Ηχογραφήσεις Γιοβάν Τσαούς



Απάντηση
Μήνυμα
Συγγραφέας
Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 438
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere

#8 Δημοσίευση από socrates »

".....O Γιοβάν Τσαούς ήξερε όλους τους δρόμους.Τους δρόμους όλους τους ξέρουν μόνο αυτοί που παίζουν κανονάκι,γι αυτό και ο Τσαούς είχε στο μπουζούκι του ταστιέρα από κανονάκι.Όποιος έπιασε αυτό το μπουζούκι για να παίξει ,το παράτησε αμέσως.Κανείς δεν μπορούσε να παίξει.Μια φορά το πήρε στα χέρια του ο Μάρκος ο Βαμβακάρης,αλλά γρήγορα το παράτησε.Άλλά τι να παίξει ο Μάρκος από το μπουζούκι του Γιοβάν Τσαούς;Αυτός δεν μπορούσε να παίξει το δικό του και θα έπαιζε εκείνο,που ήταν αλλόκοτο;......"

Τι σου κάνει μια ταστιέρα από κανονάκι! :lol:
Σε μαθαίνει όλους τους δρόμους! Αλοιώς ξέχασέ το.
Συνήθως οι ταστιέρες κατασκευάζονται από κάποιο σκληρό ξύλο για να αντέχουν στη φθορά του παιξήματος (μαόνι, τριανταφυλλόξυλο, έβενο), και σήμερα και τότε αν υπηρχε διαθεσημότητα τέτοιων υλικών, αλλοιώς με ότι πιο σκληρό υπήρχε.
Ας μας πεί κάποιος τί είναι μια ταστιέρα από κανονάκι, αν γνωρίζει, και με ποιό μαγικό τρόπο, τοποθετώντας την σε ένα έγχορδο, γίνεσαι αυθεντία στους δρόμους. Πρέπει δηλαδή να αρχήσουμε να διαλάμε όποιο κανονάκι βρήσκουμε και να πριονίζοζουμε τα ξύλα του σε σχήμα ταστιέρας για ότι έγχορδο γουστάρουμε?
Το μέγεθος της κοτσάνας που ακούει κανείς καμιά φορά από συντελεστές του ρεμπέτικου είναι απαράδεκτο και σε αυτό φταίει τα μέγιστα η απληροφόρητη και ανεύθυνη δημοσιογραφία και η ανειδίκευτη "ρεμπετολογία" που τους έκανε πρώτη προσέγκιση, χωρίς θέληση και ικανότητα να διερευνήσει πιο προσεχτικά τα λεγόμενά τους.
Όσο για τον Μάρκο, σαφώς διαφαίνεται η αντιπάθεια του Στελάκη, αλλά ήταν ή όχι δεξιοτέχνης, δημιούργησε ή όχι σχολή, όλοι από τα τραγούδια του περνάμε στις αναζητήσεις μας με το τρίχορδο και όχι μόνο για να μάθουμε, αλλα και για να γλεντήσουμε. Φανταστήτε σήμερα μια ρεμπετοβραδυά δίχως ούτε ένα τραγούδι του. Πάντα κάτι θα μας λείπει!
Οπότε ας έχουμε πάντα υπ' όψην μας τα πραγματικά μεγέθη των ανθρώπων που έφτιαξαν το ρεμπέτικο όταν διαβάζουμε εκείνα τα πρώτα συναξάρια της "ρεμπετολογίας" της δεκαετίας το '80.
Μεγάλος σαν εκτελεστής ο Στελάκης, δε λέω, αλλά τη μουσική την έφτιαξαν όπως πάντα οι μουσικοί. Και όσο για τις δικές του επιδόσεις στην κιθάρα (που θα κριτικάρει το Μάρκο ο άσχετος), παραπέμπω κι' εγώ στις αναμνήσεις της Αγγέλας Παπάζογλου στην ανθολογία του Σχορέλη.

