Στίχοι του 'Μηχανικός στη μηχανή'

Νίκος Α. Πολίτης
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 170
Εγγραφή: 30 Μαρ 2005 08:39 pm
Τοποθεσία: Αθήνα

Δημοσίευση από Νίκος Α. Πολίτης » 03 Φεβ 2007 10:51 pm

Λίγο (πολύ δηλαδή…) καθυστερημένα, κάποια σχόλια:

Στόκολο (όχι σκότολο) είναι το διαμέρισμα του βαποριού όπου στοκάρονται τα κάρβουνα (stow cole ο αγγλικός όρος).

Μπασκέτα, όχι ρασκέτα, είναι μαζί βέβαια με το φτυάρι, τα εργαλεία του θερμαστή (καλάθι, όπως και στο μπάσκετ, όπου όμως εδώ μπαίνουν κάρβουνα και όχι η μπάλα).

Μπέϋ: ο Βισκαϊκός κόλπος, αγγλικά Biscaya bay και συντετμημένα Bay.

Αυτός που θερμαίνει το καζάνι λέγεται θερμαστής και όχι θερμανστής.

«Με τζη φωτιές μαλλώνει» σημαίνει αυτό που σημαίνει και τα περί έξη καζανιών ίσως έχουν μόνο βάση στα σχόλια του Κουνάδη που θέλησε, σε παλαιότερη έκδοση σε σιντί, να ακούση «μ’ έξη φωτιές» αντί για το προφανές για νότια αιγαιϊκή διάλεκτο «με τζη φωτιές». Θα ήταν παράλογο σε (μεγάλο) καράβι με πολλές μηχανές (και αντίστοιχες θέσεις θερμάνσεως) ένας μόνο θερμαστής να κυνηγάει πότε το ένα, πότε το άλλο καζάνι. Στο ίδιο σχόλιο συνεχίζει ο Κουνάδης «τον Μπέη να περάσω» που δείχνει ότι μάλλον του ξέφυγε ότι δεν πρόκειται για ακρωτήριο με κανέναν Μπέη της Τουρκιάς αλλά για τον Βισκαϊκό.
Νίκος Α. Πολίτης

sadine
Δημοσιεύσεις: 1
Εγγραφή: 29 Οκτ 2010 10:16 am

Δημοσίευση από sadine » 29 Οκτ 2010 10:28 am

[quote]Φιλε Κυμα, νοιωθω υποχρεωμένος να υποστηριξω την άποψη του Vacondiou: Το Cardiff και τοτε που γραφτηκε το τραγουδι βρησκοταν στην Ουαλία σαν λιμάνι και πρωτεύουσα αυτης της χωρας και σημερα αν κανεις καμιά βόλτα ακομα εκει θα το βρεις! Δεν μετακόμησε στην Αγγλία ποτέ.[/quote]
Wales ή Ουαλία είναι το ίδιο πράγμα, είναι περιοχή ενσωματωμένη στην Αγγλία απο το 1500 κάτι και πρωτευουσά της απ' το '50 περίπου είναι το Κάρντιφ.

sarant
Δημοσιεύσεις: 14
Εγγραφή: 13 Δεκ 2004 09:28 am

Δημοσίευση από sarant » 11 Ιουν 2011 07:16 pm

Νίκος Α. Πολίτης έγραψε:Λίγο (πολύ δηλαδή…) καθυστερημένα, κάποια σχόλια:

Στόκολο (όχι σκότολο) είναι το διαμέρισμα του βαποριού όπου στοκάρονται τα κάρβουνα (stow cole ο αγγλικός όρος).

«Με τζη φωτιές μαλλώνει» σημαίνει αυτό που σημαίνει και τα περί έξη καζανιών ίσως έχουν μόνο βάση στα σχόλια του Κουνάδη...
Με έξι (!) χρόνια καθυστέρηση, δύο παρατηρήσεις.

α) Δεν θα επιμείνω για το "τζη φωτιές" γιατί είναι θέμα που πληγώνει, πάντως τα πλοία της εποχής είχαν έξι λέβητες, αυτό είναι βεβαιωμένο. Και "τζη" δεν υπάρχει σε κανέναν άλλο στίχο του Μπάτη. Αλλά το σταματάω εδώ.

