Ζεϊμπέκικος: Οι διαφοροποιήσεις του ρυθμού

κλιμακες μακαμια δρομοι κλπ
Απάντηση
Μήνυμα
Συγγραφέας
Άβαταρ μέλους
bill1961
συντονιστής<br>(03/2008 ως τώρα)
Δημοσιεύσεις: 1024
Εγγραφή: 10 Μάιος 2005 11:51 pm
Τοποθεσία: Ηγουμενίτσα

Ζεϊμπέκικος: Οι διαφοροποιήσεις του ρυθμού

#1 Δημοσίευση από bill1961 »

Ο ρυθμικός χαρακτήρας ενός τραγουδιού, καθορίζεται από το γεγονός ότι οι διάφορες νότες της μελωδίας δεν αποδίδονται όλες με τον ίδιο τονισμό, αλλά ακολουθούν ένα ομοιόμορφα επαναλαμβανόμενο (περιοδικό) μοτίβο ισχυρών και ασθενών θέσεων που ονομάζεται μέτρο και εκφράζεται με δύο αριθμούς -υπό μορφή κλάσματος, όπου ο αριθμητής δηλώνει τα μέρη που περιέχει το μέτρο και ο παρανομαστής την "αξία" κάθε μέρους του μέτρου- π.χ. 9/8 ή 4/4 κ.λ.π..

Η εσωτερική διάρθρωση του μέτρου δηλ. ο τρόπος με τον οποίο οργανώνονται και τονίζονται οι αξίες μέσα στο μέτρο (και εντέλει ο τρόπος με τον οποίο χτυπάμε παλαμάκια), είναι ο ρυθμός.

Στο ζεϊμπέκικο, το μέτρο είναι πάντα 9/8. Στο ρυθμό (και φυσικά στο ύφος, αλλά αυτό δεν είναι το θέμα μας) όμως του ζεϊμπέκικου παρουσιάζονται αρκετές διαφοροποιήσεις:


1. "Παλιό" ζεϊμπέκικο
Η διάρθρωση του μέτρου ακολουθεί το παρακάτω σχήμα:

Εικόνα

(dum = ισχυρή θέση, te=ασθενής θέση)

Μουσικό παράδειγμα: (Μ. Βαμβακάρη: Έπρεπε να ‘ρχόσουνα)
Palios_zeimpekikos.mid

Μεταπολεμικά η χρήση αυτού του ρυθμικού τρόπου περιορίζεται, μέχρι που περί τα μέσα του 1950, επικρατεί τελικά το «νέο» ζεϊμπέκικο.


2. "Νέο" ζεϊμπέκικο
Η διάρθρωση του μέτρου ακολουθεί το παρακάτω σχήμα:
Εικόνα

Μουσικό παράδειγμα: (Μπαγιαντέρα: Εσύ ‘σαι τρελλοκόριτσο)
Neos_zeimpekikos.mid


3. Καμηλιέρικο ζεϊμπέκικο
Η διάρθρωση του μέτρου ακολουθεί το παρακάτω σχήμα:
Εικόνα

Μουσικό παράδειγμα: (Γ. Μπάτη: Γκαμηλιέρικο)
kamilieriko.mid


4. Απτάλικο ζεϊμπέκικο
Η διάρθρωση του μέτρου ακολουθεί το παρακάτω σχήμα:
Εικόνα

Μουσικό παράδειγμα: (Μ. Βαμβακάρη: Στο Φάληρο που πλένεσαι)
aptaliko.mid



Σημειώσεις:

1. Τα συνοδευτικά ηχητικά αρχεία δημιουργήθηκαν με ένα μόνο σκοπό: να αναδείξουν τις διαφορές στο ρυθμικό μέρος των ζεϊμπέκικων, γι’ αυτό και έχουν ιδιαίτερα τονισμένο το ρυθμό εις βάρος της μελωδία. (Λόγω προβλημάτων αποθήκευσης των αρχείων στη σελίδα, μπορείτε να τα κατεβάσετε προσωρινά από εξωτερικό link)
2. Βασικό σημείο στο ρυθμό του «παλιού» και το καμηλιέρικου ζεϊμπέκικου είναι τα διπλά χτυπήματα στις ασθενείς θέσεις 2 και 6, κάτι που συμβαίνει και στο απτάλικο: τα διπλά χτυπήματα έχουν όμως μετατοπιστεί στις θέσεις 5 και 9.
3. Σκοπός μου δεν ήταν καλύψω όλες τις ποικίλες διαφοροποιήσεις του ζεϊμπέκικου, κάτι τέτοιο άλλωστε είναι πέρα από τις δικές μου γνώσεις, αυτό είναι κάτι που μπορούν οι πολλοί μουσικοί του site να το κάνουν. Το κείμενο προέκυψε από τη δική μου ανάγκη να ξεκαθαρίσω τις ρυθμικές διαφοροποιήσεις στο ζεϊμπέκικο και γι' αυτό ευχαριστώ τους φίλους Δημήτρη, Θέμη, Ηρακλή κ.ά., που με βοήθησαν. Μετά τις πιθανές διορθώσεις-συμπληρώσεις θα μπορούσε το κείμενο να μεταφερθεί και στο wiki.