Άβαταρ μέλους
ΙΑΣΩΝΑΣ
More than 100 posts user
Δημοσιεύσεις: 109
Εγγραφή: 22 Ιαν 2008 10:21 pm
Τοποθεσία: Μακρια απ τον Πόρο, ΤΡΙΚΑΛΑ ΗΜΑΘΙΑΣ τώρα
Επικοινωνία:

Γιοβαν και οργανο...

#9 Δημοσίευση από ΙΑΣΩΝΑΣ »

Μερικες πληροφοριες για τα οργανα του Τσαους:

Το ιδιαίτερο πρoσωπικό του ύφος, η μοναχική του συμπεριφορά, τα δύστροπά του όργανα με τις περίεργες διατάξεις των διαστηματων δημιούργησαν ένα μύθο γύρω από τ' ονομά του και τις δεξιοτεχνικές του ικανότητες και γνώσεις. Προκειται για ιδιοτυπα,απο μορφολογικη αποψη οργανα και εχουν κατασκευαστει απο το γνωστο οργανοποιο του Πειραια Κυριακο Λαζαριδη Πεσμαζογλου κατα πασα πιθανοτητα προτυπων που πρεπει να εφερε ο Γιοβαν Τσαους απ τη Μ. Ασια. Και αυτο διοτι δεν εξηγειται ενας τοσο διασημος και με μεγαλη παραγωγη οργανοποιος να μην ξαναφτιαξει παρομοια οργανα. Στη μορφη διατηρουν το σχημα του ταμπουρα. Το πιο ενδιαφερον κατασκευαστικα στοιχειο ειναι το κουφιο μπρατσο που αποτελει συνεχεια του σκαφους. Στο τελειωμα του σκαφους εχουμε την πυκνωση στις ντουγιες ενα διακοσμητικο συνδετικο και εν συνεχεια τις ντουγιες του μπρατσου. Εχει 8 κλειδια απο σκληρο ξυλο μεσα απ το οποιο περνουν κοκκαλινα στριφταρια. Το κουφιο μπρατσο ελαφρυνει πολυ το οργανο ενω η συνεχεια σκαφους-μπρατσου διευκολυνει την κινηση του αριστερου χεριου στις υψηλες νοτες. Οσο για τα διαστηματα που δημιουργουνται απο τα ταστα (για τα οποια γραφτηκαν αρκετες υπερβολες και εγιναν ποικιλες υποθεσεις απο αναρμοδιους) παρατηρουμε τα εξης-Οσο αφορα το μεγαλο οργανο (64 εκατοστα ελευθερο μηκος χορδης), ακολουθει με ακριβεια τα διαστηματα του προπολεμικου σαζ μπαγλαμα που κατασκευαζαν στη Τουρκια οπου γινεται η χρηση των γνωστων διαστηματων της μονοφωνικης μουσικης 9/8,10/9 (επογδοος και επιενατος τονος) και 16/15 η 256/243 για τα ημιτονια, με 5 σημεια ενδιαμεσης παραμβασης στα διαστηματα του τονου. Ειναι φανερο οτι το οργανο αυτο δεν ηταν δυνατο να ερθει σε ταυτοφωνια με τα μπουζουκια και τους μπαγλαμαδες της Πειραιωτικης κομπανιας κτλ.που ηταν χωρισμενα να παιζουν συγκεκριμενα διαστηματα. Αυτος ειναι και ο κυριωτερος λογος που ο Γιοβαν Τσαους περιγραφεται παντα να παιζει μονος.

Η πηγη ειναι απο κειμενο του Π.Κουναδη για τον Γιοβαν Τσαους.

Ευχαριστω και ελπιζω να διαφωτισα λιγο. Παρεπιπτοντος εχω στην κατοχη μου οργανο του Κυριακου Λαζαριδη.
Θα μεταλαβω με νερο Θαλασσινο σταλα τη σταλα σιμαγμενο απ το κορμι σου,σε τασι αρχαιο μπακιρενιο αλγερινο που κοινωνουσαν πειρατες πριν πολεμησουν...
http://www.youtube.com/user/bikos68

Άβαταρ μέλους
max
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 791
Εγγραφή: 07 Ιούλ 2004 01:08 pm
Τοποθεσία: Αλλού
Επικοινωνία:

#10 Δημοσίευση από max »

Ιάσωνα δεν το "σενιάρεις" λίγο για να είναι ευανάγνωστο ;

Βγάζει στο ποστ σου ένα "edit" αν προσέξεις.

