ΔΡΟΜΟΙ ΚΑΙ ΚΙΝΗΣΗ

κλιμακες μακαμια δρομοι κλπ
Απάντηση
Μήνυμα
Συγγραφέας
Άβαταρ μέλους
karaven
More than 50 posts user
Δημοσιεύσεις: 54
Εγγραφή: 22 Οκτ 2004 12:58 am

ΔΡΟΜΟΙ ΚΑΙ ΚΙΝΗΣΗ

#1 Δημοσίευση από karaven »

ΜΑΚΑΜ ΚΑΙ ΚΙΝΗΣΗ

Οι ηχοι των κλιμακων (makam, δρομοι, τροποι) εχουν ονοματα που ισχυουν για ολες τις κλιμακες όπως και στην δυτικη μουσικη, αλλά και για έναν παραπανω λογο στο ότι παιζουν σημαντικο ρολο στην κινηση όταν παιζουμε το κάθε makam.

DURAK (Ντουράκ, Στασις) - ΤΟΝΙΚΗ
DURAK USTU (Ντουράκ Ουστού, Πανω από Σταση) - ΕΠΙΤΟΝΙΚΗ
ORTA SES (Ορτά σες, Μεσος ηχος) - ΜΕΣΗ
GUCLU (Γκιουτσλού, Δυσκολος) - ΥΠΟΔΕΣΠΟΖΟΥΣΑ
GUCLU USTU (Γκιουτσλού Ουστού, Πανω από Δυσκολο) - ΔΕΣΠΟΖΟΥΣΑ
ALTINCI DERECE (Άλτιντσι Ντερετζέ, Έκτος βαθμος) - ΕΠΙΔΕΣΠΟΖΟΥΣΑ
YEDEN (Γιεντέν, Δυνατος) - ΠΡΟΣΑΓΩΓΕΑΣ
TIZ DURAK (Τιζ Ντουράκ, Διαπεραστικη Σταση) – ΤΟΝΙΚΗ (Οκταβα).

ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ ΤΕΤΡΑΔΩΝ ΚΑΙ ΠΕΝΤΑΔΩΝ

Η τελεια τετρας αποτελειται παντα από 22 κομα. (Πχ τετρας USSAK)
Η τελεια πεντας αποτελειται παντα από 31 κομα (Πχ πεντας HICAZ).
Οι ηχοι των 4αδων και 5αδων που βρισκονται στο κατω μερος των καταταξεων δεν αλλαζουν ποτε. Οι δε 4αδες και 5αδες που βρισκονται στο επανω μερος μπορουν να αλλαξουν αναλογα με το makam.

Οι τελειες τετραδες και πενταδες που χρησιμοποιουνται στην Τουρκικη μουσικη
είναι από εξι τον αριθμο:

C – D – E – F
Cargah 4
C – D – E – F - G
Cargah 5

A – B – C – D
Buselik 4
A – B – C – D – E
Buselik 5

G – A – B b 1koma – C
Rast 4
G – A – B b 1koma – C – D
Rast 5

A - B b 1koma – C – D
Ussak 4
A - B b 1koma – C – D – E
Huseini 5

A - B b 4koma – C # 4koma – D
Hicaz 4
A - B b 4koma – C # 4koma – D - E
Hicaz 5

A - B b 5koma – C – D
Kurdi 4
A - B b 5koma – C – D - E
Kurdi 5

ΚΙΝΗΣΙΣ

Το τριγυρισμα στους ηχους του makam ονομαζεται SEYIR (Σεγίρ), δλδ ΚΙΝΗΣΗ.
Ο πιο σημαντικος ηχος του makam είναι ο DURAK (Στασις), τα makam τελειωνουν παντοτε σ’ αυτόν τον ηχο. Ο δευτερος σημαντικοτερος ηχος του makam είναι ο GUCLU (Δυσκολος).

ΑΝΟΔΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ
Αρχιζουμε την κινηση από τους ηχους των τετραδων και των πενταδων που βρισκονται στο κατω μερος της κλιμακας, ως επι το πλειστον από τα περιχωρα της Στασης.

ΚΑΘΟΔΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ
Αρχιζουμε την Κινηση από τα περιχωρα της Διαπεραστικης Στασης..

ΑΝΟΔΙΚΗ – ΚΑΘΟΔΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ
Αρχιζουμε την Κινηση από τα περιχωρα του Δύσκολου..

ΤΟ ΜΑΚΑΜ ΓΕΝΙΚΑ
Αναλογα με τον χαρακτηρα της μελωδιας, (DURAK, Σταση), (GUCLU, Δυσκολος) ή αρχιζοντας την κινηση από άλλο μουσικο τονο δειχνουμε τους ηχους του makam που θα εκτελεσθει, αφου σταθουμε στον Δυσκολο και τριγυρισουμε στους ηχους της μελωδιας κανουμε Τελεια Διαρκεια στον DURAK. Ορισμενα makam κανουν Τελεια Διαρκεια στον YEDEN.
Όταν αναλυουμε τα makam τα σημεια που προσεχουμε είναι:

DURAK (Στασις)
SEYIR (Κινηση)
DIZI (Καταταξις)
GUCLU (Δυσκολος)
YEDEN (Δυνατος)
DONANIM (Εξάρτια, αλοιωσεις)
DIZININ SEYRI (Κινηση της Καταταξης)
MAKAMIN OZELLIGI (Χαρακτηριστικο του makam)

Δειτε τις παρτιτουρες στο παρακατω link:

http://pg.photos.yahoo.com/ph/karaven_m ... /my_photos

Απάντηση

Επιστροφή σε “Οργανοπαιξία-Μουσική Θεωρία”