Φως στο Ρεμπέτικο Ύφος, τη θεωρία και τους δρόμους

κλιμακες μακαμια δρομοι κλπ
Απάντηση
Μήνυμα
Συγγραφέας
eyAggelos
Δημοσιεύσεις: 24
Εγγραφή: 09 Νοέμ 2006 11:12 pm
Τοποθεσία: Αιγαίο
Επικοινωνία:

#8 Δημοσίευση από eyAggelos »

Επειδή είδα ότι σε αυτή την πύλη του Ρεμπέτικου υπάρχει κόσμος πολύς και ιδιαίτερος ζήλος, θα καταθέσω και εγώ αυτά που πιστεύω ότι θα βοηθήσουν αρκετούς.

Με μπουζούκι ξεκίνησα και εγώ και δόξα τω θεώ μέχρι τώρα μελετάω και την δυτική πλευρά του, και την ελληνική αλλά και την ανατολίτικη. Πως; Έκανα αντίστοιχα το υποχρεωτικό θεωρίας σε ωδείο, διάβασα από καλές πηγές τα δύο ελληνικά μουσικά γένη των Ελλήνων (το διατονικό και το χρωματικό) ενώ ξεκίνησα και Βυζαντινή μουσική, αλλά μελετάω και τα μακάμ σε ένα από τα αντιπροσωπευτικότερα όργανα που είναι το ούτι.

Για τα όργανα που πλαισιώνουν το Ρεμπέτικο θα τα χωρίσω σε τρεις ομάδες. Στην πρώτη είναι η φωνή, το βιολί, το ούτι ή σάζι ή ταμπουράς (ίδιος ρόλος). Αυτή η ομάδα πατάει στην φυσική, φυσικά ασυγκέραστη κλίμακα και αποδίδει τα κομμάτια σωστά 100%, όποιο ύφος και να έχουν. Η ομάδα αυτή ηγείται των άλλων, και όλα τα όργανα την ακολουθούν.

Η τρίτη ομάδα είναι η θεσπέσια και δεσπόζουσα κιθάρα, ο μπαγλαμάς που την ακολουθεί και τα κρουστά όπως πιατάκια, ελληνικό τουμπελέκι, ντέφι (αυστηρά όχι ντραμς). Σε αυτή την ομάδα με αρχηγό την κιθάρα αναδεικνύονται τα 4χορδα και τα 5χορδα των κομματιών ευθύνη της κιθάρας σύμφωνα με τις βάσεις που θα παίξει.

Η δεύτερη ομάδα και πιο ορφανή είναι το σημερινό μπουζούκι και το μπουζούκι που παίζει τις δεύτερες. Αυτά τα 1 ως 3 όργανα ακολουθούν την πρώτη ομάδα.

Δυστυχώς το σημερινό μπουζούκι (3χορδο και 4χορδο) είναι ένα "μπάσταρδο" όργανο, με την καλή έννοια είτε το θέλουμε είτε δεν το θέλουμε. Γιαυτό και το αναφέρω τελευταίο γιατί οι δύο πρώτες ομάδες προυπήρχαν σαν όργανα από πολύ παλιά! Μπορεί σε άλλες μουσικές το καθένα αλλά αν προσέξουμε, όλα προϋπήρχαν στις ορχήστρες και μάλιστα με τον ίδιο ρόλο που προανέφερα.

Και κακά τα ψέματα, το τρίχορδο είναι ένα σαζοτάμπουρο με σταράτο παίξιμο και συγκερασμένο ενώ το τετράχορδο είναι 60 χρονών όργανο. Το οποίο ο δημιουργός του όταν ήθελε να ξεθυμάνει, έπαιζε βιολί!

Ένας ρεμπέτης μπουζουξής σήμερα πρέπει να έχει πολύ μεράκι, να μελετάει, να ακούει και να ενσωματώνει στο μυαλό του και στα χέρια του τόσο τα μακάμ (όσο είναι δυνατόν) όσο και τις αρμονίες που του προσφέρει το όργανό του (κυρίως το 4χορδο, αλλά και το 3χορδο).
Η μουσική ξεκινά εκεί που σταματά ο Λόγος.

