ΔΡΟΜΟΙ ΚΑΙ ΜΑΚΑΜ

κλιμακες μακαμια δρομοι κλπ
Απάντηση
Μήνυμα
Συγγραφέας
Άβαταρ μέλους
max
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 791
Εγγραφή: 07 Ιούλ 2004 01:08 pm
Τοποθεσία: Αλλού
Επικοινωνία:

#15 Δημοσίευση από max »

Φυσικά, καλωσόρισες ! :D

papantonis
Δημοσιεύσεις: 18
Εγγραφή: 30 Ιουν 2009 06:47 pm

ok

#16 Δημοσίευση από papantonis »

ναστε καλα, παιδια

Άβαταρ μέλους
ntouzenis
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 618
Εγγραφή: 01 Νοέμ 2005 12:54 pm
Τοποθεσία: Χανιά

#17 Δημοσίευση από ntouzenis »

Το ρεμπετικο οπως το οριοθετουμε σημερα περιλαμβανει την λαικη (απλη) μουσικη που παιζεται με τριων-τεσσαρων ειδων κομπανιες :
- Ουτι, λυρα, βιολι, κανονακι, κρουστα και εχει προσανατολισμο τη Μικρασιατικη παραδοσιακη μουσικη, της Ιωνιας δλδ και βαθυτερα αλλα και του ανατολικου Αιγαιου
- Σμυρνεϊκη (οπως λεγεται) ορχηστρα : βιολι, σαντουρι, κιθαρα, μπαντζο, μαντολα - που χρησιμοποιηθηκε στη δισκογραφια και στα κεντρα απο το 1923-1940 και ειναι η Μικρασιατικη εκδοχη της Εστουδιαντινας Πολης και Σμυρνης.
- Μπαγλαμομπουζουκα ητοι μπουζουκι τριχορδο σκετο ή μπαγλαμας, κι αλλος μπαγλαμας κι αλλο μπουζουκι ενιοτε και κιθαρα ή κιθαρα κουρντισμενη αλα μπουζουκι που αφορα την περιοδο 1900-1934 το πολυ
- 2 Μπουζουκια, κιθαρα, ακκορντεον, βιολι, ενιοτε και πιανο, για την περιοδο 1935-1955
Ολα αυτα σχηματικα, υπαρχουν και διαφοροποιησεις !!

Οι μουσικες επομενως και τα τραγοδυια που παιζουν αυτες οι "ορχηστρες" ειναι αυτες που γνωριζουμε μην τις επαναλαβω.
Οτι θεωρια ηξεραν οι μουσικοι του καθε ειδους καλο θα ηταν κι εμεις σημερα να ξερουμε ή να προσπαθησουμε να μαθουμε την ιδια !! Απο κει και περα να λυσουμε το προβλημα στις σημειογραφιες της ανατολικης μεσογειου απο εδω, το βρισκω κομματι αδυνατον ... και αυτο συμπεραινω απο τα εξης παραδειγματα :
- Μπαινουν πολλοι με γνωσεις χ, ψ που εχουν να κανουν με σπουδες 1,2, 10 κλπ χρονων με καποιο αντικειμενο, πετανε ενα πυροτεχνημα και πρεπει ολοι οι αλλοι να μπουν σε μια διαδικασια να βρουν καποια ακρη που στο τελος δε βρισκεται γιατι οι γνωσεις, οι παραστασεις και οι αφετηριες ποικιλουν !!
- Σε παμπολες συζητησεις μπορει να ανατρεξει κανεις σε αυτο το φορουμ, περι δρομων και μακαμ και βλεπουμε τελικα ατερμονες συζητησεις οπου νοημα δε βγαινει και ακρη δε βρισκεται ...
- Ερωτηση : Οι μουσικες που μιλαμε τα εχουνε βρει η καθε μια με τον εαυτο της ;; ή μήπως πρεπει πρωτα να τα βρουν και μετα να δουν τις ομοιοτητες και διαφορές με τις αλλες και να καμαρωνουν !!... Απο οσο ξερω παλιοτερα οι πρωτοψαλτες της δικης μας (βυζαντινης) μουσικης ειχαν παει στα δικαστηρια ο ενας τον αλλο για κατι μορια, κατι χρωματικες και κατι τετοια ...

