Δρόμοι

κλιμακες μακαμια δρομοι κλπ
Απάντηση
Μήνυμα
Συγγραφέας
Άβαταρ μέλους
karaven
More than 50 posts user
Δημοσιεύσεις: 54
Εγγραφή: 22 Οκτ 2004 12:58 am

ΔΡΟΜΟΙ ΚΑΙ ΜΑΚΑΜ

#22 Δημοσίευση από karaven »

Λιγα λογια για τα makam και τους δρομους.
Στην δυτικη μουσικη οι οκτω ηχοι εν σειρα φταχνουν μια ΚΛΙΜΑΚΑ. Στην τουρκικη μουσικη η αντιστοιχια αυτή ονομαζεται ΚΑΤΑΤΑΞΙΣ η οποια μπορει να χωριστει σε τετραδες-πενταδες ή σε πενταδες-τετραδες, (κατι που συμβαινει και στους ηχους της βυζαντινης μουσικης).
Η ενωσις των τετραδων και πενταδων και η προσθεση των σημειων αλοιωσεων δημιουργει τις ΚΑΤΑΤΑΞΕΙΣ, οι οποιες χρειαζονται για τα makam (μελωδιιες). Άλλο λοιπον , ΚΛΙΜΑΚΑ (καταταξις) και άλλο ΜΑΚΑΜ (μελωδια). Makam είναι ο τροπος που θα παιχτει η κλιμακα.
Η κάθε τουρκικη κλιμακα χωριζεται σε 53 κοματα ή μορια και φυσικα ΔΕΝ αποδίδονται με συγκερασμενα οργανα
Τα makam χωριζονται σε τρια ειδη
1. Βασικο (Basit makam)
2. Εντονο (sed makam)
3. Συνθετο (Murekkep makam)
Το Βασικο μακαμ δημιουργειται από την ενωση μιας τελειας τετραδας και μιας τελειας πενταδας.
Όταν το Βασικο μακαμ μεταφερθει σε άλλο τονο τοτε ονομαζεται Εντονο.
Τα δε Συνθετα ονομαζονται ετσι όταν χρησιμοποιουνται πανω από μια κλιμακες για τον σχηματισμο τους.
Τα Βασικα μακαμ είναι 13
1. Τσαργκιάχ
2. Μπουσελίκ
3. Ραστ
4. Ουσάκ
5. Χιτζάζ
6. Ουζάλ
7. Χιουμαγιούν
8. Ζιργκιουλελί Χιτζάζ
9. Νεβά
10. Χουσεϊνί
11. Καρτζιγκιάρ
12. Σουζινάκ
13. Κιουρντί.

Οι αλοιωσεις είναι, Κόμα (διεση ή υφεση 1 κομα), Μπακιγιέ (διεση ή υφεση 4 κόματα), Κιουτσούκ Μουτζενέπ (διεση ή υφεση 5 κοματα), Μπουγιούκ Μουτζενέπ (διεση ή υφεση 8 κοματα) και Τανίνι (διπλη διεση ή υφεση 9 κοματα).
Ο κάθε τονος (Ντο-Ρε π.χ) δηλαδη χωριζεται σε 9 ισα μερη.

Οσο για τον Καρτζιγκιάρ είναι ο εξης:

[b]A[/b] [b]B[/b]κομα [b]C[/b] [b]D[/b] [b]E[/b]μπακιγιε υφεση [b]F[/b]μπακιγιε διεση [b]G[/b] [b]A[/b].

Αυτά τα ολιγα και εδώ ειμαστε να τα ξαναπουμε.

Άβαταρ μέλους
Εύκαιρος
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 423
Εγγραφή: 08 Φεβ 2005 03:07 am

#23 Δημοσίευση από Εύκαιρος »

Για κοιτάξτε στα σχόλια του τραγουδιού «Από μικρός ορφάνεψα»...
(χαίρομαι που το ΥΠ.ΠΟ. της Τουρκίας υπστηρίζει τις απόψεις μου!!! :twisted: )

Άβαταρ μέλους
icetelli
Δημοσιεύσεις: 40
Εγγραφή: 23 Μαρ 2006 02:12 am
Τοποθεσία: Αθήνα
Επικοινωνία:

#24 Δημοσίευση από icetelli »

Εχω να πω οτι ο Παγιατης δεν μου εμπνεει καμια εμπιστοσυνη, βασικα εχει λαθος προσεγγιση στο θεμα.
Οσοι εχουν ορεξη και υπομονη ας ψαξουν τα βιβλια του Μαριου Μαυροειδή , οπου αναλύονται λεπτομερώς τα μακαμ των τουρκων, των αράβων και οι βυζαντινοι ήχοι (και εξηγούνται οι διαφορες κ οι ομοιότητες).

πάντως δεν το συνιστώ σε πολύ αρχάριους, θα χαθούνε λιγάκι...

τα λέμε

nikosmantag
Δημοσιεύσεις: 3
Εγγραφή: 13 Δεκ 2006 02:09 pm

#25 Δημοσίευση από nikosmantag »

εγω παντως απ οτι εχω καταλαβει,και συμφωνα με οτι εχω διαβασει,οι δρομοι που υπαρχουν ειναι οι τονοι της δυτικης μουσικης απλα παιγμενοι απο αλλη νοτα.δηλαδη ο χιτζαζ εχει τισ νοτες και τα διαστηματα του σολ μινορε.αρα ο χιτζαζ ειναι μινορε.ειναι καθαρα θεμα διαστηματων.τωρα,επειδη το μπουζουκι ειναι συγκερασμενο οργανο αφου εχει ταστα,παει περισσοτερο προς τις δυτικες κλιμακες παρα ανατολικες (μακαμια).

Απάντηση

Επιστροφή σε “Οργανοπαιξία-Μουσική Θεωρία”