β) Δεν υπάρχει όρος stow cole στα αγγλικά, είναι ανύπαρκτος. Διορθώστε το παρακαλώ σε stokehold (γκουγκλίστε να δείτε).

Άβαταρ μέλους
nikolas Apf
More than 50 posts user
Δημοσιεύσεις: 58
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2009 07:08 pm
Τοποθεσία: Αθήνα

ο θερμαστής

Δημοσίευση από nikolas Apf » 12 Ιουν 2011 11:18 am

Νομίζω οτι κάνουμε κουβέντα για ένα σημείο στους στίχους εκεί με τις έξι φωτιές ή με τις φωτιές, που όποιος δεν έχει πρόβλημα με τα αυτιά του, απλά ανακαλύπτει δικιά του εκδοχή για το τραγούδι.
Με τσι φωτιές μαλώνει λέει λοιπόν ο δόλιος ο Μπάτης.
Όσο για το Κάρντιφ. Μεγάλο λιμάνι της Ευρώπης που λίγα χρόνια αργότερα, εκεί ήταν η έδρα της ΟΕΝΟ. (Ομοσπανδίας Ελληνικών Ναυτεργατικών Οργανώσεων).
...Φεύγω δυστυχής και πλάνος...

@nestis
Δημοσιεύσεις: 7
Εγγραφή: 25 Ιαν 2005 10:41 pm

Δημοσίευση από @nestis » 17 Νοέμ 2012 02:13 am

Oso gia to Cardiff, kaneis lathos, einai ontos poly sthn Agglia (sto Wales ) me ksakousto limani. Gia thn Akribia 51°29' N, kai 3°10' W


Χαιρεται
Μια διόρθωση(εστω και μετά απο χρονια μιας και το post είναι πολύ παλιό)
H Αγγλία και η Ουαλία είναι δύο διφορετικές χώρες.
Η Ουαλία (στα αγγλικά Wales) ΔΕΝ είναι Αγγλία.
Το Ηνωμένο Βασίλειο ή αλλιώς Μεγάλη (τρομάρα τους) Βρετανία αποτελείται από 4 χώρες: Βόρεια Ιρλανδία, Σκωτία, Ουαλία και Αγγλία.

To Cardiff ειναι στην Ουαλία λοιπόν (πρωτεύουσα πόλη από το 1955), και όχι στην Αγγλία, η οποία έχει πρωτεύουσα το Λονδίνο.

@nestis
Δημοσιεύσεις: 7
Εγγραφή: 25 Ιαν 2005 10:41 pm

Δημοσίευση από @nestis » 19 Νοέμ 2012 01:59 pm

Νίκος Α. Πολίτης έγραψε:Λίγο (πολύ δηλαδή…) καθυστερημένα, κάποια σχόλια:

Στόκολο (όχι σκότολο) είναι το διαμέρισμα του βαποριού όπου στοκάρονται τα κάρβουνα (stow cole ο αγγλικός όρος).

Μπασκέτα, όχι ρασκέτα, είναι μαζί βέβαια με το φτυάρι, τα εργαλεία του θερμαστή (καλάθι, όπως και στο μπάσκετ, όπου όμως εδώ μπαίνουν κάρβουνα και όχι η μπάλα).

Μπέϋ: ο Βισκαϊκός κόλπος, αγγλικά Biscaya bay και συντετμημένα Bay.

Αυτός που θερμαίνει το καζάνι λέγεται θερμαστής και όχι θερμανστής.