Πηγή: Ευγένιος Βούλγαρης-Βασίλης Βανταράκης: Το Αστικό Λαϊκό τραγούδι στην Ελλάδα του μεσοπολέμου (Εκδόσεις Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής ΤΕΙ Ηπείρου)

Άβαταρ μέλους
katsabinis
More than 50 posts user
Δημοσιεύσεις: 97
Εγγραφή: 26 Ιουν 2006 10:36 pm
Τοποθεσία: Δίστομο
Επικοινωνία:

#2 Δημοσίευση από katsabinis »

Βασίλη συγχαρητήρια!!
Αυτά είναι σημαντικά και χρήσιμα και πρέπει να τα γνωρίζουμε όλοι όσοι αγαπάμε αυτό το είδος
ΜΠΡΑΒΟ!!

Άβαταρ μέλους
Admin
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 310
Εγγραφή: 01 Ιαν 1970 02:00 am
Επικοινωνία:

#3 Δημοσίευση από Admin »

Μεταφέραμε τα ηχητικά παραδείγματα στη σελίδα για ευκολότερη πρόσβαση. Οι σχετικοί σύνδεσμοι πλέον δείχνουν απευθείας προς αυτά.

Άβαταρ μέλους
bill1961
συντονιστής<br>(03/2008 ως τώρα)
Δημοσιεύσεις: 1024
Εγγραφή: 10 Μάιος 2005 11:51 pm
Τοποθεσία: Ηγουμενίτσα

#4 Δημοσίευση από bill1961 »

Θα ήθελα εδώ να ευχαριστήσω το Βασίλη Βανταράκη (τον "δικό μας" ilvas) και ένα εκ των συγγραφέων του βιβλίου "Το Αστικό Λαϊκό τραγούδι στην Ελλάδα του μεσοπολέμου (Εκδόσεις Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής ΤΕΙ Ηπείρου)" (ο άλλος είναι ο Ευγένιος Βούλγαρης), για την άδεια που μας έδωσε να χρησιμοποιήσουμε εδώ και στο wiki τις παραπάνω εικόνες, από το βιβλίο τους.

Τη γνώμη μου για το συγκεκριμένο βιβλίο την είχα εκφράσει και παλιότερα -σε ανύποπτο χρόνο- μου δίνεται όμως τώρα η ευκαιρία να επαναλάβω πως πρόκειται για μια εξαιρετική δουλειά που μπορεί κατ' αρχάς να χρησιμεύσει σαν ένας πρακτικός οδηγός για τη γνωριμία του αναγνώστη με τα μακάμ, ενώ στο δεύτερο μέρος, γνωστό μουσικό υλικό (Σμυρναίικα και πειραιώτικα ρεμπέτικα: 1922 - 1940), για πρώτη φορά προσεγγίζεται συστηματικά μέσα από το θεωρητικό σύστημα των μακάμ.

Άβαταρ μέλους
OLYMPICS
Δημοσιεύσεις: 19
Εγγραφή: 01 Ιαν 2007 03:22 pm
Τοποθεσία: ΓΛΥΦΑΔΑ ΑΤΤΙΚΗΣ

#5 Δημοσίευση από OLYMPICS »

Το καταπληκτικό με το βιβλίο είναι ότι έχει τις πραγματικές αλλοιώσεις των μακάμ στα κομμάτια και ιδιαιτερα του Γιοβάν Τσαούς ο οποίος τα έπαιζε ακριβώς έτσι. Καταπληκτική δουλειά.
Αν ο καθένας τους κρατούσε ένα κερί,
δεν θα υπήρχε καμιά αντίθεση στα λόγια τους.
Mevlana.

Άβαταρ μέλους
Γιώργος Ευαγγέλου
More than 50 posts user
Δημοσιεύσεις: 69
Εγγραφή: 24 Μαρ 2006 02:44 pm
Τοποθεσία: Κατερίνη
Επικοινωνία:

#6 Δημοσίευση από Γιώργος Ευαγγέλου »

Πραγματικα ειναι ενα πολυ καλο βιβλιο και πολυ χρησιμο σε πολλα επιπεδα.
Συγχαρητηρια στον Βασιλη και στον Ευγενιο. Πολυ καλη δουλεια, απο τα πιο χρησιμα εργαλεια για την πτυχιακη μου...

skopelos
Δημοσιεύσεις: 7
Εγγραφή: 15 Μάιος 2006 10:41 am

#7 Δημοσίευση από skopelos »

Πριν ένα χρόνο έφτιαξα ένα κείμενο για έναν φίλο μου Muammer Ketencoglu από την Τουρκία όταν μου ζήτησε πληροφορίες για κάποια εκπομπή του στην TRT σχετικά με τους ρυθμούς του ζεϊμπέκικου στην Ελλάδα και της Λέσβου.

http://www.iera.gr/mousiki/various/The_ ... er1.01.doc
το κείμενο και τα παραδείγματα είναι παραπλήσια με αυτά που αναφέρονται εδώ.

Απάντηση

Επιστροφή σε “Οργανοπαιξία-Μουσική Θεωρία”