Και επιπροσθετα,
α. Εχει η δικη μας μουσικη ενα αρχειο, μια χάρτα, ενα τροπο προσεγγισης να γινει πιο γηινη και κατανοητη ή θα πρεπει ο καθενας μας να βρει ενα κολλητο παπα οπως ο παπαντωνης ωστε να του στοιχισει τζαμπα και σε 4 χρονια απο τη ζωη του να μαθει καποια πραματα ;;
β. Προχθες διαβαζα το βιβλιο του Σολωνα Μιχαηλιδη και της κυριας Neubecker (δεν ξερω αν ζει) και σε καποιο απο αυτα "ομολογει" ο ιδιος ο Τερπανδρος (αναμορφωτης της ελληνικης μουσικης-7ος π.Χ. αιωνας) οτι η μουσικη μας προερχεται εξ ανατολων εννοωντας την ανατολη οχι την Τουρκια, απο Περσια και περα παντως κεινα τα χρονια ...
Επειτα τον 8ο μ.Χ αιωνα οι Αραβες εκανα copy-paste το ελληνικο συστημα και απο κει πρεοκυψε η σημερινη αραβοπερσικη μουσικη, σημεια της οποιας αντιγραφει η Τουρκικη.
Επομενως τι ψαχνουμε για προελευσεις κλπ η ουσια ειναι οτι σημερα οι Τουρκοι στη λαικη τους μουσικη χρησιμοποιουν τη φυσικη κλιμακα και την τροπικη μουσικη (τροποι, 4χορδα, δρομοι=8ηχος) και οργανα αταστα επι το πλειστον ενω εμεις που τους τα διδαξαμε, σαν Ελληνικος λαος και ακροατηριο στη μεγαλη πλειοψηφια του εχουμε χαθει στα μπουτια της Κοκκινου και το στηθος της Ζηνα, που κραζουν σα μπεκατσες ...

papantonis
Δημοσιεύσεις: 18
Εγγραφή: 30 Ιουν 2009 06:47 pm

καλημερα

#18 Δημοσίευση από papantonis »

Ρε παιδια! Το θεωρητικο κομματι αυτου που λεμε δυτικη μουσικη εχει κωδικοποιηθει και καταγραφει απο τον 18ο αιωνα. Σε οποιο ωδειο του πλανητη κι αν πας θα διδαχτεις τα ιδια ακριβως πραγματα! Εδω καθομαστε και συζηταμε ακομα αν το Κιουρντι ειναι δρομος η μακαμ, και ποια ειναι η διαφορα αναμεσα στο δρομο και στο μακαμ, και επικαλουμαστε διαρκως την παραδοση για να δικαιολογησουμε τη συγχυση μας! Ας ξεχασουμε για λιγο τη μουσικη αρχαιολογια! Η γλωσσα της μουσικης ειναι κατι πολυ σαφες και πολυ συγκεκριμενο και δεν εχει τιποτα το σκοτεινο, ερμητικο η μεταφυσικο. Οταν λεω οτι τα μακαμ δεν εξηγουν τιποτα εννοω αυτο καριβως: Ειναι ενα ερμητικο, κλειστο, προβληματικο συατημα υποτην ενοια οτι δεν ειναι ειναι ορθολογικα οργανωμενο αλλα παραδοσιακα- και σημειωστε το αυτο! Οταν μιλαμε για μακαμ μιλαμε για μια παρθεντολαγνικη κατασταση, που μας βοηθα κυριως να μπερδευτουμε και λιγοτερο να καταλαβουμε. Οποιος δεν πιστευει ας ανοιξει το βιβλιο του Μαυροειδη να δει, κι ας βγαλει τα συμπερασματα του- ειναι μια πολυ καλη εισαγωγη στο θεμα, ο ανθρωπος ειχε καταλαβει παρα πολυ καλα το προβλημα, γι αυτο και το βιβλιο του εχει τη μορφη συγκριτικης μελετης. Κριμα που εφυγε τοσο νεος, αντιθετα με πολλους μουσικολογους-δεινοσαυρους θα μας ειχε πει πολλα... Καλημερα.

