήκε το Γιαβή και το Μάζη . Χώρια που το ποίημα έρριξε τον Βάρναλη σε δυσμένεια γιατί ενδιαφέρεται για λούμπεν !!!!!!!!!!!! προλεταριάτο που περιμένει κάποιο θαύμα .
Νομίζω ότι τα ποίηματα όπως κι οι στίχοι των τραγουδιών, όταν χαρακτηρίζονται από απλότητα, μιλάνε από μόνα τους.
Δηλαδή δεν καταλαβαίνω την ερώτηση "πού τους βρήκε". Μες στην υπόγεια την ταβέρνα τους βρήκε.
Σχετικά, επίσης, με τη "δυσμένεια", ποιός τον έριξε σε δυσμένεια. Δεν το έχω ξανακούσει. Υπάρχει κάποια αξιόπιστη πηγή σχετικά με αυτό;

AGIS
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 392
Εγγραφή: 05 Φεβ 2005 06:16 pm
Επικοινωνία:

#16 Δημοσίευση από AGIS »

bill1961 έγραψε:Μη μου βάζεις Άγη, στο στόμα, πράγματα που δεν έχω πει.
Το "δε χρειάζεται να πούμε εμεις τίποτα άλλο", σήμαινε κάτι πολύ απλό: ότι αρκεί να διαβάσουμε την αυτοβιογραφία του και θα διαπιστώσουμε πως το απλοϊκό σχήμα Σφαγεία-τεκές, απείχε πολύ από την πραγματικότητα.
Τώρα για το Γιώργη τον τρελλό, το Γιάννη τον αραμπατζή ή το Κατινάκι που για χάρη της σφάξαν το παλληκάρι στον τεκέ του Φώτη ή για το ποιος ήταν ο Τσαμπάκης που στην αυλή του σκοτώσαν ένα χασικλή και γιατί ήταν πιο σημαντικός ο Τσαμπάκης αλλά όχι ο χασικλής που σκότωσαν θα μου επιτρέψεις ούτε κι εγώ να ασχοληθώ σ' αυτή τη φάση.....
ΟΚ, Βασίλη, γράψε λάθος. Παρεμήνευσα τη φράση σου. Οπότε απομένει ίσως ένα θέμα διαφοράς στην εκτίμηση γι' αυτά που λέει ο Μάρκος στην αυτοβιογραφία του.

Όμως το ίδιο, "στο στόμα πράγματα που δεν έχω πει", θα μπορούσα να πω για τα υπόλοιπα που γράφεις: το γιώργη, το γιάννη, το κατινάκι, τον τσαμπάκη κλπ.
Δεν με απασχολεί η βιογραφία του "Γιώργη του τρελλού". Απλά ο στίχος προσφέρει μιά αναφορά στην κοινωνική σύνθεση της παρέας του Μάρκου στον τεκέ, τότε. Παρόμοια αναφορά προσφέρεται και από τα όσα γνωρίζουμε για τον Καλυβόπουλο - κι ας μην τον άφησε η οικογένειά του να γίνει τραγουδιστής. Παρόμοια αναφορά προσφέρεται κι από την αυτοβιογραφία του Μάρκου κατά τη γνώμη μου και γι΄αυτό τη χρησιμοποιώ. Γιατί πρέπει αυτές οι αναφορές να παραμεριστούν και να μείνει στη θέση τους ο "υπόκοσμος";

Άβαταρ μέλους
bill1961
συντονιστής<br>(03/2008 ως τώρα)
Δημοσιεύσεις: 1024
Εγγραφή: 10 Μάιος 2005 11:51 pm
Τοποθεσία: Ηγουμενίτσα

#17 Δημοσίευση από bill1961 »

Τα περι Γιώργη, Γιάννη κλπ είναι δικά μου. Δεν το συζητώ (πλην του Τσαμπάκη που τον δανείστηκα από το άρθρο του Σαβόπουλου).
Τώρα, αν το τραγούδι προσφέρει μαρτυρίες για τον κοινωνική σύνθεση της παρέας στον (έτσι κι αλλιώς παράνομο εκείνη την εποχή, χώρο του) τεκέ θα μπορούσα να το δεχτώ κατά 50%, το άλλο 50% θα το κρατούσα για την περίπτωση που ο Γιάννης ο τρελλός έγινε μάστορας ξυλουργός για τις ανάγκες του μέτρου και την ομοιοκαταληξίας.
Δηλαδή, προτιμώ να μείνω σε αυτά που απλά και ξεκάθαρα αναφέρονται στις βιογραφίες όχι μόνο του Μάρκου όπως είπα παραπάνω, παρά να ψάχνομαι στο 40% ή 50% ή 60% κλπ, μιας φιλολογικής ανάλυσης του τραγουδιού.