ΥΓ. Με πρόλαβαν και το φτιάξαν τα τσακάλια

Άβαταρ μέλους
voulou
Συντονιστής
Δημοσιεύσεις: 192
Εγγραφή: 04 Δεκ 2006 11:56 am
Τοποθεσία: Πάτρα

#11 Δημοσίευση από voulou »

Καλησπέρα.
Καταρχήν να ευχαριστήσω όλους όσους έγραψαν στο ποστ, για τις άμεσες απαντήσεις και τη διάθεσή τους να βοηθήσουν.
Επί του ερωτήματος: Δεν αναφέρθηκα στα ήδη γνωστά και πολυακουσμένα τραγούδια του Γιοβάν Τσαούς, αλλά σε κομμάτι (δεν ξέρω τίτλο, μάλλον οργανικό) στο οποίο ο ίδιος παίζει τούρκικο ταμπούρ (όχι ταμπουρά ή ταμπούρι ή ταμπουρομπούζουκο κλπ).
Ως γνωστόν, τα όργανα του Γιοβάν Τσαούς, με τα οποία έπαιξε στις ηχογραφήσεις, είναι αυτά:
http://picasaweb.google.com/vasilislagios/GiovanTsaous

Αντίθετα, το ταμπούρ, στο οποίο αναφέρομαι, είναι αυτό το όργανο (πχ):
http://www.toi-meme.com/gAndrieux/image ... Tanbur.jpg

Περαιτέρω, όσον αφορά στα όσα έχουν είπωθεί για τη διάταξη των διαστημάτων στα όργανα του Τσαούς, στις φωτογραφίες εγώ βλέπω ταστιέρα μπουζουκιού με σιδερένια σταθερά τάστα και (όπως γράφει και ο Κουνάδης στο οπισθόφυλλο του δίσκου) επιπλέον 5 σημεία με χαραγματιές ανάμεσα στα τάστα. Στα σημεία αυτά πιθανόν να τοποθετούνταν επιπλέον σταθερά τάστα, για την απόδοση τροπικών κλιμάκων, και πάλι όμως περιορισμένα, σε σχέση πχ με ένα σάζι ή ταμπούρ κλπ.
Τέλος, όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό με μία απλή αναζήτηση εικόνας στο google, σε ένα κανονάκι είναι ευκολότερο να βρεις τοστιέρα παρά ταστιέρα.
Πάντως, ελπίζω να βρώ γρήγορα το εν λόγω κομμάτι για να το μοιραστούμε!
Ευχαριστώ,
voulou[/img]

Άβαταρ μέλους
udialek
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 150
Εγγραφή: 25 Ιαν 2008 01:29 pm
Τοποθεσία: εξορία

#12 Δημοσίευση από udialek »

κ. Βουλου ευρισκομαι εις την ευχαριστον θεσιν να σας πληροφορησω οτι χθες το πρωι. σε γνωστο καφε της καρναβαλικης Πατρας, προσωπο καθ ολα αξιοπιστο, με διαβεβαιωσε οτι την εν λογω ηχογραφηση την εχει η ...Γιοχανα! :lol:

panosmar
Δημοσιεύσεις: 2
Εγγραφή: 20 Σεπ 2007 02:16 am

#13 Δημοσίευση από panosmar »

Το τραγούδι που ζητάς είναι το "Βρε Διαμάντω αλανιάρα", όπου ο Τσαούς παίζει ταμπούρ και όχι τα μικρότερα όργανα που μοιάζουν με σάζια. Πρόσεξε το ταξίμι που κάνει. Είναι χαρακτηριστικός ο ήχος του οργάνου αυτού και του τρόπου παιξίματός του σε όλο το κομμάτι. Το δε ταξίμι είναι ... Ουδέν πλέον σχόλιον! Ακούστε μόνο... :wink:

Με τιμή.

Απάντηση

Επιστροφή σε “Αναζήτηση τραγουδιού”