Πώς να αποφεύγουμε τυχόν μπέρδεματα με τα λήμματα

Θέματα σχετικά με τα «Κατάστιχα» (δηλαδή το γουΐκι της σελίδας) και με τον συντονισμό των συμμετεχόντων σε αυτό.
Απάντηση
Μήνυμα
Συγγραφέας
mpletsas
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 522
Εγγραφή: 06 Σεπ 2004 07:28 pm

Πώς να αποφεύγουμε τυχόν μπέρδεματα με τα λήμματα

#1 Δημοσίευση από mpletsas »

Με αφορμή σχετική συζήτηση που είχα με τον Σπυρόπουλο, μεταφέρω εδώ μερικούς κανόνες στους οποίους καταλήξαμε, που άν τους τηρούμε, θα μας γλιτώσουν από πολύ μπέρδεμα, όσους από μας ασχολούμαστε με το γουΐκι της σελίδας.


- Όταν δυο διαφορετικά τραγούδια έχουν τον ίδιο τίτλο τότε η ονομασία του αντίστοιχου λήμματος για το καθένα προκύπτει από την προσθήκη του συνθέτη. Πχ:

Ο μάγκας του Ψυρρή (του Σκαρβέλη)
Ο μάγκας του Ψυρρή (του Μιχαηλίδη)


- Όταν το ίδιο τραγούδι έχει ηχογραφηθεί δύο φορές αλλά τα λόγια είναι ίδια ακριβώς καί στις δύο, φτιάχνουμε ένα λήμμα. Άν όμως τα λόγια διαφέρουν κάπως, φτιάχνουμε χωριστά λήμματα, βάζοντας στην ονομασία καθενός τον τραγουδιστή. Πχ:

Μέσα στου Μάνθου τον τεκέ (με Νταλγκά)
Μέσα στου Μάνθου τον τεκέ (με Κατσαρο)
(κλπ για όσες άλλες εκδοχές έχει)


- Οι παραπάνω κανόνες μπορούν φυσικά να συνδυάζονται όπου υπάρχει ανάγκη. Πχ:

Πολίτισσα (του Τσιτσάνη)
Πολίτισσα (του Τούντα με Βιδάλη)
Πολίτισσα (του Τούντα με Σωφρονίου)
κ.ο.κ.

-Όταν βάζουμε κάπου σύνδεσμο για κάποιο τραγούδι και ξέρουμε ότι υπάρχουν κι άλλα με τον ίδιο τίτλο κλπ, καλό είναι να φτιάχνουμε τον σύνδεσμο να δείχνει κατευθείαν εκεί. Πχ αντί να γράψουμε

Κώδικας: Επιλογή όλων

Ο Τσιτσάνης έγραψε το τραγούδι [[Πολίτισσα]]
να γράψουμε

Κώδικας: Επιλογή όλων

Ο Τσιτσάνης έγραψε το τραγούδι [[Πολίτισσα (του Τσιτσάνη)|Πολίτισσα]]
Αυτό που θα βλέπει αυτός που διαβάζει το κείμενο θα είναι το ίδιο καί στις δυο περιπτώσεις αλλά όταν θα κάνει κλικ θα τον βγάζει στο σωστο. (Αλλιώς, υπάρχει κίνδυνος πχ άλλος, αγνοώντας ότι υπάρχει τέτοιο τραγουδι του Τσιτσάνη να έχει ήδη φτιάξει στο [[Πολίτισσα]] λήμμα για το τραγούδι του Τούντα και αντί να βγει στου Τσιτσάνη το τραγούδι, να διαβάσει για του Τούντα κάποιος).

Επειδή όμως τέτοια πάντα θα γίνονται, έχουμε και μια άλλη ασφαλιστική δικλίδα. Όποιος γνωρίζει τίτλους τραγουδιών γύρω από τους οποίους μπορεί να γίνουν τέτοια μπερδέματα, να πάει και να φτιάξει ένα λήμμα με όνομα τον τίτλο σκέτο. Σε αυτό το λήμμα (πχ [[Πολίτισσα]] να φτιάχνει μια λίστα με τα επιμέρους λήμματα που μπορεί να πιάσει. Πχ να γράφει:

Κώδικας: Επιλογή όλων

Με τον τίτλο «Ο βλάμης του Ψυρρή» έχουμε τα εξής τραγούδια:
Ενα του Σκαρβέλη (βλέπε λήμμα [[Ο βλάμης του Ψυρρή (του Σκαρβέλη)]] σχετικά)
και ένα του Μιχαηλίδη (βλέπε λήμμα [[Ο βλάμης του Ψυρρή (του Μιχαηλίδη)]] σχετικά)
Έτσι κι αν ακόμα καταλήγει εκεί κάποιος, θα ξέρει προς τα που να κινηθεί μετά.