Τώρα με βάζεις να ξαναδιορθώνω... είχα κάνει το "πράγματα" λόγια στο αρχικό ποστ :)

AGIS
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 392
Εγγραφή: 05 Φεβ 2005 06:16 pm
Επικοινωνία:

#18 Δημοσίευση από AGIS »

Κώστας Βάρναλης: Οι Μοιραίοι

Μες την υπόγεια την ταβέρνα,
μες σε καπνούς και σε βρισιές
(απάνω στρίγγλιζε η λατέρνα)
όλ'η παρέα πίναμ' εψες'
εψές, σαν όλα τα βραδάκια,
να πάνε κάτου τα φαρμάκια.

Σφιγγόταν ένας πλάι στον άλλο
και κάπου εφτυούσε καταγής.
Ω! πόσο βάσανο μεγάλο
το βάσανο είναι της ζωής!
Όσο κι ο νους να τυραννιέται,
άσπρην ημέρα δε θυμιέται.

Ήλιε και θάλασσα γαλάζα
και βάθος τ' άσωτ' ουρανού!
Ω! της αυγής κροκάτη γάζα,
γαρούφαλα του δειλινού,
λάμπετε, σβήνετε μακριά μας,
χωρίς να μπείτε στην καρδιά μας!

Του ενός ο πατέρας χρόνια δέκα
παράλυτος, ίδιο στοιχειό'
τ' άλλου κοντόημερ' η γυναίκα
στο σπίτι λιώνει από χτικιό'
στο Παλαμήδι ο γιός του Μάζη
κ' η κόρη του Γιαβή στο Γκάζι.

- Φταίει το ζαβό το ριζικό μας!
- Φταίει ο Θεός που μας μισεί!
- Φταίει το κεφάλι το κακό μας!
- Φταίει πρώτ' απ' όλα το κρασί!
Ποιος φταίει; ποιος φταίει; Κανένα στόμα
δεν το βρε και δεν το 'πε ακόμα.

Έτσι στη σκότεινη ταβέρνα
πίνουμε πάντα μας σκυφτοί.
Σαν τα σκουλήκια, κάθε φτέρνα
όπου μας εύρει μας πατεί.
Δειλοί, μοιραίοι κι άβουλοι αντάμα,
προσμένουμε, ίσως, κάποιο θάμα!

ΘΑΝΑΣΗΣ
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 393
Εγγραφή: 23 Απρ 2005 08:30 am
Τοποθεσία: ΜΑΡΟΥΣΙ - ΚΑΛΑΜΑΤΑ - ΧΑΝΙΑ

#19 Δημοσίευση από ΘΑΝΑΣΗΣ »

AGIS έγραψε:.
Δηλαδή δεν καταλαβαίνω την ερώτηση "πού τους βρήκε". Μες στην υπόγεια την ταβέρνα τους βρήκε.
Σχετικά, επίσης, με τη "δυσμένεια", ποιός τον έριξε σε δυσμένεια. Δεν το έχω ξανακούσει. Υπάρχει κάποια αξιόπιστη πηγή σχετικά με αυτό;

Δεν ρώτησα πουθενά "που τους βρήκε" στην υπόγεια την ταβέρνα που σύχναζε και αυτός και παρατηρούσε πράγματα που εμείς δεν τα βλέπουμε πολλές φορές
Άμα μου ζητάς αξιόπιστη πηγή , δηλαδή συγκεκριμένη απόφαση δυσμένειας για κάτι που δεν έχεις ξανακούσει , μην περιμένεις απάντηση φίλε μου .
Η ΖΩΗ ΚΥΛΑΕΙ ΣΑΝ ΤΟ ΝΕΡΑΚΙ

AGIS
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 392
Εγγραφή: 05 Φεβ 2005 06:16 pm
Επικοινωνία:

#20 Δημοσίευση από AGIS »

Εγώ γνωρίζω πως οι "μοιραίοι" πρωτοδημοσιεύτηκαν το 1922 στο περιοδικό "Νεολαία" της ΟΚΝΕ (η τότε οργάνωση νεολαίας του ΚΚΕ). Το βρίσκεις αυτό με μιά αναζήτηση "βαρναλης μοιραίοι".
Γι' αυτό ρωτάω: Δυσμένεια από ποιόν;

ΘΑΝΑΣΗΣ
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 393
Εγγραφή: 23 Απρ 2005 08:30 am
Τοποθεσία: ΜΑΡΟΥΣΙ - ΚΑΛΑΜΑΤΑ - ΧΑΝΙΑ

#21 Δημοσίευση από ΘΑΝΑΣΗΣ »

Εντάξει φίλε μου δίκιο έχεις , θύμα και εγώ της αστικής προπαγάνδας . :oops: :D :D
Τελευταία επεξεργασία από ΘΑΝΑΣΗΣ σε 06 Δεκ 2009 06:49 pm, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Η ΖΩΗ ΚΥΛΑΕΙ ΣΑΝ ΤΟ ΝΕΡΑΚΙ

Απάντηση

Επιστροφή σε “Ειδήσεις”