«Με τζη φωτιές μαλλώνει» σημαίνει αυτό που σημαίνει και τα περί έξη καζανιών ίσως έχουν μόνο βάση στα σχόλια του Κουνάδη που θέλησε, σε παλαιότερη έκδοση σε σιντί, να ακούση «μ’ έξη φωτιές» αντί για το προφανές για νότια αιγαιϊκή διάλεκτο «με τζη φωτιές». Θα ήταν παράλογο σε (μεγάλο) καράβι με πολλές μηχανές (και αντίστοιχες θέσεις θερμάνσεως) ένας μόνο θερμαστής να κυνηγάει πότε το ένα, πότε το άλλο καζάνι. Στο ίδιο σχόλιο συνεχίζει ο Κουνάδης «τον Μπέη να περάσω» που δείχνει ότι μάλλον του ξέφυγε ότι δεν πρόκειται για ακρωτήριο με κανέναν Μπέη της Τουρκιάς αλλά για τον Βισκαϊκό.
(μετά από πολλά χρόνια...)
Φίλε φιλότιμες οι προσπάθειές σου αλλά αρκετές δυστυχώς λάθος.

Το Στόκολο είναι εξελληνισμένη λέξη του αγγλικού ναυτικού όρου "Stockhold" που σημαίνει λεβητοστάσιο (αλλά ίσως και χώρος που αποθηκεύουν τα κάρβουνα) O Θερμαστής έπρεπε να βρισκόταν στο λεβητοστάσιο για να κρατάει τις φωτιές αναμένες, και όχι στο χώρο αποθήκευσης του κάρβουνου.

Κάργα ΡΑΣΚΕΤΑ ώχ (προφώνημα στο τραγούδι) και Λοστό...

Είναι εντολές για μανουβράρισμα του πλοίου, και στην προκείμενη περίπτωση για να περάσει τον Βισκαϊκό Κόλπο, ή Μπέυ απο τον αγγλικό όρο Bay (όπως σωστά γράφεις κι εσύ).
H Ρασκέτα (και όχι μπασκέτα) είναι η Ξύστρα που χρησιμοιποιούσαν οι θεραμαστάδες για να ξύνουν τη σχάρα όπου καίγονταν τα κάρβουνα μέσα στο καζάνι και άφηναν κατάλοιπα. Τα κάρβουνα τα ντανιάζανε δίπλα στο καζάνι και έτσι τα φτυαρίζανε και τα ρίχνανε στη φωτιά. Έτσι είχαν και το πλεονέκτημα ότι τα κάρβουνα παρέμεναν ξερά αφού μη ξεχνάς ήταν σε καράβι, οπού όσο νά ναι έχει μια κάποια υγρασία.

Με έξι φωτιές μαλώνει....

Τα μεγάλα ατμόπλοια εκείνη την εποχή, είχαν έξι καζάνια και γι αυτό και ο στίχος λέει με 6 φωτιές μαλώνει. Και ακριβώς επειδή ήταν ένας ο Θερμαστής γι αυτό λέει και ο στίχος ότι "μαλώνει" δηλαδή προσπαθεί με δυσκολεία να τις κρατήσει όλες αναμένες.

Εκ πρώτης ακρόασης ακούγεται 'τσι". Εδικά αν είναι καμία έκδοση οπού στρώναν αμοχάλικο πρώτα και μετά ηχογρφούσαν. Αν δώσεις περισσότερη προσοχή όμως και αν έχεις ρυθμιστή ήχου (equaliser) και μια καλή έκδοση, χαμήλωσε τα μπάσα (όχι ότι έχει και πολλά δηλαδή ..) και ανέβασε τα μεσαία και τα ψηλά (πρίμα) και θα ακούσεις πολυ καθαρά ότι λέει " έξι".

καλή συνέχεια

Άβαταρ μέλους
bill1961
συντονιστής<br>(03/2008 ως τώρα)
Δημοσιεύσεις: 956
Εγγραφή: 10 Μάιος 2005 11:51 pm
Τοποθεσία: Ηγουμενίτσα