Παραθέτω ως παραδείγματα μερικά τέτοια λήμματα «αποσαφήνισης» που έχουν ήδη φτιαχτεί:
Ο βλάμης του Ψυρρή
Μάγισσα
Ζωΐτσα μου
Πολίτισσα

mpletsas
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 522
Εγγραφή: 06 Σεπ 2004 07:28 pm

#2 Δημοσίευση από mpletsas »

Υπάρχει μια κατηγορία τραγουδιών για τα οποία η παραπάνω προσέγγιση στο φτιάξιμο λημμάτων δε δουλεύει καλά: οι μανέδες. Εξηγώ το πρόβλημα και περιμένω γνώμες:

Οι μανέδες είθισται να παίρνουν το όνομά τους από τον μουσικό δρόμο, πχ: «Σαμπάχ μανές», «Ραστ μανές», Μινόρε «μανές» κλπ. Το αποτέλεσμα όμως είναι ότι έτσι έχουμε για τον ίδιο τίτλο και 20 και 30 τραγούδια! Για παράδειγμα, ρίξτε μια ματιά: σαμπάχ, μινόρε


Τί να κολλάμε επομένως στο όνομα του κάθε μανέ προκειμένου να φτιάξουμε τον του αντίστοιχου λήμματος;

-συνθέτη;

Μα είναι σε μεγάλο βαθμό αυτοσχεδιαστικά/παραδοσιακά, δεν έχουν συνθέτη με την στενή έννοια του όρου. Για μερικούς μανέδες (πχ Odeon_28083)
αναφέρεται «συνθέτης» αλλά στους περισσότερους όχι. Άρα δεν είναι καλή επιλογή.

-τραγουδιστή;

Θα λυθεί σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα αλλά όχι τελείως. Πχ (κοιτώντας εδώ) ο Καρίπης έχει πει δύο μινόρε και ο Νούρος τρία, και δύο ματζόρε.

-πρώτο στίχο;

Δυο όμως έχει όλους κι όλους. Γιατί να μη βάλουμε και τον δεύτερο τότε να γλιτώσουμε και το κλικ; :)

-αριθμό δίσκου;

Καμιά φορά και οι αριθμοί αυτοί είναι μεγάλο μπλέξιμο. Πχ για τα τραγούδια του δίσκου Odeon_28083) στη λίστα με τα τραγούδια αναφέρει σε άλλον δίσκο ότι βρίσκονται (Odeon GA-1282). Άσε που τυχόν λάθη στα ψηφία θα είναι δύσκολο μετά να τα βρούμε...

Περιμένω τις γνώμες των υπολοίπων γουϊκιστών...

Άβαταρ μέλους
bill1961
συντονιστής<br>(03/2008 ως τώρα)
Δημοσιεύσεις: 1024
Εγγραφή: 10 Μάιος 2005 11:51 pm
Τοποθεσία: Ηγουμενίτσα

#3 Δημοσίευση από bill1961 »

Για τους μανέδες, νομίζω πως η ταχτική που εφαρμόζουν οι δισκογραφικοί κατάλογοι, δηλ. μαζί με το όνομα του μανέ, αναφορά και του πρώτου μισού του πρώτου στίχου, είναι η καλύτερη.

Άβαταρ μέλους
Kokona
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 303
Εγγραφή: 27 Σεπ 2005 12:41 pm
Τοποθεσία: Κως

#4 Δημοσίευση από Kokona »

Επειδη βλεπω οτι δύσκολα ξεκαθαριζεται το θέμα, θα πρότεινα μια πιο σίγουρη λύση. Να αναφέρονται όλα τα στοιχεια δηλαδή τίτλος, μισός στίχος και ερμηνευτής Συνθέτης δε νομίζω οτι βοηθαει γιατι οπως είπαν τα παιδια δεν υπαρχει παντου
Εξάλλου νομιζω οτι στους μανεδες πιο χαρακτηριστικο ειναι το ονομα του ερμηνευτη (εννοω οτι βοηθαει να αναγνωρισουμε για ποιον μανε μιλαμε)
Πχ: Τ´ άστρο που βγαίνει την αυγή και το φεγγάρι μόνο, Αμανες της αυγής με τον Νταλγκα
Αυτο σαν πρόταση παρ'όλο που εχω μαυρα μεσανυχτα από μανεδες!
Δε φοβούμαι τους βορειάδες και το αλμυρό νερο
μον’ φοβούμαι τους ανθρώπους στη στεριά να μην πνιγώ