Πύλη Παραδοσιακής μουσικής

Άβαταρ μέλους
Admin
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 310
Εγγραφή: 01 Ιαν 1970 02:00 am
Επικοινωνία:

#9 Δημοσίευση από Admin »

Επειδή έχουν ανοιχθεί δύο συζητήσεις με πολύ παρεμφερές αντικείμενο (ίσως και κατά λάθος) και αυτό μπερδεύει, κλείνουμε το παρόν τόπικ και παρακαλούμε η συζήτηση να συνεχιστεί στο άλλο τόπικ (που είχε άλλωστε ανοιχθεί και πρώτο):

forum/viewtopic.php?t=1486

Άβαταρ μέλους
Admin
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 310
Εγγραφή: 01 Ιαν 1970 02:00 am
Επικοινωνία:

#10 Δημοσίευση από Admin »

Έκλεισα αρχικά το τόπικ αυτό γιατί το θεώρησα όμοιο με το άλλο (τόσο όμοιο μάλιστα που μόνο σε λάθος, που οφείλεται σε ελλιπή γνώση των λειτουργιών του φόρουμ μπορούσα να αποδώσω τη δημιουργία του).

Επειδή όμως δέχτηκα παράπονα απο τον χρήστη eyAggelos το ξανανοίγω. Σημειώνω πάντως ότι εκτέθηκε ήδη ανεπανόρθωτα με την αναφορά του αλλού σε «αντιδημοκρατικό κλείδωμα» και λοιπά.

Όσοι θέλουν να συζητήσουν για την βελτίωση του γουήκι, ας γράψουν στο άλλο τόπικ:

forum/viewtopic.php?t=1486

eyAggelos
Δημοσιεύσεις: 24
Εγγραφή: 09 Νοέμ 2006 11:12 pm
Τοποθεσία: Αιγαίο
Επικοινωνία:

#11 Δημοσίευση από eyAggelos »

Ευχαριστώ πολύ τον Admin για την παρεμβολή του, και μιας και δεν απαντάει προσωπικώς, απαντάω και εγώ δημοσίως: Είμαι καινούργιος σε αυτή τη σελίδα, είδα όμως ειλικρινά αξιόλογη δουλειά από τους τεχνικούς της, που τη θαυμάζω γιατί άλλωστε και εγώ προγραμματιστής είμαι. Ήθελα με ένα συγκεκριμένο τρόπο να ανοίξω μια συζήτηση που στόχευε να προσελκύσει ορισμένους ανθρώπους που είχα στο νου μου, αλλά δεν ήρθαν καλά τα πράγματα. Αν έχω κάνει κάτι λάθος, τότε το δέχομαι και δεν συνεχίζω στην κοινότητα.

Και οι παρατηρήσεις που έχω κάνει είναι οι εξής:
1. Όσον αφορά την Wikipedia είπα α) ότι δεν είναι καλή δουλειά χωρίς πηγές και β) να μην γράφει η κουτσή Μαρία. Για καλό τα είπα, για να βοηθήσω και όχι να κατηγορήσω. Αν ήθελα να χλευάσω θα έλεγα απλά αρνητικά σχόλια. Και ξεδιαλύνω τα πράγματα παραθέτοντας ένα παράδειγμα από την Wikipedia για το Μακάμ (ταυτόχρονη απάντηση και σε άλλους):
In Arab music a maqaam (Arabic: مقام, Hebrew:מקאם) is, "a technique of improvisation" that defines the pitches, patterns, and development of a piece of music and which is "unique to Arabian art music."
There are over seventy heptatonic tone rows or scales of maqaamat. These are constructed from major, neutral, and minor seconds (see Arab tone system). (Touma 1996, p.38, 203)
Σε αυτή την αναφορά βλέπουμε λοιπόν ένα ορισμό για το Μακάμ, καθώς και την πηγή του, την οποία την βλέπουμε, η οποία δεν είναι η κουτσή Μαρία απ’ ότι φαίνεται. Αυτό πρότεινα και εγώ για την εγκυκλοπαίδεια, να γράφουν άνθρωποι με εμπειρία και γνώση, και φυσικά να φαίνονται. Είναι αυτό κακό;


Και
2. Ήθελα να ξεκινήσω μια συζήτηση απλή για το ύφος, τη θεωρία, και τους δρόμους του Ρεμπέτικου και όχι μόνο τους δρόμους του Ρεμπέτικου. Μια συζήτηση απλή, λακωνική όπου όποιος πίστευε ότι θα προσθέσει κάτι, αυτό και έκανε. Και νομίζω ότι καλά είχε ξεκινήσει.
Η μουσική ξεκινά εκεί που σταματά ο Λόγος.

Πύλη Παραδοσιακής μουσικής

Απάντηση

Επιστροφή σε “Οργανοπαιξία-Μουσική Θεωρία”