Άβαταρ μέλους
ntouzenis
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 618
Εγγραφή: 01 Νοέμ 2005 12:54 pm
Τοποθεσία: Χανιά

#19 Δημοσίευση από ntouzenis »

Εφοσον λοιπον η Ελληνικη μουσικη οπως την ξερουμε απο τους ψαλταδες, απο το Πατριαρχειο, απο το Αγιο Ορος, απο το Σιμωνα Καρρα κλπ ειναι ξεκαθαρη και μαλιστα δινεις ενα συγκεκριμενο παραδειγμα, που ομως προτεινεις και προκρινεις εναντι καποιων αλλων ... που ειναι για σενα το προβλημα ;
Ειναι οτι οι σπουδαγμενοι περι την ανατολική μουσικη σημερα στην Ελλαδα καλοι μουσικοι και δασκαλοι -ας μην αναφερω ονοματα- χρησιμοποιουν τον ορο μακαμ ; Εναν ορο που για σενα ειναι σκοτεινος και ξεπερασμενος ;
Προσωπικα εχω ενα φιλο ουτιστα απο τη Συρια και συχνα πυκνα ξεφυλλιζω (αναποδα φυσικα) τα βιβλια που εχουν αυτοι και ειναι πραγματικα κυκεωνας !! Εχουν κι αυτοι τη μουσικη τους τη γραφη τους, τις ονομασιες τους, την παραδοση και τη θεωρια τους, που ειναι το επιληψημο ;;

Καποτε (1983) γνωρισα και ακουσα, στην Ξανθη εναν ουτιστα, και μας ειπε οτι ξερει καπου 200 δρομους και επι του πρακτεου μας επαιξε και εδειξε αρκετους και τραγουδησε επισης ... τι να λεμε τωρα οτι επρεπε να μας πει οτι παιζει σε καποιο ηχο ;;

Καλη και αγια η γραφη σε ολες τις μουσικες και μακαρι να κωδικοποιηθουνε και τα της δικης μας μουσικης καποτε !! Αλλα οσο και να γραψει κανεις στο χαρτι τη μουσικη, μπορει να αποδωσει την εκφραση ;; Ακομα και στη λεγομενη κλασσικη, αν σου γραφει η παρτιτουρα "μα νον τροπο" πως θα το παιξεις ;; Αν παρουμε τις καταγραφες του Σιμωνα Καρρα που καλως εκανε και μαλιστα στη βυζαντινη σημειογραφια και κατεγραψε τον πλουτο της μουσικης μας (ενα μερος δλδ), μπορουμε να αποδωσουμε επακριβως το χρωμα της γιαγιας που το ειπε ή να δώσουμε την εκφραση, που ποικιλει απο τοπο σε τοπο απο χωριο σε χωριο, απο μερα σε μερα ή χρονο σε χρονο ;;

papantonis
Δημοσιεύσεις: 18
Εγγραφή: 30 Ιουν 2009 06:47 pm

#20 Δημοσίευση από papantonis »

...

papantonis
Δημοσιεύσεις: 18
Εγγραφή: 30 Ιουν 2009 06:47 pm

προς Ντουζενη

#21 Δημοσίευση από papantonis »

Συγνωμη κιολας, αλλα διαβασες προσεχτικα τι γραφω;

Απάντηση

Επιστροφή σε “Οργανοπαιξία-Μουσική Θεωρία”