Άβαταρ μέλους
Kokona
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 303
Εγγραφή: 27 Σεπ 2005 12:41 pm
Τοποθεσία: Κως

#5 Δημοσίευση από Kokona »

Σχετικά με την ταξινόμηση των εξώφυλλων των δίσκων στο γουικι παρουσιάστηκε το εξής πρόβλημα:
Το τραγούδι του δίσκου
http://radio.rebetiko.sealabs.net/wiki/ ... d_F-9005-A
παρουσιάζεταο με τον ιδιο αριθμό και ακριβως τα ιδια στοιχεια από άλλη εταιρεια και με άλλη συσκευασία
http://radio.rebetiko.sealabs.net/wiki/ ... l_F-9005-A
Το ιδιο εχει συμβεί και με άλλον εναν δισκο μεχρι στιγμής
http://radio.rebetiko.sealabs.net/wiki/ ... i_AO._2920
Αν κάποιος γνωρίζει το λόγο ή τις συνθηκες κατω από τις οποίες το ιδιο τραγουδι εμφανιζεται σε δυο εταιρειες με τον ιδιο αριθμο δισκου παρακαλουμε να μας ενημερωσει και αν ειναι δυνατον να αναφερει και καποια πηγη αν υπάρχει
Δε φοβούμαι τους βορειάδες και το αλμυρό νερο
μον’ φοβούμαι τους ανθρώπους στη στεριά να μην πνιγώ

Άβαταρ μέλους
bill1961
συντονιστής<br>(03/2008 ως τώρα)
Δημοσιεύσεις: 1024
Εγγραφή: 10 Μάιος 2005 11:51 pm
Τοποθεσία: Ηγουμενίτσα

#6 Δημοσίευση από bill1961 »

Για το δεύτερο δίσκο http://radio.rebetiko.sealabs.net/wiki/ ... i_AO._2920 την απάντηση την έδωσες ήδη μόνη σου, Sahibinin Sesi είναι η Τούρκικη HMV (ο ίδιος ο δίσκος, άλλωστε κάτω από το Sahibinin Sesi, με μικρά γράμματα γράφει: His Master's Voice, αλλά και το σκυλάκι με το γραμμόφωνο δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνειών).

Όσον αφορά τους άλλους δύο δίσκους Stantard F-9005 και Stantard International F-9005, αν προσέξεις στο κάτω μέρος της ετικέττας και οι δύο γράφουν: Copyright Standard Phono Corp., (στον πρώτο δε φαίνεται ολόκληρο αλλά κάνε σύγκριση και με άλλους δίσκους της ίδιας εταιρείας...), δηλ. πρόκειται για το ίδιο προϊόν -την ίδια ηχογράφηση- που κυκλοφόρησε με δύο μάρκες (Standard και Standard International). Τώρα γιατί έγινε αυτό, πολλούς και διάφορους λόγους μπορούμε να φανταστούμε, αλλά μάλλον δεν έχει ιδιαίτερη αξία η αναφορά τους...

Μια επιπλέον πληροφορία για τη Stantard International (η ορθογραφία όπως στο βιβλίο) αναφέρει ο Η. Βολιώτης-Καπετανάκης στο βιβλίο του "Αδέσποτες Μελωδίες": ..., STANTARD INTERNATIONAL, ιδρύεται από τον Τέτο Δημητριάδη αμέσως μετά τον Β' Παγκόσμιο πόλεμο και λειτουργεί μέχρι το 1950.
Τελευταία επεξεργασία από bill1961 σε 03 Σεπ 2007 05:11 pm, έχει επεξεργασθεί 2 φορές συνολικά.

Άβαταρ μέλους
Kokona
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 303
Εγγραφή: 27 Σεπ 2005 12:41 pm
Τοποθεσία: Κως

#7 Δημοσίευση από Kokona »

Το ξέρουμε οτι μπορουμε να στηριζομαστε παντα πανω σου Παπαστρουμφ!
Οσο για την απάντηση που αναφερεις δεν την εδωσα εγω αλλά ο Μπλέτσας :D
Δε φοβούμαι τους βορειάδες και το αλμυρό νερο
μον’ φοβούμαι τους ανθρώπους στη στεριά να μην πνιγώ

Απάντηση

Επιστροφή σε “Σχετικά με τα «Κατάστιχα» (το γουΐκι)”