Δημοσίευση από bill1961 » 21 Νοέμ 2012 12:15 am

Παρότι το ερώτημα τι λέει ο Μπάτης στο θερμαστή ("έξι φωτιές" ή "τσι φωτιές") κοντεύει να πάρει -αν δεν έχει ήδη πάρει- διαστάσεις γελοιότητας, τελικά είναι προτιμότερο να ασχολείται κανείς με αυτό παρά με κάποιες παπαριές που διαβάσαμε (αλλού) πρόσφατα.
Αναφέρεται λοιπόν συχνότατα ως βασικό επιχείρημα υπέρ του "έξι" η ύπαρξη έξι συνήθως καζανιών στα μεγαλύτερα ατμόπλοια της εποχής. Έχετε δει κάποια πειστική τεκμηρίωση αυτού του επιχειρήματος? Και αν αυτό έχει τεκμηριωθεί κάπου, κάποτε και εγώ το αγνοώ, πώς τεκμηριώνεται ότι ένας θερμαστής "πάλευε" και με τα έξι καζάνια και δεν ήταν δυο ή τρεις ή δεν ξέρω πόσοι θερμαστές που δούλευαν ταυτόχρονα στα καζάνια?
Για τους πιο μελετηρούς, δίνω μια σειρά από link προς διερεύνηση:

1. http://www.merchant-navy.net/forum/show ... 422&page=2
Πόστ ενός θερμαστή που το 1943 δούλευε στο ατμόπλοιο Triona. Προς το τέλος του ποστ μια περιγραφή για τα δύο στόκολα του πλοίου με τους τρεις διπλούς και τρεις μονούς λέβητες (καζάνια) και ένα σύνολο 36 εστίες καύσης (=φωτιές) του κάρβουνου. Παρότι το πλοίο είχε 6 καζάνια είναι μάλλον απίθανο ένας θερμαστής να τρέχει κατά τη διάρκεια της βάρδιας του από στόκολο σε στόκολο για να τροφοδοτήσει και τα έξι καζάνια με τις 36 "φωτιές".

2. http://archives.qc.cuny.edu/sci/archive ... e129da.pdf
Στην αρχή του άρθου διαβάζουμε πως τα πλοία ανάλογα με το τονάζ και τον αριθμό των καζανιών είχαν και ανάλογο αριθμό θερμαστών και προς το τέλος της 1ης στήλης της σελίδας 3: "Στα περισσότερα πλοία οι θερμαστές ήταν υπεύθυνοι για τρεις φωτιές...".

3. http://www.unz.org/Pub/HoytJohn-1900
Στη σελίδα 119, "Κάθε θερμαστής συνήθως έχει 4 εστίες να προσέχει..."

4. http://www.cerberus.com.au/stokers_manual.pdf
Στη σελίδα 55, ο τρόπος με τον οποίο ο θερμαστής τροφοδοτεί τις 12 "φωτιές" στο στόκολο.

5. http://www.gutenberg.org/files/24441/24 ... 4441-h.htm
Περιγραφή του τρόπου που δούλευαν οι θερμαστές σε πλοίο με 4 λέβητες και 4 "φωτιές" ο καθένας (σύνολο 16 "φωτιές"). Στην Ερώτηση 33, σελ. 43: Ξεκινούσε ο πρώτος θερμαστής και τροφοδοτούσε καθε δεύτερη "φωτιά" και μετά γυρνούσε και τροφοδοτούσε τις υπόλοιπες. Μετά αναλάμβανε ο δεύτερος θερμαστής, κλπ., εξασφαλίζοντας έτσι συνεχή ροή του καυσίμου.

6. http://users.xplornet.com/~shipping/Lloyds.htm
Χαρακτηριστικά ατμοπλοίων. Σαφώς και υπάρχουν πλοία με 6 καζάνια ή καλύτερα με συνολικά 6 "φωτιές", αλλά δε νομίζω ότι είναι αυτή η συντριπτική πλειοψηφία. Μάλλον θα εκπλαγεί όποιος έχει την όρεξη να ψάξει, από τους συνδυασμούς λεβήτων-εστιών στα διάφορα ατμόπλοια. Χοντρικά για πλοία χωρητικότητας μέχρι 2000 τόνους συναντάμε 1,2,3,4 και κάποια με 6 "φωτιές", από 2000 μέχρι 4000 κυρίως 6 αλλά και περισσότερες "φωτιές" και από εκεί και πάνω 8, 9, 10, 12, 16, ... και πάει λέγοντας.

Απάντηση

Επιστροφή σε “Αναζήτηση Στίχου”